Asuntolainasta kysyttävää!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Haaveilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Haaveilija

Vieras
Elikkä tilanne tämä..
Miehellä puhtaat luottotiedot ja minulla yksi merkintä jäljellä,mutta kaikki maksut siis maksettu.
Kannattaako edes mennä pankkiin vai nauravatko meidät ulos sieltä.
-09 syyskuussa poistuu itseltä tuo merkintä,mutta hinku olisi omaan kotiin.
Kokemuksia kenelläkään???

on omakohtaista kokemusta. Miehellä useampia merkintöjä, mutta eivät ihan tuoreita. Minulla puhtaat tiedot ja aiempaa lainaa ko. pankissa opiskeluajalta - aina hyvin hoitanu ko. lainan ja muut raha-asiat. Kummallakin vakituinen työ ja ihan hyvä palkkaa. Takaajat tietty tarvii olla kunnossa, jos isompaa lainaa hakee, mutta me ainakin saatiin ihan hyvin!

Alkuperäinen kirjoittaja harmaja kirnupiimä:
Maksuhäiriömerkintä ei ole välttämättä este lainalle. Etenkin kun velat on jo maksettu. :whistle: Omakohtaista kokemusta ei ole mutta ystävällä oli tuo tilanne.

Millainen tilanne ystävälläsi oli?
Hakivatko asuntolainaa ja miten paljon?
Takaajia 1-2?

Kiitos..

Alkuperäinen kirjoittaja kokemus:
on omakohtaista kokemusta. Miehellä useampia merkintöjä, mutta eivät ihan tuoreita. Minulla puhtaat tiedot ja aiempaa lainaa ko. pankissa opiskeluajalta - aina hyvin hoitanu ko. lainan ja muut raha-asiat. Kummallakin vakituinen työ ja ihan hyvä palkkaa. Takaajat tietty tarvii olla kunnossa, jos isompaa lainaa hakee, mutta me ainakin saatiin ihan hyvin!

Montako takaajaa teillä oli ja millaista summaa haitte?

Kohtuu summan varmaan saatte ( verrattuna tuloihin ), lähinnä tulisi mieleen että marginaali voi olla suurempi jos pankki luokittelee teidät jossainmäärin riskiasiakkaiksi.
Tosin viimeaikoina ovat kiristäneet luottoehtoja joten varmaan henkilötakaajat vaaditaan, asuntohan takaa osan velasta, muistaakseni n.70%

Kysymällä se selviää, eihän se kieltävä vastauskaan maailmaa kaada, mutta jos summa kohtuullinen ja takaukset kunnossa niin suht hyvät mahdollisuudet pitäisi olla.

meillä on minun vanhemmat. Ja itse asiassa, asuntolainaa on ymmärtääkseni aika vaikea saada ns. henkilötakauksella. Siis että ihmiset takais ilman omaisuutta omilla tuloillaan. Meilläkin takaajat joutuivat laittamaan pantiksi omistamansa vuokralla olevan asunnon. Ja tosiaan sen 70% takasi oma ostettava asuntomme ja osaan tuli valtion takaus, jonka saa kai vaan ensiasunnon ostoon..

Haettu summa oli 160 000 euroa ja se saatiinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tammihärkä:
Kohtuu summan varmaan saatte ( verrattuna tuloihin ), lähinnä tulisi mieleen että marginaali voi olla suurempi jos pankki luokittelee teidät jossainmäärin riskiasiakkaiksi.
Tosin viimeaikoina ovat kiristäneet luottoehtoja joten varmaan henkilötakaajat vaaditaan, asuntohan takaa osan velasta, muistaakseni n.70%

Kysymällä se selviää, eihän se kieltävä vastauskaan maailmaa kaada, mutta jos summa kohtuullinen ja takaukset kunnossa niin suht hyvät mahdollisuudet pitäisi olla.

niin...
Se tieto tietysti helpottaa,että 2 vuoden päästä saadaan ainakin..

Alkuperäinen kirjoittaja kokemus taas:
meillä on minun vanhemmat. Ja itse asiassa, asuntolainaa on ymmärtääkseni aika vaikea saada ns. henkilötakauksella. Siis että ihmiset takais ilman omaisuutta omilla tuloillaan. Meilläkin takaajat joutuivat laittamaan pantiksi omistamansa vuokralla olevan asunnon. Ja tosiaan sen 70% takasi oma ostettava asuntomme ja osaan tuli valtion takaus, jonka saa kai vaan ensiasunnon ostoon..

Haettu summa oli 160 000 euroa ja se saatiinkin.

Kuulostaa hyvältä.
Millaiset tulot teillä on yht?

sen verran, että kyllä siinä lainahakemuksessa olennaisempaa on teidän tämänhetkisen maksukyvyn arviointi! Eli siellä ynnätään menot/kk ja tulot/kk ja katsotaan, että teillä on riittävä maksukyky sille lainaerälle, joka maksettavaksi tulee. Jos menee liian tiukille talous, niin lainaa ei tule haetulle summalle vaikka niitä merkintöjä ei tiedoissa olisikaan. Ja kun taas meillä esim. oli hyvät tulot ja vakipaikat, niin ei tuolla merkinnällä paljoa tainnu olla painoarvoa. Se vaan, että takaajille se saatettiin tiedoksi siellä neuvottelussa ja siihen kannattaa varautua, jos ei takaajat jo tiedä noista maksuhäiriöistä ennestään.

Meillä oli sellainen tilanne, että tulot minun vakityöstä noin 2500 euroa ja miehellä saman verran. Mutta mies alalla, jossa joskus on paljon töitä ja joskus hiljaisempaa. JA, olin jäämässä just äippälomalle mikä ei kyllä pankissa varmasti jääny huomaamatta ;) Tulot ihan lähitulevaisuudessa siis mulla tuli olemaan pienemmät, mutta ei haitannu sekään, kun kerta vakituinen paikka oli.

että kannattaa kysyä monesta pankista. Me kysyttiin ekana siitä pankista, missä jo valmiiksi tilit kummallakin ja minun opintolaina. Kyseessä op ja laina saatiin :) Mutta moni kaveri on kyllä jo ihan periaatteestakin kilpailuttanu pankkien tarjoukset ja näin isossa lainassa se varmaan kannattaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Yhdellä hyvällä ystävällä oli vastaava tilanne pari vuotta sitten.
Nordeasta tuli suora ei, sampo myönsi lainan, samoin olisi myöntänyt muistaakseni op ja aktia.

Kannattaa kysellä. Eikä edes kannata lannistua, vaikka joku yksittäinen pankki sanoisi suoraan ei.

Kiitos lämpimistä sanoista..
Onhan tämä elämä tälläistä,velat jotka sain maksettua ei ollut siis edes omia vaan toisten velat kaatui niskaan.
Nyt on viimeiset kaksi vuotta hullun lailla painettu töitä,ettää saadaan maksettu ne pois ja vielä 2 vuotta kestää että saa nimensä takaisin.
Tiedän nyt ainakin sen että minun nimi ei heru kenenkään takauksiin ikinä!
Olisi niin ihana hankkia jo oma koti kun on toinen lapsikin tulossa,sattuneesa syystä jouduimme laittamaan asunto haaveet sivuun...

Noh, jos ei oo omaa rahaa yhtään jemmassa, niin pankin täystakaus on ihan hyvä vaihtoehto. Eikä tarvii ketään henkilöä pyytää omaa lainaa takaamaan... Ainakin Nooasta saa tuommoisen lainan.

Meillä ei luottotieto-onkelmia mutta tulot oli epäsäännölliset ja pienet silloin, joten ei mitään unelma-asiakkaita oltu...op ja nordea sanoivat ei...sit laitoin netin kautta hakemuksen säästöpankkiin ja sielt soitettiinkin yhtenä kauniina päivänä et meil vois olla mahkuja...saatiin sieltä sit laina...eli kysykää kaikista pankeista...joku voi myöntääkin, mut ei teen tilanne musta mitenkään huonolta vaikuta.

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Meillä ei luottotieto-onkelmia mutta tulot oli epäsäännölliset ja pienet silloin, joten ei mitään unelma-asiakkaita oltu...op ja nordea sanoivat ei...sit laitoin netin kautta hakemuksen säästöpankkiin ja sielt soitettiinkin yhtenä kauniina päivänä et meil vois olla mahkuja...saatiin sieltä sit laina...eli kysykää kaikista pankeista...joku voi myöntääkin, mut ei teen tilanne musta mitenkään huonolta vaikuta.

Kiva kuulla muiden kokemuksia asiasta,vaikka teidän tilanne hieman eri..
Ehkei ollakaan tuhoon tuomittuja..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Me saatiin 122 000, vaikka mulla maksuhäiriö merkintä. Miehellä ei ja vakituinen työpaikka. Ne laskivat mun tulot mukaan, mutta lainaan en ole osallisena...

Miten laskivat sinun tulot kuitenkin mukaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Haaveilija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Me saatiin 122 000, vaikka mulla maksuhäiriö merkintä. Miehellä ei ja vakituinen työpaikka. Ne laskivat mun tulot mukaan, mutta lainaan en ole osallisena...

Miten laskivat sinun tulot kuitenkin mukaan?

Siis kysyivät pankissa, kun mies kävi hakemassa lainaa, minun tuloni. Ja laskivat ne mukaan...