[QUOTE="vieras";27617290]Elatuksesta ja hoitovapaasta. Käsittääkseni lapsen elatukseen käytettävää summaa ei voi pienentää itsestä johtuvista syistä. Eli jos vanhempi irtisanoutuu ja heittäytyy työttämäksi pienentääkseen lapsen elatukseen käytettävää summaa, tämä ei onnistu. Opiskelukin huomioidaan elatuskykyä alentavana vain, jos opiskelun tuloksena on todennäköisesti parempi elatuskyky. Sama koskenee hoitovapaata. Ei tietenkään tarkoita, ettei saisi jäädä hoitovapaalle, opiskella jne. vaan sitä, että elatuskyky ei näistä syistä johtuen pienene vaan lasketaan ansiotyön mukaan.
Tajusikohan kukaan, mitä tarkoitan.

Tästä taitaa olla tarkempaa tietoa om:n ohjeesta.[/QUOTE]
En tiedä miten laissa lukee, mutta käytännössä näin ei tapahdu

Nimimerkillä olin hoitovapaalla 3 vuotta, vuosi töissä, nyt opiskelija (ja olen siis lähihuoltaja) eikä kertaakaan LV ole edes maininnut, että mun elatuskyky pitäisi laskea minkään muun mukaan kuin reaalisesti käytettävissä olevien tulojen mukaan.
Etä oli opiskelija jonkun aikaa, kela maksoi elarit. Sitten oli työtön 2v, taas kerran, kela maksoi tuet.
Jos työttömyys on tilapäistä niin joutuu maksamaan elatustuen ylittävän osan (jos sellainen on, jos on ollut voimassaoleva soppari) mutta jos jatkuu pitkään niin tehdään uusi soppari.
Alkuperäiseen: Mä kyllä nyt oikeasti heittäydyn siihen kamalaan leiriin, että älkää nyt hyvät ihmiset (ainakaan nyt) erotko. Teillä on parisuhteenne vaikein aika, kyllä, mutta tämä on myös typerin aika erota. Ihan kaikille osapuolille. Tehkää vaikka sopimus että olette yhdessä vielä kuusi kuukautta ja jos siihenkään mennessä ei ole helpottanut lainkaan niin sitten eroatte. Ja sen kuuden kuukauden aikana teette töitä. Ei tarvitse odottaa kunnes lapset nukkuvat tms; ihan siinä arjessa teet mukavia asioita miehellesi koska olette naimisissa ja se kuuluu asiaan. Keskustelkaa asioista. Keskustelkaa kaikesta. Yksi hyvä "kotikikka" keskusteluihin on se, että yksi kerrallaan puhuu. Vaikka joku pallo tai nalle puhujalle käteen ja sitten toinen on hiljaa kunnes ensimmäinen on oikeasti valmis. Ei haittaa vaikka vauva olisi näissä mukana, hän ei kuitenkaan sanoja ymmärrä.