Avoliitto ja isyyden kieltäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helppo elämä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

helppo elämä

Vieras
Onko äidin mahdollista kieltää isyys/sen tutkiminen tilanteessa jossa ollaan avoliitossa, yksi lapsi ennestään josta isyys tunnustettu toinen tulossa mutta niin myös ilmeisesti ero? Voiko isä vaatia isyyttä vahvistettavaksi vaikka äiti kieltäytyy? Onko vaikutusta asiaan eroaako ennen vai jälkeen lapsen syntymän?

äiti ei voi missään olosuhteissa kieltää isyyden tunnustamista. jos isä tahtoo lapsen tunnustaa niin hän sen poikkeuksetta saa tehdä. jos ei muuten niin oikeus määrää isyystestin ja sen kautta tapahtuu tunnustaminen. erolla ei ole tuohon asiaan vaikutusta. itseasiassa KUKA TAHANSA voi tulla ja sanoa olevansa sun lapsen isä ja vaatia saada tunnustaa sen.

Äiti voi kieltää lapsenvalvojaa selvittämästä isyyttä, mutta äiti EI voi estää isää tunnustamasta isyyttä.

Eli jos isä haluaa isyyden tunnustaa, ei äiti voi sitä estää.

Meillä meni kyllä sillee, et itse kielsin ex-avokin olevan lapsen isä ja isä olisi halunnut tehdä isystesti, mutta kielsin senkin. Vain oikeuden kautta olisi saanut isä isystestin aikaiseksi, mutta olisi maksanut maltaita ja luopui asiasta. Tiesin että hänellä ei ole rahaa ja tätä nykyään olen yksinhuoltaja ja lapsi ns. isätön.

Alkuperäinen kirjoittaja mahdollista on:
Meillä meni kyllä sillee, et itse kielsin ex-avokin olevan lapsen isä ja isä olisi halunnut tehdä isystesti, mutta kielsin senkin. Vain oikeuden kautta olisi saanut isä isystestin aikaiseksi, mutta olisi maksanut maltaita ja luopui asiasta. Tiesin että hänellä ei ole rahaa ja tätä nykyään olen yksinhuoltaja ja lapsi ns. isätön.

Kaikista ei vaan ole äidiksi.. Toivottavasti lapsesi laittaa sut tilille asiasta myöhemmin.

Mä kysyn ihan mielenkiinnosta, että miksi et halua että avomiehesi tunnustaa isyytensä? Siitähän on etua sekä sinulle että lapselle? Todennäköisesti miehen maksama elatusapu on enemmän kuin se mitä Kelalta saisit ja periihän lapsi sitten isänsä yms. Jos nyt on syytä epäillä että isä on esim. narkkari tai muuten epävakaa etkä halua antaa lapsiasi hänelle hoitoon niin ymmärrän, mutta sossun kanssa nämä tapaamisasiatkin neuvotellaan ja nehän voi järjestää valvottuina jos tarpeen. Epäluotettavan vanhemman luokse sinun ei tarvitse lasta luovuttaa esim.yökylään.

Jos mies on "vain" loukannut sinua pettämällä tms. niin yritä päästä siitä vihasta sen verran yli ettet sen takia riistä lapselta isäänsä. Asiat voi nykyään järjestää niin ettei sinun tarvitse nähdä koko miestä. Vaikka tuntuisi pahalta nyt, yritä ajatella tulevaisuuteen ja nimenomaan lapsen itsensä kannalta.

Voimia vaikeaan aikaan! :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
en kestä sitä mahdollista hankaluutta mitä hän pystyy ilkeyttään vain elämällemme tekemään yhteishuoltajuuden kautta :(

Isyyden tunnustaminen ei vielä tarkoita yhteishuoltajuutta. Sopimuksen voi kieltäytyä tekemästä lastenvalvojalla, jolloin isä hakee huoltajuutta oikeudesta. Isyyden selvittämisen voi kieltää lastenvalvojalla ja sitä varten om oma kaavake olemassa. Isä voi kylläkin saada oikeuden kautta isyytensä vahvistettua ja sitä asiaan äiti ei voi kieltää. Kyllä se vain niin on, että lapsella on oikeus molempiin vanhempiin ja lähivanhemmalla on velvollisuus edesauttaa hyvän suhteen muodostumiseen/ylläpitämiseen etävanhempaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niimpä tietysti... Täytynee keksiä sitten jotain muuta.

Kävikö sinulla missään vaiheessa ajatella asiassa lapsen parasta??? Lapsella kun on myös oikeus isäänsä. Taitaa vaan tällä lapsella olla äärimmäisen lapsellinen ja itsekäs äiti, joka haluaa käyttää lastansa koston välineenä :(

Alkuperäinen kirjoittaja isättömänä kasvanut:
Alkuperäinen kirjoittaja mahdollista on:

Kaikista ei vaan ole äidiksi.. Toivottavasti lapsesi laittaa sut tilille asiasta myöhemmin.

Minä luulen että laps ion onnellinen asiasta kun asia tulee puheeksi että en koskaan ottanut lapsen isää hänen elämäänsä sotkemaan. Mies teki sellaisen rikoksen mistä istuu linnasssa pitkään ja minä en halua lapselleni sellaista miehenmallia.
Lapsella on nyt hyvä "isä" vaikka ei ole biologinen.
Tosihan on että biologisuus ei tee isästä parempaa jos on oikeasti mätä. lastani vain tässä suojelen. Sinä saat olla asiasta mitä mieltä tahansa.

Yhteistyössä