Auttakaa mua ratkaisemaan meidän jouluongelma!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jouluonkelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jouluonkelma

Vieras
Homman nimi on tämä: Minä olen erittäin perhekeskeinen ihminen. Minun perheelläni on todella lämpimät välit ja tykkäämme viettää aikaa keskenämme. Siskoni on nyt pyytänyt koko perheen heille jouluksi syömään ja viettämään aikaa. Olimme siellä viimekin vuonna ja kivaa oli.

Ongelmana tässä on se, että mieheni on aivan eri maata minun kanssani. Heidän perheessään ei välitetä toisistaan, eikä mieheni edes tiedä missä oma äitinsä asuu. Kukaan miehen perheestä ei ole kutsunut meitä minnekään jouluna.
Mieheni mielestä viime vuonna oli ihan mukavaa siskoni luona, mutta nyt hän haluaisi viettää joulua kotona oman perheen kesken (sis. minä, mies ja 7kk poika)

Olen AINA viettänyt ison perhejoulun ja siksi tuntuisi tärkeältä mennä sinne missä on koko perheeni. Mies ei oikein ymmärrä ja käsittää asian niin, että muu sukuni on minulle tärkeämpi kuin hän ja poika. Asiahan ei todellakaan ole niin!!

En tiedä miten saisimme asian ratkaistua järkevästi.. Ja miten pystyisin ajattelemaan asian järkevästi myös miehen kannalta.

Apua!! Mitä te tekisitte?

No kyllä minä tekisin niin, että lapsettomana joulun voi viettää muiden nurkissa. Sitten jos on lapsia, vietetään joulu sen oman ydinperheen kanssa. Muiden luona voi sitten vierailla pitkin joulunpyhiä.

Minä ratkaisisin ongelman niin, että aamupäivällä vaikka kotona tehtäisiin joulujuttuja avattaisiin esim muutama paketti syötäisiin kevyesti ja käytäisiin haudalla.Ja illaksi menisimme perheeni luokse.Tai toisin päin....

Minä olen myös tykännyt viettää oman perheeni kanssa joulua. Mutta toisaalta, mieskin on mun perhettä, jopa tärkeä osa sitä. Ja joskus sitä vaan täytyy ottaa huomioon sen toisenkin puoliskon toiveet. Voittehan olla kotona keskenänne aaton ja käydä siskolla kylässä joulu- tai tapaninpäivänä? Kyllä kaksi aikuista kompromissin löytää.

Meillä on vähän samalla tavalla kuin sinulle, että itse tykkään viettää jouluakin vähän isommalla porukalla ja olen tiiviisti yhteydessä perheeseeni. Viime joulu vietettiin minun vanhempieni luona. Tänä jouluna sitten kyselin mieheltäni, että mitä teemme jouluna ja kun hänestä kuulosti että olisi ihan mukava olla kotona, niin olemme sitten kotona lasten kanssa.
Aina pitää kunnioittaa toisenkin toiveita. Kenties sitten ensi joulun vietämme taas isommalla porukalla.

Je teillähän on nyt ensimmäinen joulu pienen lapsen kanssa, niin ehkä miehesi haluaa pyhittää joulun vain teille. Ehkä ei ehdi nauttimaan lapsestaan ja sinun seurastasi ollenkaan jos siellä on paljon muita.

Kiitos vastauksista! Ehkä tuo vuorojouluin sukulaisten luona ja perheen kesken voisi toimia. Koen ehkä paineita senkin vuoksi, että siskolleni on tosiaan menossa koko perheeni ja tiedän että he ihmettelevät jos emme mene, ja varmaankin syyttelevät miestäni. Varskinkin kun olen kyselyihin vastannut että minun pitää puhua mieheni kanssa.

Voi että, tekisi mieli perua koko joulu. :(
Ajatus kotijoulusta kyllä' tuntuu ihanalta, mutta perheeni luo aikamoisia paineita. Ja nyt olemme mieheni kanssa riidoissakin keskenämme. Voi että..

Joo, kompromissia kannatan. Tietysti jos välimatkat on pitkiä niin sitten ei voi poiketa joulun aikaan. Kyllähän minäkin haluaisin viettää joulun vanhempien ja sisarusten perheiden kanssa, mutta tänä vuonna ollaan sitten miehen perheen luona. Ennen joulua käydään mun sukulaisissa, ehkä joulun jälkeen uusiksi, välimatkaa kun on yli 300 kilometriä niin ei ihan päiväkahvilla poiketa.

Mut mun haave on että ensi jouluna voitaisiin olla omassa kodissa, ja muut saa sitten tulla kylään :)

Meillä se olen minä joka haluaisin viettää rauhallisen joulun meidän oman perheen kesken, ja mies taas ei pärjää aaton ilman vanhempiaan ja sisaruksiaan. Tämä on johtanut siihen että jouluaattona mies ottaa lapset mukaansa muutamaksi tunniksi sukulaisilleen ja minä jään kotiin aikuisten lasteni kanssa (jos he sattuvat olemaan paikalla ).
Joulusta on tullut riesa, ennen se oli ihanaa rauhoittumisen aikaa, mies ei ymmärrä minun ajatuksiani ollenkaan.
Tänä aattona miehellä on iltavuoro ja tiedän että anoppi taas rupeaa jankuttamaan että mun pitää tulla lasten kanssa heidän kanssaan joulunviettoon. En ole menossa. Tai sitten tosiaan menen koko perheeni kanssa, miniä mukaanlaskettuna. Ehkä he silloin tajuaisivat jotain.

Yhä enemmän otan etäisyyttä tuohon sukuun.

Ja siis kyllähän sun sukulaistenkin täytyy ymmärtää, että nuori perhe haluaa viettää perhejoulua keskenään. Ilman että se on "kenenkään vika". Aika ankeeta porukkaa jos ei sitä hyväksy, sanoisin.

Sopu isännän kanssa ja sassiin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Lammas:
Voisitteko mennä siskosi luo joulupäivänä niin, että olisitte jouluaaton perheen kesken kotona?

Mä tekisin näin ja perustelisin että tämä on eka joulu ihan oman perheen kesken. Jos hämmästelevät niin oma moka.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos vastauksista! Ehkä tuo vuorojouluin sukulaisten luona ja perheen kesken voisi toimia. Koen ehkä paineita senkin vuoksi, että siskolleni on tosiaan menossa koko perheeni ja tiedän että he ihmettelevät jos emme mene, ja varmaankin syyttelevät miestäni. Varskinkin kun olen kyselyihin vastannut että minun pitää puhua mieheni kanssa.

Voi että, tekisi mieli perua koko joulu. :(
Ajatus kotijoulusta kyllä' tuntuu ihanalta, mutta perheeni luo aikamoisia paineita. Ja nyt olemme mieheni kanssa riidoissakin keskenämme. Voi että..

Oletko naimisissa sukusi vai sukusi kanssa. Ettei se vaan olisi sukusi.

Meillä vähän samaa,mutta päinvastoin..Mies haluaa perheensä luokse ja minä taas rauhallisemman joulun.Kun tosiaan saa kummankin vanhemmilla käydä jouluna,niin ei yhtään joulu tunnu rauhoittumisen ja hiljentymisen merkeissä.Menee vaan kyläillessä :(
Mutta siis meillä näin sovittu,että aamupäivällä menemme miehen vanhempien luokse ja tulemme minun toiveestani JO HYVISSÄ ajoin kotiin,esim.15 aikaan ja loppuillan olemme meidän pienen perheen kesken :) Joulupäivänä sitten käydään minun vanhempien luona...Tosin ois niin kiva olla vaan kotona ja rauhoittua.Tympäsee koko joulu tuon kyläily hässäkän takia..

No niin. Kompromissi saatu aikaan ja kaikki ovat tyytyväisiä :) Sovimme ukkokullan kanssa että syödään kotona ja käydään sitten iltasella edestakaisin siskollani, kun joulupukki menee sinne. Ihana jotenkin järjestää oma joulu kuitenkin :) Vaikka aluksi olisin niin kovasti halunnut mennä sukulaisten kanssa. Kiitos teidän, mietin asiaa miehenkin kannalta ja ymmärrän nyt, että tämä on meidän perheen eka joulu ja mehän voimme tosiaan aloittaa omat perinteemme :)

Hih :)
Kiitos kaikille vastanneille, te ihan oikeasti autoitte minua ratkaisemaan tämän ongelman :) Mukavaa joulunodotusta kaikille!

Yhteistyössä