Avioehto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Vaatisitko miestä tekemään avioehdon, jos tilanne olisi seuraavanlainen: sinulle olisi tulossa suurehko perintö, maksat perheen laskut ja ruoat, mies ei omista yhtään mitään eikä maksa oikeastaan mitään yhteisiä menoja. Mutta mies väittäisi, että eron tullessa ei vaatisi itselleen mitään. Voiko avioehdon tehdä itse? Siis niin, että siihen ei tarvitse miehen allekirjoitusta.

Kyllä mä vaatisin tekemään. Itse asiassa mun mielestäni avioehdossa ei ole mitään pahaa. Onko se muka paha asia varautua pahimpaan? Vai onko ihmiset tänäkin päivänä vielä niin naiiveja, etteivät voi edes kuvitella avioeroa tämän puolison kanssa? Vaikka me ollaan oltu 17 vuotta yhdessä eikä olla eroamassa, niin en mä silti pistäisi päätäni pantiksi siitä, että me ollaan hamaan hautaan saakka yhdessä.

Minä en mene edes naimisiin ennenkuin avioehto on tehty. Eikä muuten ukkonikaan olisi mennyt minun kanssani. Se on yhteinen sopimus joka kirjataan vain ylös. Suulliset sopimukset muuttuvat ja unohtuvat.

Jo voi väittää, voi myös allekirjoittaa. Jos ei allekirjoita, ei aidosti tarkoita puheitaan.

Peesi Saraldolle. Tosin mun äiti on tämän jo hoitanutkin testamentissaan, joten toisaalta mulla ei ole välitöntä tarvetta.

Sitä ei muuten uskoisi mitä puolia saattaa toisesta löytyä erotilanteessa. Tai yhtä hyvin olla löytymättäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Kyllä mä vaatisin tekemään. Itse asiassa mun mielestäni avioehdossa ei ole mitään pahaa. Onko se muka paha asia varautua pahimpaan? Vai onko ihmiset tänäkin päivänä vielä niin naiiveja, etteivät voi edes kuvitella avioeroa tämän puolison kanssa? Vaikka me ollaan oltu 17 vuotta yhdessä eikä olla eroamassa, niin en mä silti pistäisi päätäni pantiksi siitä, että me ollaan hamaan hautaan saakka yhdessä.

peesi. Tosin meillä on samanlaiset tulot ja (jos saadaan perintöjä joskus niin samansuuntaisia nekin) menot =) että meillä se olis aika turha. Mutta jos esim. mies sitä olis halunnut tai vaikka miehen suku (jos olis esim. suvussa kulkenutta omaisuutta) niin en olis loukkaantunut. Musta avioehto vois olla automaattisesti olemassa, ellei toisin päätä. Ja vois siinä vakkari ehdossa olla jotain esim. siitä että jos toinen puoliso hoitaa 10v lapsia kotona niin minkälaista "korvausta" saa tms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei voi tehdä yksin avioehtoa, mutta vaatisin ilman muuta sellaisen tekemistä.

sama mieltä!

mutta eikös perinnön antaja voi rajata testamentista ulos lapsensa puolisot myös eron sattuessa? olenko ymmärtänyt väärin?

Ei voi tehdä yksin avioehtoa, mutta vaatisin ilman muuta sellaisen tekemistä.

sama mieltä!

mutta eikös perinnön antaja voi rajata testamentista ulos lapsensa puolisot myös eron sattuessa? olenko ymmärtänyt väärin?

Miksi kolmannen osapuolen pitäisi säätää aviopuolisoiden välisiä raha-asioita? Kun aikuiset eivät osaa ja uskalla?