Aurinkovauvat *56*

  • Viestiketjun aloittaja Kiiruska*
  • Ensimmäinen viesti
Rosanna
Seleenalle: ihan täällä Suomessa asustelen. Taisipa olla mapsu, joka asustelee ulkomailla.

Mä vietin pari päivää ilman nettiä tässä... ihan hyvä irrottautua välillä.
Kp 7 menossa ja tikuttelu aloitettu, jotenkin ei vain nyt innosta, tuntuu aika toivottomalle. Lisäksi on niin monenlaista muuta juttua, jotka painaa päälle, ettei oikein innosta juuri mikään. On vähän asiat levällään niin monessa paikkaa...
Tuo asuntoasian ratkaisukin pohdituttaa...

Kierto tosiaan vaihdevuosia lähestyttäessä ensin lyhenee, koska keltaurauhashormonia ei erity enää niin paljon, joten luteaalivaihe jää lyhyemmäksi. Sitten myöhemmin estrogeenitasonkin laskettua, kierto pitenee.
 
Kiiruska*
Heips! Minäkin täällä käyn välillä pyörähtämässä, minulla ainakin tuo kierto on lyhentynyt näillä "vanhoilla päivillä", ollen nyt muutaman kuukauden säännöllisesti 27 päivää, kun ennen se vaihteli tuolla 28-30 korvilla, mutta aina minulla on ollut muuten aika tarkkaa.
Lomailut täällä vielä jatkuu ja poistun taas muihin maisemiin...
 
Siiriz
Hiljaista, niin hiljaista. Kiva kuulla aina välillä teistäkin, rakkaat sisaret. Minulla kp. 29 eikä kovasti jänskätä. Mietin, löytysköhän jostain raskaustesti, niin vois kuitenkin testata, jos ei viikonloppuna kuukautiset ala. Olis pitänyt kai tilata ovistikkujen kanssa yhtä aikaa, vaan eipä tullut mieleen... Noh, ei enempää tällä kertaa.
 
Rosa78
Mä olen seuraillut Teitä sivullisena, ja haluan vaan sanoa, että kiitos tuesta, jota ette edes tajua antavanne.

Kirjoitan tuonne Ajatuksissa-ketjuun, ja olen siellä vanhimmasta päästä. Mulla on epäilty endometrioosia ja on tehty laparoskopia. (Vatsaleikkauksethan tilastollisesti laskee raskautumisprosenttia ). Suvusa, äidin sekä isän puolelta, on paljon lapsettomuutta, ja siksi olen tosi pelokas ja epäluuloinen raskautumisen suhteen. Vielä vuosi sitten en ikinä olisi kuvitellut tällaista oloa. Vauvakuume on aivan mieletön. Olo on kuin uskoon tulleella. Ovistikkuihin ja raskaustesteihin on mennyt niin paljon rahaa, ettei huvita laskea. Tämä pyörii päässä yötä päivää, ja olen saanut teiltä kaikilta tosi paljon tukea. Kiitos siitä. Mäkin tykkään pitää tilastoja ja lukea tutkimuksia, joten Rosannalle erityinen kiitos.

Tänään alkoi menkat ja v*tutus on niin suuri, että tulin töistä suoraan yksin oluelle (baariin missä on netti) ja poltan tupakkaa kuin korsteeni. Tunnen itseni niin surkeaksi naiseksi ja mahoksi ämmäksi. Sain bongattua oviksen Aconin tikuilla ja työvuorot meni miehen kanssa ihanasti niin, että pantiin todellakin parastamme. Ihan kamala päivä. Mutta positiivista ajattelua: Ei tarvitse lopettaa tupakointia. Katkera jipii!

Kysyisin vielä teiltä, kun olen huomannut että tuo ovis voi todellakin olla eri kiertopäivinä (vaikka kierto on säännöllinen) että minä kp:nä teillä on ovis bongattu? Teillä tätä empiiristä tutkimusta kuitenkin on. Kaiken maailman netin ovislaskurit näyttää ihmeellisesti ihan eri päiviä. Yksi lääkäri sanoi mulle, että ovis on aina 14 päivää ennen menkkoja. En enää tiedä mitä uskoa. Ja sitten kun sain testattua vahvan viivan ovistikussa, niin olin ihan kuiva, eli ei lainkaan sitä kananmunamaista limaa.

Toivon oikeasti että saisin lukea plussauutisia täältä! Onnea & tsemppiä teille kaikille.
 
angsteri
Moikka Rosa!
Mäkin surffailen useimmilal palstoilla ja mulla otan nyt sen verran kantaa, että mullakin näytti ovista, mutta mitään limoja ei ollut. En tiedä mitä sillä on vaikutusta. KAi kiinnittymiseen, mutta en tiedä voiko "limattomuus" estää raskautumisen oviksen aikaan?

Tsemppiä! Kyllä se vielä varmasti onnistuu!!!
 
Rosa78
Hip hei angsteri!Kiitos vastauksesta.

Mietin tota limaa ja tikutuksen (+laskennallista) ovista. Eräs hyvä ystäväni on yli 10 vuotta käyttänyt ainoana ehkäisykeinona varmoja päiviä. Hän on aina pelkän liman perusteella tiennyt oviksensa. Kierto on kylläkin tasan 30p ollut aina, eli tarkka. Hän on aika hippiperheestä ja hänen äitinsä opetti tämän (outoa, tiedän). Minä aina paasasin ettei tuollaiseen voi luottaa ja söin pillereitä. Päättivät sitten alkaa haluta vauvaa miehensä kanssa ja raskautuivat TOISESTA kierrosta.

Eli please, kertokaa mulle, onko teillä limat ja ovistestien plussat natsanneet eli samaan aikaan? Koska mulla ei ole.Tämä täti hakee toisen oluen.

Heh, mua oikeasti huvittaa, että ole teidän kanssa oluella. Hih.
 
Rosa78
Jatkan yksinpuhelua...

Jos joku olisi kertonut vuosi pari sitten, että analysoin emättimeni limoja netin keskustelupalstoilla, ja vielä päivitäin, olisin varmaan hakeutunut hoitoon. (Enkä siis lapsettomuushoitoon vaan ihan psykiatriselle) En ole ikinä erityisemmin pitänyt lapsista. On se outo juttu tuo biologinen kello. Suu menee välittömästi empaattiseen mutruun kun näen vaunut, pateettista.

Ja sekin, että kaikki on raskaana. En ikinä uskonut, kun sanottiin että raskaana tai jos haluaa olla raskaana, näkee joka puolella raskaana olevia. En ikinä ennen ole nähnyt.

No, onneksi sovin nyt ystävän kera treffit ja hän tulee pian, eli jätän teidät rauhaan idioottimaisilta itseanalyyseiltäni....
 
angsteri
Rosa, sä puhut ihan kuin mun suusta!!! Mä olen ihan samanlainen, en edes pidä muiden lapsista(liioittelua)...vauvoista kylläkin, mutta tämäkin piirre on noussut esille vasta vuoden sisällä. Nyt pakkomielteistä limojen tarkkailua, tikkujen kättöä, ym. Ja todellakin, tuntuu, että maha pystyssä kulkevia on joka puolella.

Pahoittelen kp:n alkua! Mulla jännäys jatkuu ensi viikkoon.
 
Rosanna
Tervetuloa kirjoittamaan angsteri ja Rosa78. Ainakin Rosa on kyllä vielä nuorikin täällä meidän joukossamme, mutta samalla asiallahan sitä ollaan. Ja sikälikin samanlaista, etten minäkään ole koskaan pitänyt kenenkään lapsista enkä luullut koskaan haluavani omia. Ei mulla mitään varsinaista (kai) vauvakuumetta ole, mutta silti lapsi on haaveissa.
Ihanaa kuulla että joku oikeasti on ollut kiinnostunut näistä mun jaaritteluistani:))

Kyllä kai se "normaalilla naisella" on niin, että luteaalivaihe on 1 - 3 pv vaihteluvälillä ihan vakio (esim. 12 - 14 pv), mutta follikkelivaiheen pituus saattaa sitten vaihdella. Eli siis oviksen ja sitä seuraavien kuukautisten välin pitäisi kyllä olla suht. vakio.
Tämän kohdalla minulla on hieman epäselvää; ainakin viime kierrossa tuo väli oli vain 8 pv... jossain aikaisemmassa luulin sen olleen 12, mutta tiedä häntä...

Minä en ole limoja varsinaisesti tutkinut, enkä kyllä niitä ole sitten koskaan huomannutkaan. Luotan noihin ovistesteihin (digitesti erityisesti) sen verran etten alakaan tutkia limoja.

Itsellä on tosiaan vähän sellainen innostumattomuusvaihe menossa. Asunnonvaihto tässä mietinnässä ja kun laskee millaiseen lainaan ois varaa, lapsi taas ei siihen kuvioon sitten sopisikaan... jäis korot ja lyhennykset maksamatta äitiyslomalla...
No, jospa tässä vielä innostuis tikuttamisesta uudelleen... mutta taas näyttää että ovis (ainakin LH-huippu) tulis hyvinkin pian, ehkä jo huomenna, eli liian aikaisin kun vasta kp 8 ja jos luteaalivaihe jää taas 8 päivään, ei oikein hyvältä tunnu näin etukäteen...
Mut jospa tää tästä. Meinaa vaan masentaa monestakin syystä, lomakin alkaa vedellä viimeisiä päiviään ja töissä odottaa kauhea kaaos...
 
mapsu
Heips! Mapsu taalla nostelee ja ilmottautuu lomalta palanneeksi.
Loman lopulla alkoi menkat tutusti kp 26 eli ei mitaan uutisia sen suhteen.

Ovulaatiolaskurin kautta eksyin "vahingossa" lapsettomuus sivuille ja hieman jarkytyin kun siella sanottiin etta ei pitaisi vuotta odottaa jos on yli 35....siis ma kun en viela ole valmis (yritysta tammikuusta ja ikaa 38 loppuvuodesta) mutta nyt tajusin etta aika kay vahiin -oikeesti. Paniikki!

Vauvakuumetta meilla ei myoskaan ole oikeastaan koskaan ollut ja on suuri yllatys etta taalla pyorin. Uskomatonta miten lomalla molemmat kiinnitimme huomiota lapsiperheisiin ja aloimme leikillaan seurailla erilaisia vauvanvaunu- malleja.
 
Seleena
Terve taas kaikki länsi- ja pohjoiseurooppalaiset (juu kahlasin ketjua vähän taaksepäin, ja siellähän olikin, että Mapsu sinä asut länsieuroopassa. Sori Rosanna, jotenkin mielessäni sinut sinne sijoitin :)

Minulla sen verran tikku-uutisia, että taisin bongata ohimenneen oviksen, kun sain vähän merkkiviivaa haaleamman viivan juuri kun kalenterin mukaan oli tuo maagiset 14 päivää ennen päivä. Mutta sikäli ei hätää, kun oli kalenteri apuna myös, niin pistin miehen puurtamaan kyllä molempina päivinä.

Meillä oli aikoinaan ihanat Emmaljungan tummat vaunut. Millaisiahan nykyään ovatkaan, varmaan tekniikkakin kehittynyt tässä viime vuosina huimasti.

Ikään liittyen uskoisin, että 38 ei todellakaan ole mikään paniikki-ikä. Mutta itse laittaisin tuossa iässä kyllä jo toimeksi tosissaan. Jos siis siinä iässä ei vielä lapsia olisi tehty. Itse otan tämän vieläkin vanhemmalla iällä yrittämisen nyt mielellä, että ihanaa olisi, muttei mikään elämänloppu, jos ei enää onnistu. Näin lomalla asialle tulee uhrattua enemmän ajatuksiakin. Kun työt taas syksyllä alkavat, niin aivan varmasti ajanpuutteen vuoksi on ajatukset paljolti muualla.
 
Inkku-64
Lomalainen tässä pikkuhiljaa palailee arkeen. Tosin samaa pyöritystähän vauvan kanssa on ollaan sitä sitten missä päin muailmaa tahansa. Kivasti kyllä autoreissut, hotelliyöt, ravintolalounaat yms. ovat menneet. Ihmiset suhtautuvat tosi kivasti vauvaan ja ovat erittäin avuliaita. Matkustaessani 2 kk:n ikäisen vauvan kanssa lentokoneessa vieressä istuva nainen kertoi kauhukokemuksia siitä miten kanssamatkustajat eivät osaa yhtään ottaa huomioon vauvaa. Mutta minulla kyllä on täysin erilaiset kokemukset asiasta.

Kiva, että ketjuun on saatu ëloa. Seleenastakin kuuluu... Kiitos imetyskokemuksesta. Mulla tulee puristettaessa vieläkin maitoa, vaikka lopetin lypsämisen juhannuksena. Tosin lypsin pitkään vain kerran päivässä, joten ehkä rinnat eivät tajua, että nyt se on tosissaan loppu :)

Ja ovispongareita on linjoilla. Ymmärrän oikein hyvin esim. Rosan tunteet, sillä olin aivan samanlainen ekaa raskautta yrittäessäni. Stressiä toi vielä yli neljänkympin ikä. Mutta sen voin taata, ettei ainkaan minun kohdallani vaikuttanut stressin määrä, vaikka jotkut tolkuttaa, että älä stressaa, niin heti raskaudut. Mä stressasin niin täysillä kuin vain voi ja silti plussa iski. Angsterille myös terkkuja.

Mapsu, mä oon ymmärtänyt, että yli 35 vuotiaiden kannatta odottaa vain 6 kk ja mennä sitten tutkimuksiin, jotta päästää nopeasti tarvittaessa hoitoihin...
 
Inkku-64
Mapsulle vielä: ei ollut tarkoitus lietsoa paniikkia. Sulla on just ja just puoli vuotta täynnä. Mä raskauduin ekan kerran 7. kierrossa (km) ja toisen kerran 5. kierrossa. Eikä ole mikään ihme, jos ei vuoden sisällä vielä raskaudu, mutta ikä vaan kannattaa ottaa huomioon, sillä sen kertyminen ei kuitenkaan lisää raskautumismahdollisuuksia. Mutta muista, ei mitään paniikkia, vaan paljon rakasteluja :)
 
Siiriz
Tervetuloa uudet viestailijat, mukava saada uutta verta ketjuun... Heh, miksihän aina tulee niin kaksimielisiä... Toivottavasti sitä uutta verta ei nyt kovin monena kuukautena tule, vaan joskus veri jäisi tulematta ja pääsisi vaikka tuonne odotuspuolelle. Minulla ei vielä kuukautiset alkaneet, kp 30 on menossa, mutta alavatsassa kyllä tuntuu siltä, että pian lorahtaa ja sidepaketti odottaa kassissa. En jaksanut sitten sitä raskaustestiä ostaa, kun en oikein jaksa uskoa, että tärppi olisi käynyt. Kyllähän sitä salaa haaveilee ja toivookin, mutta toisaalta ei ole kovin realistista.
Minä en kyllä omien limojeni ja oireilujeni perusteella osaisi arvioida ovulaatiota, joten käytän nyt noita tikkuja. Rosannan neuvoa tässä kierrossa oli hyvä, käytin ensin halvempia Aconin tikkuja ja sitten, kun arvioin, että nyt se ovulaatio ehkä on tulollaan, niin otin digitestin ja kiva oli nähdä positiivinen tulos. Olin lähes yhtä innoissani kuin positiivisesta raskaustestistä.
Minä imetän edelleen noin 3-4 krt päivässä, mutta loppu häämöttää, tunnen sen ja haikeelta tuntuu. En ole alkanut pumppailuhommiin, kerran suihkussa puristin ylimääräiset maidot pois, kun alkoi rintoja kiristää.
 
Inkku-64
Huimaa Siiriz!!! Täällä odotellaan tulosta innolla. Älä sorru halpaan testiin, vaan osta Apteekin oma, jotta saat varman tuloksen. Haamuviiva on lähes pahinta mitä voi tapahtua raskautta toivovalle...
 
Rosanna
Jänskää Siiriz:))
Eipä täällä kovin monesti ole jännäiltykään sitten loppujen lopuksi... Nyt sentään jotain jännitettävää:)

Mulla on niin sekava vaihe, etten tiedä missä mennään...
Kp 10 menossa ja testailut olleet sitä sun tätä. Aamulla tehtävä Fertest näyttänyt vahvaa viivaa jo muutaman päivän ja tänään oli vahvempi kuin testiviiva. Mammaksin testeissä vain tosi haaleaa ja pari kertaa tehty digitesti negaa. Lämmöt heitelleet 36,4 - 36,9 ja tuhrua meinaa tulla vieläkin!
Tästä ei ota selvää lainkaan...
 
Seleena
Aivan mahtavaa Siiriz, toivotaan onnea! Tulethan sitten heti kertomaan. Itse tilasin netistä samalla ovis- ja raskaustestejä, olivat jossain pakettitarjouksessa. Taisi olla testitukku, mistä tilasin. Aion myös noihin raskaustesteihin luottaa, jos tulevat vielä tarpeeseen.

Ai Inkku sinullakin oli km ennen tuota vauvaa.. Taitaa nuo keskenmenot olla paljon yleisempiä, kuin tulee ajatelleeksi. Ja siis tulit jo viiden kierron jälkeen raskaaksi. Tuohan nostaa tässä minunkin toiveita :) Olikos jollakin muullakin "meistä" (nyt puhun jo kuin kuuluisin kalustoon, vaikka vasta muutaman viestin laittanut...) vastaava ikävä kokemus takana?

Itsellä vielä viikko lomaa ja sitten töihinpaluu. Täytyy nyt ottaa tästä viimeisestä viikosta kaikki irti. Mökille suuntaan taas huomenna. Mukavaa kesänjatkoa kaikille!
 
Siiriz
Minulla oli keskenmeno tai oikeammin kuollut sikiö, koska rv 25 syntyi. Terve lapsi oli, mutta kiertyi napanuoraansa. Ja tulin sitten uudestaan melko nopeasti raskaaksi, onneksi. Oli sen verran rankka juttu.
Mies kysyi aamulla, olenko vielä raskaana. Noh, ainakin siihen asti, kun saan sen testin ostettua. Olenkohan minä siinä mielessä omituinen, että raskauden testaaminen ei minua innosta yhtään. Ehkä siis mieluummin kuvittelen. Koska on tosi synkkää, kun kuukautiset ei ala ja testin mukaan ei ole raskaana. Ollaan vähän lomailemassa, kotiinpalatessa varmaankin sen testin ostan.
Hieman on ollut haikeat tunnelmat, kun olimme tosiaan häissä ja boolia tuli otettua, ja salakavalaa oli. Olin kännissä kuin käki. No, eipä tuota ole tapahtunutkaan moneen vuoteen, mutta aloin miettiä, että onko minusta tuplaäidiksi. Ja tietysti miettii, että jos oliskin raskaana, niin miten alkio suhtautuu tuollaiseen kännäilyyn. Vaikka eikös se vielä ole omassa ruskuaispussissaan eikä mitään verenkierrollista yhteyttä äitiin ole?
 
Rosanna
Tosiaan, mikään ei tunnu niin inhottavalle, kuin se että on testannut negan eikä menkkojakaan näy... mieluummin ois tietämättömänä...

Eihän juominen tuossa vaiheessa aiheuta alkiolle mitäään käsittääkseni kun ei ole yhteistä verenkiertoa vielä. Tosin noin yleensä: eihän se alkoholi koskaan mitään hyvää tee...

Mä aloitin tänään taas työt. Olen ihan pihalla, teen tyhmiä virheitä enkä muista salasanoja. Ei pitäis yrittääkään tehdä vielä mitään, totutella vain olemaan työpaikalla;)

Mua potuttaa tosissaan tää mun sekava kierto... digitikutkin alkaa loppumaan... ja kaikki muutkin tikut. Ei vaan huvittais taas tilata kauheaa arsenaalia, kun tuntuu että ne on ihan turhia...
Höh... jospa tää selkenis tästä. Sais vaikka tänään selkeän plussan?
 
Inkku-64
Joo Seleena, tosiaan minulla oli rypäleraskaus, joka on aika vaarallinen juttu kaiken kaikkiaan. Jos olet kiinnostunut siitä, surffaa rypäleraskausketjuun. Siinä kuitenkin istukka alkaa tuottamaan rypälemäistä kudosta, joka voi lähettää pahanlaatuisia etäpesäkkeitä eteenpäin. Se on erittäin harvinainen tauti ja riski sen uusiutumiseen on hieman noussut seuraavassa raskaudessa. Jouduimme pitämään kaavintojen jälkeen puolen vuoden yrityspaussin, mutta sitten tosiaan jo viidennestä kierrosta tärpääsi toistamiseen (ekan kerran oli tärpännyt 7. kierrossa). Pelottavaa se oli, sen voin vain todeta.

Siirizillä on lehmän hermot! Mä olisin jo moneen kertaan testannut, lomalla tai ei :)

Tsemppiä työhön palanneelle Rosannalle sekä kaikille muillekin.
 
Seleena
Kiitos Siiriz ja Inkku noista koskettavista km-tarinoista. Miksi se lohduttaa, että muutkin on koneneet noita? Ja teillä vielä molemmilla vakavampi juttu. Kovahermoisia naisia taitaa täällä olla meitä useita. Alkoholista ei käsittääkseni ole haittaa noin aikaisessa vaiheessa ollenkaan. Itsekin olen ottanut välillä viiniä, vaikka periaatteessahan voisin olla raskaanakin. Keväällä lopetin vastaavan heti plussaan, vaikka silloin toki tuli paljon harvemmin naukkailtuakin kuin nyt lomalla.

Emme sitten vielä lähteneetkään mökille, kun sää ei ole aivan huippu. Autoa kuitenkin jo pakkaillaan huomista varten, vaikkei sen parempaa olekaan luvattu. Tänään on jatkettu suursiivousta, tosi fiksua tällainen lomalla.. Mutta en kestä ollenkaan ajatusta, että alkaa syksyn työkiireet ja kämppäkin yhä kuin pommin jäljiltä :)

Rosanna: itse pidän onnistuneen loman merkkinä sitä, että salasanat ovat unohtuneet! On päässeet ajatukset kunnolla silloin töistä irti. Sulle kyllä todella toivoisin kaikki mahdolliset plussat.
 
Inkku-64
Se että joku muukin on selvinnyt keskenmenosta, auttaa uskomaan tulevaisuuteen. Jos joskus tuttujenkin kesken tulee juttua asiasta, niin todella moni on joutunut kestämään sen. Sitä vain ei tule ajatelleeksi, jos heillä on lapsia.

Alkoholista sen verran, että ei kait sillä ole vaikutusta ennen kuin istukka alkaa toimimaan.
 
mapsu
Taallahan paasee vahan jannittamaankin!

Itse elan kalenterin mukaan ovulaatio-aikaa ja vaikka ollaan miehen kanssa aivan painvastaisissa vuoroissa on hieman paasty peiton allekkin, joten parin viikon paasta odotellaan taas tuloksia.

Kylla laittaa mietityttamaan nuo keskenmenotarinat! Itse taistelen viela ovulaatiotestaus-ajatuksen kanssa..ja siis sen etta periaatteessa voisi jo hakeutua tutkimuksiin, mutta kun en ihan viela ole valmis...
 
Siiriz
Minä vietin eilen lähes 2 tuntia netissä surfaten ja yritin etsiä varmistusta siitä, että alkoholinkäyttö tässä vaiheessa raskautta (jos tässä nyt raskaana ollaan) ei aiheuta alkiolle mitään. En saanut synninpäästöä. Kaikki ns. neuvovat tekstit (päihdesivut, neuvolan sivut ja mm. Kaksplussan lääkäri) väittävät, että jo yksi kerta-annos alkuraskaudessa voi aiheuttaa vakavia kehityksellisiä häiriöitä. Sitten näillä keskustelupalstoilla keskutelijat vakuuttivat toisilleen, että siinä vaiheessa, kun ei vielä tiedä olevansa raskaana, ei voi aiheuttaa alkiolle harmia. Ja mieheni yritti lohduttaa ja vakuuttaa... Vaan onpa silti vastuuton olo. En oikein päässyt selvyyteen, milloin se istukka alkaa kehittyä tai ruskuaispussi lopettaa toimintansa. Kyllä tässä iässä pitäisi jo ostata käyttäytyä vastuullisemmin. Mutta tosiaan, olen ollut viimeiset 2,5 vuotta raskaana tai imettänyt, joten aika raitista aikaa olen viettänyt. Nyt sitten juuri tämä. Ja keskenmenon jälkeen ei maistunut mikään alkoholipitoinen... Täytyy toivoa, että kaikki on hyvin, jos tässä raskaana ollaan. Toisaalta toivoo, ettei olisikaan, kun tuli näin töpeksittyä :(
 

Yhteistyössä