Auttaako työsuojeluvaltuutettu myös palkka-asioissa?

Mulle tuli taas liian pieni tili :( Exälle soitin ja se sanoi vain, et kuule mees huomenna suoraan poliisille. Olin vain, että täh :O Et voi olla tosissas... sillä kai nyt jokin muu taho auttaa ekana palkka-asioissa kuin poliisi? Siis minne otan yhteyttä, kun en saa kunnon palkkaa???
 
"vieras"
Ei minusta kuulu työsuojeluvaltuutetulle. Työsuojeluvaltuutettuhan on saman työpaikan työntekijä eikä hänen tehtäviin kuulu taistelu palkka-asioissa eikä ole osaamistakaan.
 
"vieras"
Palkkasaatavan hakeminen

Jos työnantaja ei maksa palkkasaatavaa, työntekijäliittoon kuuluvan työntekijän tulee ottaa yhteys ammattiliittoonsa. Liittoon kuulumaton työntekijä voi hakea saataviaan yleisessä alioikeudessa nostamallaan kanteella. Kanne on hänen itsensä pantava vireille. Tämä voi tapahtua esimerkiksi ottamalla yhteys asianajotoimistoon tai oikeusaputoimistoon. Aluehallintovirasto ei vie työntekijän palkkasaatava-asioita tuomioistuimeen.

osoitteesta
http://www.tyosuojelu.fi/fi/palkanmaksu


Jos työntekijä epäilee työnantajan olevan maksukyvytön, hänen tulee viipymättä ottaa yhteys kotipaikkansa työ- ja elinkeinotoimistoon palkkaturvahakemuksen tekemiseksi. Hakemus on tehtävä kolmen kuukauden sisällä saatavan erääntymistä. Työsuojelupiiri ei hoida palkkaturva-asioita.
 
tsv
No työsuojeluvaltuutettu edustaa sinua halutessasi silloin, jos et kuulu liittoon, myös raha-asioissa. Mutta on lähinnä "toisina korvina" läsnä, katsoo, että asiat kirjataan oikein, sinua kohdellaan oikein jne sekä edustaa sinua, jos asia riitautuu, siis todistaa puolestasi mitä on sanottu jne. Toki yksinkertaisimpiin palkka-asoiohin osaa ottaa kantaakin ( mm palkan maksu oikeana päivänä, lisät jne) mutta jos jotain monimutkaista ongelmaa, en ainakaan minä ole asiantuntija. Mitäs sulla on häikkää palkassa? Maksettu vaan osa kuukaudesta vai mitä?
 
tsv
[QUOTE="tööt";24413213]Ajattelitko, että luottamusmies tai työsuojeluvaltuutettu alkaisi vapaamatkustajan asioita ajamaan :LOL:[/QUOTE]

Kyllä vaan, työsuojeluvaltuutettu auttaa kaikkia, omaan ja muiden liittoihin kuuluvia sekä liittoon kuulumattomia. Se on vähän sellainen virka, jossa "puoluekirja" palautetaan , ihan kuten pressankin hommassa ja kaikkia omia edustetaan, ammattiliitosta tai sen puutteesta riippumatta.
 
"tööt"
Kyllä vaan, työsuojeluvaltuutettu auttaa kaikkia, omaan ja muiden liittoihin kuuluvia sekä liittoon kuulumattomia. Se on vähän sellainen virka, jossa "puoluekirja" palautetaan , ihan kuten pressankin hommassa ja kaikkia omia edustetaan, ammattiliitosta tai sen puutteesta riippumatta.
Ensinnäkään se ei ole työsuojeluvaltuutun tehtävä vaan luottamusmiehen. Toisekseen, nihkeää on luottamusmiehenkin apu liittoon kuulumattomalle.
 
tsv
[QUOTE="tööt";24413256]Ensinnäkään se ei ole työsuojeluvaltuutun tehtävä vaan luottamusmiehen. Toisekseen, nihkeää on luottamusmiehenkin apu liittoon kuulumattomalle.[/QUOTE]

No etkö ymmärtänyt, että luotsikka ei autakaan. Ja jos ei ole liiton jäsen, voi tsv edustaa liittoon kuulumatonta. Ei taistella lisää palkkaa mutta edustaa ja olla edun valvojana, jotta saa asiallisen kohtalon. Muuten ( eli liittoon kuuluville) työsuojeluvaltuuttu ei ota mitään kantaa palkka-asioihin.
 
"vieras"
Ensin puhut pomolle/palkanlaskentaan ja sen jälkeen luottamusmiehelle. Työsuojeluvaltuutetun tehtäviin kuuluu vähän eri hommat. Luottamusmiehen on edustettava kaikkia työntekijäitö liitosta riippumatta ja yleensä työpaikalla on vain yksi luottamusmies, vaikka pääasiallisia liittoja työpaikalla olisi useita, liittojen edustajat ovat sitten erikseen.
 
tsv
[QUOTE="vieras";24414279]Ensin puhut pomolle/palkanlaskentaan ja sen jälkeen luottamusmiehelle. Työsuojeluvaltuutetun tehtäviin kuuluu vähän eri hommat. Luottamusmiehen on edustettava kaikkia työntekijäitö liitosta riippumatta ja yleensä työpaikalla on vain yksi luottamusmies, vaikka pääasiallisia liittoja työpaikalla olisi useita, liittojen edustajat ovat sitten erikseen.[/QUOTE]

Minä olen työjeluvaltuutettu ja tarvittaessa edustan näissäkin asioissa liittoon kuulumattomia edustettaviani. Eli ei kuulu silloin jos työntekijä kuuluu liittoon, mutta muuten kyllä olen apuna. Luottamusmies edustaa VAIN oman liittonsa jäseniä.
 
"vieras"
Mitä ne viimeksi sanoivat, kun palkka oli liian pieni? Vai pyysitkö korjausta? Jollet pyydä ja palkkiksella on väärät tiedot, ne pysyvät väärinä kunnes huomautat asiasta.
 
tsv
Siis meillä monta liittoa ja jokaisella omat luottamusmiehet tai liiton edustajat, mutta edustavat vain liittoon kuuluvia, ei muita. Siksi niitä liiton jäsenmaksuja maksetaan, jotta luottamusmies edustaa omiaan. Heidän ei tarvitse edustaa liittoon kuulumattomia, tsv edustaa kaikkia, pääasiassa työsuojelu asioissa, mutta tarvittaessa muissakin.
 
liitoton
Meitä on töissä vain kaksi ihmistä vuorollaan vuorotyössä. Tulipa eteen nyt sellainen juttu että toinen tuli kipeeksi ja minulle ei ollut vuorokaveria. Kkuinka palkan maksu pitäisi tuossa tapauksessa mennä? Eli pitääkö minun pitää nyt vain pekkanen kiltisti itse vai maksaako työnantaja palkan minulle vaikka en tule töihin? Meillä on samat säännöt kuin muuallakin, että yksin ei saa töissä olla!
 
"ltm"
Meitä on töissä vain kaksi ihmistä vuorollaan vuorotyössä. Tulipa eteen nyt sellainen juttu että toinen tuli kipeeksi ja minulle ei ollut vuorokaveria. Kkuinka palkan maksu pitäisi tuossa tapauksessa mennä? Eli pitääkö minun pitää nyt vain pekkanen kiltisti itse vai maksaako työnantaja palkan minulle vaikka en tule töihin? Meillä on samat säännöt kuin muuallakin, että yksin ei saa töissä olla!
Kysy työnantajalta, tuohon ei ole vakiosääntöä vaan työpaikka- ja tilannekohtaiset ohjeet joita et saa palstalta.
 

Yhteistyössä