Auttakaa mua äkkiä munkkien paistoon liittyen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -Pähkinä-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

-Pähkinä-

Vieras
...en ookkaa sitte tehny kymmeneen vuoteen itse munkkeja ja nyt päätin alkaa tekemään mut se paistohommeli siinä vähä jännittää eli kysyisinki et

kuinka nopeesti se rasva lämpeää siihen paistolämpötilaan? Mulla on uusi hella, ei kuitenkaa induktio. Mistä mä tiedän et se ei lämpeä liiaksi?

sitten öljy on hyvää kun siihen pintaan alkaa tulla sellaisia viiruja/väreitä sit puota pieni pala taikinaa öljyyn ja kun se kypsyy alle minuutissa sitten rasva on sopivan kuumaa. itse teen niin että annan kuumentua kunnolla ja sit vähän lasken lämpötilaa ja kyllä sen huomaa milloin se on sopivaa... ja pidä kansi käsillä ettei tule paloa! meillä keraamisessa liedessä sopiva lämpötila on toi 10 eli normi hellassa olisiko ei ihan isoin vaan se pienempi eli siis 5?

Heitä muutaman minsan jälkeen sinne kattilaan pieni taikinapallero ja katso jos se alkaa ruskistua nopeasti. Arviolta paistolämpötila saavutetaan n. 5-7 minuutin jälkeen. Itse pidän hellaa yleensä vitosella , välillä kutosella jos rasva ei pysy tarpeeksi kuumana.

Koko ajan silloin paisto vaiheessa ei kannata pitää levyä kutosella, kuumenee rasva liikaa. Meillä riittää kun pitää nelosella.

Sitten vielä muista pitää kattilan kansi lähellä, ja liesituuletin pois päältä

Yhteistyössä