Atrian "lihapullissa" vain 15 % lihaa YÖKS :X

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huom harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23378076]Tiesin ja ärsyttää suunnattomasti. Onneksi kotona en tarjoa enää mitään eineksiä, mutta on iso osa lapsia, jotka joutuvat syömään näitä eineksiä vielä illallakin, kun ei uraohjukset osaa laittaa kotiruokaa.[/QUOTE]

Luulenpa että et tältäkään palstalta montaa "uraohjusta" löydä.
Vaan enemmänkin niitä peruskoulun käyneitä lähiömammoja, ja näiden kauppakärrystä niitä pullia taitaa useammin löytyä kuin "uraohjusten".
Homma menee pahasti yleistettynä niin, että mitä koulutetumpi ja paremmassa asemassa ihminen on, sitä kiinnostuneempi hän on siitä mitä syö ja mitä syöttää lapsilleen. Ja tämä on kyllä totta ihan "livenäkin".

[QUOTE="Jenis";23377934]Totta kai! Ja meilläkin eineksiä välillä käytetään, viimeksi tänään ;) Mutta kiire ei ole tekosyy syöttää kasvaville lapsille paskaa - eineksissäkin on eroja.[/QUOTE]
Ihan totta :) Ikinä ei oo niin kiire, etteikö tuoteselostetta kerkeis vilasemaan :)

Kun maailman ruokatilanne käy koko ajan kehnommaksi, pitäisikö meidän reagoida tähän teurastamalla koko ajan vain enemmän eläimiä mammojen laatulihapullien paistijauhelihatarpeisiin, mutta heittää sitten kaikki teidän lautasillenne kelpaamaton pois?

Minun moraalini mukaan lihaa syövien pitäisi pystyä syömään edes suurin piirtein kaikkea eläimestä saatavaa syötäväksi kelpaavaa, jotta lihansyönti olisi edes jokseenkin ekologisesti kestävää. Ja kyllä, syön itsekin lihaa. Ja verituotteita. Ja toisinaan niitäkin eineslihapullia.

Olen kuitenkin rajoittanut KAIKKEA punaisen lihan syömistä, koska lihan syöminen päivittäin tai useita kertojakin päivässä on ihan turhaa ja ravitsemuksellisestikin vähän niin ja näin. Periaatteessa ihan hyvä, mutta ei välttämättä kuitenkaan paras mahdollinen vaihtoehto.

Toisaalta en ole mitenkään yllättynyt, että aika harva kykenee ajattelemaan asioita muulta kuin omalta kannaltaan. Mukavuudenhalu ei kuitenkaan ole ratkaisu ongelmiin.

No se paketista tuleva pierunhajukin on jo niin oksettava, ettei tulisi kyllä mieleenkään syödä sitä sisältöä.
Mutta monille ihmisille on ihan se ja sama, mitä esim. nuokin pullat sisältävät, joten mun mielestä on silloin ihan ok niitä valmistaa ja myydä. Vain se harmittaa itseäni, että kaupassa eineshyllyä riittää silmän kantamattomiin, mutta usein esim. marinoimattomien broilerin koipi-reisien löytäminen voi olla mahdoton tehtävä.

Kun maailman ruokatilanne käy koko ajan kehnommaksi, pitäisikö meidän reagoida tähän teurastamalla koko ajan vain enemmän eläimiä mammojen laatulihapullien paistijauhelihatarpeisiin, mutta heittää sitten kaikki teidän lautasillenne kelpaamaton pois?

Minun moraalini mukaan lihaa syövien pitäisi pystyä syömään edes suurin piirtein kaikkea eläimestä saatavaa syötäväksi kelpaavaa, jotta lihansyönti olisi edes jokseenkin ekologisesti kestävää. Ja kyllä, syön itsekin lihaa. Ja verituotteita. Ja toisinaan niitäkin eineslihapullia.

Olen kuitenkin rajoittanut KAIKKEA punaisen lihan syömistä, koska lihan syöminen päivittäin tai useita kertojakin päivässä on ihan turhaa ja ravitsemuksellisestikin vähän niin ja näin. Periaatteessa ihan hyvä, mutta ei välttämättä kuitenkaan paras mahdollinen vaihtoehto.

Toisaalta en ole mitenkään yllättynyt, että aika harva kykenee ajattelemaan asioita muulta kuin omalta kannaltaan. Mukavuudenhalu ei kuitenkaan ole ratkaisu ongelmiin.

Mitäpä jos ajattelisit niin että ennemmin syö vähemmän ja laadukkaampaa (luomua ja lähiruokaa) kuin kaukaa tuotavaa ravitsemuksellisesti köyhää ruokaa...

Vaan enemmänkin niitä peruskoulun käyneitä lähiömammoja, ja näiden kauppakärrystä niitä pullia taitaa useammin löytyä kuin "uraohjusten".
Homma menee pahasti yleistettynä niin, että mitä koulutetumpi ja paremmassa asemassa ihminen on, sitä kiinnostuneempi hän on siitä mitä syö ja mitä syöttää lapsilleen. Ja tämä on kyllä totta ihan "livenäkin".

Näinhän se on.

Monta vuotta olen itse lihapullat tehnyt ;) Kerralla isompi satsi ja uuniin, loput pakkaseen niin voi sieltä tarpeen mukaan ottaa. Jauheliha on suhteessa halvempaakin (tarjous) kuin normi hintaiset "lihapullat"

[QUOTE="Jenis";23377255]Niin, toihan tarkoittaa että siihen on lisätty sitä jännettä itsenään, eikä lihapalasten mukana... kiesus.

Vertailun vuoksi - pakastepizzan ainesosaluettelo. Moni varmaan pitää lihapullia kotiruokana, ja pizzaa roskaruokana.

vehnäjauho, mozzarellajuusto (27%), vesi, tomaattisose, tomaatti, auringonkukkaöljy, suola, rasvaton maitojauhe, pinaatti, basilika, oliiviöljy, hiiva, persilja, dekstroosi, maissitärkkelys, juusto, sokeri, sipulijauhe, nostatusaineet, oragano, valkosipuli.

Ei oo nahkaa, kamaraa, sydäntä, jännettä, vierasta proteiinia, tms.[/QUOTE]

Lihaan verrattavissa tuotteissa ei sinänsä ole kuluttajaviraston mukaan mitään pahaa, se voidaanko tiettyjen tuotteiden kohdalla enää puhua lihapullista lienee suurempi ongelma.
Useimmat vertailun lihapullat sisältävät sekä naudan- että porsaanlihaa. Joissakin on lisäksi, tai naudanlihan asemesta, käytetty broilerin lihaa ja nahkaa. Kuluttajaviraston mukaan lihapullien nimeämiskäytännössä on ongelmia broilerin käytön vuoksi, mutta esimerkiksi kanannahan käyttö ei sinänsä ole pahasta.

Itse pidän kotiruokana kotona tehtyä niin liha- tai kasvispyöryköitä kuin pizzaa. Esim. pakastepizzaa en miellä kotiruuaksi, vaikka se ei sisältäisi lisäaineita tai mitään ylimääräistä. Eriasia sitten on että eineksellä ja eineksellä voi olla todella iso ero.

Muistakaa nyt että siitä elikosta voi syödä muutakin kuin fileet ja paistit. NIIHIN ei kukaan kuole, on vaan idioottia heittää menemään vaikkapa se perkausjäte kun se oikeasti on ihan yhtä syömäkelpoista kuin se sisäfile - oikeaan muotoon vaan laitettuna.

Alkuperäinen kirjoittaja herätkää pahvit;23379115:
Muistakaa nyt että siitä elikosta voi syödä muutakin kuin fileet ja paistit. NIIHIN ei kukaan kuole, on vaan idioottia heittää menemään vaikkapa se perkausjäte kun se oikeasti on ihan yhtä syömäkelpoista kuin se sisäfile - oikeaan muotoon vaan laitettuna.

Niin ja jatkoa sen verran että mitäs luulette että siihen kaupassa myytävään jauhelihaan jauhetaan mukaan.

Mä en vaan voi käsittää että jänteitä tai rasvaa kammotaan. Ja sitten kuitenkin vedetään Pepsi Maxia kituset punaisena...Kumpikohan on luonnollisempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja herätkää pahvit;23379134:
Niin ja jatkoa sen verran että mitäs luulette että siihen kaupassa myytävään jauhelihaan jauhetaan mukaan.

Mä en vaan voi käsittää että jänteitä tai rasvaa kammotaan. Ja sitten kuitenkin vedetään Pepsi Maxia kituset punaisena...Kumpikohan on luonnollisempaa.

Je energiajuomia...

Alkuperäinen kirjoittaja herätkää pahvit;23379115:

Syön kyllä erittäin monipuolisesti lihaa. File on yleensä kuivaa, muut osat ovat parempia.
Mutta siitä olen eri mieltä että pitääkö sitä kaikkea moskaa kuten nahkoja ja jänteitä ja luoja ties mitä lisä- ja täyteaineita puristaa palloksi ja kutsua sitä LIHApullaksi. No thank you.

Että herää itse vaan ja syö niitä einespullia ilolla.

Syön kyllä erittäin monipuolisesti lihaa. File on yleensä kuivaa, muut osat ovat parempia.
Mutta siitä olen eri mieltä että pitääkö sitä kaikkea moskaa kuten nahkoja ja jänteitä ja luoja ties mitä lisä- ja täyteaineita puristaa palloksi ja kutsua sitä LIHApullaksi. No thank you.

Että herää itse vaan ja syö niitä einespullia ilolla.

En syö einespullia...enkä edes juurikaan osata kaupasta lihaa, kiitos miehen metsästysharrasteen. Mutta mitä sä kuvittelet että siihen kaupan jauhelihaan sitten jauhetaan?

Ja mitä ihmeen pahaa on vaikkapa nahassa, jos se on jauhettu hienoksi ja silloin maistuu aivan hyvältä (makkaraa olet kai joskus myös syönnyt...). Et tule kipeäksi, täysin syömäkelpoista kamaa. Ainoa mikä tökkää on sun pääkoppa joka olettaa että tuote ei ole syömäkelpoista. Kaikki lähtee sun päästä. Ei siitä että ruoka olis syömäkelvotonta.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23379163:
syöhän jotkut lenkkimakkaraakin vaikka se on tehty elukoiden huulista ja persreijistä :rolleyes:

JA luonnon suolihan on sitä paskasuolta...hyvin vaan maistuu kesällä grillattuna hienompi hipijäisillekin.

Alkuperäinen kirjoittaja herätkää pahvit;23379202:
En syö einespullia...enkä edes juurikaan osata kaupasta lihaa, kiitos miehen metsästysharrasteen. Mutta mitä sä kuvittelet että siihen kaupan jauhelihaan sitten jauhetaan?

Ja mitä ihmeen pahaa on vaikkapa nahassa, jos se on jauhettu hienoksi ja silloin maistuu aivan hyvältä (makkaraa olet kai joskus myös syönnyt...). Et tule kipeäksi, täysin syömäkelpoista kamaa. Ainoa mikä tökkää on sun pääkoppa joka olettaa että tuote ei ole syömäkelpoista. Kaikki lähtee sun päästä. Ei siitä että ruoka olis syömäkelvotonta.

Tiedän mitä syömässäni jauhelihassa on.
Syön kyllä makkaraa satunnaisesti, mutta en lenkkimakkaraa. Siitä kun lukee tuoteselosteen niin kummasti katoaa syömähalut.
Syömäkelpoinen ja "fiksu" syöminen ovat eri asioita.

Ihan sama. Jos alkaisin lukemaan tuoteselosteita niin sen jälkeen en varmaan voisi syödä yhtään mitään. Kyllä noista lihapullistakin saa mun mielestä ihan hyviä, kun tekee muussia, salaattia ja jonkun hyvän kermakastikkeen lisäkkeeksi. Kyllä mua ällöttää ihan yhtä paljon joku fileelihakin, ihan samaa elukkaahan se on. Mutta parempi on olla vaan ajattelematta asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja herätkää pahvit;23379213:
JA luonnon suolihan on sitä paskasuolta...hyvin vaan maistuu kesällä grillattuna hienompi hipijäisillekin.

en oo hieno mutta maistuu kyllä silti :D

Tiedän mitä syömässäni jauhelihassa on.
Syön kyllä makkaraa satunnaisesti, mutta en lenkkimakkaraa. Siitä kun lukee tuoteselosteen niin kummasti katoaa syömähalut.
Syömäkelpoinen ja "fiksu" syöminen ovat eri asioita.

Määritä fiksu syöminen? Moni osa jota me karsatetaan on herkkua monessa muussa maailaman maassa. Ovatko he sitten jotenkin vähemmän fiksuja syöjiä? Mielestäni eivät, vaan taitavia ruuanlaittajia kun kykenevät hyödyntämään eläimestä muutakin kuin ne "meidän"parhaat palat.

Ja sinä ilmeisesti jauhat itse jauhelihasi, kerta tiedät mitä se sisältää. Olkoonkin kaupan paistijauhelihaa, niin se silti sisältää samalla sen perkuujäteen mikä poistetaan kokonaisena myytävästä paistista. Se kun ruhosta otettaessa ei ihan niin nätti paketti ole.

Tästä tietysti tekis mieli provosoitua, ja huutaa että no ei pidä paikkansa ku me ajatellaan sitä mitä syödään vaikkei todellakaan olla korkealle kouluttautuneita. :D Mut enhän mä tiedä miten muissa perheissä, jossa yhtä matalasti kouluttautuneet.

Sisäelimet ja silava, mitäs pahaa niissä...
Tai kanan nahassa. Syöhän monet esim broilerin koiven nahkoineen.

Ei mikään muu kuin se että syöjän pääkoppa krakaa tuossa kohtaa.

Itse olen maailmalla syönnyt jos jotain. Hyönteisiä, rottia, koiraa...Niitä mä en miellä "syömäkelpoiseksi" vaikka toki ovat sitä.

Mutta esim. rapeaksi paistettu possu nahka on äärimmäisen hyvää. Myös possun korvat. Suolenpätkistä en niin tykkää, ovat liian kumimaisia. Mutta sinällään ihan syötäviä. Me hienohelmat vaan on totuttu ajatukseen että ainoa liha on ne selvät osaset, kuten nyt sitten vaikka niska, paistit, kylkirivit, fileet, kinkku (paisti toki sekin). Ruhosta menee hukkaan todella paljon tavaraa, vallankin jos sitä ei saisi edes makkaroihin jauhaa. Ja ruuan roskiin heittämistä mä en ymmärrä, aikankaan noin isoissa määrissä.

Yhteistyössä