Avioliitto ja lapsen sukunimi..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mietiskelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mietiskelijä"

Vieras
Olemme mieheni kanssa (joka ei ole lapsen biologinen isä) menossa naimisiin ensi vuonna. Mietityttää vain tämä sukunimiasia.. Kun pojalle (6v.) jää minun sukunimeni ja itse olen miettinyt kaksoissukunimen ottoa. Nyt vain mietin, että miten lapsi asian ottaa, kun hänellä on sitten eri sukunimi kuin meillä.. Onko kellään kokemuksia asiasta?

No mistä sen tietää? Riippu kai lapsesta. Ja jos sulla on kaksoisnimi, niin onhan lapsella silloin sama sukunimi kun sulla, vai? Osittain siis. Eihän sullakaan ole sama sukunimi kun miehelläs, jos kaksoisnimen otat.

Just eilen mietin samansuuntaisia. Itselläni vastaava tilanne muuten, mutta haluan sekä itselleni että lapselleni tulevan mieheni sukunimen. Onnistunee ilman ongelmia jos on yh? Tietääkö joku? Lapsen biologinen isä saatika sukunimensä ei ole elämässämme mukana.

me kun mentiin naimisiin niin vaihdettiin mun poika miehen nimelle. on helpompaa kun kaikki samalla nimellä ja just toi että poika ois ruvennu myöhemmin ihmettelemään et miks hän on eri sukuniminen. helposti kävi nimen muutos, paperit vaan maistraattiin ja jos yh niin ei tarvita bioisän suostumusta.

"Jos alaikäisen lapsen vanhempi menee avioliittoon muun kuin lapsen toisen vanhemman kanssa ja he ottavat yhteisen sukunimen, puolisot voivat sopia siitä, että lapsi saa puolisoiden yhteisen sukunimen. Edellytyksenä on, että lapsen vanhempi yksin tai yhdessä puolisonsa kanssa on lapsen huoltaja. Lapsen nimen muuttaminen edellä mainitulla tavalla edellyttää toisen vanhemman suostumusta silloin, kun myös hän on lapsen huoltaja. Lapsen sukunimi voidaan muuttaa yhteiseksi sukunimeksi vain avioliiton aikana." http://www.om.fi/Etusivu/Julkaisut/Esitteet/Puolisonsukunimijalapsensukunimi/Yhteisensukunimenantaminentoisenpuolisonlapselle

Mä taas pitäisin oman nimeni sekä itselläni että lapsella. Lähipiirissä on mm. tilanne, jossa lapsella on ollut ensin isänsä nimi, sitten äidin uuden miehen nimi, ja eron tultua mietitään että mikäs sukunimi seuraavaksi otettaisiin... aivan älytöntä säätämistä.

Ei ole lapsen biologinen isä meidän elämässä mukana millään tavoin. Mieluusti pojankin sukunimi vaihdettaisiin, mutta siihen miksi emme vaihda, on muutama syy.

Meillä ei ainakaan ole nuo kaksi isointa lasta olleet moksiskaan, vaikka heillä eri sukunimi kuin meillä muilla. Ovat ylpeitä omasta sukunimestään. Mulla on sitten vieläpä kaksoissukunimi, joista kumpikaan ei siis ole sama kuin isommilla lapsilla. Se kyllä välillä herättää kummastusta lähinnä perheen ulkopuolella.