Avioehdon laatiminen jo avioituneena

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdiskelua

Vieras
Oletko laatinut avioehdon siinä vaiheessa, kun olette olleet aviossa jo vuosia? Miten se on vaikuttanut elämään - muuttuuko jotain, ja jos, niin mikä? Jos teillä oli ollut yhteistalous aiemmin, miltä tuntui siirtyä erillisiin rahatalouksiin? Vähenikö yhteenkuuluvuuden tunne?

Itselläni saattaa olla edessä, siksi kyselen.

Ihan alusta saakka meillä on ollut, mutta en kyllä keksi miten se vaikuttaisi millään tavalla meidän arkeemme. Miksi talous ei voisi olla yhteinen jatkossa ihan samalla tavalla?

Avioehdolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, pyöriikö talous yhteisillä rahoilla vai onko molemmilla tiukasti omat rahat. Onhan monilla käytännössä yhteiset rahat avoliitossakin.

Itse olen harkinnut, joska tekisi perintöjen varalle avioehdon. Se ei kyllä muuttaisi arjessa yhtään mitään. Meillä on erilliset tilit, mutta ei mitään hirveän tarkkaa kulujen jakoa, vaan meininki on melko suurpiirteistä.

Ihan alusta saakka meillä on ollut, mutta en kyllä keksi miten se vaikuttaisi millään tavalla meidän arkeemme. Miksi talous ei voisi olla yhteinen jatkossa ihan samalla tavalla?

Niin, se tietysti riippuu siitä, millainen avioehto on ja minkä takia. Meillä on toisella suuri omaisuus ja toisella ei mitään ja on tulossa eteen niin isoja taloudellisia päätöksiä, että olisi selkeämpää, jos kumpikin vastaisi yksiselitteisesti vain omista rahoistaan, omaisuuksistaan ja niitä koskevista ratkaisuista.

Niin, se tietysti riippuu siitä, millainen avioehto on ja minkä takia. Meillä on toisella suuri omaisuus ja toisella ei mitään ja on tulossa eteen niin isoja taloudellisia päätöksiä, että olisi selkeämpää, jos kumpikin vastaisi yksiselitteisesti vain omista rahoistaan, omaisuuksistaan ja niitä koskevista ratkaisuista.

Meillä on laaja avioehto ja miehellä huomattava omaisuus ja minulla ei ole muuta kuin auto. Avioehto laadittiin ennen talon yms. rakentamista tai minkään hankintaa, mutta ei se siltikään vaikuttanut yhtään mihinkään. Mies osti talon sun muut rahoillansa ja siinäpä se, muuten kaikki on käytännössä yhteistä ja yhteiset tilitkin on.

Yhteistyössä