Atoppisesta ihosta???? mitä rasvaa teillä käytetään?

• Viestiketjun aloittaja "MintunKukka"
  • Ensimmäinen viesti
"MintunKukka"
En puhu nyt vähän kuivasta ihosta vaan sellaiesta joka on todella halkeileva ja ruvella.
Mitä ravaa käytätte?
Alan olla tän pojan kans tosi väsyny ja turhautunu.
2vuotias on ja raapii kokoajan. Tosi levoton yöllä ja rauhaton.

"Fakta"
Lääkäriin sun täytyy se lapsibviedä jotta saat oikeanlaiset hoito-ohjeet. Ja tietty kelakorvaukset rasvoista. Meille sanottiin et kananmuna-allergia on käytännössä aina maitoallergian seuralainen.

"pop"
Perusrasvaa vaihdellaan usein, n. viikon, kahden välein. Perusrasvoin mm. aqualan, ceralan, lipolan, erioilin ja erisanin perusrasvat. Nyt keväällä on jouduttu ottamaan 2viikon kortisoni kuuri lämmityskauden päätteeksi...

Meillä on aivan loistavaa amerikasta tuotua sinkkivoidetta, jossa seassa mentholia, joka paikkaa rikkoutuneen ihon jopa yön yli ja lopettaa kutinan, ikävä kyllä sitä ei saa suomesta. Nimi on Calmoseptine ointment, tilattua sitä vissiin saa, en tiedä mitä tehtäis ilman sitä. Yöksi usein peitetään pahimmat paikat sideharsolla, alle perusrasva, päälle kosteusulkeva sinkkivoide ja sideharso... siuhkutus ja taputuskuivaus ennen rasvoja. Päivällä rasvataan 3-5kertaa perusvoiteella.

Lääkäriltä saatiin myös allergialääke kuuri, ei ole tehonnut toistaiseksi.

"MintunKukka"
[QUOTE="Fakta";26071776]Lääkäriin sun täytyy se lapsibviedä jotta saat oikeanlaiset hoito-ohjeet. Ja tietty kelakorvaukset rasvoista. Meille sanottiin et kananmuna-allergia on käytännössä aina maitoallergian seuralainen.[/QUOTE]

Olen käyny ja ei saatu mitään ihmeellistä faktaa ja uudestaan olen menossa...

Perusrasvoja vaihdellen laidasta laitaan mutta sitten kun syystä tahi toisesta lehahtaa pahaksi, niin olemme pärjänneet/tullet toimeen todella hyvin Locobase repairilla. Aivan ihana voide - imeytyy hyvin ja tekee tehtävänsä!

Kannattaa poissulkea kaikki mahdolliset muut rinnakkaisallergiat - nyt on vielä siitepölykausikin alkamassa, ja se puolestaan voi myös pahentaa jo olemassa olevaa atooppista ihottumaa...

"Fakta"
[QUOTE="MintunKukka";26071788]Olen käyny ja ei saatu mitään ihmeellistä faktaa ja uudestaan olen menossa...[/QUOTE]

Sairaalan allergiapoliklinikan lastenllääkärilläkö? Se on nimittäin teidän oikea osoite. Ei tk- lääkäri. Toki lähete sellaiselta täytyy ensin saada.

"MintunKukka"
[QUOTE="Fakta";26071846]Sairaalan allergiapoliklinikan lastenllääkärilläkö? Se on nimittäin teidän oikea osoite. Ei tk- lääkäri. Toki lähete sellaiselta täytyy ensin saada.[/QUOTE]

Kyllä

"MintunKukka"
Perusrasvoja vaihdellen laidasta laitaan mutta sitten kun syystä tahi toisesta lehahtaa pahaksi, niin olemme pärjänneet/tullet toimeen todella hyvin Locobase repairilla. Aivan ihana voide - imeytyy hyvin ja tekee tehtävänsä!

Kannattaa poissulkea kaikki mahdolliset muut rinnakkaisallergiat - nyt on vielä siitepölykausikin alkamassa, ja se puolestaan voi myös pahentaa jo olemassa olevaa atooppista ihottumaa...
Ai niin tämäkin on alkamassa. Meillä kaks siitepölyallergista.
Eläinallergiat saatiin siedätyshoidolla pois.

"Fakta"
[QUOTE="MintunKukka";26071855]Kyllä[/QUOTE]

Ja teille ei kädestä pitäen neuvottu rasvausta ja vuorottelua kortsoni/perusvoide? Oudolta kuulostaa. Missä noin alkeellista toimintaa?

"pop"
[QUOTE="Fakta";26071846]Sairaalan allergiapoliklinikan lastenllääkärilläkö? Se on nimittäin teidän oikea osoite. Ei tk- lääkäri. Toki lähete sellaiselta täytyy ensin saada.[/QUOTE]

Meidän tk:sta ei sellasta ainakaan saanut, vaikka vaatimalla vaadin. Atooppinen iho on kuulemma helpsoti tunnistettavissa ja ihan peruskamaa, vaikka lapsella yhdellä lääkärikäynnillä iho TODELLA huonossa jamassa. Nyt ollaan saatu ihottuma kuriin tuolla sinkkisalvalla onneksi, yksityiseen meillä ei näet ole varaa.

"MintunKukka"
[QUOTE="Fakta";26071857]Vielä se et tulehtunutt iho tarvitsee myös kortisonivoidetta. Siihen tarvitte opastuksen sieltä allergiapolilta.[/QUOTE]

Käytän kuuriluontoisesti kortisoonia ja hetkellisesti auttaa.

"MintunKukka"
[QUOTE="Fakta";26071871]Ja teille ei kädestä pitäen neuvottu rasvausta ja vuorottelua kortsoni/perusvoide? Oudolta kuulostaa. Missä noin alkeellista toimintaa?[/QUOTE]

Mä olen todella paljon ottanu itse asioista selvää ja kysynki nyt tässä et mitä rasvaa muut oletta käyttäneet.
Tästä kerrasta milloin lääkärillä käytiin ni saatiin todella vähän tietoa. Ja mä en kädestäpitäin opastusta rasvaukseen tarvi :D sori.
Lisä tutkimuksiin olemme menossa jos saadaan uus lähete.

"pop"
[QUOTE="MintunKukka";26071877]Käytän kuuriluontoisesti kortisoonia ja hetkellisesti auttaa.[/QUOTE]

Meillä sama juttu, en erityisesti pidä kortisonin käytöstä, itselläni tullut siitä pulmia kun pienenä sitä laitettiin niin paljon maitorupeen, iho on ohutta jne, kasvu kenties häiriintynyt tästä syystä aikoinaan myös.

tulehtuneelle iholle auttaa myös peittohoito, ja ihon puhtaana pitäminen, joka tietysti on työläämpää mutta saa kortisonivälejä pidennettyä. PH:ltaan oikeaa saippuaa on hyvä käyttää tulehtuneen ihon pesuun (eli sitä ei pidä välttää niinkuin vanha ohje meni). Rasvausta, rasvausta, rasvausta....

"MintunKukka"
[QUOTE="pop";26071922]Meillä sama juttu, en erityisesti pidä kortisonin käytöstä, itselläni tullut siitä pulmia kun pienenä sitä laitettiin niin paljon maitorupeen, iho on ohutta jne, kasvu kenties häiriintynyt tästä syystä aikoinaan myös.

tulehtuneelle iholle auttaa myös peittohoito, ja ihon puhtaana pitäminen, joka tietysti on työläämpää mutta saa kortisonivälejä pidennettyä. PH:ltaan oikeaa saippuaa on hyvä käyttää tulehtuneen ihon pesuun (eli sitä ei pidä välttää niinkuin vanha ohje meni). Rasvausta, rasvausta, rasvausta....[/QUOTE]

Mä pari kertaa viikossa pesun yhteydessä öljyän lapsen. Pesen ceralan öljyllä.

zxc
Meillä antibiottikurin jälkeen iho jaloissa muuttui huonoks, ei niin huonoks kuin teillä,mutta siltti. lääkäri määräs reseptilla perusvoiteita, olen kokeillut muutaman. kunnes kerran sain liberon lotionin näytepurkin käsiin. usko tai älä se auttoi paremmin kuin noi apteekin voiteet. ostin sitten natusan lotion ja sitä käytetään nyt. rasvasta lapsi vielä enemmän raapi jalkoja, lotionin jälkeen iho on pehmeämpi, se imetty nopeammin. Ja meillä käytettään siitä lähtien vain niitä!

"Fakta"
[QUOTE="MintunKukka";26071909]Mä olen todella paljon ottanu itse asioista selvää ja kysynki nyt tässä et mitä rasvaa muut oletta käyttäneet.
Tästä kerrasta milloin lääkärillä käytiin ni saatiin todella vähän tietoa. Ja mä en kädestäpitäin opastusta rasvaukseen tarvi :D sori.
Lisä tutkimuksiin olemme menossa jos saadaan uus lähete.[/QUOTE]

No huonot ohjeet oot saanut ja huonon hoidon lapselle kun kerran täällä pitää asiasta kysellä... Kerropa sit ihan tarkkaan miten ja millä sä sitä ihottumaa hoidat kun tunnut tietävän miten se kuuluu tehdä.:D mökin LUULiN hoitoalan Ihmisenä ja neljän lapsen äitinä tietäväni mutta yllätys, oikeat ammattilaiset tietää vielä paremmin.

"pop"
[QUOTE="Fakta";26071945]No huonot ohjeet oot saanut ja huonon hoidon lapselle kun kerran täällä pitää asiasta kysellä... Kerropa sit ihan tarkkaan miten ja millä sä sitä ihottumaa hoidat kun tunnut tietävän miten se kuuluu tehdä.:D mökin LUULiN hoitoalan Ihmisenä ja neljän lapsen äitinä tietäväni mutta yllätys, oikeat ammattilaiset tietää vielä paremmin.[/QUOTE]

No jopas taas tuomitaan. Atooppinen iho on aika yleinen juttu ja monilla on siitä kokemuksia, joita kannattaa kuulla ja hyödyntää-ammattilaistenkin. Ja se että on ottanut selvää asioista tarkoittaa sitä ettei sokeasti luota mihinkään yksittäiseen lääkäriin. Minäkin sain taas uusia ideoita täältä, ei se ole mikään kilpaileva juttu lääkärin kanssa. lääkärin kun ei tarvitse elää sitä arkea sen kutisevan, 100 kertaa päivässä hoidettavan lapsen kanssa, siinä missä toisten äitien ja isien täytyy, ihan hyvä heitäkin kuulla, eikä osoita mitään tietämättömyyttä.

Kas se joka kysyy, on tyhmä kerran, se joka ei, on sitä aina.

Yhteistyössä