Atkinsin dieetti

Moi!
Onko kellään kokemusta kyseisestä dieetistä ja yleensäkin vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta? Lähteekö näillä kiloja vai onko humpuukia? Kuinka paljon harrastitte liikuntaa jos ootte ollu näillä dieeteillä? Kiitos vastauksista.

Oon ollut nyt kohta kolme viikkoa sellaisella laiharilla että olen jättänyt kaikki sokerin, vaaleat viljat ja perunan pois.. Liikkunut olen jotain 3- 6kilometrin lenkkejä (enkä välttämättä joka päivä) ja kahdessa viikossa on lähteny yli viis kiloa!! B) ja raidet ovat pienentyneet ja maha ja jopa jenkkakahvat ovat pienentyneet!!
eli mulla ainaki toiminu aika hyvin! Olo on kohentunut huomattavasti! Suosittelen kyllä kokeileen! Mitään " herkkuja" ei ole edes mieli tehnyt..
ja tuota ruokavaliota en ole niin orjallisesti noudattanut..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 13:03 epäterveellistä aina kirjoitti:
kin, koska kaikkea roskaa saa syödä, ei siih hiilareita. kolesteroliarvot naousevat ja liika proteiini käy munuaisten päälle.
Kaikkea roskaakin?!? No ei pidä paikkansa. Perustuu nimenomaan luonnolliseen ravintoon eikä mihinkään jalostettuun "roskaan" kuten kiillotettu riisi tai pasta! Niissä nyt ei ole vitamiinin vitamiinia missään muodossa :headwall:

Tätäkin dieettiä voi muokata omien tarpeiden mukaan esim. jos liikkuu paljon voi varsin hyvin pitää ruokavaliossaan RUISleivän (ilman vehnäjauhoja) tai tumman riisin.

Tympii ku muka tiedetään tästä ruokavaliosta kaikki vain sen perusteella, mitä on luettu joskus jostain naistenlehdestä..

Olen noudattanut Atkins/Heikkilä VHH-linjaa jo puoli toista vuotta ja hyvin on mennyt. Kolet on hyvät.

Proteiinidieetti on ihan eri kuin VHH-dieetti, ei tässä syödä juuri sen enempää proteiinia kuin tavallisissa ruokasuosituksissakaan.

Christina
Nämä haukkujat on niitä jotka eivät ole perehtyneet näihin vähähiilihydraattipitoisiin ruokavalioihin.... =) Ne kyllä toimii, vaatii vaan aika pitkää pinnaa, mutta mikä laihdutusjuttu ei vaatisi.

mä vaa
Hiilarit vaikuttavat keskushermostoon ja hiilareita tarvitaan ylläpitämään proteiinitasoa. ja proteiinia tarvitaan lihaksiin jotta lihas voimistuu/kiinteytyy. varmasti laihtuu mut lihakset ei treenaudu. ;)

Kuka osaisi vastata.. Minä olen ollu vähähiilihydraattisella ruokavaliolla nyt reilut 3-viikkoa. Aluksi paino laski roimat 5kg, ja sitten tuli täydellinen stoppi :( Eli on menny reilu viikko, ettei viisari ole inahtanut mihinkään suuntaan, ei ylös eikä alas :( :( Kuinka kauan tälläistä pysähdystä voi jatkua? Ja onko siihen jotain erityistä syytä? Paino ei siis ole muuttunut edes satoja grammoja..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.12.2006 klo 12:28 mä vaa kirjoitti:
Hiilarit vaikuttavat keskushermostoon ja hiilareita tarvitaan ylläpitämään proteiinitasoa. ja proteiinia tarvitaan lihaksiin jotta lihas voimistuu/kiinteytyy. varmasti laihtuu mut lihakset ei treenaudu. ;)
Ai jaa... mitä tekemistä hiilareilla on proteiinitason ylläpitämisessä? Protskua saa, kun syö sitä. Hiilarit ovat puhtaasti energiantuotantoon, mitään muuta kroppa ei tee. Aivot käyttävät ravinnokseen sokeria, se on ihan tosi (jos tätä tarkoitit keskushermostolla...), mutta keho kun osaa valmistaa tarvitsemansa sokerin myös proteiinista ja rasvoista. Ja on muuten tutkittu juttu, että VHH-dieetillä olevat menettävät VÄHEMMÄN lihasmassaa laihduttaessaan, kuin muilla keinoin laihduttavat.

Ja mitä tulee tähän jumitus-kysymykseen, niin sellaiset kuuluvat asiaa laihdutti sitten millä tyylillä tahansa. Jos paino ei tipahda viikkoon, niin ei se ole mikään jumi. Jumi on sitten, kun paino ei tipu vaikka kuukauteen. Kärsimättömiä ihmisiä ;)

Mä uskon että kaikkein paras muoto laihtua on se, että muuttaa elämäntapansa PYSYVÄSTI eikä millään pienellä dieetillä. Esim mielestäni kutri.net sivusto on mahtava, jolla mm. siskoni pudotti painoaan 16kg/vuodessa! Siinä saa syödä paljon ja vaikka mitä kun vaan syö OIKEIN! Itse en esim henk.koht. tykkää esim Painonvartioiden systeemistä, joka "kieltää" monet terveellisetkin ruoka-aineet MUTTA toki jokainen pudottaa painoa sillä systeemillä minkä kokee parhaaksi.

Himoliikkuja
Mä ainakin uskon bodareiden tyyliin syödä...mahdolisimman paljon protskuja ja vähän hiilareita ja muutaman tunnin välein.Lisäksi liikuntaa ja raakaa puntteilua monta kertaa viikossa...Lihas kasvaa ja näkyykin turhan turvotuksen laskiessa.

Himoliikkuja
Mä ainakin uskon bodareiden tyyliin syödä...mahdolisimman paljon protskuja ja vähän hiilareita ja muutaman tunnin välein.Lisäksi liikuntaa ja raakaa puntteilua monta kertaa viikossa...Lihas kasvaa ja näkyykin turhan turvotuksen laskiessa.

itse laihdutin atkinsilla raskauden jälkeen 17 kg. aikaa siinä meni 3kk:tta. aluksi oli vaikeeta luopua leivästä ja tottua muutenkin jättää rakkaat ruokaaineet pois. se alku kaksviikkoo oli hankalaa,mutta sen jälkeen kaikki eniten helppoa. aiheesta on paljon materiaalia joihin kannattaa perehtyä. itse en liikkunut juuri yhtään. varsinaisilla lenkeillä en käynyt kertaakaan. ja kun paino oli mielestäni hyvä lisäsin ruokavalioon vähän kaikkee kaipaamaani eikä yhtään kiloa tullut takaisin. tosin nyt kun tietää mitä hallaa hiilarit (väärät) tekee niitä automaattisesti välttää eikä tee edes tiukkaa. vitamiini lisää kannattaa popsia,niinkun suomessa muutenkin. ja minullakin oli muutaman viikon stoppi painon putoamisessa,mutta sinnikkyys palkittiin. lihakset eivät myöskään surkastuneet. ainoa huonopuoli oli,että kun lähti juhliin ystävien kanssa sai oluen hiilarit mut istumaan wc:ssä puolituntia...tulipahan suolihuuhtelukin koettua sillontällöin. stemppiä vaan kaikille, sinnikkyys palkitaan aina :heart: :heart:

Heippuli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.12.2006 klo 22:18 Himoliikkuja kirjoitti:
minä myös =) laihdutin itse näin 20 kiloa... tehokas..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2006 klo 23:57 pöö kirjoitti:
Dietiin vaikutusta ei ole vielä tutkittu pitemmällä aikavälillä mitä se tekee elimistölle.
Herra itsehän ( atkins) kuoli sydänkohtaukseen.....
Herra itse muuten kuoli, kun kaatui jäisellä kadulla. Kooman aikana kertynyt turvotus kääntyi lehdistössä sitten lihavuudeksi.. Kandee tarkistaa asioita, ennenkuin lähtee juoruamaan.

Mulla vhh on elämäntapa. Vointi erinomainen.
En käytä viljatuotteita, perunaa, sokeria, pastoja/makarooneja enkä riisiä.

Näiden tilalle olen lisännyt ruokavaliooni kasviksia, lihaa, kalaa, kanaa, juustoja, kananmunaa ja rasvoja.

Ennen mua piinanneet leivän ja makeanhimo ovat kadonneet ja painoakin pudonnut ihan kivasti 9 vko:n aikana 6kg.

No mutta jos tekisin sellasen kultasen keskitien, eli söisin hiukan noita perunoita, riisiä ym. mutta harvoin?Vai eikö enää toimi...Entäs puuro?
Voisko syödä pienen jugurtin aamupalaks?Vai miten toimii..
Sen luin että ekana kahtena viikkona pitäis olla tosi tiukka, eikä hedelmiä.

Antakaas vinkkejä... :D

Jos ensimmäiset 2 viikkoa vedät tiukkaa linjaa, et taida saada perunaa tms. oikein ruokaasi mahtumaan sen kahden viikon aikana.

Turkkilainen jogurtti kuuluu lähes päivittäiseen ruokavaliooni (on niin pirun hyvää) eli jos se maistuu, niin voit jogurttiakin kohtuudella syödä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2007 klo 20:57 taizii kirjoitti:
No mutta jos tekisin sellasen kultasen keskitien, eli söisin hiukan noita perunoita, riisiä ym. mutta harvoin?Vai eikö enää toimi...Entäs puuro?
Voisko syödä pienen jugurtin aamupalaks?Vai miten toimii..
Sen luin että ekana kahtena viikkona pitäis olla tosi tiukka, eikä hedelmiä.

Antakaas vinkkejä... :D
Voit varsin hyvin muodostaa itsellesi kultaisen keskitien. Induktio ei ole mitenkään pakollinen vaihe siirryttäessä vähähiilihydraattiseen. Minä olin induktiolla vajaan viikon, mutta heitin pois, kun ei vaan tuntunut siltä. Joidenkin mielestä induktio on hyvä aloitus, kun se todellakin herättää elimistön, kun hiilareita ei vaan tuu. Eli rasvojen käyttö polttoaineena alkaa. Alkuun voi liittyä heikko olo, kun elimistö ei tiedä mitä se käyttäisi.

Useimmille riittää, että jättää sokerin, perunan, pastan, riisin ja leivän pois JOKAPÄIVÄISESTÄ ruokavaliosta. Se ei tarkoita, ettei niitä syötäis niinku ikinä =) Einesten käyttö jää vhh-ruokavaliolla tosi minimiin, lähinnä makkaroihin.

Jogurteista kaikki maustamattomat on jees. Jopa ne rasvattomat, jos tuijottaa vain hh-pitoisuutta. Sefin mainitsema turkkilainen jogurtti on tosi herkkua! Marjoja ja muutama pähkinä sekaan, niin se on siinä.

(Mut oo ihmeessä varovainen, ettei täällä joku suutu kun puhut karppauksesta...)

Mä oon myös tällänen hyväkarppaaja, eli vähän käytän hyviä hiilihydraatteja. Käytännössä siis en syö leipää, perunaa, makaroneja enkä riisiä. Enemåpi vihanneksia, papuja, hedelmiä. J alihaa juustoja ja pähkinöitä.Oppini sain Montignacin dieetistä, vaikka en sitä orjallisesti noudatakaan. Tämä ei ole niin "raju" kuin Atkinsin, vaikka idea sama. Olo on loistava, ei väsytä, enkä oo niin äkänen koko ajan. Painoa on pudonnu 2,5 kk:ssa n. 8 kiloa! :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.12.2006 klo 15:04 Selenicereus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2006 klo 23:57 pöö kirjoitti:
Dietiin vaikutusta ei ole vielä tutkittu pitemmällä aikavälillä mitä se tekee elimistölle.
Herra itsehän ( atkins) kuoli sydänkohtaukseen.....
Herra itse muuten kuoli, kun kaatui jäisellä kadulla. Kooman aikana kertynyt turvotus kääntyi lehdistössä sitten lihavuudeksi.. Kandee tarkistaa asioita, ennenkuin lähtee juoruamaan.
Ja olihan tuo jo 72 -vuotiaskin muistaakseni kuollessaan vaikka olisi sydänkohtaukseen kuollutkin..

Täällä myös yksi karppaaja. En kyllä mikään ala- vaan enempi hyväkarppi. Muutos on ollut lähinnä siinä, että viljoista en syö muuta kuin (oikeaa) ruisleipää ja joskus kaurapuuroa.

Pois on jäänyt peruna, pasta, riisi, sokeri ja valkoinen vilja. Tuosta laihtumisesta en nyt pysty sanomaan, koska olen raskaana rv24, mutta minun elimistölleni karppiruokavalio sopii hyvin. Vatsa ei ole kipeä eikä väsytä ruoan jälkeen kuten aiemmin. Lisäksi karppiruoalla pysyy kylläisenä paljon pidempään eikä tarvetta ylimääräiselle napostelulle ole.

Meillä koko perhe syö suunnilleen samaa sapuskaa. Lapsille teen usein lisäkkeeksi joko täysjyväpastaa tai täysjyväriisiä. Potun perään eivät ole paljon kyselleet, syönevät sitä tarpeeksi koulussakin.

Makean himo on selvästi vähentynyt ja nykyisin esim. makeutetut jugurtit eivät mene alas.

Kasvisten osuus ruokavaliossa on lisääntynyt paljon ja siihen en usko kellään virallisen linjankaan suosittelijalla olevan mitään sanomista.

No olen ollu tän viikon mehupaastolla, joten elimistö on tottunut tiukkaan kuuriin..Aattelin et maanantaisesta lähtien aloittaisin noudattamaan tätä vähähiilarista ruokavaliota, mutta tuntuu etten tie tarpeeks mitä saa syödä ja mitä pitäis syödä ja mitä pitäis välttää..Mikä saa olla hh-pitoisuus?Nollako?

Yhteistyössä