Auttakaa.Miten vauvan saa "tyytymään" isän hoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iso itku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iso itku

Vieras
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen!
Meillä 4kk vauva joka ei rauhoitu isän hoitaessa vaan aina täytyy minun antaa pulloa (meillä kyllä lähes täysimetys) , pitää sylissä jne. Muuten itku jatkuu.
Meillä on tää vauva-aika mennyt niiin, että mies on hoitanut esikoisen iltatoimet ja minä vauvan, joten eipä tuo toki ole tottunutkaan isän hoitoon.

Harmittaa miehen takiakin kun vauvan itku vain yltyy kun isä ottaa sen syliin :/ Näen, että mieskin on alkanut vältellä/arastella kontaktia vauvaan....

Nyt kuitenkin haluaisin, että voisin viettää hieman "laatuaikaa" esikon kanssa ja olisi se kiva päästä viimein yksikin käymään jossain, ilman että on pelko persiissä just tuon itkuhommelin takia.

eipä kai se muulla tyydy tai totu kun sillä että jättää vaan sen vauvan isänsä hoiviin ja lähtee, ei se vauva siitä kärsi jos isänsä kanssa kotona on ja vähän itkettääkin... luulenpa että ei vauva kauaa itse perään, kunhan vaan lähdette.

Suoraan sanottuna kummallisen pitkään olette tuon tilanteen antaneet jatkua ja vasta nytkö se esikoinen saa sinulta extrahuomiota? Kyllä se on vaan nyt sinun uskallettava isälle vauva jättää, eihän tuosta muuten mitään tule.
Juuri tästä syystä kammoksun ajatusta siitä että lapset jaettaisiin tavallaan toinen toisen vastuulle....

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Suoraan sanottuna kummallisen pitkään olette tuon tilanteen antaneet jatkua ja vasta nytkö se esikoinen saa sinulta extrahuomiota? Kyllä se on vaan nyt sinun uskallettava isälle vauva jättää, eihän tuosta muuten mitään tule.
Juuri tästä syystä kammoksun ajatusta siitä että lapset jaettaisiin tavallaan toinen toisen vastuulle....

Joo, meillä on mennyt tähän :(
Vauva kun söi kaiket illat ensimmäiset 3kk, joten siinä ei tissejä kauas viety.
Saa esikko toki huomiota, esim vauvan nukkuessa luen hänelle tms. Mutta eihän se ole sama kun esim. lähdetään kaksisteen jonnekkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ai että otetaan ja mennään vaan... niin ajattelinkin, mutta jotenkin ahistaa ajatus itksevästä vauvasta ja kauhuissan olevasta isästä

Isän pelko vähenee vain sillä, että hän joutuu yksin vastaamaan vauvan itkuun ilman, että sinä olet huudettavissa hätiin. Isän pitää olla yksin vastuussa vauvasta usein, jotta hän itse opettelee ne tavat, joilla saa vauvan tyytyväiseksi. Hänellä voi olla eri keinot kuin äidillä, ne on persoonakohtaisia juttuja. Kun isä huomaa, että oppii käsittelemään vauvaa ja saamaan vauvan tyytyväiseksi, hänen itsetuntonsa vauvan hoitajana kasvaa ja syntyy positiívinen kierre.

Jätä vauva isän hoitoon, isä ja vauva hyötyvät siitä pitemmän päälle molemmat.

No, mitä sä odotit ratkaisuehdotukseksi, jos tämä "lähde pois, jätä vauva isälle"-neuvo ei ole hyvä?
Ehkä sä et sitten voi mennä pitkään aikaan siitä vauvan vierestä pois. Isä heitetään nyt ihan suosiolla pellolle tuosta kuviosta, niin varmasti saat viiden vuoden päästä valittaa että hoidat lapset ja kodin.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
No, mitä sä odotit ratkaisuehdotukseksi, jos tämä "lähde pois, jätä vauva isälle"-neuvo ei ole hyvä?
Ehkä sä et sitten voi mennä pitkään aikaan siitä vauvan vierestä pois. Isä heitetään nyt ihan suosiolla pellolle tuosta kuviosta, niin varmasti saat viiden vuoden päästä valittaa että hoidat lapset ja kodin.

Joo siis mä valitan jo nyt. Siksi haluaisinkin saada edes hieman sitä paljon puhuttua omaa aikaa, käydä esim. kuntosalilla.
Kaipaisin jonkun omakohtaisia kokemuksia tällaisesta tilanteesta, että onko se ukko sit pärjännyt vauvan kanssa

Minä ihmettelen, miten sinun pitää antaa pulloa jos on täysimetyksellä.

Kun olet imettänyt vauvan, jätät hänet isän hoiviin ja menet vaikka jonnekin esikoisen kanssa. Vauvankin iltapesut voi jättää hyvin isälle, kyllä hän molemmat saa iltaisin hoidettua, kun ei yhtä aikaa ota. Meillä on selvinnyt kolmestakin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Joo siis mä valitan jo nyt. Siksi haluaisinkin saada edes hieman sitä paljon puhuttua omaa aikaa, käydä esim. kuntosalilla.
Kaipaisin jonkun omakohtaisia kokemuksia tällaisesta tilanteesta, että onko se ukko sit pärjännyt vauvan kanssa

On pärjännyt meillä ja muistaakseni jokaisessa muussakin perheessä joitka tunnen. Ei ainakaan tule poikkeuksia mieleen. Riittää kun se mies oikeasti haluaa yrittää, vaikkei alku helppoa olisikaan. :hug:

Meillä oli esikoinen, kun oli vähän samaa ongelmaa, joten ehkä oli helpompi ratkaista. Yritettiin järjestää niin, että isä oli enemmän paikalla ja oli lapsen kanssa enemmän. En siis jättänyt heitä kahden, vaan olin saatavilla tarvittaessa. Hiljalleen lapsi alkoi tottumaan isänsä hoitoon enemmän (ja isänsä hoitamaan taas lastaan) ja pystyin lähtemään helpommin.

Voisitteko aloittaa esimerkiksi siitä, että molempien kotona ollessa isä vaihtaa vauvan vaipat, kylvettää jne. Ja sinä olet enemmän esikoisen kanssa.

Minä en olisi lähtenyt kylmiltään ja jättänyt vauvaa isän kanssa. Noin totuttelemalla homma sujui mielestäni helpommin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä oli esikoinen, kun oli vähän samaa ongelmaa, joten ehkä oli helpompi ratkaista. Yritettiin järjestää niin, että isä oli enemmän paikalla ja oli lapsen kanssa enemmän. En siis jättänyt heitä kahden, vaan olin saatavilla tarvittaessa. Hiljalleen lapsi alkoi tottumaan isänsä hoitoon enemmän (ja isänsä hoitamaan taas lastaan) ja pystyin lähtemään helpommin.

Voisitteko aloittaa esimerkiksi siitä, että molempien kotona ollessa isä vaihtaa vauvan vaipat, kylvettää jne. Ja sinä olet enemmän esikoisen kanssa.

Minä en olisi lähtenyt kylmiltään ja jättänyt vauvaa isän kanssa. Noin totuttelemalla homma sujui mielestäni helpommin.

Totta. niin vähän tuumailinkin, että jos kuitenkin aloitetaan "totuttautumalla" ettei sekä miehelle että vauvalle tule traumoja ;)
Meidän olisi pitänyt jo paljon aiemmin luoda tuota isä-vauva-suhdetta. Nyt kun ajattelee, niin on se isä aika sivussa nää eka kuukaudet...

Yhteistyössä