Avomies lainan takaajana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marietta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

marietta

Vieras
Neuvokaa minua, olen liian sokea nähdäkseni oman tilanteeni.
Olen perustamassa päätyöni oheen pientä sivutyötä toiminimellä sekä korjaamassa autoani joihin haen lainaa 3000 euroa. Laina vaatisi yhden takaajan ja mies lupautui kysymättä, pankille tämä sopi. Mies on muutenkin osoittanut kannustusta yritystäni kohtaan, joskin olen kaiken hoitanut itse alkuun juurikaan häneltä apua pyytämättä. Koen että tämä on oma pitkäaikainen haaveeni toteutumassa, enkä haluakaan vaivata ketään paitsi tässä pakollisessa laina-asiassa joudun.
Mutta muutaman kaljan jälkeen miehellä ääni muuttui kellossa. Ensin kertoi totuuden miten huonosti hänellä todellisuudessa raha-asiat ovatkaan, tämä oli minulle yllätys koska meillä on omat tilimme. Senjälkeen haukkui yritysideani, miten ei usko siihen pätkääkään. Samalla sain niskaani myös syyt taloudelliseen tilanteeseen johon en todellakaan ole syypää. Hänelle vain mikään ei käy. Tavatessamme minullakin oli oma talo, johon muuttamalla olisimme päässeet huomattavasti halvemmalla. Sen sijaan hän halusi jäädä tähän ex-vaimonsa kanssa ostamaansa taloon josta lainanlyhennykset hirveän isot. Olin taloni myymisen aikoihin todella tiukilla ja vasta nyt pääsemässä jaloilleni. Tästä olen myös kuullut miten hattu kourassa tähän hänen taloonsa olen tullut!
Tiedän että häntä ärsyttää myös tuleva yrittäjyyteni koska hän itse on yrittäjäsuvusta, mutta ollut ikänsä toisella työssä.
Olen kyllästynyt ihmiseen joka selvinpäin on mitä ihanin ja kannustavin puoliso mutta joka humalapäissään puukottaa selkään kaksin käsin. Haenko siis takaajani muualta, koska tiedän jo nyt että saisin kuulla tuosta hänen uhrautumisestaan loputtomasti, vaikka yritän vain saada meille lisää tuloja. Samoin tiedän että senjälkeen kun hän olisi korjannut autoni, se olisi yhtäkuin hänen omansa. Koska tästäkin olen jo saanut kuulla jos hän on joutunut aiemmin autoani korjaamaan, tarjoamani raha vaivannäöstä ei tietenkään käy! Eihän silloin voisi uhata millään. Vienkö siis autonikin jonnekin muualle korjattavaksi että saan pitää sen omanani. Olen jo harkinnut myös oman asunnon hankkimista koska en jaksa enää katsella jokaviikonloppuista kaljoitteluakaan.
Ehkä on aika tunnustaa ettei hän koskaan tule kaljasta luopumaan. Ehkä myös aika nähdä miten alempana ihmisenä hän minua oikesti pitää vaikka kohtelee selvinpäin kuin prinsessaa, mitä en todellakaan ole pyytänyt.

Lainoja saa ilman takaajiakin, esim. yksityiset lainat. Korko on kyllä korkeampi, mutta sitten olet vain itse vastuussa veloistasi. Ja auton veisin kyllä johonkin korjaamoon, niitähän on nykyään joka kylässä.
Miehellä taitaa lisäksi olla alkoholiongelma. Oohan tarkkana ja pidä puoliasi.

Olkoot ukko millainen vaan, mutta koska olet selvinnyt ilman hänen taloudellista tukeaan tähänkin asti, niin miksi turhaan nostattaa ongelmia sellaisissa asioissa, joissa ei ole pakko sitä tehdä? Käy pankissa puhumassa asiasta uudestaan ja kysy kävisikö omaisuudestasi jotakin lainan vastineeksi? Tai onko suvussasi joku, joka takaisi? Kyse on sen verran pienestä summasta, ettei ukkosi tunnu osaavan ajatella asiaa kovinkaan järjellisesti.

Samoin arvelen. Ellet halua kuulla asiasta joka perheriidan yhteydessä varsinkin, mikäli Toveri Lapin Kulta tms.on kolmantena osapuolena, pidä omat raha-asiasi omanasi. Miestä älä päästä jupisemaan...

Aivan, täytyy pitää tämä laina-asia täysin erillään yhteiselämästä.
Mutta autoni kanssa tulee meteli kun sen vien pois. Mies on innostunut siitä todella alan harrastajana saamaan vian selville, selaa nettiä ja kirjoja. Mikäli aion korjauttaa auton itse, se on vietävä erikoiskorjaamoon ja joudun ottamaan monta tonnia lisää lainaa.
Olen jo luopumassa yrityshaaveestani mikä tuntuu todella pahalta. Senjälkeen tosin katoaa into päätyöstäkin, sekä kaikesta muusta. Takaajan saisin kyllä muualtakin, mutta ehkä nyt on sitten väärä aika ja laitan vain auton kuntoon.

Älä lannistu, vaikka mies välillä vähättelee suunnitelmiasi. Siihenhän hän lienee pyrkinytkin, romuttamaan haaveesi.
Jos miehesi haluaa korjata autosi, sopikaa työlle joku hinta (selvinpäin)

...taitaisin ottaa sen lainani esim. Sammon joustoluoton tms, jota saa ilman takaajia paljon enemmänkin kuin tuon 3 000 euroa. Onhan niissä korko kovempi kuin tavallisessa lainassa, mutta 3 000 euroa on kuitenkin pienehkä summa.

Älä luovu haaveistasi, äläkä asetu miehesi "jyrän" alle!

Jos sinusta tuntuu, että suhteenne alkaa olla päättymässä, niin ehkä ei kannata sitoa miestä enää uusiin tulevaisuuden kuvioihin (esim. yritystoiminta). Toisaalta voit myös miettiä, että eihän sinun tarvitse haaveistasi luopua kokonaan, vaan voit esimerkiksi yrityksen perustaa vaikka sitten, jos/kun ero miehestä tulee. Eihän kaikkea tarvitse saavuttaa nyt heti.

Minua henkilökohtaisesti loukkaisi ihan mielettömästi se, että mies puhuu selvinpäin yhtä ja kännissä toista. Juuri tuon vuoksi en esimerkiksi koskaan ole pyytänyt vanhempiani maksamaan hääkuluja tai takaamaan lainojani, koska en kestä kiitollisuudenvelkaa, johon palataan aina uudestaan ja uudestaan kännipäissä. Voi olla, että miehesi on sinulle jossakin määrin kateellinen tai hän haluaa osoittaa sinulle paikkasi parisuhteessa. Vaikka mies osaa autoja korjata, niin ei se tee hänestä parempaa ihmistä. Jos haluat auton korjauttaa miehelläsi, niin tee miehelle selväksi, että sinä hyväksyt korjaamisen vain siinä tapauksessa, että mies tekee sen korjauksen hyvästä sydämestään täysin vapaaehtoisesti eikä pakotettuna ja vastentahtoisesti. Olisko niin, että miehesi ei kehtaa kieltäytyä, vaan hän kokee, että se kuuluu hänen miehenä olemisen velvollisuuksiin.

P.S. Onpa muuten tosi kallis auton korjaus. Oman autoni korjaaminen tuohon hintaan ei ainakaan olisi millään tavoin järkevää, koska auton arvo on hädin tuskin tuota 3000 euroa suurempi. Jos noin iso remppa olisi tiedossa, niin auto menisi myyntiin.

Kiitos vastauksista, täytyy perehtyä noihin muihinkin lainoihin vielä, aina ensin tulee ajateltua vain omaa pankkia.
Mykkäkoulu jatkuu meillä, tein selväksi että tästälähtien pidetään omat asiat omina. Huvittavinta että vielä viime viikolla suunnittelimme kesähäitä ja laskimme vieraslistaa, näin nopeasti asiat muuttuvat. Miksi hän tahtoisi avioliittoon, eikös se juuri ole yhteen hiileen puhaltamista, hyvänen aika.
Tiedän että miehen raha-asiat ovat syy riitaamme jälleen, mutta en ala enää neuvomaan häntä. Jos hän ei ymmärrä lähteä tästä talosta, lähden yksin. Sopimus oli taloani myydessä, että hankimme oman paikan ja myymme kumpikin nämä ex-elämään liittyvät. Nyt saan jokaviikko kuulla ex-vaimosta jossakin yhteydessä. Muutos olis se jota tuo hiton äijä tarvis, mutta ei uskalla tehdä.
Voi että kun luuli että enää ei tarvitsis tämmöisiä eroasioita miettiä. Luuli myös että nyt olis viimein lasten aika, mutta oli väärässä. Tuleeko oikeaa aikaa koskaan jos vain odottaa...

Alkuperäinen kirjoittaja marietta:
Kiitos vastauksista, täytyy perehtyä noihin muihinkin lainoihin vielä, aina ensin tulee ajateltua vain omaa pankkia.
Mykkäkoulu jatkuu meillä, tein selväksi että tästälähtien pidetään omat asiat omina. Huvittavinta että vielä viime viikolla suunnittelimme kesähäitä ja laskimme vieraslistaa, näin nopeasti asiat muuttuvat. Miksi hän tahtoisi avioliittoon, eikös se juuri ole yhteen hiileen puhaltamista, hyvänen aika.
Tiedän että miehen raha-asiat ovat syy riitaamme jälleen, mutta en ala enää neuvomaan häntä. Jos hän ei ymmärrä lähteä tästä talosta, lähden yksin. Sopimus oli taloani myydessä, että hankimme oman paikan ja myymme kumpikin nämä ex-elämään liittyvät. Nyt saan jokaviikko kuulla ex-vaimosta jossakin yhteydessä. Muutos olis se jota tuo hiton äijä tarvis, mutta ei uskalla tehdä.
Voi että kun luuli että enää ei tarvitsis tämmöisiä eroasioita miettiä. Luuli myös että nyt olis viimein lasten aika, mutta oli väärässä. Tuleeko oikeaa aikaa koskaan jos vain odottaa...

Kipin kapin nyt kuitenkin sinne oman pankin palveluneuvojan puheille..EIKÄ MITÄÄN KALLIITA "PIKAVIPPEJÄ"!
Uskoisin että saat hyvät neuvot, siitä olen samaa mieltä että tuskin miestäsi kannattaa pyytää takaamaan.

Sinä möit talosi ja hän jäi omaansa, johon sinäkin muutit. Tulit siis pönkittämään hänen talouttaan ja varmistamaan, että hän pystyy sen talonsa pitämään. - Tai näin hän tämän petasi mielessään.

Sinä siis petät hänen toiveensa ja alatkin perustaa omaa yritystä, havittelet jopa lainaa. Vähemmästäkin sitä tolokun mies suutahtaa. Akka vähentä passausta ja rahatkin ovat tiukassa, mistä sitä sitten äijäpaha ottaa, kun sinä tuhlaat rahasi jonninjoutaviin?! Suuttuuhan sitä, sinä keikutat talloutta.

Mäne hyvä ihminen ja hanki se huusholli takasin. Nyt on asuntojen hinnat laskeneet, pääset omillesi. Katasta sitten semmonen kaveri, joka ei pyri hyötymään, vaan aidosti haluaa sinut ja perheen.

Olen menny lankeamaan ansaan. Hyvä kun nyt heräsit.

Minäkin hiukan ihmettelen, että missäs ne sinun talorahasi ovat, eikö niistä irtoa tuota kolmea tonnia?

Kannattaa todellakin puhua raha-asiat ja muutkin yhteiseen perheeseen liittyvät jutut läpikotaisin selviksi ja sopia ne niin, että molemmat ymmärtävät ja hyväksyvät pelisäännöt. Nyt tuntuu tökkivän muutkin asiat, esim. toisen tukeminen ja kannustaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja marietta:

Lapset on kyllä viimeinen asia, mitä tuohon soppaan kannattaa hankkia! Haluatko lapsillesi isän, joka ryyppää joka viikonloppu?

Mä jätin vastaavan selkäänpuukottajan eikä ole kaduttanut. Vaikka kuinka koittaisi ottaa asian rakentavasti puheeksi tai ymmärtäisi mistä ko. käytös johtuu (tyytymättömyydestä omaan elämään, masennuksesta jne) niin raskaaksi se käy kaikkien muiden elämän pienien ja suurien murheiden lisäksi kokea kuinka puolison tukeen ei voi (oikeasti) luottaa. Usko pois, asiasi järjestyvät lopulta parhain päin ilman mokomaa murjottajaakin!

Ap muista tämä sanonta ikuisessti: "Mikä selvänä mielellä, se humalassa kielellä". Eli miehesi pitää yritysideaasi huonona ja sinua syyllisenä huonoon taloudelliseen tilanteeseen. Eli jos miehesi ei ajattelisi sinusta ja yrityksestäsi p*skaa, niin ei hän sitä toisi julki humalassakaan.

Minulla on oma pieni yritys, kun hain yrityslainaa sain sitä ilman mitään takuita. Otin ensin 6000 ja myöhemmin 4000, eikä kukaan ole takaamassa. Uskon, että tuollaisen summan saat ilman takaajiakin, onhan sinulla vakituinen tulo muualtakin. Minulla ei ollut mitään, aloitin kokopäiväisenä yrittäjänä.

Onpa hyvä saada totuus päin silmiä, niinhän se nyt yksinkertaisuudessaan on kuten edellinen kirjoittaja sanoi. Turha sitä kaunistella ja vääntää. Tärkeintä kai sitten on pitää omasta itsenäisyydestään kiinni vaikka miten liitossa olisi.
Tämä on jokatapauksessa käännekohta, saatan hyvinkin lähteä koska tuntuu että pohja on nyt pudonnut kaikelta. Mies ei ainakaan yritykseni alasta ymmärrä pätkääkään joten törkeää mennä laukomaan omaa mutu-fiilistään. Haluaa vain osoittaa oman ylemmyytensä tosiaan, kiitos ei.
Toki ottaisinkin mieluusti entisen taloni takaisin nyt, vaikka se minut lähes perikatoon veikin. Sain kaupassa voittoa, mutta ne menivät talon kustannuksiin, ei kaikki aina ole niin helppoa ja suoraviivaista.
Kyselin lainatarjouksia jo muualtakin, sekä katselin vuokra-asuntoja. Tapani ei ole luovuttaa, mutta turhaan tässä roikun ellei minua arvosteta.

Tuosta lainasta sen verran, että toisaalta ne on hyväkin keskittää kaikki samaan pankkiin...kun jos niitä lainoja on monta pientä ja eri paikoissa on niiden hoitokustannuksetkin aivan eriluokkaa.Eli kaksipiippuinen asia se takaajan hankkiminen.Itse pienyrittäjänä olen monet tällaiset parin kolmen tuhannen hankinta lainat saanut hoidettua oman pankkini kanssa esim niin että olen ottanut muutaman kuukauden lyhennysvapaata lainoista ja siten saanut rahaa hankintoihin.

Sen verran alkuperäiseen kysymykseen, en luottaisi tuollaiseen mieheen joka kääntää kelkkaansa heti seuraavana päivänä.