Auttakaa viisaammat tulkitsemaan vuokrasopimusta- irtisanomisajasta kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Kun en vaan ymmärrä. :-(

Eli koska vuokrasopimukseni päättyy, kun olen tänään saanut tietää saaneeni uuden asunnon, ja vanhan asunnon vuokrasopimuksessa lukee näin:

Vuokralaisella on oikeus irtisanoa vuokrasopimus 14 päivän irtisanomisajalla. Irtisanomisaika lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanomisaika on suoritettu.

Kyse on työsuhdeasunnosta, ja asuntotoimisto meni tänään kiinni klo 14. Sain tietää asunnon saamisesta klo 14.30. Laitoin toimistoon sähköpostia asunnon saamisesta ja vanhan irtisanomisesta, käykö sähköposti irtisanomiseksi teistä, vai täytyykö minun maksaa 1,5 kk vuokra vielä, jos pääsen vasta maanantaina käymään itse siellä asuntotoimistolla?

Koska toimistoaika on jo ollut ohi, olet myöhässä tämän päivän irtisanomisesta.

Kun oikein tiukasti ja laillisesti tulkitaan niin irtisanominen lasketaan kyllä alkavaksi 31.10 eli joudut maksamaan 1,5 kk:n vuokran.

Siihen että 30.09.2011 on vielä monta tuntia aikaa ei voi vedota...

Neuvottelemalla ainoastaan

[QUOTE="vieras";24734882]Koska toimistoaika on jo ollut ohi, olet myöhässä tämän päivän irtisanomisesta.

Kun oikein tiukasti ja laillisesti tulkitaan niin irtisanominen lasketaan kyllä alkavaksi 31.10 eli joudut maksamaan 1,5 kk:n vuokran.

Siihen että 30.09.2011 on vielä monta tuntia aikaa ei voi vedota...

Neuvottelemalla ainoastaan[/QUOTE]

Ok, jos myöhästyin, niin miten minun olisi pitänyt toimia? Irtisanoa asuntoni ennenkuin sain tietää uudesta asunnosta?

[QUOTE="a p";24734897]Ok, jos myöhästyin, niin miten minun olisi pitänyt toimia? Irtisanoa asuntoni ennenkuin sain tietää uudesta asunnosta?[/QUOTE]
Sulla kävi paska säkä. Se ei vänkäämällä muutu miksikään. Elämä on.

Joo, pakko kai se on tosiaan sitten vaan maksaa, mutta en oikein vaan ymmärrä miten minun olisi pitänyt toimia, ettei nyt tarvitsisi maksaa 6 viikkoa tätä asuntoa.

[QUOTE="a p";24734904]Joo, pakko kai se on tosiaan sitten vaan maksaa, mutta en oikein vaan ymmärrä miten minun olisi pitänyt toimia, ettei nyt tarvitsisi maksaa 6 viikkoa tätä asuntoa.[/QUOTE]
Sinun olisi pitänyt irtisanoa kämppä ennen toimistoajan loppumista, it's so simple.

Kannattaa yrittää neuvotella asiasta vielä maanantaina, kun toimisto aukeaa. Varsinkin, kun aika aikaisin on tuo toimistokin mennyt kiinni. Omasta asuntotoimistostani tiedän sen verran, että jos vaikka sähköpostillakin laittaa kuun viimeisen vuorokauden puolella irtisanomisilmoituksen, se otetaan huomioon.

Olen eri mieltä aiempien kanssa. Ei tuossa sopimuksessa puhuta mtään toimistoajan päättymisesta tai klo 14:00 mennessä, vaan kalenterikuukauden viimeisestä päivästä. Eli mielestäni pitäisi riittää, että sähköpostisi on lähtenyt tämän vuorokauden aikana.

[QUOTE="hmm";24734922]Kannattaa yrittää neuvotella asiasta vielä maanantaina, kun toimisto aukeaa. Varsinkin, kun aika aikaisin on tuo toimistokin mennyt kiinni. Omasta asuntotoimistostani tiedän sen verran, että jos vaikka sähköpostillakin laittaa kuun viimeisen vuorokauden puolella irtisanomisilmoituksen, se otetaan huomioon.[/QUOTE]

Laiton sähköpostia irtisanomisesta heti kun sain tietää saaneeni asunnon.

Kohtalon ivaa on myös se,että normaalisti toimisto menee kiinni klo 15.

Eihän se ole sun tän hetkisen vuokraisännän ongelma, että olet saanut vasta tänään tietää uudesta asunnosta. Itse olisin vastaavassa tilanteessa ollut ETUKÄTEEN yhteydessä toimistoon ja kysynyt, miten irtisanomisaika lasketaan, jos saan vasta viimeinen päivä tietää asunnosta. Olisin koittanut sopia asian niin, että he hyväksyvät toimintatapani, esim. sen että laitan tänään iltapäivällä sähköpostia ja heti maanantaiaamuna menen henkilökohtaisesti käymään. Jälkikäteen on turha itkeä.

[QUOTE="a p";24734921]Miten se olisi ollut käytännössä mahdollista, kun asunnon saantini ei vielä ollut varmistunut?[/QUOTE]
Elämä ei ole reilua. Et sinä tuossa tilanteessa olisi voinut muuten toimia muttei luu lihaksi muutu taivastelemallakaan.

[QUOTE="alma";24734942]Olen eri mieltä aiempien kanssa. Ei tuossa sopimuksessa puhuta mtään toimistoajan päättymisesta tai klo 14:00 mennessä, vaan kalenterikuukauden viimeisestä päivästä. Eli mielestäni pitäisi riittää, että sähköpostisi on lähtenyt tämän vuorokauden aikana.[/QUOTE]

Ei tuossa myöskään sanota että irtisanomista ei voi tehdä sähköpostitse, vaan se pitää tehdä käymällä toimistolla toimistoaikana. En minä olisi päässyt millään töistä edes lähtemään tuolloin ennen klo 14 käymään siellä.

Ja kummallista olisi jos sähköpostilla ei voisi irtisanoa, kun teimme uuden asunnon vuokrasopimuksenkin sähköpostitse, eli tulostimme vuokranantajan lähettämän sopimuksen, laitoimme allekirjoitukset yms. sekä skannasimme sen.

[QUOTE="a p";24734986]Ei tuossa myöskään sanota että irtisanomista ei voi tehdä sähköpostitse, vaan se pitää tehdä käymällä toimistolla toimistoaikana. En minä olisi päässyt millään töistä edes lähtemään tuolloin ennen klo 14 käymään siellä.

Ja kummallista olisi jos sähköpostilla ei voisi irtisanoa, kun teimme uuden asunnon vuokrasopimuksenkin sähköpostitse, eli tulostimme vuokranantajan lähettämän sopimuksen, laitoimme allekirjoitukset yms. sekä skannasimme sen.[/QUOTE]
Miten allekirjoitat irtisanomisilmoituksen sähköpostilla?

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24734975:
Elämä ei ole reilua. Et sinä tuossa tilanteessa olisi voinut muuten toimia muttei luu lihaksi muutu taivastelemallakaan.

Mutta eihän vuokrasopimuksessa lue että sopimus pitää purkaa toimistoaikana, ainoastaan että kuukauden viimeisenä päivänä. Ja tänään olen sen tehnyt.

[QUOTE="alma";24734942]Olen eri mieltä aiempien kanssa. Ei tuossa sopimuksessa puhuta mtään toimistoajan päättymisesta tai klo 14:00 mennessä, vaan kalenterikuukauden viimeisestä päivästä. Eli mielestäni pitäisi riittää, että sähköpostisi on lähtenyt tämän vuorokauden aikana.[/QUOTE]

Peesailen. Ole toimistoon yhteydessä heti maanantaina ja kysy, miten asia menee.

[QUOTE="a p";24734996]Mutta eihän vuokrasopimuksessa lue että sopimus pitää purkaa toimistoaikana, ainoastaan että kuukauden viimeisenä päivänä. Ja tänään olen sen tehnyt.[/QUOTE]
Jos vaativat henkilökohtaisen paikallakäynnin, niin se ei vänkäämällä muuksi muutu. Olet itse aikanaan ehdot hyväksynyt.

Pystytkö faxaamaan vuokranantajallesi (tai skannaamaan ja lähettämään sähköpostitse) kirjallisen, allekirjoitetun vuokrasopimuksen irtisanomisilmoituksen? Jos vuokranantajallasi ei ole tarjota valmista pohjaa, niin etsi netistä. Niistä selviää, mitä tietoja ilmoitukseen pitää laittaa.

Muista, että allekirjoitus tarvitaan ilmoitukseen kaikilta sopimusosapuolilta, siis sinun lisäksi esim. puolisolta jos on aikoinaan nimen vuokrasopimukseen laittanut.

Oleellista on, milloin olet tuon irtisanomisesi lähettänyt ja vielä on tätä päivää jokunen tunti jäljellä.

Yhteistyössä