Avioero ja mies vaatii viikko-viikko tapaamisia. lapset 8kk ja 2v2kk...

  • Viestiketjun aloittaja "Kati"
  • Ensimmäinen viesti
"Kati"
Voiko isä vaatia viikko-viikkoa huoltajuutta kun lapset ovat vasta 8kk ja 2v2kk?
Olet itse ollut kotona lasten kanssa kokoajan ja tuleva ex-mies on ollut töissä ja hän tekee 3-vuorotyötä...
Itse haluaisin että lapset asuisivat luonani ja tapaisivat isää niin paljon kun isällä vaan on aikaa/haluja lapsia tavata, mutta että olisivat isällään max. 1-2 yötä kerrallaan ja pääasiassa päivätapaamisia. Olen jo ilmoittanut työnantajalleni että palaan töihin aikaisintaan syksyllä...
Voiko mies vaatia että menen töihin ja että lapset laitetaan hoitoon kun nuorempi täyttää 9kk?
 
Voi vaatia, mutta sitä ei missään nimessä suositella eikä sinun tarvitse suostua. Mies ei voi vaatia sinun menevän töihin. Pienempää ei käsittääkseni tarvitse antaa edes etävanhemmalle vielä yöksi.
 
"Kati"
Coffee Break :Toki ollaan yritetty parisuhdettakin korjata, mutta vähän vaikeaa sitä yhteistä aikaa on koko jostain repiä, kun miehen vuorot on mitä on ja hoitajiakaan ei ole jonoksi asti.. Toki äitini on aina tullut hoitamaan välillä, jotta ollaan päästy leffaan/syömään yms. Eikä näistäkään hetkistä tunnu olevan hyötyä, kun usien juuri illat kun minulla olisi aikaa on mies töissä tai omilla menoillaan...
Jaassi: kyllä aion kaikki sopimukset tehdä paperille ja virallisesti. Mies kun on päättänyt että ottaa lakimiehen ja haluaa taistella lapsista ja heidän asumisestaan.. =/
 
dgsfhfdhf
pienten lasten vanhemmille pitäs tehdä pakolliseksi ennen eroa neuvottelut/terapia. ilmeisesti mies ei halua erota, kun yrittää noin hankaloittaa asioita...

Hakeutukaa heti parisuhdeneuvontaan.
 
jgdgp
ei teitä auta yhteinen aika, kun tilanne tuossa jamassa. teidän pitäs saada ulkopuolista keskusteluapua. Eikö olis helpompaa kokeilla sitä ensin ja järjestää sille sitä aikaa, kun erota??
 
ymmärrän miestäkin
Teinä yrittäisin siirtää omat kriisimme sivuun, kun lapset ovat vielä noin tolkuttoman pieniäkin ja yrittää jaksaa arkea päivän ja kuukauden kerrallaan eteenpäin. Voisiko olla, että kun lapset vähän tuosta kasvavat niin oma väsymys ja muu parisuhteeseen turhautuminen yms. helpottuu ja kun sinäkin palaat työelämään ja saat uusia tuulia niin parisuhdekin voisi virkistyä? Mitään akuuttiahätää mikäli ei ole, niin en lähtisi hytkyilemään eron kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: newbie ja lissukka.
"-p-"
[QUOTE="-p-";27615776]Kukaan lastenvalvoja ei Suomessa hyväksy viikko-viikko-sopimusta alle 2-vuotiaan (usein 3v) kohdalla. Kokemusta on.[/QUOTE]

Lisään tähän vielä, että ei kannata huolestua, jos mies oikeudella uhkailee tuon asian suhteen. Ei se mene oikeudessakaan läpi.

Itse olen siis ollut hieman samanlaisessa tilanteessa. Mies tajusi kuitenkin lastenvalvojan luona, että tuon asian suhteen ei kannata oikeuteen lähteä. Lapsi saa sitten isompana itse päättää haluaako tuon viikko-viikko-systeemin.
 
eronnu
Ap, haluaisin omasta kokemuksesta kertoa että älä pelkää vaikka edessä olisi taistelu asumisesta. Jos olet tervepäinen aikuinen ja olet lapset kotona hoitanut niin mahdollisuus siihen, että asuminen määrättäisiin isälle oikeudessakaan on äärimmäisen pieni. Nyt mietit mikö oikeasti olisi lasten etu ja pyrit sitä kohti. Jos muutat lasten kanssa muualle, lasten asuminen (paperilla) voi jäädä isälle, mutta jos tosiasiallinen asuminen on sinun luonasi niin silloin lasten katsotaan lopulta asuvan sinun luonasi vaikka kirjoilla isällään olisivat. Ja isä ei voi vaatia, että lapset pitäisi hoitoon viedä ellei sitten esim sinun terveydentilasi takia se olisi lapsille parempi. Oma exäni haki jopa lapselle hoitopaikan eromme aikaan. Yhtäkkiä en ollut kelvollinen hoitamaan lasta jota olin 3,5v hoitanut. Hoitoon lapsi ei kuitenkaan mennyt koska en suostunut. Tutustumisenkin oli sopinut ja pkstä oli kuulemma pyydetty jotta äitikin tulisi. Mutta ilmoitin isälle etten mene eikä mene lapsikaan. Tehköön hoitopaikalle mitä lystää. Aikanaan oikeus määräsi lapsen asumisen minun luokseni ja asuminen määrättiin takautuvasti muutostamme alkaen minun luo koska lapsi tosiasiallisesti oli luonani asunut.

Nää on niin syvältä nää erot varsinkin kun tulee tällaisia tilanteita. Mutta meidän tapauksessa ei muuta vaihtoehtoa ollut alkoholin ja isä-lapsisuhteen takia. Isästä vain ei ois ollut lähiksi. :/
 
"vieras"
Voi tosiaan varmasti vaatia, niin oma exänikin aluksi vaati, mutta ymmärsi kyllä lv:n luona, ettei noin pienelle, kuin nuorin on, sovi viikko viikko. Eli ei varmasti menee missään läpi ellet itse siihen suostu, eikä sitä varmasti lv:kaan suosittele.

Pieninkin voi kyllä olla jo yhden yön isän luona, mikäli imettäminen ei ole esteenä. Meillä aloitettiin yhden yön tapaamisen nuorimman ollessa juurikin n. 8 kk. Lasten isä kuitenkin siihen asti ollut säännöllisesti mukana lasten elämässä. Vuoroviikkoasumisen aloitimme nuorimman ollessa n. 3 vuotias. Oikein hyvin on mennyt ja lapset vaikuttavat tyytyväisiltä.
 
eronnu
Juu ja meidänkin tapauksessa isä yritti oikeudessa saada läpi viikko-viikkoa mut oikeus ei ottanu kuuloelimiinsä jos toinen vanhempi ei siihen suostu. Ei vois niiden mielestä olla toimiva ja lapsen edun mukainen.
 
"Huhhuh"
Ellei teillä sen suurempia murheita ole kuin että yhteinen aika on kortilla niin en lähtisi eroamaan. Mieluummin parisuhdeterapiaan tai vastaavaan. Pienten lasten kanssa on välillä älyttömän haastavaa, mutta se varmaan on ollut tiedossa ainakin sitä toista lasta tehtäessä...

Harvoin sanon että erotaan liian helposti, mutta jos kyse on tosiaan VAIN tuosta niin voi morjens. Luuletko elämän jotenkin helpottavan kun potkit miehen pihalle?
 
"minä vain"
Et anna periksi. Lapset liian pieniä viikko-viikko hommaan.Ei se sitä saa läpi vaikka mitä yrittäisi.Voit ottaa itse yhteyttä vaikka oikeusaputoimistoon, sieltä saat luultavasti ilmaisen lakimiehen jos on tarvis. Voimia sinulle:)
 
Ei taida noin pienillä onnistua. Lapset saisivat olla pääasiallisesti vain toisella, kumpikin teistä olette varmaan kelvollisia. Kun lapset ovat noin nuoria, niin yksi mahdollisuus on se, että toinen lapsi toiselle ja toinen toiselle. En näe sitä pahana näillä tiedoilla.
 
Ei taida noin pienillä onnistua. Lapset saisivat olla pääasiallisesti vain toisella, kumpikin teistä olette varmaan kelvollisia. Kun lapset ovat noin nuoria, niin yksi mahdollisuus on se, että toinen lapsi toiselle ja toinen toiselle. En näe sitä pahana näillä tiedoilla.
Sisarusten erottaminen toisistaan on ihan kaheli ajatus.
 

Yhteistyössä