Avioliitto ketjuun liittyen: Onko sukunimen vaihto MAKSULLISTA jos sen tekee ensimmäistä kertaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselijä

Vieras
Olen käsittänyt että nimen saa vaihtaa kerran maksutta, mutta toisella kertaa se jo maksaa. Ajokorin, passin ja henkkareiden vaihtaminen on tietty aina maksullista.

jos menee naimisiin ja siinä yhteydessä ottaa miehen sukunimen se ei maksa mitään ja jos myöhemmin haluat vaihtaa takas omaan sukunimeen on se myös ilmasta mut jos haluat ottaa jonkun muun sukunimen mikä ei ole suvullasi se maksaa. myös jos lasten sukunimet haluat myöhemmin omalle nimellesi se maksaa.

Mun käsittääkseni sukunimen vaihto on maksullista paitsi avioliiton solmimisen kautta.

Mutta onko se maksutonta jos vihkiessä ei vaihtanut nimeä, mutta muutaman vuoden kuluttua haluaakin vaihtaa samalle nimelle puolison kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja tassuttelija:
kyllä se on silloin maksullista yli 90e, miksei jo maistraatiss. Pappi voi siunauspuheessa käyttää vain etunimiänne, jos niin haluatte, ettei muut tiedä.

Ollaan jo naimisissa. Olin vain utelias :)

Minä käsitin, että ap kysyi maksaako sukunimen vaihto naimisiin mennessä. :xmas: muulloin kai se maksaa? Etunimen voi vaihtaa kerran ilmaiseksi, mutta eikös sukunimen vaihtaminen ole aina maksullista?

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Minä käsitin, että ap kysyi maksaako sukunimen vaihto naimisiin mennessä. :xmas: muulloin kai se maksaa? Etunimen voi vaihtaa kerran ilmaiseksi, mutta eikös sukunimen vaihtaminen ole aina maksullista?

Mä oon jääny miettimään koskeeko toi tarjous (sukunimen vaihto ilmaiseksi naimisiin mennessä ) vain sitä yhtä tiettyä päivää vai voiko sen tehdä myöhemminkin?

Alkuperäinen kirjoittaja haaskalintu:

Mä oon jääny miettimään koskeeko toi tarjous (sukunimen vaihto ilmaiseksi naimisiin mennessä ) vain sitä yhtä tiettyä päivää vai voiko sen tehdä myöhemminkin?

Luulisin, että se pitää vaihtaa heti, jos vaihtaa. Varma en kyllä ole...

Mutta onko se maksutonta jos vihkiessä ei vaihtanut nimeä, mutta muutaman vuoden kuluttua haluaakin vaihtaa samalle nimelle puolison kanssa?

Ei ole maksutonta, meillä maksoi kun vaihdettiin sukunimi 3v. naimisiinmenon jälkeen.

Tätä juuri tarkoitin. Siis kysyin, mutta epäselvästi nähtävästi.

Puolison sukunimen ottaminen on aina ilmaista. Tai takaisin tyttönimeen vaihtaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:

Puolison sukunimen ottaminen on aina ilmaista. Tai takaisin tyttönimeen vaihtaminen.
No ei taatusti ole. Itse otin 2 v sitten miehen sukunimen ja maksoin vähän yli 90 euroa. Oltiin oltu naimisissa 5v.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras jatkaa:
Eli jos sun antamat tiedot sukunimestä on jo mennyt papilta eteenpäin niin silloin joudut maksaa. Eli tosiaan rajoitettu aika tarjouksessa...

Meidän naimiseen ei pappia kaivata!

Mut silloin aikoinaan sain maistraatissa sellaisen mielikuvan että sen sais vaihtaa ilmaiseks myöhemminkin. Mut kun oltiin silloin niin varmoja nimistä, nyt vasta 8v myöhemmin on ruvennu mietityttään joskos sittenkin toi mies nimensä vaihtas.

Lueskelin tossa maistraatin sivuja ja sain sen käsityksen että jos siinä sukunimilomaakkeessa ilmoittaa pitävänsä oman nimensä (eli ei vaihda toisen nimeen) niin myöhemmin tämä vaihtaminen maksaa 91e.

Maistraatin sivuilta:

Puoliso voi tietyissä tapauksissa muuttaa sukunimensä ilmoitusteitse. Puoliso voi avioliiton aikana kerran joko ottaa aikaisemman sukunimensä henkilökohtaiseen käyttöön puolisoiden yhteisen sukunimen edelle (kaksoisnimi) tai luopua siitä.

Ton mä tulkitsisin että saa kertaalleen muuttaa ilmaseks.

Yhteistyössä