asuntolaina vs. vuokra

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kumpi on teistä järjettömämpää, ottaa asuntolainaa vajaa 100 000 euroa pitkällä ( 25-30 vuotta ) maksuajalla ja pienellä lyhennyksellä vai asua vielä vuokralla viitisen vuotta? Sitten tulevaisuudessa molempien ollessa työssä voisi laina-aikaa lyhentää ja lyhennystä kasvattaa. Mietin kannattaako ottaa lainaa jos sitä ei alkuvuosina pysty lyhentämään kovin reippaasti, tuleeko oma tupa silloin kohtuuttoman kalliiksi?

vuokralla ollessa saat asumistukea mutta lainaa ei kukaan maksa sun puolesta. itse olen koko aikuisikäni asunut omistusasunnossa. myyty välillä ja voittoakin tullut sitten ostettu uus. vuokralle en mene kuin pakon edestä

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
vuokralla ollessa saat asumistukea mutta lainaa ei kukaan maksa sun puolesta. itse olen koko aikuisikäni asunut omistusasunnossa. myyty välillä ja voittoakin tullut sitten ostettu uus. vuokralle en mene kuin pakon edestä

Asumistukea ei saataisi kuin muutama kymppi, tuloja on kuitenkin sen verran.

Mietitään nyt näin, että mitä on sitten 25:n vuoden päästä.
A ) kun otettu lainaa asuntoa varten -> oma asunto
B ) kun asuttu vuokralla sama aika -> ei mitään

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

tarkoitinkin jos tulee jotain yllätävää ja tulot ei riitä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

tarkoitinkin jos tulee jotain yllätävää ja tulot ei riitä

Totta... toisaalta olen alalla, jolla on aina jotain työtä (siivoan, likaa riittää lamasta huolimatta) ja suhteellisen pienellä panoksella voi jopa oman kotipalveluyrityksen perustaa, jos vieraalle ei työhön pääse.

meillä ollu asuntolaina kohta kolme vuotta, n. 100 000 euroa. mies kun jäi lomautetuksi muutamauksi kuukaudeksi niin laitettiin pelkille koroille. ja nyt me asutaan 410 eurolla saunallisessa rivarikolmiossa... saisitko samalla hinnalla vuokra-asunnon vastaavanlaisen, laminaattilattioilla jne.?? kun taas aletaan maksamaan, niin nousee 900 euroon kulut, mutta siinä sitten maksetaankin omaan piikkiin. toki, jos korot on korkealla, niin sittenhän se on kalliimpaa, mutta meillä ainaki on pysyny siinä tämä, että on ollu sama, asuisko vuokralla vai ei ja nyt tosiaan halvempi asua tässä... tuohon 410 euroon sisältyy siis korot ja yhtiövastike joka sisältää autopaikan ja veden, kaukolämmön jne.