Asuntolaina-anteliain pankki? (marinaa lainasta..)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mariina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mariina";29865311]Siksi asia minua mietityttääkin kun tiedän sellaisia perheitä, joilla vanhemmilla ei ole iso palkka (tyyliin postinjakaja & roskakuskii), useampi lapsi ja ostettu iso okt... Jos muut niin miksei sitten mekin? No, ehkä heillä sit on voinut olla jo ennestään jotain varallisuutta..[/QUOTE]

No juu, todennäköisesti ovat maksaneet vanhempia lainojaan jo pois nopsaan, tai saaneet perintöjä, tai vanhemmat taanneet lainaa - ja osallistuvat sen maksuunkin ehkä.

[QUOTE="mariina";29865294] Mutta onko aivan pöljää ajatella, että ylitsepääsemättömien vaikeuksien kohdatessa aina sen asunnon voi myydä ja muuttaa vuokralle..?[/QUOTE]

On ihan pöljää. Koska se myynti ei välttämättä onnistukaan ihan niin vaan tuon hintaluokan asunnoissa. Riippuu tietysti paljon siitä missä asunto sijaitsee, mutta monien mielestä pk-seudulla on hintakuplaa (=suuri riski sille että hinnat tippuu) ja toisaalta muualla maassa on jo suuria vaikeuksia saada kalliita asuntoja kaupaksi. Missään nimessä ette voi laskea sen varaan että "myydään sitten jos niin käy".

Ja vaikkei sillä 200 tonnilla sun mielestä luksusta saisikaan, niin 200 tonnin asunto on silti IHAN LIIAN KALLIS monilapsiselle perheelle jossa äiti on vuosikausia kotona. Et ole vieläkään maininnut miehesi ammattia ja palkkaa, mutta jos hän ei ole erikoislääkäri tms niin ei tuollaisia summia yhden palkalla makseta suomessa.

[QUOTE="mariina";29865311]Siksi asia minua mietityttääkin kun tiedän sellaisia perheitä, joilla vanhemmilla ei ole iso palkka (tyyliin postinjakaja & roskakuskii), useampi lapsi ja ostettu iso okt... Jos muut niin miksei sitten mekin? No, ehkä heillä sit on voinut olla jo ennestään jotain varallisuutta..[/QUOTE]

Tähän ei voi sanoa muuta kuin sen kliseen jota aina lapsille sanotaan:

Jos kaveri hyppää katolta niin hyppäätkö perässä?

Tutuillasi voi olla perintöä, saatu hyvä eli halpa kauppa talosta, vanhemmat avustaa paljon, on säästetty paljon tosi kitsaasti eläen, tai sitten on "hyvinä aikoina" saatu ihan hirveä laina pankista. Mutta ei kai se ole hyvä syy laittaa itseäänkin kauheaan velkaloukkuun että siellä on muitakin? Kärjistäen voisi kysyä, että lohduttaako veneen alla palellessa että kaveri kyhjöttelee viereisen veneen alla?

200 tonnin laina vaatii muut asumiskulut ja pieni koron nousu vara huomioon ottaen noin 1500-2000 euroa kuukaudessa. Onko teillä siihen varaa, kun lapsia on useampi? Et voi tietää paljonko lapsiin menee rahaa, jos sulla on vasta yksi vauvaikäinen.

Ei kannata katsoa niitä muita. Heidän taloudellinen tilanne ei ole sama kuin teillä. Moni ostaa jo kolmikymppisenä käteisellä asunnon, koska on perinyt rahaa vanhemmiltaan.

Ihmisten työ/palkka ei kerro heidän taloudellista tilannetta.

Paskakuskit tienaavat oikeasti paljon enemmän kuin Useimmai ihmiset arvasvatkaan, ihan eri lukuja kuin postinjakaja...

Mutta lainaa oikeasti kannattaa kysyä mahdollisimman monesta pankista, niillä kun on hiukan eri painotukset riskilaskennassaan, niin mikä antaa toiselle parhaan tarjouksen, ei välttämättä ole paras toiselle...

Onkohan kukaan palstalla vielä kysynyt asuntolainaa s-pankista?

200 tonnin laina vaatii muut asumiskulut ja pieni koron nousu vara huomioon ottaen noin 1500-2000 euroa kuukaudessa. Onko teillä siihen varaa, kun lapsia on useampi? Et voi tietää paljonko lapsiin menee rahaa, jos sulla on vasta yksi vauvaikäinen.

Olen kanssasi paljolti samaa mieltä, mutta pieni korjaus: ap kirjoittaa, että heillä on jo lapsia, siis monikossa: "Siksi että toinen vanhemmista on nyt kotona lasten kanssa ja toiveissa on ehkä vielä yksi lapsi joten töihin paluusta ei ole tietoa..."

Mutta koska niitä lapsia on sitten useampi, niin olethan aloittaja tietoinen, että lapset kasvaessaan kuluttavat aivan eri tavalla, tulee harrastusmaksut ja muut menot. Sekin lisää menoja.

Viestejä on tullut sen verran, että vastaan yleisesti; kiitos teille mielipiteistä, perspektiiviä omiin (usein aika korkealentoisiin) ajatuksiin tästä sain ja kyllä itseäkin hirvittää iso laina, mieluummin pieni riski ja pieni laina.. =/

Mutta lainaa oikeasti kannattaa kysyä mahdollisimman monesta pankista, niillä kun on hiukan eri painotukset riskilaskennassaan, niin mikä antaa toiselle parhaan tarjouksen, ei välttämättä ole paras toiselle...

On toki totta, että lainatarjous kannattaa kysyä monesta pankista. Mutta jos jo kotipankin mielipide on se, ettei saa isompaa lainaa, niin elämän realiteetit kannattaa ymmärtää. Kaikilla ei ole varaa tiettyyn elintasoon, eikä lapsiperheelle ole usein varaa asua niin kuin haluaa, varsinkaan jos äiti haluaa olla pitkään kotona.

Mutta jos se lainanmaksu alkaa lyhennysvapailla (yli vuoden), niin tilanne ei ole hyvä. Teillä ei ole varaa siihen lainaan.

Oman kokemuksen mukaan pankit on kiristänyt lainahanoja sen verran, että eivät anna lainaa, ellei kumpikin ole työssä. Ihmisiä irtisanotaan koko ajan ja työt siirtyvän itään. Työttömyys kasvaa ja Euroopassa on lama ja sodanuhka.

Meillä tulot tällä hetkellä 4000-5000€/kk. Minä töissä, mies opiskelee ansiosidonnaisella (joten jos ei saisi töitä niin tulot tippuisi). Tosin opiskelee alaa missä on ihan hyvin töitä ollut. Haimme lainalupausta noin 160te lainaan (olisimme ostaneet noin 215te maksavan talon eli omaa rahoitusta tuo väli) eikä saatu sitä. Meillä siis ennen talo joka oltais myyty ja muutettu toiselle paikkakunnalle. Säästöjä on noin 20te. Autot jne velattomia.

Sen verran ärsytti et mietittiin lainan kysymistä muualta. Ehkä ollaan tyhmiä mut uskotaan että mies ei millekään peruspäivärahalle joudu... Muuttoa ei voi kovin kauan lykätä kun lapsi lähtee kouluun... Mut hivenen ihmetytti koska ollaan aina kaikki hoidettu ajallaan ja saisi aika iso kupla puhjeta jos pankki ei saisi tuosta omiaan pois.

Sinänsä olen samaa mieltä muiden kanssa, että jos lainaa pankki ei myönnä, niin se on silloin ihan oman etunne mukaista olla sitä ottamatta. Ja 30 vuoden laina-aikaa ei tosiaan mistään taida enää saada.

Mutta se ihmetyttää, miten 200 000 lainaa pidetään jotenkin hirvittävän suurena, jota ei mitenkään voisi yhden ihmisen tuloilla maksaa. Meillä on sellainen tilanne, että itse olen vaan osa-aikatöissä, alle puolipäiväisesti ja saan lisäksi soviteltua päivärahaa. Sekin tippuu jossain vaiheessa radikaalisti, kun ansiosidonnaiset päivät loppuu, jos en saa täysipäiväistä työtä. Eli lainansaanti on melko lailla miehen tulojen varassa, sillä tavallla ainakin itse se lasketaan. Ja me alettiin silti rakentaa omakotitaloa, eikä todellakaan ollut mitään tuskaa saada yli 200 000 lainalupausta. Tavoitteena on, että lainamäärä jäisi reiluun 200 000 euroon, mutta koska rakentamisessa budjetti voi aina pettää, kyseltiin myös maksimilainamäärää. Ja meille pankkivirkailija sanoi, että kevyesti voisi myöntää 350 000 lainaa, eikä tulisi edes hiki. Meille itsellä kyllä vähän tulisi, joten paljon pienempään summaan pyritään eikä rakenneta erityisen hulppeaa taloa. Mutta kokonaisbudjetti tontin kanssa on silti lähemmäs 400 000 euroa, eikä edes asuta pk-seudulla.

Toki meillä on varsin hyvä omarahoitusosuus, ainakin kun monen juttuihin täällä vertaa. Vaikka itse en olisi edes uskaltanut lähteä rakentamaan/ostaa ok-taloa, jos ei olisi ollut merkittävää osaa säästöjä valmiiksi. Meidän tapauksessa noin kolmannesta ja joku neljännes olisi mielestäni ihan minimi. Enkä tosiaan haluaisi 30 vuoden lainaa, vaan maksetaan pois mahdollisimman nopeasti. 15 vuoden laina-aika otettiin, rakennusajan lyhennysvapaan kanssa 16 vuotta, mutta tarkoitus on maksaa ylimääräisiä lyhennyksiä aina kun mahdollista.

Kokonaisuudessaan perheemme on siis ihan keskituloinen, ei suinkaan erityisen hyvätuloinen, joten itsestä pankin lainanantopolitiikka tuntuu suorastaan lepsulta, kun niinkin paljon lainaa myöntäisivät. Mutta eivät kyllä olisi 30 vuoden laina-aikaa sentään antaneet, vaan olisikohan maksimi ollut 23 vuotta. Me ei maksimin perään siis kyselty, mutta ehdottivat sitä alkuun, kun kuulemma useimmat rakentajat sen haluaa.

Me otettiin laina Lähitapiolasta (just muuttu S-pankiksi) puoli vuotta sit, oli parhaat ehdot. 30v laina-aikaa ei kyllä taida saada enää mistään, meillä 25v.
Nordeasta käytännössä sama laina ois ollut melkein 200e/kk kaliimpi. Op:sta ei kysyttykään, vanha laina oli sieltä ja palvelu laski kuin lehmän häntä.
Ainoa mistä ei lainaa ois saatu oli Danske.

Ap:lle niillä muilla voi olla myös niin että ensin on ostettu sen kokoinen/hintainen kämppä että sen on saanut nopeasti maksettua eikä lapsia vielä sillon monta tehty. Sitten myydään se eka asunto pois eikä siihen isompaan tarte sitten niin isoa lainaa... Eli ei mulle nyt kaikki heti.

Yhteistyössä