Atopia ilman ruoka-aineallergioita?? onko sellaista

ELikkäs meillä 5,5kk poika vauva ja ruoka maistunut aina hienosti.

4kuisena alkoi pikkasen sen jälkeen kun kiinteitä tuotiin ruokavalioon mukaan nämä taiveihottumat siis polvitaipeet ekana sitten kikulin laidoissa välillä sitten kyynärtaipeissa kainaloissa ja pari laikkua seljässä.
sellaista nokkosrokon tapaista ihottumaa
hoidettiin hautumana ekana kuukausi toista eli sitä tenavan rasvatalkkia ohuelti.
sitten sibicorttia eikä hyövyttänyt sekään
kävimme raimo suhosen (löytyy ihotauti.net) vastaanotolla eilen ja hän antoi basan 1 reseptin ja jotain cortisoni rasvaa joka sekoitetaan 20/80 suhteella apteekissa basaniin
ja suureksi yllätykseksi hän sanoi ettei testejä toinna tehdä tuon ikäiselle ja ei ole ruoka-aine allergiaa 99% varmasti koska naamataulu on noin siisti (siinä ei ole mitään mikä paljastaisi taipeiden ongelmat)

onko kenelläkään muulla tällaista että vain iho on atooppinen syysta joka ei ole ruoka-aine??

N
 
:wave: Minä. Tosin mun iho on jo pitkän aikaa ollu loistokunnossa. Mutta siis mitään ruoka-aineallergioita ei ole =) En sitten tiiä miten lapsilla menee nää jutut. Mut ei kyllä oo ollu pienenäkään (sillon ihottuma pahimmillaan) ruoka-allergioita..
 
joo, meillä 2 veellä oli viime talvi ihan kauhea.. naamassa ei mitään, ei ruoka-aineallergiaa.. mutta iho ihan hirveässä kunnossa.. polvitaipeet, käsivarret lopulta selkää ja reisiä myöten raapi ittensä verille.. kutisevaa ihottumaa.. meillä oli kaks kissaa, jotka sitten sai lähteä(oli myös jatkuvaa nuhaa/korvatulehduksia).. oireet helpotti ja hävis lopulta kokonaan.. kauhulla odotan ens talvea, tuleeko vai eikö tuu, lähtikö kissojen mukana vai ei..
 
Alkuperäinen kirjoittaja emmamma:
:wave: Minä. Tosin mun iho on jo pitkän aikaa ollu loistokunnossa. Mutta siis mitään ruoka-aineallergioita ei ole =) En sitten tiiä miten lapsilla menee nää jutut. Mut ei kyllä oo ollu pienenäkään (sillon ihottuma pahimmillaan) ruoka-allergioita..
moikka :D
 
No minä luulin että lapseni on vain atooppinen kunnes tajusin seuraukset tietyistä ruoka-aineista. Kun pojan ruokavalio on kunnossa, ei ihossa ole mitään ja lääkäri sanoo ettei voi olla allerginen kun iho on noin hyvä :LOL:

Jos antaisin hänen syödä mitä vaan, olisi iho aika paha, niin kuin se oli ennen. Kasvoissa ei ollut mitään paitsi posket talvella kuivat ja saattoivat lehahdella jostain ruuasta.
Ainoastaan maito-allergia (nokkosrokkona ja taiveihottumana oireileva) on altistuksella lastenlääkärin toteama, kaikki muut olen itse todennut kotona eikä lääkäri silti epäile näitä allergioita. Oma tk-lääkärimme on se joka epäilee. Mutta meidän lantti- ja taiveihottumat hävisivät kummasti allergiadieetillä.

Muoks. vielä että olen ymmärtänyt että hyvin monilla allergiatestit eivät osoita mitään allergiaa vaikka sellainen selkeästi on olemassa. Meillä maitorast oli hyvin lievästi koholla. Poika oireilee maidolle ihollaan ja suolistollakin, hengitysoireita tai muita vaikeita oireita ei ole ollut mutta eipä hän ole tilkkaa enempää koskaan saanutkaan.
 
Minä olen ollut hoidossa ihoni takia jo vuosikausia ja minua on hoidettu siis ihan atoopikkona. Imetysdieetillä ollessa omakin iho alkoi korjaantua kummasti :whistle:

No joo. Siis voi varmasti olla vain atopiaa, mutta en sulkisi pois tuota allergiankaan mahdollisuutta täysin. Mikkelissä ei taida olla varsinaisesti yhtään lasten allergologia, mutta aika moni käy Lappalaisen Juhanilla.
 
MOi Nalle puh 82 oltiinkos jossakin palstalla samassa paikassa ..
oliko sun lapsesi myös syntynyt nyt keväällä??

Missäs tuo lappalainen ottaa vastaan? ku en äkkiseltään löytänyt..

siis miten on voisinko edes epäillä porkkanaa tai kauraa??
porkkanaa on lisätty paljon nyt syyskuussa kun saatiin viimein ostettua säkki luomuporkkanaa. ja kaura on vasta aloitettu ihan elokuun lopussa..
ja sit syyskuussa nää oireet on sitten pahentuneet..
siis porkkanaa on kyllä syönynnä jo aikaisemmin mutta nyt sitä on aika paljon ruuissa sen makeuden takia.

N
 
Meidän muksu on jo 2 v. Tuo Lappalainen otti ainakin ennen vastaan SPR:llä eli nykyisessä Terveystalossa. Porkkana on yleisesti "ei niin hyvin siedetty" ja monilla takkuaa myös nuo kotimaiset viljat. Jos iho ei pysy kurissa miedolla rasvauksella, ei nuo mitenkään huonoja tärppejä ole jos ruokavaliota täytyy alkaa setvimään.
 
Meidän tytöllä alkoi taiveihottumat ym. imetysaikana n. 3 kk iässä ja pahenivat kun aloiteltiin kiinteitä. 6 kk ikäisenä oli jo aika kauheessa kunnossa iho ja atopiaksi meillekin sanoivat. Rasvauksesta ei ollut juurikaan apua. Reilun 7 kk ikäisenä lopetin imetyksen ja kohta sen jälkeen karsin ruokavalion minimiin, kun oireet rupes olemaan ihottuman lisäksi ripulia, yöhuutamista ja hidasta kasvua.
Ihokin korjaantui kuin söi vain varmasti sopivia ruokia. Nyt tyttö reilun vuoden ja iho kunnossa, tosin aina kun kokeillaan jotain allergisoivaa, tulee muutamaan kohtaan ihottumat takasin. Pahiksia meillä ainakin vehnä, ohra, ruis, riisi, tattari, hirssi, porkkana, peruna, vadelma, banaani....
 
Moikka!
Meijän pojalle rupes tuleen n. puolen vuoden ikäisenä ihottumaa jokapuolelle. Yritin hoitaa sitä itse kotona pelkillä perusvoiteilla ja kortisoonilla, mutta se meni koko ajan vaan pahemmaksi ja pahemmaksi. Vähän vaille vuoden ikäisenä vei pojan lastenlääkärille, jonka kanssa tehtiin hoitosuunnitelma. Antoi voidereseptin, zytrec- reseptin kutinaan ja testattiin prick- testillä yleisimmät ruoka- aineet. Millekkään ei ollut niiden mukaan allerginen. Iho ei reagoinut mihinkään ruoka- aineeseen erityisesti, joten lääkäri päätti laittaa pojan kolmeksi viikoksi neocate kuurille, jolloin nähdään onko hän jollekkin ruoka- aineelle allerginen vaiko vain atooppinen (vaikea atopia diagnosoitiin heti). Poika söi kolme viikkoa pelkkään neocatea, ei muuta, eikä iho ollut sen ihmeempi, joten aloitimme taas pikkuhiljaa ruoan antamisen(niinkuin vauvalle, yhtä kerrallaan). Todettiin sen siis olevan vain atopiaa, ei allergiaa. Ihoa ei vain saatu kuntoon, ollaan kokeiltu kaikki mahdolliset ja mahdottomat; Fucidin, antibioottikuureja X monta, metyylisini, sinkkisukka, sibicort, apolar, homeopatia ym...viimeinen oljenkorsi oli protopic (takrolimuusivoide), joka on aika styrkkiä tavaraa noin pienelle ihmiselle. Se oli ainut mikä auttoi. Seuraavaksi oltaisiinkin menty lastenpolille hoitoon jos ei protopicistä olisi ollut apua. Sillä vaan oli rasvattava koko ajan että se auttoi. Pikkuhiljaa ihon kunto alkoi parantumaan ja nyt kun ukkeli täyttää kuukauden päästä kolme, on iho jo sellaisessa kunnossa, että normaalisti perusvoiteella rasvaus riittää. Välillä otetaan sibicortilla tai apolaarilla kuuriluontoisia hoitoja ja taas helpottaa.
Ja sen verran vielä, että ihon mentyä huonoksi, siirryttiin kokonaan luomuruokaan.
Mun miehellä on myös atopia, hiukan lievempimuotoisena vaan ja siltä poika sen sitten peri. En voi muuta sanoa kun tsemppiä ihon hoidossa!
 
Mun esikolla puhkesi atooppinen ihottuma 4,5 vuotiaana. Ainut, mille pricit näyttivät allergiaa, oli kissa. Perusruoka-ainesarja ei näyttänyt mitään. Kesät menee hyvin ihon suhteen, kun ei tartte pukea paljon jne. mutta talvet olleet tuskaa. Katotaan mitä ensi talvi tuo taas tullessaan.
 
ruusa07
Minä ITE =)
siis kun meillä oli sellanen huulen sulkuleikkaus elokuun alussa ja siitä tuli tuliaisena antibiootti kuuri jonka jälkeen oli pari viikkoa vatta sekaisin sen jälkeen tuli sammas ja oli muuten tiukassa sekin ja samoihin aikoihin alkoi sitten noi iho oireet joita hoidettiin vaikka sun millä..
talkilla ekana sitte sibikortilla ja sitte vein lapsen ihotauti proffessorin vastaanotolla ja saatiin kortisoonia jota käytimme 2vko joka laski tulehtuneet ja punaiset alueet ja kun allergiatestien vastaukset tulivat esitin yhä että lääkärille että eikö kannattaisi epäillä hiivaa ja sain sitten reseptin daktariiniin (sama mitä ilman resepiäkin saa) ja tehosi siis 5päivässä!
sen jälkeen on hoidettu basan 1:llä koko kroppaa jotta tasapainoittuisi kun iho kerkesi jo ohentumaan kaikista salvoista ja ny on hyvä =)
 
Melizza
Joku aina aiheuttaa sen kutinan yms. aiheutaja ei aina ole ruoka vaan esim. materiaali, väri...vaihtoehtoja on monia. Kannattaa tutustua allergia-ja astmaliiton sivuihin.
Meidän perhe on moniallerginen ja mitkään testit ei tätä todenneet vaan altistaminen. Testit ovat vain osviittaa antavia ei totuutta. Nykyisin kaikki lisäaineet ovat alkaneet altistaa lapsia. nekin listat löytyy netistä.
 
maaseutulaisessa oli perjantaina mainosjuttu uudesta kirjasta joka käsittelee lisäaineita yms..
sen nimi oli petos lautasella itse yritän jossakin vaiheessa kalastaa sen luettavaksi mutta voi olla antoisa kirja tältä saralta.
 
Täällä tytöllä atooppinen iho eikä olla mitään allergioita huomattu. Sama juttu isällään, jolla ei ole nykyään mitään ruoka-allergioita, vaikka lapsena oli jotain maustejuttuja ollut.

Tytöllä ikää 2v9kk ja tällä hetkellä sairastaa vesirokkoa.
 

Yhteistyössä