Onko joku selvinnyt huonosta itsetunnosta tai oppinut elämään sen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "elsa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"elsa"

Vieras
Mä haluaisin kertoa mun tarinani. Mulla on aina ollut huono itsetunto, niin kauan kuin muistan. Tai ei ehkä ala-asteella, mutta yläasteelta lähtien. Ala-asteella kaverit sanoivat mulle, että jos kiinnittäisin ulkonäkööni huomiota, joku voisi vaikka ihastua muhun, mutta ei muuten. Olen aina ollut sosiaalinen, mutta tavallisen näköinen. En kuitenkaan ruvennut tekemään heille mieliksi ja kun menimme yläasteelle, ystävystyin yhden uuden tytön kanssa. Pian kävikin niin, että nämä ala-astekaverit ja tämä uusi ystävystyivät ja jättivät minut porukan ulkopuolelle, kun en suostunut meikkaamaan enkä viikonloppuisin juopottelemaan enkä polttamaan tupakkaa.

Yhdeksännellä luokalla sain vielä silmälasit ja kun en ollut aiemmin kiinnittänyt mitään huomiota ulkonäkööni, annoin äitini auttaa kehysten valitsemisessa eikä hänen makunsa todellakaan vastannut silloisten yläasteelaisten makua... Niistä laseista sitten kuultiin. Ainiin, ja kahdeksannella kävin joka aamu kuudelta lenkillä ja valehtelin syömisistäni (söin jo koulussa), vaikka en syönyt mitään. Pari kaveriani, jotka olin saanut, pakottivat lopettamaan, niin minulle ei puhjennut syömishäiriö. Uhkasivat kertoa siis terkkarille.

Lukioon mentyäni sain kyllä sosiaalisen luonteeni takia kavereita, mutta pojat eivät olleet koskaan minusta kiinnostuneita. Se jäysti. Sitten lukion toisella päätin hankkia piilolinssit ja aloin käyttää siskoni vaatteita, jotka olivat trendikkäitä. Heti rakastuin yksissä bileissä erääseen suosittuun urheilijaan meidän lukiosta ja aloimme seurustella. Pojan ystävät dissasivat minua, koska en itse ollut urheilija ja minua ahdisti, kun ilmaisivat selkeästi, ettei minua niihin piireihin huolittu. Seurustelimme kaksi vuotta ja se oli hyvää aikaa, minua kohdeltiin hyvin, mutta olin järkyttävän mustasukkainen ja vaikka mitä koko sen ajan. En vain osannut muuta. Jätin pojan ennen kuin muutin muualle opiskelemaan ja perustelin sitä itselleni sillä, että urheilu vie pojalta liikaa aikaa. Oikeasti taisin pelätä, ettei kaukosuhde toimi.

Vietin ensimmäisen opiskeluvuoteni railakkaasti, enkä muista oikein mitään, toisaalta en haluakaan muistaa. Minut raiskattiin tuolloin (tai voiko sitä laskea, kun itse olin niin humalassa, että hädin tuskin muistan vastustelleeni). Tämän jälkeen en oikein luottanut enää kehenkään. Tapasin kiltin miehen, joka kohteli minua hyvin ja aloin seurustella hänen kanssaan. Oikeastaan koskaan en rakastunut häneen tulisesti, vaan opin rakastamaan ajan kanssa. Hän lähti ulkomaille vaihtoon ja kihlasi minut ensin. Odotin häntä vaihdosta pois ja tulevia häitämme. Häitä ei alkanut kuulua, kun "ei tässä taloudellisessa tilanteessa voi". Koko suhteen ajan olin myös järkyttävän mustasukkainen. Petyin pahemman kerran, kun häitä ei tullutkaan, kuten minulle oli luvattu ja lähes petin häntä monta kertaa, kun en ollut onnellinen. Onneksi järki kuitenkin voitti enkä pettänyt.

Viimeisenä opiskeluvuonna mittani oli täysi. Ajoin miehen siihen pisteeseen, että hän jätti minut. Hyvin pian tämän jälkeen tapasin nykyisen mieheni, mutta en halunnut alkaa hänen kanssaan suhteeseen niin pian, etten vain käyttäisi häntä laastarina. Mies antoi minulle aikaa ja sanoi, että odottaa kyllä. Mies oli aiemmin viettänyt railakasta opiskelijaelämää, mutta muut suhteet loppuivat siihen kuin seinään. Ja hän todella odotti minua. Kun olin valmis, rakastuimme, hullaannuimme täysin. Pian seurasi yhteenmuutto, kihlat, häät ja vauva. Olin niin onnellinen. Kuitenkin olin edelleen mustasukkainen ja ajattelin itsestäni koko ajan huonoja asioita.

Vertasin itseäni ensimmäisen poikaystävän urheilijakavereihin, olen mielestäni todella lihava (167/74). Lisäksi olen mielestäni ruma. Saan edelleen mustasukkaisuuskohtauksia, mutta onneksi nykyinen mieheni osaa puhua niistä rakentavasti. Olen nykyään siis onnellinen, mutta huono itsetuntoni estää minua olemasta ja elämästä täysillä. Ainiin, siskoni tekee mallin töitä ja äitini ylisti häntä jo teini-iässä. Mulle hän sanoi, että saan tulla mukaan ottamaan siskosta valokuvia. Ja sanoi myös, ettei mulle sovi jotkut lantiofarkut, kun läskit tursuaa.

Nyt mä olen 27 ja elämässäni on onnellinen tilanne, ainoa vain, että itsetunto laahaa edelleen pohjamutia. Onko joku selvinnyt huonosta itsetunnosta? Tai oppinut elämään sen kanssa? Olisi kivaa kuulla kokemuksia ja tarinoita siitä, miten siinä voi onnistua. Kiitos. Ja anteeksi tämä pitkä sepustus.

No, en ole ihan varma, osuuko huono itsetunto -ilmaisu itseeni, mutta näin jälkikäteen ajatellen tuntuu, että olen ollut melkein sairaalloisen epävarma nuoruudessani. Olen monella tapaa aika lahjakas, mutta tämä - ja tietoisuus siitä - ei auttanut asiaa.

Yli kolmenkymmenen ikävuoden päästyäni ja elämän tasaantuessa, talouden kohentuessa ja oman paikkani löytämisen (niin ammatillisessa mielessä kuin perhesuhteissa) myötä voin todeta, että nuo omituiset ja raskaatkin epävarmuuden ajat ovat takana ja nyt olen onnellinen ja tyytyväinen eikä tarvitse aina tuijottaa muiden tekemisiä, miettiä heidän sanomisiaan jne.

Uskoisin, että kun keskityt elämään omaa elämääsi parhaalla mahdollisella tavalla, aika tekee lopulta tehtävänsä. Itse olen jotenkin taipuvainen kokemuksieni myötä ajattelemaan, että huono itsetunto on jonkin verran "nuoruudenvaiva". Moni ihminenhän kokee olevansa onnellisimmillaan keski-iässä :)

Kiitos vastauksesta! Kyllä mäkin uskon, että tietyssä mielessä mulla on jo parantunut itsetunto vähän enkä ole niin epävarma kuin ennen, mutta edelleen olen uusissa tilanteissa tosi arka, jopa vetäytyvä. Pelkään, mitä muut minusta ajattelevat sekä ajattelen ulkonäköäni aivan liikaa. En tiedä sitten, voisiko näille asioille jotain tehdä jo, vai pitäisikö sitä vain odottaa vanhenemista :D

"elsa", tarinasi kuulosti osin hyvin tutulta. Olen itse ollut aina vähemmän kaunis (tavallisen näköinen, jopa ruma) ja kun olen lisäksi jokseenkin ujo, kouluajat eivät varsinaisesti sujuneet mitenkään ihanasti. Olin se tyttö, joka seisoskeli yksinään puun juurella välitunnit ja joka jäi viimeiseksi kun valittiin joukkueita urheilutunneilla. Opiskeluaikoina aloin pukeutua "muodikkaasti", laihduttaa (ennestäänkin alipainoisena) ja ehkä huomiota hakien hankkiuduin monenlaisiin tilanteisiin joita olen sittemmin katunut. Siinä sivussa katosi luottamus miehiin, ja oikeastaan kaikkiin muihinkin ihmisiin.

Onnistuin kuitenkin siinä sivussa hankkimaan itselleni ammatin, mikä varmaan koitui pelastuksekseni. Pidän nimittäin työstäni ja muutaman vuoden työelämässä olon jälkeen aloin huomata, että osaamistani arvostettiin. Sain koko ajan mielenkiintoisempia tehtäviä, palkka nousi pyytämättä ja työkaverit kohtelivat ihan kuin vertaistaan. Tätä on nyt jatkunut 10 vuotta, ja vuosi vuodelta olen tuntenut itseni itsevarmemmaksi. Samalla olen hankkinut harrastuksia joiden parissa viihdyn, ja joissa ei tarvitse välittää muiden mielipiteistä. Mitä ulkonäköön tulee, kolmenkympin jälkeen alkoi tuntua siltä, että katsojallahan se ongelma on jos ei näkymä miellytä. Olen työni ja harrastusteni takia asioinut monenlaisissa paikoissa erilaisten ihmisten kanssa ja huomannut, että kaikki sujuu kun käyttäytyy vaan reippaasti ja hymyilee - vaatetuksella ja sillä onko meikkiä vai ei, ei tunnu olevan oikeastaan yhtikäs mitään väliä.

Tässä vaiheessa tuntuu, että olen oppinut elämään huonon itsetuntoni kanssa. Ehkä eniten se on vielä näkyvissä siinä, etten juurikaan luota tulevaisuuteen. On hankala rakentaa yhteistä tulevaisuutta kun itse samalla pohtii mielessään varasuunnitelmia sen varalle, että mies lähtee lätkimään. Tämä ehkä juontaa juurensa samasta lähteestä kuin mustasukkaisuus, mutta ilmenee vaan eri tavalla?

Ei tästä varmaan mitään apua ollut... mutta itsekin mieluusti kuulisin lisää muiden kertomuksia ja kokemuksia aiheesta.

Mulla on itsetunto mennyt vaan huonommaksi (jos se edes on mahdollista). Olen +30v, naimisissa ja kolmen lapsen äiti. En pidä itseäni edes ihmisarvosena, ja ajattelen ettei muutkaan pidä.
Mut toivottavasti sulla menee sit iän myötä parempaan.

Kiitos vastauksista! Mulla on lähtenyt (omasta mielestäni) itsetunto nousuun tämän nykyisen mieheni tapaamisen jälkeen. Hän arvostaa ulkonäössäni ja olemuksessani sellaisia asioita, joiden luulin olevan huonoja. Hän ei kävele ylitseni vaan pakottaa minut ajattelemaan itseänikin välillä. (Esimerkkinä, teki mieli lähteä kuntoilemaan, kun vauva oli 2kk, mutta pää sanoi, että muut ajattelisivat sen olevan väärin - mies lähes työnsi minut ovesta ulos ja sanoi, että vain sillä on väliä, että mikä on meidän perheelle parhaaksi, ja minä onnistuin liikkumaan epävarmuudestani huolimatta ja tulin paljon tyytyväisempänä takaisin kotiin). Toivoisin, että myös kaikki teistä löytäisivät tälläisen ihmisen. Sinulle, ei-täydellinen, on hienoa, että olet löytänyt paikkasi työelämässä. Myös minulle työni on ollut aikamoinen pelastus. Tunnollisena ylisuorittajana työtäni arvostetaan ja tiedän sen osaavani, se onkin ainoa asia, josta en tunne niin suurta epävarmuutta. Miten tämä tälläiseksi on mennyt, ettemme osaa antaa itsellemme edes ihmisarvoa? Täytyyhän tähän joitakin keinoja olla?

Kohota, nosta, hinkaa ja hankaa;
kyllä on naisen elämä rankaa.
Veltostuu vatsa ja roikkuu rinta,
eikä sileä ole enää reidenkään pinta.
Alkaa vaivata tanttatauti,
unohda se ja elämästä nauti!
Höyrytä, haudo ja itseäs helli,
kylvetä, kuori ja yrteissä kelli.
Pääsee näin valloilleen kehon kieli,
hohtavat silmät ja virkistyy mieli.
Katsoo pian pelistä uusi nainen,
lähes täydellinen, siis sinunlainen!

Mä olen päässyt eroon huonosta itseluottamuksesta. En tosin tarkoita sitä, että nyt olisin onneni kukkuloilla ja ihailisin itseäni päivittäin. Voi että kun sä et ymmärrä, miten mä ymmärrän sua <3.

Sä et ole noilla mitoilla lihavaa nähnytkään. Ihan tosissaan nyt. Sinä ET OLE LIHAVA. Sun pitää myös ymmärtää, myös se ettet voi tuudittautua satunnaisten ihmisten mielipiteisiin. Miten sä nykyään pukeudut ja laittaudutko? Mua kiusattiin ulkonäöstä peruskoulussa, mutta olisin silloin ihan eri näköinen. Vaikka olen lihonut aika paljon sitten peruskoulun, niin muuten mun ulkonäköni on ihan erilainen. Siitä huolimatta, että mua on aina piikitelty kotona ja koulussa, niin nykyään saan paljon huomiota ja minua pidetään kauniina. En anna enää jonkun satunnaisen kommentin vaikuttaa, sillä tiedän ettei se ole totta.
Sä olet arvokas ihminen. Nykyinen miehesi ei olisi kanssasi lasta tehnyt, jos olisit joku onneton rumilus:)

Yhteistyössä