Aurinkoihottuma lapsella?

Epäilen että pojalla, 1 v 2 kk, saattaisi olla taipumusta aurinkoihottumaan.

Poika ei ole paljoakaan päivettynyt tänä kesänä kasvoista, koska on päätä ja kasvoja on suojattu päähineellä ja/tai lasten fysikaalisella aurinkorasvalla. Nyt ihan viime aikoina en ole rasvannut ihoa aurinkosuojavoiteella, jos ulkona olo ei ole ollut pitkäaikaista ja/tai ollaan oltu enemmän varjossa ja/tai poika rattaissa kuomun alla. Kasvojen iholla onkin sitten ollut enemmän sellaista epäsäännöllistä punaista läikkää ja näppylöitä (ei siis palanut). Vaikuttaisi että iho on ehkä hieman arkakin, koska poika tykkää nykyisin aikaisempaa vähemmän kasvojen rasvaamisesta. Iho aina rauhoittuu yön aikana lähes täysin.

Nyt kun rasvasin tänään kasvojen ihon kokeeksi pitkästä aikaa aurinkosuojavoiteella, tuota punaista läikkää on ollut huomattavasti vähemmän ja ulkoiltu on normaalisti... :/ Näppyjä on yhä jonkun verran, niitäkin vähemmän.

Poika on myös ruoka-allerginen (kaikkein pahin on maito). Iholla on atopiataipumusta (lääkäri todennut), mutta käytännössä ho on iollut aina hyvässä kunnossa perusvoiteilla.

Mä olen myös miettinyt johtuisiko tuo kasvojen iho oireilu jostain ruoasta tai mausteesta. Seurailen ja kokeilen vielä eri vaihtoehtoja. Eniten tuo iho tuntuu kuitenkin reagoivan ulkoiluun. Aurinkoihottuma? Pitkät heinänkorret ehkä myös ärsyttävät? Lääkäri on todennut kosketusherkkyyden iholla: iho helposti punoittaa kosketuksesta.

Onko kellään kokemusta pienen lapsen aurinkoihottumasta? Millaista se on ollut? Onko allergioilla ja atopialla ollut yhteyttä aurinkoihottumataipumukseen? Miten olette ennaltaehkäisseet ja/tai hoitaneet aurinkoihottumaa?

 
Me just miehen kanssa tutkailtiin meidän tyttöä. Tytsyllä on näppyjä sellaisissa paikoissa, jotka eivät ole auringolta suojassa vaatteilla, lähinnä kaulalla ja niskassa. Käsissä ja jaloissa ei niinkään. Kasvot suojaan aika usein aurinkovoiteella, samoin kädet ja jalat, mutta niskaan ja kaulaan en nyt niin ole sitä laittanut. Mä luulin, että on hikinäppyjä, mutta voisihan ne kai auringostakin tulla. Täytyypä seurailla.
 
Meillä oli pojalla myöskin alkukeväästä/alkukesästä niskassa hyvin pienellä alueella pientä haaleata näppyä ja syherömäistä hentoa ihottumaa. Se ei koskaan pahentunut eikä levinnyt. Silloin epäilin pesunaineen jäämiä paidan kauluksessa (kun oli juuri siinä kohdassa ja kun oli jotain käytettynä ostamiani voimakkaasti pesuaineelle tuoksuvia vaatteita pitänyt). Olisiko sittenkin ollut sitä aurinkoihottumaa?

Mäkään harvoin olen laittanut niskaan aurinkosuojaa. Nuo iho-oireet niskassa on nyt lähes hävinneet. Luin äsken että altistuminen auringolle vähentää loppupeleissä aurinkoihottumaoireilua, joten loppukesästä useimmiten sitä on vähemmän. Mun yksi aurinkoihottumasta kärsivä tuttu ihminen suojailee ihoaan aurinkorasvalla alkukesästä ja antaa ihon vähitellen tottua aurinkoon.
 
ahmutar: Mitä tarkoitat kosketusherkkyydellä iholla, liittyykö se jotenkin atopiaan?
Olen ihmetellyt, kun meidän tytöllä jää jälkiä todella herkästi iholle. Kun hänet nostaa esim kainaloiden alta ja pitää näin jonkin aikaa niin selässä on selvät jäljet sormista. Jos hän nojaa poskellaan johonkin, niin poskeen jää punainen laikku joksikin aikaa. Jos hän seisoo olkkarin pöytää vasten niin rintakehällä on punaiset jäjet pöydän reunasta. Isällään on samaa, mutta esim jos kantaa painavaa reppua, niin olkapäillä saattaa olla jopa mustelmat!
Kummankin iho on mielestäni jotenkin normaalia pehmeämpi.

Meillähän on käynyt nyt niin että alkuun epäilin pelkkää maitoa allergisoivaksi, mutta aloitin soseet uudestaan miedoista ja täysin varmoista niin hyllytyksen jälkeen on tullut ilmi kaura, banaani, omena, maissi? ja porkkana?. Maissista ja porkkanasta en vielä tiedä ihan varmaksi, mutta epäilen vahvasti. Ja oreganosta tuli myös aivan järkyttävät ihottumat. Tyttö oireilee nyt kasvojen iholla ja alapään iholla, kun saa epäsopivaa, sekä suolistollaan.
Isänsä esikoisella on atooppinen iho todettu. Kuitenkaan ruoka-aine herkkyyksiä/allergioita ei ole.

Meidän tytön iho on ollut aina siisti muuten kun syö sopivia ruokia. Eikä minulla on mitään kokemusta atopiasta muuten. Kävin kuitenkin lukemassa jonkin verran atopiasta ja siihenhän liittyy myös ruoka-aine allergiat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja milli78:
ahmutar: Mitä tarkoitat kosketusherkkyydellä iholla, liittyykö se jotenkin atopiaan?
Olen ihmetellyt, kun meidän tytöllä jää jälkiä todella herkästi iholle. Kun hänet nostaa esim kainaloiden alta ja pitää näin jonkin aikaa niin selässä on selvät jäljet sormista. Jos hän nojaa poskellaan johonkin, niin poskeen jää punainen laikku joksikin aikaa. Jos hän seisoo olkkarin pöytää vasten niin rintakehällä on punaiset jäjet pöydän reunasta. Isällään on samaa, mutta esim jos kantaa painavaa reppua, niin olkapäillä saattaa olla jopa mustelmat!
Kummankin iho on mielestäni jotenkin normaalia pehmeämpi.
Mulle lääkäri mainitsi pojan ihon kosketusherkkyydestä, kun oltiin valvotussa altistuksessa ja lapsi oli ollut mun sylissä ja jälkiä oli tullut mun käsistä. Jäljet on hennot ja ne häviävät pian. Aivan samoin se näkyy siis pojalla kuten teidän tytöllä. Lapsen isällä saattaa myös tulla jälkiä olkapäihin painavasta repusta! Tuo mainitsemasi ihon pehmeys taitaa heillä kummallakin olla myös ominaisuus, ainakin lapsella.

 

Yhteistyössä