Avioliitto ketjuun liittyen: Onko sukunimen vaihto MAKSULLISTA jos sen tekee ensimmäistä kertaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja haaskalintu:
Maistraatin sivuilta:

Puoliso voi tietyissä tapauksissa muuttaa sukunimensä ilmoitusteitse. Puoliso voi avioliiton aikana kerran joko ottaa aikaisemman sukunimensä henkilökohtaiseen käyttöön puolisoiden yhteisen sukunimen edelle (kaksoisnimi) tai luopua siitä.

Ton mä tulkitsisin että saa kertaalleen muuttaa ilmaseks.

No samaa teksitä mäkin luin, mutta siinä sanotaan vaan että tietyissä tapauksissa. kerran joko ottaa aikaisemman sukunimensä henkilökohtaiseen käyttöön puolisoiden yhteisen sukunimen edelle (kaksoisnimi) tai luopua siitä. Ei siinä sanota että vaihtaa nimeä kokonaan ja ottaa täysin uudne nimen.

Eli Sanna Järvinen (os. Nieminen) voi vaihtaa nimensä Nieminen-Järvinen tai sitten jos naimisiin mentyä otti ton - vimen niin jättää sän miehen Järvinen siitä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras jatkaa:
Eli jos sun antamat tiedot sukunimestä on jo mennyt papilta eteenpäin niin silloin joudut maksaa. Eli tosiaan rajoitettu aika tarjouksessa...

Meidän naimiseen ei pappia kaivata!

Mut silloin aikoinaan sain maistraatissa sellaisen mielikuvan että sen sais vaihtaa ilmaiseks myöhemminkin. Mut kun oltiin silloin niin varmoja nimistä, nyt vasta 8v myöhemmin on ruvennu mietityttään joskos sittenkin toi mies nimensä vaihtas.
Meidän naimiseen tarvittiin, mutta anteeksi virhe.

Jos on ilmoittanut naimisiin menon yhteydessä pitävänsä sukunimen ja tieto on kerinnyt rekisteriin niin muuttaminen maksaa sen Santtu81 mainitseman 91 euroa. Ja ajokortti ja passi toki maksaa sitten erikseen, kuten maksaa aina kun tiedot muuttuu.

Maistraatin sivuilta:

Puoliso voi tietyissä tapauksissa muuttaa sukunimensä ilmoitusteitse. Puoliso voi avioliiton aikana kerran joko ottaa aikaisemman sukunimensä henkilökohtaiseen käyttöön puolisoiden yhteisen sukunimen edelle (kaksoisnimi) tai luopua siitä.

Ton mä tulkitsisin että saa kertaalleen muuttaa ilmaseks.

Mekin toi tulkittiin että vois muuttaa ilmaiseksi, mutta ei se mennyt niin. Harmitti sitten vähän kun ei tehty vaihtoa naimisiinmennessä.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Minä käsitin, että ap kysyi maksaako sukunimen vaihto naimisiin mennessä. :xmas: muulloin kai se maksaa? Etunimen voi vaihtaa kerran ilmaiseksi, mutta eikös sukunimen vaihtaminen ole aina maksullista?

Siis jos haluat vaihtaa sukunimesi esmes. äitisi tyttönimen, mummisi tyttönimen yms. käsittääkseni se maksaa sen 90 ?.Suojattuja sukunimiä on turha edes yrittää.Etunimen voi käsittääkseni vaihtaa ihan mihin vaan, koska ne eivät ole suojattuja nimiä, mutta edelleekin maksu on 90?.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Minä käsitin, että ap kysyi maksaako sukunimen vaihto naimisiin mennessä. :xmas: muulloin kai se maksaa? Etunimen voi vaihtaa kerran ilmaiseksi, mutta eikös sukunimen vaihtaminen ole aina maksullista?

Mä oon jääny miettimään koskeeko toi tarjous (sukunimen vaihto ilmaiseksi naimisiin mennessä ) vain sitä yhtä tiettyä päivää vai voiko sen tehdä myöhemminkin?

Luulisin, että se pitää vaihtaa heti, jos vaihtaa. Varma en kyllä ole...

Puolison sukunimen ottaminen on aina ilmaista. Tai takaisin tyttönimeen vaihtaminen.

Eipä ole!
Jos tulee vaikka ero tai muuten vaan halaut tyttönimesi heti takaisin, se maksaa 90e.
Mutta jos tulee ero ja odotat harkinta ajan loppuun niin siinä tapauksessa saat vaihtaa tyttönimesi takaisin maksutta.

Yhteistyössä