Auttakaas!!!! anopista asiaa! (ääääääh!!!!!!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miepämie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miepämie

Vieras
Auttakaas, pulma on siis tämä

Meillä on puolivuotias likka, jolle yli-innokas anoppi kiikuttaa jos jonkinmoista lahjaa vähän väliä ilman mitään erityistä syytä (juhlapäivää tms)
Ja joulu....voih.... siis törkeä määrä leluja ja vaatetta sun muuta.
Ja jos alessa jotain näkee niin ostaa kysymättä (viimeeksi likka sai toppatakin ja -housut, muuten hyvä, mutta toppapukuja on jo 5. Ja pieneks jää)
Ite oon köyhästä perheestä, jouluna saatiin yks lahja per sukulainen. Nimipäiviä ei vietetty, synttärinä yksi lahja.
Mies taas rikkaasta perheestä, kamalasti lahjoja aina, jopa nimipäivänä.

Millä keinolla mä saan tän loppumaan? Tai tilanteen sellaiseks että ei ahdistais näin paljoa?
Kun mä en haluais alkaa lastani lahjomaan vaan oon meinannu että pari lahjaa riittäis jouluna ja synttärinä, mutta jos mummulta tulee rekkakuorma lelua ja muuta niin joku tässä ei kyllä toimi.
Miten mä sen sille sanon että vähempikin riittäis? :(
Miehestä ei oo apua, se vaan sanoo että haittaako se nyt niin. No haittaa. Mieski semmonen että pakko saada kaikki minkä sattuu haluamaan, ei paljon raha-asioita mieti, pakko saaha ku hän haluaa. En haluu tytöstä samanlaista.

Mä sanoin ihan sillain kun asia on, että ei lahjoja jatkuvalla syötöllä.

Ekan joulun jälkeen istutin mummut keittiönpöydän ääreen ja esitin toiveeni (lue ja tulkitse- vaatimuskeni) että korkeintaan kaksi lahjaa.
Ennekuin anoppi kerkes henkäistä mitään, nostin sormeni ja ilkikurinen pilke silmäkulmassa tarkensin, että sitä sääntöä ei ole tarvis kiertää sillä että paketoi viisi lahjaa samaan pakettiin......

Toimi. Ja kun lapselle karttui ikää ja toinenkin tenava meille syntyi, anoppi huomas ihan itsekin tavaramäärän järjettömyyden.

Jospa ehdotat anopille, että avaa tilin lapselle. Ja lapsi saa sen 18 v synttärinä itsellee. Selita vaikka, että ekologisesti on tyhmää ostaa paljon tavaraa tms.

Tai sano, että arvostat enempi elämyksiä ja haluat niitä lapselle. Tavarasta jää harvoin muistoja...

Mulla sama ongelma, paitsi että anoppi ostaa lapsille joko ihan krääsää tai sitten muuten vaan yli kolmevuotiaille suunnattuja leluja yms, kun molemmat muksut on reippaasti alle kolme. En tiedä miten kauniisti sanoisin, että vaatteet tai just sit vaan yks lelu/tavara on ihan tarpeeks merkkipäivänä, muutenkin rojua on nurkat väärällään. Tiedän, että appivanhemmat yrittää varmaan jotenkin kompensoida mun miehen muka "köyhää" lapsuutta meidän lapsille, mutta en halua lapsistani materialisteja... Ihan vaan kortti olis kiva.

Alkuperäinen kirjoittaja miepämie;23381620 begin_of_the_skype_highlighting**************23381620******end_of_the_skype_highlighting:
Auttakaas, pulma on siis tämä

Meillä on puolivuotias likka, jolle yli-innokas anoppi kiikuttaa jos jonkinmoista lahjaa vähän väliä ilman mitään erityistä syytä (juhlapäivää tms)
Ja joulu....voih.... siis törkeä määrä leluja ja vaatetta sun muuta.
Ja jos alessa jotain näkee niin ostaa kysymättä (viimeeksi likka sai toppatakin ja -housut, muuten hyvä, mutta toppapukuja on jo 5. Ja pieneks jää)
Ite oon köyhästä perheestä, jouluna saatiin yks lahja per sukulainen. Nimipäiviä ei vietetty, synttärinä yksi lahja.
Mies taas rikkaasta perheestä, kamalasti lahjoja aina, jopa nimipäivänä.

Millä keinolla mä saan tän loppumaan? Tai tilanteen sellaiseks että ei ahdistais näin paljoa?
Kun mä en haluais alkaa lastani lahjomaan vaan oon meinannu että pari lahjaa riittäis jouluna ja synttärinä, mutta jos mummulta tulee rekkakuorma lelua ja muuta niin joku tässä ei kyllä toimi.
Miten mä sen sille sanon että vähempikin riittäis? :(
Miehestä ei oo apua, se vaan sanoo että haittaako se nyt niin. No haittaa. Mieski semmonen että pakko saada kaikki minkä sattuu haluamaan, ei paljon raha-asioita mieti, pakko saaha ku hän haluaa. En haluu tytöstä samanlaista.

meilläkin on samajuttu,sillä erotuksella, etä lahjoja tule vähemmän kuin teillä,mutta ne on 99%:lla tarpettomia(joko lelut tai vaatteet,joita on jo ennestään paljon). mun vanhemmat taas antavat joko lahjakortit,vaipat tai laittavat pojille rahaa tilille. on se ainakin parempi kuin miljoonas auto, tai housut, joita on joo 20 samaa kokoa. mutta miten tästä voisi vihjata anopille tai lähisukulaisille?..mieheni ei tästä ota kantaa.

ja taas pojan synttärit on parin viikon päästä...

Meillä on ihan sama. Tosin ei se minua haittaa, koska myyn vanhempia leluja sitä mukaa pois. Samoin vaatteita. me ollaan kumpikin miehen kanssa perheestä jossa ollaan saatu paljon. Siltikin ymmärretään rahan päälle. Ollaan säästäväisiä jne. Ei meidän lapset tuosta pilalle mene, että isovanhemmat lahjoo :)

Alkuperäinen kirjoittaja miepämie;23381692:
No sitten anoppi kysyy että miksi ei saa tuoda, miten mä sen selitän sille ytimekkäästi?

:(

Perustele vaikka tilanpuutteella ja sillä, että et tahdo että lapsi oppii saamaan kauhean paljon tavaraa- vaikka tarkoitus olisikin hyvä.
Muistat sanoa että arvostat toki, mutta sun toivomuksesi olisi tämä.

Alkuperäinen kirjoittaja miepämie;23381692:
No sitten anoppi kysyy että miksi ei saa tuoda, miten mä sen selitän sille ytimekkäästi?

:(

Että haluat lapsen pitävän mummista ihan mummin itsensä takia ei sen takia että joka kerta saa jotain.Ja jos haluaa tosissaan tuoda jotain niin pyydä vaikka vaippoja yms tarpeellista.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23381706:
Perustele vaikka tilanpuutteella ja sillä, että et tahdo että lapsi oppii saamaan kauhean paljon tavaraa- vaikka tarkoitus olisikin hyvä.
Muistat sanoa että arvostat toki, mutta sun toivomuksesi olisi tämä.

Kiitos!
Pitääpä kokeilla... anoppi vaan on aika jääräpää.. :/

On muuten aika hankalaa näin esikoisen äitinä ottaa oma asemansa äitinä.. tarkoitan siis sitä kun mummut ovat neuvomassa lapsen hoidossa ja muussa, äitejähän hekin ovat ja enemmän kokemusta äitinä olosta kun mulla... mutta nykyään tehdään asioita aika eri tavalla kun ennen ja mullakin on omat periaatteeni ja vakaumukseni..
Ja mut on kasvatettu kunnioittaa vanhempia ihmisiä, niin on mulle aika kova paikka sanoo poikkipuolista sanaa heille.
Mutta joo, yritetään!

:)

Sanoisin, että laitas anoppi sen verran lapselle tilille rahaa, kuin haluaman tavaran hinta oli. On paljon hyödyllisempää ja lapsikin älyää sit jossain vaiheessa lahjan päälle:)

Mä sanoin suoraan, että vanhempien toivomuksesta tavaraa ei tuoda joka kerta kun lasta tullaan katsomaan, vaan vain jouluna ja synttärinä. En halua, että lapsi tottuu, että tavaraa tulee aina kun mummo tulee käymään eikä meillä ole tilaakaan ja vaikka olis niin mun mielstä vähempikin riittää. Sanoin ihan suoraan, että jos haluaa jotain ostaa niin vaipat ois kivoja....

Mä oonkin _todella_ ujo.. :/
Siksi onkin niin vaikeeta suoraan sanoa ja määrätä.
Tiedän, pitäs rohkastua mutta minkäs sitä luonteelleen mahtaa.
Siksi nuo selkeät hyvät perustelut on loistava apu.
:)

Tasan ei käy onnenlahjat. Meillä taas ei anoppi osta yhtään mitään. Vaikka vähän vihjailisinkin.
Oma äitini taas ostaisi, mutta hänen eläke on pieni, joten ei pysty.

Yhteistyössä