AUTTAKAA! Kierukka pettänyt?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a.p"

Vieras
Tämä on ihan kamala tilanne! Miten tässä näin on käynyt ja mitä nyt pitää tehdä?
Mulla on siis ollut kierukka (Mirena) ehkäisykeinona, se laitettiin n. 1,5v sitten. Viime kuussa (en muista tarkkaa päivää millään, mutta ehkä puolessa välissä kuuta) kierukka vaan tuli itsekseen pois! Tunsin muutamia pieniä pistoja alavatsassa ja sitten se vaan tuli ulos muutamaa hetkeä myöhemmin. Sen jälkeen on ollut kondomi käytössä ja asiasta en ole soittanut ehkäisyneuvolaan.
Nyt sitten eilen tahdoin varmistua, etten vain ole raskaana, kun mitään vuotoja ei näkynyt eikä kuulunut. Ja kyllä, positiivista näytti testi. Mä olen niin rikki koko tilanteesta ja aivan yksin, en tahdo puhua asiasta ystävilleni enkä myöskään miesystävälleni. :( Tiedän, ettei mies tahdo juuri nyt ainakaan lapsia missään nimessä, enkä tahdo minäkään, olen 2v lapsen yh ja elämä ei ole mitenkään helppoa ollut sen jälkeen, kun erosin lapsen isästä.
Miten mun nyt pitää toimia? Soittaa huomenna ehkäisyneuvolaan? Voiko raskaus olla kovin pitkälläkin? Onko kierukka voinut olla huonosti paikoillaan jo jonkun aikaa ennen kuin se tuli ulos?

Kauanko teillä oli kondomi käytössä? Tuli vaan mieleen, että olisiko kumi pettänyt tms? Mulla myös Mirena ja nyt aloin myös pelkäämään, ettei vaan vastaavaa tilannetta tapahtuisi:O

Kondomi on ollut käytössä siis heti siitä asti, kun kierukka tuli ulos, eli n. kuukauden. En tiedä sitten, että kumpi on pettänyt, mutta kyllä mun mies varmasti on tarkistanut, ettei kondomi ole mennyt rikki. Ja toisaalta kun viime kuun jälkeen ei seksiäkään ole ollut kuin kerran.
En tosiaan tahdo lasta ja abortti lienee se oikea ratkaisu nyt sitten. :( Miten se tapahtuu? Tässä on sekin ongelma, ettei mulla ole yksinkertaisesti lapselle hoitajaa viikolla. En vaan jaksa enää. :(

AP.

Itselläni petti ehkäisy kevät talvella ja elämäntilanteen takia päädyin sitten tuohon abortti ratkaisuun. Päätös oli kipeä ja raskas ja sattuu vieläkin; mieti siis tarkkaan, että olet varma päätöksestäsi.
Soittele terveyskeskukseesi ja kerro, että olet raskaana ja haluat raskauden keskeyttää. Saat ajan lääkärille, jonka kanssa täytätte abortti anomuksen ja lääkäri tekee nopean sisätutkimuksen.
Sen jälkeen saat lähetteen gynelle, joka tarkastaa raskauden keston ja käytte vielä abortti anomusta läpi. Sitten pohditaan keskeytyskeinoa. Yleisimmin suomessa keskeytykset nykyään tehdään lääkinnällisesti, koska se on keholle ystävällisin vaihtoehto.
Saat ajan lääkärille, jossa vielä tehdään ultra ja varmistetaan, että olet päätöksestäsi varma. Saat lääkkeen, joka keskeyttää raskaushormoonin tuotannon, tämän oton jälkeen et voi enää päätöstäsi perua. Raskauden kestosta riippuen keskeytys suoritetaan loppuun joko kotona tai naisten vuodeosastolla, minulla tämä tapahtui vuodeosastolla. Emättimeen laitettiin 4pilleriä, jotka alkavat avata kohdunkaulaa ja käynnistävät tyhjennyksen. Tätä ennen sain panacodia kipuun. Lääkkeet alkoivat vaikuttaa samantien ja kivut olivat kyllä kovat, mutta kipulääkkeitä sai lisää pyydettäessä, sekä lämpöhauteita vatsalle rentouttamaan. Kivun kokeminen on toki yksilöllistä. Minulta enimmät kivut loppuivat oikeastaan heti sen jälkeen, kun suurin osa kudoksesta oli tullut pois (istukka, alkio yms...). Tämän jälkeen minua tarkkailtiin osastolla vielä puolisen tuntia, jonka jälkeen ystäväni haki minut kotiin.
Verta tuli viikon ajan aika reippaasti ja olo oli tämän vuoksi heikko. Sitten alkoi pikkuhiljaa helpottaa, joskin epäsäännöllistä vuotoa oli vielä jokusen viikon ajan.
Sairaalaan voit ottaa mukaan ystävän tueksesi, jos et yksin tahdo käydä kaikkea läpi. Kotona suoritettaessakin on välttämätöntä, että sinulla on joku seuranasi parin päivän ajan siltä varalta, että verta tulee liian runsaasti.

muoks. Kaksi tuntia ensimmäisten neljän pillerin jälkeen sain vielä kaksi samanlaista lääkettä suun kautta, jotta kohtu varmasti tyhjenee täysin.

Jälkitarkastuksen varaat omalääkärillesi noin kuukauden päähän keskeytyksestä.

Voimia raskaan asian kanssa painimiseen.

Kiitos kovasti BE!
Tiedän, että abortti on varmasti raskas ja vaikea, mutta ihan tosissaan kun en näe tässä muutakaan mahdollisuutta. :( Mikään asia ei ole juuri nyt kohdallaan ja en vain selviäisi toisesta lapsesta. Toisekseen tiedän sen, että olen huolehtinut aina ehkäisystä täysin niin kuin kuuluu ja juuri siitä syystä tuon kierukankin tahdoin: sen piti olla niin varma keino ehkäistä raskautta. Tämä siis hiukan "keventää" mieltäni, kun tiedän, että olen ollut vastuullinen ehkäisyn suhteen.

Osaatko kertoa, että millä viikoilla tuon keskeytyksen voisi hoitaa kotona? Tai osaako joku muu sanoa? En tahtoisi missään nimessä mihinkään osastolle ja lapsen hoito on yksi suuri mahdottomuus järjestää. :(

Olikohan niin että viikkoon 8 tai 10 asti keskeytyksen voi hoitaa kotona, sen jälkeen tapahtuu osastolla. Itse koin todella lohdulliseksi sen, että keskeytys tapahtui osastolla. Oli ammattitaitoista henkilökuntaa tukena ja apuna koko ajan. Tai näin ainakin TAYS:ssa, en tiedä tietenkään millaista henkilökuntaa on muilla paikkakunnilla. Tuntui turvallisemmalta käydä tuo kipeä vaihe läpi siellä sairaalan vuoteessa, kuin se, että olisin ollut kotona.
Jos keskeytyksesi kotona suoritat niin laita päällesi vaatteet, joilla ei ole niin väliä, vaikka menisivät pilalle. Itselläni suurin osa kudoksesta nimittäin tuli yhtäkkiä holahtamalla ulos ja lattia oli veressä.
Lapselle voisi olla paras hankkia vahti joka tapauksessa tuolle päivälle.

Nyt heti huomenna soittoa lääkäriin, jotta saat raskauden keston selville. Ilman erityislupia keskeytyksen rajana kun on 12 viikkoa.

Olikohan niin että viikkoon 8 tai 10 asti keskeytyksen voi hoitaa kotona, sen jälkeen tapahtuu osastolla. Itse koin todella lohdulliseksi sen, että keskeytys tapahtui osastolla. Oli ammattitaitoista henkilökuntaa tukena ja apuna koko ajan. Tai näin ainakin TAYS:ssa, en tiedä tietenkään millaista henkilökuntaa on muilla paikkakunnilla. Tuntui turvallisemmalta käydä tuo kipeä vaihe läpi siellä sairaalan vuoteessa, kuin se, että olisin ollut kotona.
Jos keskeytyksesi kotona suoritat niin laita päällesi vaatteet, joilla ei ole niin väliä, vaikka menisivät pilalle. Itselläni suurin osa kudoksesta nimittäin tuli yhtäkkiä holahtamalla ulos ja lattia oli veressä.
Lapselle voisi olla paras hankkia vahti joka tapauksessa tuolle päivälle.

Nyt heti huomenna soittoa lääkäriin, jotta saat raskauden keston selville. Ilman erityislupia keskeytyksen rajana kun on 12 viikkoa.

Kiitos tuhannesti sulle!
Mä niin tahtoisin olla kotona, tänne mun on sentään mahdollista saada seuraa kuitenkin ja vihaan sairaaloita. Lapselle olisi helppo saada hoitaja vain viikonlopuksi, koska koko lähipiirini tekevät aamuvuoroa viikolla. En sitten tiedä, että voiko sen keskeytyksen suunnitella esim. perjantai-illalle, jos se tapahtuu kotona..? Tyhmiä kyselen, mutta on pää niin sekaisin nyt. :(
Mä mietin, että jos raskaus on saanut alkunsa siinä kohtaa suunnilleen, kun kierukka on poistunut, niin siitä olisi nyt sitten n. 4 viikkoa. Täähän on toki vaan arvailua, mutta väkisinkin miettii vaan koko ajan tätä asiaa. :(

Kotona tehtävän keskeytyksen voi toki ajoittaa esimerkiksi juuri perjantai iltaan, jolloin voit lapsesi viedä viikonlopuksi hoitoon johonkin, jotta saat sitten rauhassa käydä asian läpi. Muista kuitenkin, että jonkun on oltava sinun luonasi vähintään 24h keskeytyksen alusta.
Lääkäri antaa vielä lisää infoa, tosin itse en juuri hyötynyt lääkäreiden antamasta tiedosta, se oli niin kliinistä jotenkin ja siinä oli niin sekavassa mielentilassa, ettei tietoa oikein edes osannus ottaa vastaan.
Varaa reilusti siteitä valmiiksi, paksuja siteitä. Tamponeja et saa käyttää tulehdusriskin vuoksi. Myös uiminen, saunominen ja kylpeminen on jonkun aikaa pois laskuista samasta syystä. Lääkäri kirjoittaa sinulle panacod reseptin kipuun, kannattaa pyytää isompi resepti, itse sain vain 10kpl paketin, eikä se oikein riittänyt, vaikka keskeytys suoritettiin sairaalassa, jossa sain heiltä panacodia maksimimäärän.
Varaudu myös sen verran, ettei tarvitse seuraavana päivänä lähteä kauppaan, olosi voi olla heikko, joten et halua seikkailla ulkona. Itse typeränä lähdin seuraavana päivänä kauppaan ja meinasin pyörtyä tuossa 100m matkallakin.

Yksin sun ei tätä asiaa tarvitse käydä läpi, jos tuntuu siltä, ettei kukaan lähipiirissäsi sovi keskustelutueksi tähän tilanteeseen, niin laita minulle sähköpostia. Jutellaan sitä kautta sitten vaikka. Ei tästä yksin selviä mitenkään.

Kotona tehtävän keskeytyksen voi toki ajoittaa esimerkiksi juuri perjantai iltaan, jolloin voit lapsesi viedä viikonlopuksi hoitoon johonkin, jotta saat sitten rauhassa käydä asian läpi. Muista kuitenkin, että jonkun on oltava sinun luonasi vähintään 24h keskeytyksen alusta.
Lääkäri antaa vielä lisää infoa, tosin itse en juuri hyötynyt lääkäreiden antamasta tiedosta, se oli niin kliinistä jotenkin ja siinä oli niin sekavassa mielentilassa, ettei tietoa oikein edes osannus ottaa vastaan.
Varaa reilusti siteitä valmiiksi, paksuja siteitä. Tamponeja et saa käyttää tulehdusriskin vuoksi. Myös uiminen, saunominen ja kylpeminen on jonkun aikaa pois laskuista samasta syystä. Lääkäri kirjoittaa sinulle panacod reseptin kipuun, kannattaa pyytää isompi resepti, itse sain vain 10kpl paketin, eikä se oikein riittänyt, vaikka keskeytys suoritettiin sairaalassa, jossa sain heiltä panacodia maksimimäärän.
Varaudu myös sen verran, ettei tarvitse seuraavana päivänä lähteä kauppaan, olosi voi olla heikko, joten et halua seikkailla ulkona. Itse typeränä lähdin seuraavana päivänä kauppaan ja meinasin pyörtyä tuossa 100m matkallakin.

Yksin sun ei tätä asiaa tarvitse käydä läpi, jos tuntuu siltä, ettei kukaan lähipiirissäsi sovi keskustelutueksi tähän tilanteeseen, niin laita minulle sähköpostia. Jutellaan sitä kautta sitten vaikka. Ei tästä yksin selviä mitenkään.

Sä olet kyllä hyvä ihminen, kiitos. :,) Otan sähkopostiosoitteesi talteen.
Mä huomenna soitan ja varaan ajan lääkäriin ja koitan jo puhelimessa kysellä kysymyksiä, joita on mielessä. Kyllä tämä tästä vielä, nyt vaan tosiaan miljoona asiaa ja kysymystä mielessä, joten tuntuu ihan lohduttomalta. Yritän myös rohkaistua kertomaan ystävälleni tästä tilanteesta ja hän varmasti on tukena ja apuna. Nyt voisin yrittää mennä nukkumaan, kun sinä vastasit jo moneen kysymykseeni ja on hiukan parempi mieli. :)

Niin vaikeita asioita nämä, että autan sen minkä voin. Jos minun kokemuksestani lukeminen sinua auttaa, niin toki sen täällä jaan.
Varaudu myös siihen, että nuo lääkärit saattavat olla ajattelemattomia... Itselläni toinen lääkäri kertoi, kuinka lapsi on täysin terve ja liikkuu mahdottomasti. Toinen otti vielä ultrakuvat ja jätti ne minulle nähtäväksi, vaikken niitä olisi halunnut nähdä, ratkaisu oli muutenkin tarpeeksi vaikea, mutta joskus se vaan on ainoa oikea ratkaisu.

Koita saada levättyä ja soittele lääkärille ja kysy niin monta kysymystä kuin mieleen tulee, sitä varten lääkärit siellä ovat, että vastaavat kysymyksiin.

On mahdollista, että olet tullut raskaaksi jo ennen kuin kierukka on tullut pois. Joskus se on pidempään huonosti paikoillaan ja poistuu sitten raskauden myötä. Soita huomenna, jotta saat asian eteen päin. Rankka juttu varmasti, mutta teet niin kuin sinusta oikealta tuntuu.

Hei, minäkin päädyin raskaudenkeskeytykseen kun kierrukkani petti pari vuotta sitten. Olin varautunut että kipuja olisi paljon joten kutsuin ystäväni luokseni silloin, mutta minulla ei ollut mitään kipuja, ihan pientä kuin kuukautiskipuja. Vuotoa oli runsaasti, muttei alkanut heikottamaan. Joten minulla kaikki sujui tosi helposti...

Kiitos vastauksista. :)

Ajat varasin tänään, sain tälle viikolle terveydenhoitjalle ja lääkärille ajat. Kerroin tilanteesta myös ystävälleni ja hän on todella ollut tukena ja apuna. :)

Yksi asia vielä tuli mieleen. Tietäisikö kukaan, että jos kierukka noin vain itsekseen tulee ulos, niin voiko laittaa uuden kierukan vai tarkoittaako tuo sen poistuminen, ettei se ole sopiva ehkäisykeino? Tai onko jotenkin suurempi riski, että se uusikin kierukka poistuu itsekseen? Toki tämä asia selviää varmasti keskiviikkona, mutta mietityttää vaan niin kovasti... Pillereihin en enää luota (tuo lapseni on tulos niiden pettämisestä) ja nyt sitten vielä tämä. :(

Eiks olis ollu kiva saada siskon muksulle leikkikaveri? o.O

Mitäpä jos et asiaan sekaantuisi. Ilmeisesti minut tunnet, joten voit tulla asiasi sanomaan jotain muutta kautta. Lapsia ei oikein hankita periaattella, olishan se kiva, että siskon tytöllä olis leikkikaveri. Tein vaikean ja kipeän päätöksen, mutta se oli oikea päätös.

Hyvä että sait ap homman etenemään ja kerrottua ystävällesikin. Tuohon kierukka asiaan en osaa sanoa kyllä juuta jaata, lääkäri varmaan osaa siihenkin vastata.

Aplle tsemppiä raskaan asian kanssa. Toivotaan, ettei keskeytys ole kovin raskas, itselläni noista lääkkeistä on kokemus ollut hyvä, keskeytyneen keskenmenon hoidossa kolme kertaa (viikot 8, 10 ja 12). Ei merkittäviä kipuja. Vuotoa tietenkin on, mutta kun siihen valmistautuu ei ole onkelmaa.

Ja tuo yks joka aukoo päätään siskon muksusta vois vetää ittensä jojoon, tosiaan, mene tutullesi suoraan puhumaan, ei tartte palstalla aukoa päätä.

En voi tälle mitään, mutta tuo kirpaisee kyllä sydämestä. Johtuu kai mun omasta VAIKEASTA lapsettomuus/keskenmeno taustasta. Voimia silti valitsemallesi tielle. :( Olen pahoillani!

Ap:lle tsemppiä! Minä päädyin aborttiin Tammikuussa ja se oli oikeasti paljon helpompi homma kuin kuvittelin. Kotona tein keskeytyksen ja parilla paratabsilla pärjäsin. Kivut olivat vähän menkkakipuja kovemmat. Töissä olin jo seuraavana päivänä normaalisti. Vuoto kesti kaikenkaikkiaan varmaan noin 7viikkoa.. Välillä tuli vähemmän ja välillä taas enemmän. Tämä olikin minusta kaikkein ikävintä tässä toimenpiteessä, että sai kulkea noin pitkään "vaipat housussa". No, täytyy vain toivoa, etten koskaan enää joutuisi tähän toimenpiteeseen päätymään..

Kiitos kaikille taas tsempeistä ja siitä, että kerroitte kokemuksenne. :)

Mua ei kivut tai muut pelota yhtään, ne mä kestän aivan taatusti. Enemmän harmittaa tää tilanne kokonaisuudessaan. "Miten voi käydä näin". Tuo lause vaan pyörii mielessä. :( Tiedän paljon ihmisiä, jotka eivät ehkäisystä viitsi kovin hyvin huolehtia, eikä heille ole käynyt näin. Jotenkin epäreilulta tuntuu ja kiukuttaa.

Lisää saa kertoa kokemuksia ja antaa neuvoja, olen tosi kiitollinen niistä. :) Tänään labra ja huomenna olisi terveydenhoitajan tapaaminen, lapselle vaan ei ole hoitajaa löytynyt vielä huomiselle.

Ja vielä reealle: olen pahoillani sun tilanteestasi. :( Nää asiat ovat niin epäreiluja, ymmärrän sen, mutta näin se vaan ikävä kyllä menee. :( Tsemppiä!!!

Yhteistyössä