Uusioperhe ja sukunimen valinta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja korppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nainen piti uusiin naimisiin mennessään ex-miehensä sukunimen jotta lapsi ei olisi perheessä ainoa jolla eri sukunimi, parilla siis myös yhteinen lapsi jolla siis isänsä sukunimi . Minusta jotenkin outoa et naimisiin mennessä pidetään ex-miehen sukunimi mut kukin taaplaa tyylillään.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiedän tapauksen jossa...:
Nainen piti uusiin naimisiin mennessään ex-miehensä sukunimen jotta lapsi ei olisi perheessä ainoa jolla eri sukunimi, parilla siis myös yhteinen lapsi jolla siis isänsä sukunimi . Minusta jotenkin outoa et naimisiin mennessä pidetään ex-miehen sukunimi mut kukin taaplaa tyylillään.

Mä ymmärrän tuonkin,otin naimisiin mennessä mieheni sukunimen ja koen tämän nyt jo niin minun oloiseksi että ihan hevillä en toista kertaa edes vaihtaisi.En minä koe että tämä on mieheni sukunimi,vaan minun.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Jos mä menen joskus naimisiin ja vaihdan sukunimeni, niin likalla pysyy isänsä sukunimi. Mä en ymmärrä miksi pitäisi vaihtaa lapselle sellaisen miehen sukunimi joka ei ole edes tämän isä. Silloin sen ymmärrän joka oikia isä ei osallistu lapsen elämään ja äidillä yksinhuoltajuus.

Mulla ei ole mitään hinkua olla pakosta saman sukuniminen lapseni tai mahdollisen puolison kanssa, koen meidän olevan silti tiiviisti yhteenkuuluva perhe vaikka meillä on likan kanssa eri sukunimet.

vaikka yhteishuoltajuus löytyy, pitää tyttö nykyistä miestäni enemmän isänä kuin bio isäänsä...

No tuossa tapauksessa ehkä sen ymmärtää. Jos ei ole suhde kunnossa siihen bioisään. Mutta kun tulee vastaan niitäkin tapauksia, että vaihdetaan lapsen sukunimi vaikka oikia isä on hyvinkin paljon elämässä mukana ja lapselle tärkeä.

mutta eihän tämänhetkinen mieheni voi ottaa entisen mieheni sukunimeä enkä voi minäkään kun ei kerranb naimisissa olla oltu. pointtina on se että haluaisin kaikille saman sukunimen.

Eli teillä on tähän asti ollut perheessä kolme sukunimeä. Asiahan vain helpottuu, kun otat miehesi nimen ja tyttö pysyköön omalla nimellään. Olisi eri asia, jos tyttö olisi aikoinaan saanut sinun tyttönimesi, niin sitten ehkä myös itse pitäisi edelleen tyttönimeni, mutta tuossa tapauksessahan ette saa kuitenkaan koko perhettä yhden nimen alle - et kai oikeasti meinannut että vaihtaisit myös tytöllesi tulevan miehesi nimen - mahtaisi tytön isä olla iloinen... Ja miksi muutenkaan lapsen pitäisi kärsiä siitä että aikuisilla nimet vaihtuu - se on se nimi mikä joskus on annettu, muuttaakoon sitten aikuisena nimeään ihan niin monta kertaa kuin itse mielii. Itse en koskaan edes haluaisi tilanteeseen, missä mun lapsella olisi eri nimi kuin mulla. Täten jos mulle olisi lapsia tullut avoliitossa, olisin pitänyt lapsilla sairaalassa saamansa nimen, eli mun tyttönimen. Tämä on mun mielipide.

Alkuperäinen kirjoittaja nedra:

Mä ymmärrän tuonkin,otin naimisiin mennessä mieheni sukunimen ja koen tämän nyt jo niin minun oloiseksi että ihan hevillä en toista kertaa edes vaihtaisi.En minä koe että tämä on mieheni sukunimi,vaan minun.

Mä luulen, että jos mun äiti menisi uudelleen naimisiin niin hän tuskin kovin helpolla vaihtaisi sukunimeään. Se kun on avioliiton myötä tullut, erottu on jo mutta äitillä ollut se sukunimi 30 vuotta. Sama sukunimi oli sitäpaitsi äitinäitin tyttönimi.

minä en ole ollut tytön isän kanssa naimisissa joten tuo vaihtoehto ei ole mahdollinen.

Jos mä menen joskus naimisiin ja vaihdan sukunimeni, niin likalla pysyy isänsä sukunimi. Mä en ymmärrä miksi pitäisi vaihtaa lapselle sellaisen miehen sukunimi joka ei ole edes tämän isä. Silloin sen ymmärrän joka oikia isä ei osallistu lapsen elämään ja äidillä yksinhuoltajuus.

Mulla ei ole mitään hinkua olla pakosta saman sukuniminen lapseni tai mahdollisen puolison kanssa, koen meidän olevan silti tiiviisti yhteenkuuluva perhe vaikka meillä on likan kanssa eri sukunimet.

vaikka yhteishuoltajuus löytyy, pitää tyttö nykyistä miestäni enemmän isänä kuin bio isäänsä...

No tuossa tapauksessa ehkä sen ymmärtää. Jos ei ole suhde kunnossa siihen bioisään. Mutta kun tulee vastaan niitäkin tapauksia, että vaihdetaan lapsen sukunimi vaikka oikia isä on hyvinkin paljon elämässä mukana ja lapselle tärkeä.

en tajua miksi teillä sitten yhteishuoltajuus,nehän tarvii joka paikkan teidän molempien suostumuksenkin sitten kun olette yhteishuollossa esim koulut ym..
Ymmärrän sukunimen vaihdot tilanteissa joissa etä ei pidä mitään yhteyttä lapseen eli voi lapsi uudessa perheessä ihmetellä kun vaikka äiti menee miehensä kanssa naimisiin ja tällä äidin jo olemassa olevalla lapsella on aivan eri sukunimi kuin muilla perheenjäsenillä.

Alkuperäinen kirjoittaja nedra:

Mä luulen, että jos mun äiti menisi uudelleen naimisiin niin hän tuskin kovin helpolla vaihtaisi sukunimeään. Se kun on avioliiton myötä tullut, erottu on jo mutta äitillä ollut se sukunimi 30 vuotta. Sama sukunimi oli sitäpaitsi äitinäitin tyttönimi.
Mut ku mainitussa esimerkissä sitä yhteiseloa oli takana alta viiden vuoden mut kuten sanottu jokainen tekee kuten ite parhaaksi näkee.

Alkuperäinen kirjoittaja Vivian:
Täten jos mulle olisi lapsia tullut avoliitossa, olisin pitänyt lapsilla sairaalassa saamansa nimen, eli mun tyttönimen. Tämä on mun mielipide.

pakko kommentoida mutta olisikohan sinusta minun vauvallani nyt pitänyt pitää minun ex-mieheni sukunimi kun se siihin sairaalasänkyyn ja muihin papruihin sairaalassa tuli,ja vasta kuukauden päästä saatiin nykyisen miehen kanssa isyys tunnistus kuntoon ja näin lupa muuttaa vauvan sukunimi nykyisen miehen ja lapsen isän nimiin.
Minusta olisi kyllä ollut outoa jo minun nykyisen mieheni lapsi olisi ollut minun ex-mieheni sukunimillä

Yhteistyössä