auttaako englannin kielen puhuminen kirjoittamisessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja venla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

venla

Vieras
tai toisinpäin?
miten saisin tuon enkun kondikseen, kun olen siinä niin huono. :( haluan kovasti oppia kielen, mutta minulle ei ole ketään kenen kanssa puhua sitä. :/ mikä neuvoksi?

Alkuperäinen kirjoittaja miracle:
Hanki ulkomaalaisia kirjekavereita. Tai sit jonkun enkkua osaavan suomalaisen kans juttelet esim. mesessä vain enkuks huvikseen ja oppimisen kannalta =)

minulla on yksi ulkomaalainen kirjekaveri. se on ollut avuksi. :)

Missapain asut? Mun mies on amerikkalainen ja uskallan sanoa itsekin puhuvani sujuvaa englantia (asunut ulkomailla, matkustellut paljon, on kotikieli, kirjoitin aikoinaan laudaturin jne.), mielellani sua jelpin jos kiinnostaa :) Asutaan pk-seudulla.

Alkuperäinen kirjoittaja jenkkivaimo:
Missapain asut? Mun mies on amerikkalainen ja uskallan sanoa itsekin puhuvani sujuvaa englantia (asunut ulkomailla, matkustellut paljon, on kotikieli, kirjoitin aikoinaan laudaturin jne.), mielellani sua jelpin jos kiinnostaa :) Asutaan pk-seudulla.

raahessa. mulla on vielä isoksi harmiksi nyt syksyllä edessä englannin yokoe ja sitä odotan pelolla. rakastan englanninkieltä, mutta en ole mikään huippuhyvä siinä.

Molemmat auttavat sanavaraston kartuttamiseksi. Itse suosittelen lukemaan paljon. Paras keino on ikävä kyllä kirjoittaa, suosittelen englanninkielisiä keskustelupalstoja. (Älä ihmettele kielen huonoa tasoa niissä, siitä vain huomaa puhutun ja kirjoitetun kielen erilaisuuden.)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Molemmat auttavat sanavaraston kartuttamiseksi. Itse suosittelen lukemaan paljon. Paras keino on ikävä kyllä kirjoittaa, suosittelen englanninkielisiä keskustelupalstoja. (Älä ihmettele kielen huonoa tasoa niissä, siitä vain huomaa puhutun ja kirjoitetun kielen erilaisuuden.)

mistä niitä löytää ja onko ne ilmaisia?

Kuten mitä tahansa kieltä, englantiakin oppii parhaiten puhumalla, mieluiten oleskelemalla pidempäänenglanninkielisessä maassa. Yo-kirjoituksista en juurikaan sinuna huolehtisi, läpi pääset aivan varmasti ja kun on paperit kädessä, et tee arvosanoilla yhtään mitään. Itse kirjoitin kolme ällää, eximian ja cum lauden, eikä niitä ole kukaan kysellyt. Helpottivat hiukan korkeakouluun pääsyä, mutta huonommillakin olisin päässyt. Jos oikeasti haluat oppia englantia, matkustele ja puhu niin paljon kuin mahdollista :)

Kuten joku jo sanoikin, lukeminen on hyvä keino kartuttaa sanavarastoa. Lue vaikka sanakirjan kanssa, jotta varmasti ymmärrät kaiken (tosin sanakirjojen kanssa saa olla varovainen, sanatarkat käännökset menee harvemmin oikein). Mun mielestä elokuvia ja televisiota katselemalla oppii myös hyvin, seuraile tekstityksiä ja katso, miten esim. sanonnat on käännetty (tässäkin saa olla tarkkana, kääntäjätkin ovat vain ihmisiä, ja olen useasti huomannut tekstityksissä käännösvirheitä).

Puhumalla oppii - sillä kartuttaa paitsi sanavarastoa myös itseluottamusta :)

Alkuperäinen kirjoittaja venla:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

mistä niitä löytää ja onko ne ilmaisia?

Ihan googlella löytyy ilmaisia. Eli samanlaisia kuin tämä palsta, mutta englanninkielisiä. Valitse sellainen palsta, jonka asiat ovat kiinnostavia.

Googleen vaikka: forum anna rice

LÄhde ulkomaille. Sillä se kielitaito paranee. LÄhde vaihtoo tai työharjoiytteluun seuraavan opiskelupaikkasi kautta. Älä ota paineita siitä, miten kirjoitukset enkussa menee. Ei se tarkoita sitä, että jos oot kirjoittanu enkun huonosti, et koskaan voi olla hyvä englannissa. Mä oon lukion jälkeen opiskellu ulkomailla, ollu työharjoittelussa, reissannu paljon ja nyt asunu jo 5 vuotta putkeen maailmalla. Enkku on niin hvyä, että mua luullaan useinkin nativeksi enkun puhujaksi. Enkusta taisin aikanaan kirjoittaa kuitenkin vain B:n tai C:n.