Auttakaa tyhmää, opiskeluista,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oih
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oih

Vieras
minulla on ammattikoulusta saatu perustutkinto, tahtoisin jatkaa opiskeluja mutta en tällä alalla. Mitä opiskelumahdollisuuksia minulla on, pitääkö ensin opiskella uusi perustutkinto mieluisammasta alasta ennen ammattikorkeaa, voiko nykyistä tutkintoa hyödyntää mitenkään?

Onko ammattitutkinto sama kuin perustutkinto? Ammattikoulussa opiskeltu..on kai se?
Eli siis voin tavallaan vaihtaa alaa tässä nyt kokonaan, ei tarvitse olla mitenkään pohjaa ammattikorkeakoulututkinnolle?

"Näyttötutkintona tai ammatillisissa oppilaitoksissa suoritettu laajuudeltaan vähintään kolmivuotinen ammatillinen perustutkinto antaa yleisen kelpoisuuden hakea ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opintoihin. Tätä suppeampi ammatillinen perustutkinto antaa kelpoisuuden hakea vastaavan alan ammattikorkeakouluopintoihin.
Vastaavalla alalla tarkoitetaan koulutusalaa, joita ovat humanistinen ja kasvatusala, kulttuuriala, yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala,luonnontieteiden ala, tekniikan ja liikenteen ala, luonnonvara- ja ympäristöala, sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala sekä matkailu-, ravitsemis- ja talousala.

Ilmeisesti mulla tuo suppeampi koulutus kun ei ihan kolmea vuotta kestänyt. Mikähän olisi sitten tuo vastaava ala ompelijalle?

Eli siis voin tavallaan vaihtaa alaa tässä nyt kokonaan, ei tarvitse olla mitenkään pohjaa ammattikorkeakoulututkinnolle?

No totta mooses voit. Eihän lukiosta valmistuneillakaan ole mitään ammattiin liittyviä pohjatietoja. "Nollasta" hekin aloittavat.

Amkissakin käydään ihan asiat ihan perusjutuista alkaen läpi. Tahti vaan on nopeampi kuin ammattikoulussa.

Yhteistyössä