Avaudunpa äitipuolestani näin vainajien päivänä muistellessani rakasta edesmennyttä isääni

Äitipuoleni on mua seitsemän vuotta vanhempi. Vuosia sitten luin jostain lehdestä hänestä pienen jutun. Taisi olla joku semmonen palsta, jossa annettiin kiitoksia jollekin aivan ihanalle ihmiselle, jolta joku oli saanut hyvää palvelua.

En sitä kiistäkään - hän varmasti oli hyvä työssään.

On kuitenkin asioita, joiden johdosta en voi häntä mitenkään kunnioittaa.

Lukioon mun piti tulla maalta ja siis asua isäni ja Ellin (kutsuttakoon häntä niin) kanssa. Tyyli oli se, että hän teki aamupalaleivät valmiiksi jääkaappiin ja lisää ei sitten otettu, jos nälkä jäi. Kerran tulin bileistä ja olkkarin pöydällä oli appelsiineja. Arvoin kauan, uskallanko ottaa niitä. En ottanut.

Saman reissun kylkiäisenä kävi niin, että pissin huoneessani yhteen muoviastiaan (C-kasettien säilytyskotelo), kun en uskaltanut mennä vessaan.

Kävin lukioaikana joka viikonloppu maalla (asuin siis lapsuuteni mummon ja papan kanssa) tekemässä polttopuita ja hoitamassa muutenkin mökkiä.

Sitten kuoli pappa ja mummo asui vielä jokusen vuoden mökissä. Tuli tilanne, että talvisin hän ei enää pärjännyt siellä ja Elli päätti ottaa hänet heille asumaan kaupunkiin. Siitähän tietty sai hyvän ihmisen maineen.

Mummo ei kuitenkaan viihtynyt siellä. Esim. jos hän halusi jotenkin auttaa huushollin hoidossa vaikka tiskaamalla astioita niin Elli tuhahdellen tiskasi ne uudelleen.

Kävi joskus niinkin, että kun tulin kotiini (riitojen kautta isä osti minulle oman asunnon) niin mummo saattoi istua porraskäytävässä odottamassa minua, kun oli tullut paha mieli. Isäni oli ihana, mutta vässykkä, eikä saanut sanotuksi vaimolleen yhtään mitään. Mummolla oli diabetes ja hän saattoi järsiä siinä odotellessaan ostamaansa leipää :(

'Joulukorttisuhdetta' pidin Elliin jonkin aikaa. Isän kuoleman jälkeen sekin loppui. Isä siis sairastui syöpään, joka vei hänet aika pian.

Viimeinen niitti oli se, kun soitin eräänä aamuna sairaalaan ja kyselin isäni vointia teho-osastolla ja sitä, milloin voisin tulla katsomaan.

No. Isä oli silloin jo kuollut, mutta äitipuoleni ei ollut vaivautunut ilmoittamaan minulle siitä edellisenä iltana, kun se tapahtui. Olin lähtenyt sairaalasta pari tuntia sitä ennen ja hoitajat antoivat Elille tehtäväksi kertoa minulle.

Tulipahan oksennettua tämäkin paha olo johonkin. Anteeksi.
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja lapsena epäröinyt;30394406:
En ole ap, mutta kyllä minä olisin lapsuuteni pahimpina aikoina saanut huutia, jos olisin mennyt ottamaan hedelmiä tai mitään ilman lupaa.
Toki, lapsena. Mutta jotenkin outoa jos lukioikäinen ei saisi omaa leipää tehdä. Tai että lukioikäinen olisi moksiskaan vaikka paha äitipuoli siitä motkottaisikin.
 
lapsena epäröinyt
Toki, lapsena. Mutta jotenkin outoa jos lukioikäinen ei saisi omaa leipää tehdä. Tai että lukioikäinen olisi moksiskaan vaikka paha äitipuoli siitä motkottaisikin.
Eihän se motkotus sitä pahinta ollutkaan tai edes kotiarestit, mutta henkinen ja fyysinen väkivalta... No, onneksi taakse jäänyttä elämää, mutta ymmärrän ap:n epäröinnin.
 
  • Tykkää
Reactions: Minni-hiiri
ogjgö
Alkuperäinen kirjoittaja KääKKä de la KääKKä;30394460:
Näitä juttuja varten on psykiatri. Mä en ymmärrä kuinka aikuinen ihminen ei osaa yhtään analysoida lapsuuttaan, vaan jää jumittamaan lapsuuteen ja parkuu kokemaansa vääryyttä jossain nettipalstalla.
:O
 
Minni-Hiirelle halaus, tuli suru sun, mummisi ja kyllä myös isäsi puolesta äitipuolesi käyttäytymisestä.
 
Ymmärrän
On aivan asiallista purkaa tuntojaan, vaikkakin netissä.

Voin samaistua moneenkin asiaan vaikka omalla kohdallani se olikin ihan biologinen "äiti" kyseessä ja jättihän se arpia sieluun, jotka nousevat pintaan näin aikuisiälläkin. Oman isän kohtalokin oli julma sairauden iskiessä kun hoidosta piti tinkiä (piti säästää rahaa) sun muuta älytöntä.
Jotkut osaavat ns.hallita ihmisiä käytöksellään eikä sitä ulkopuoliset useinkaan osaa edes arvata millainen henkinen/fyysinen helvetti joillakin kotioloissa onkaan..
Voimia kaikille joilla ei ole niin ruusuinen lapsuus tai nuoruus ollut.
 
....
Ei hän olis tehnyt mitään. Olin aina huolissani isäni puolesta. Koska jos äitipuoli suuttui jostain niin isä sen sai tuntea nahoissaan. Olin siis aina hiljaa.
OK. Hurja tapaus. Olisi käynyt mieheen käsiksi koska tytär on syönyt esillä olleen appelsiinin? wow :O
Ja sun isä oli yhdessä tän muikin kanssa, koska...?

Miten teillä käytännössä arki sitten rullas? Antoiko isä sinulle rahaa jolla saisit jemmattua hedelmiä ym safkaa omaan huoneeseen? Vai ratsasko eukko sun huoneenkin?
 
halit sulle
Halit täältäkin.

Suhteenne on jäänyt sinua vaivaamaan, ei ihme. Kuulostaa että teillä oli keskinäisissä väleissänne paljon arkuutta ja puhumattomuutta.

Saatko yhtään kehittyä auki sitä miksi olit niin huolissasi isästäsi? Miten isäsi ("vässykkä"?) sai "tuntea nahoissaan"...

Tunteesi ovat varmasti oikeat. Mutta olisiko tilanteeseen löytynyt nyt myöhemmin muita tulokulmia, kuin mitä tuolloin nuorena tyttönä pystyit näkemään?
 
Minni-hiiri harmaana
OK. Hurja tapaus. Olisi käynyt mieheen käsiksi koska tytär on syönyt esillä olleen appelsiinin? wow :O
Ja sun isä oli yhdessä tän muikin kanssa, koska...?

Miten teillä käytännössä arki sitten rullas? Antoiko isä sinulle rahaa jolla saisit jemmattua hedelmiä ym safkaa omaan huoneeseen? Vai ratsasko eukko sun huoneenkin?
Yhden kerran muistan, että isä jätti mulle setelin ovenkahvaan. Ja kyllä äitipuoli ratsas huoneeni ja luki teinikalenterini. Siitä repesikin helvetti.
 
Minni-hiiri harmaana
Halit täältäkin.

Suhteenne on jäänyt sinua vaivaamaan, ei ihme. Kuulostaa että teillä oli keskinäisissä väleissänne paljon arkuutta ja puhumattomuutta.

Saatko yhtään kehittyä auki sitä miksi olit niin huolissasi isästäsi? Miten isäsi ("vässykkä"?) sai "tuntea nahoissaan"...

Tunteesi ovat varmasti oikeat. Mutta olisiko tilanteeseen löytynyt nyt myöhemmin muita tulokulmia, kuin mitä tuolloin nuorena tyttönä pystyit näkemään?
En minä oikeen tiedä, miten isä sen sai kokea nahoissaan. Koko kodin ilmapiiri vaan oli ahdistava.

Mitään "tulokulmia" en löydä edelleenkään. Meillä ei luultavasti ns. kemiat pelanneet ja jollain tavalla koin, että äitipuoli oli mustasukkainen, jos isä mitenkään huomioi minua. Tiedä sitten...
 
kidutusleiri
Tuntuu vähän keksimällä keksityltä perhedraamalta. Et tiedä mitä äitipuoles ois tehnyt jos oisit käynyt vessassa tai syönyt jotain, ehkä jotain sun iskälle, mut ihan varma et oo siitäkään että mitä mahdollisesti. Anteeksi, mutta tuntuu vähän naurettavalta, itse kun elin ikävuodet 8-16 väkivaltaisen mielenterveyspotilas-alkoholistin vallan alla. Joka päivä tuli oikeasti mitä erikoisimmista syistä turpaan ja sairaita rankkuja jopa keksityistä kämmeistä.
 
voi hyvänen aika
Tuntuu vähän keksimällä keksityltä perhedraamalta. Et tiedä mitä äitipuoles ois tehnyt jos oisit käynyt vessassa tai syönyt jotain, ehkä jotain sun iskälle, mut ihan varma et oo siitäkään että mitä mahdollisesti. Anteeksi, mutta tuntuu vähän naurettavalta, itse kun elin ikävuodet 8-16 väkivaltaisen mielenterveyspotilas-alkoholistin vallan alla. Joka päivä tuli oikeasti mitä erikoisimmista syistä turpaan ja sairaita rankkuja jopa keksityistä kämmeistä.
Siis? Koska sulla on lapsuudessa ollut kurjaa, muiden ikävät kokemukset on keksittyjä? Jos ap. kertoo ettei tiedä mitä äitipuoli olisi tietyssä tilanteessa tehnyt, luulen hänen tarkoittavan sitä että seuraukset saattoivat todellakin olla ennalta-arvaamattomia. Ilkeät ihmiset keksivät todellakin erilaisia kostomenetelmiä.
 

Yhteistyössä