Sinänsä olen samaa mieltä muiden kanssa, että jos lainaa pankki ei myönnä, niin se on silloin ihan oman etunne mukaista olla sitä ottamatta. Ja 30 vuoden laina-aikaa ei tosiaan mistään taida enää saada.
Mutta se ihmetyttää, miten 200 000 lainaa pidetään jotenkin hirvittävän suurena, jota ei mitenkään voisi yhden ihmisen tuloilla maksaa. Meillä on sellainen tilanne, että itse olen vaan osa-aikatöissä, alle puolipäiväisesti ja saan lisäksi soviteltua päivärahaa. Sekin tippuu jossain vaiheessa radikaalisti, kun ansiosidonnaiset päivät loppuu, jos en saa täysipäiväistä työtä. Eli lainansaanti on melko lailla miehen tulojen varassa, sillä tavallla ainakin itse se lasketaan. Ja me alettiin silti rakentaa omakotitaloa, eikä todellakaan ollut mitään tuskaa saada yli 200 000 lainalupausta. Tavoitteena on, että lainamäärä jäisi reiluun 200 000 euroon, mutta koska rakentamisessa budjetti voi aina pettää, kyseltiin myös maksimilainamäärää. Ja meille pankkivirkailija sanoi, että kevyesti voisi myöntää 350 000 lainaa, eikä tulisi edes hiki. Meille itsellä kyllä vähän tulisi, joten paljon pienempään summaan pyritään eikä rakenneta erityisen hulppeaa taloa. Mutta kokonaisbudjetti tontin kanssa on silti lähemmäs 400 000 euroa, eikä edes asuta pk-seudulla.
Toki meillä on varsin hyvä omarahoitusosuus, ainakin kun monen juttuihin täällä vertaa. Vaikka itse en olisi edes uskaltanut lähteä rakentamaan/ostaa ok-taloa, jos ei olisi ollut merkittävää osaa säästöjä valmiiksi. Meidän tapauksessa noin kolmannesta ja joku neljännes olisi mielestäni ihan minimi. Enkä tosiaan haluaisi 30 vuoden lainaa, vaan maksetaan pois mahdollisimman nopeasti. 15 vuoden laina-aika otettiin, rakennusajan lyhennysvapaan kanssa 16 vuotta, mutta tarkoitus on maksaa ylimääräisiä lyhennyksiä aina kun mahdollista.
Kokonaisuudessaan perheemme on siis ihan keskituloinen, ei suinkaan erityisen hyvätuloinen, joten itsestä pankin lainanantopolitiikka tuntuu suorastaan lepsulta, kun niinkin paljon lainaa myöntäisivät. Mutta eivät kyllä olisi 30 vuoden laina-aikaa sentään antaneet, vaan olisikohan maksimi ollut 23 vuotta. Me ei maksimin perään siis kyselty, mutta ehdottivat sitä alkuun, kun kuulemma useimmat rakentajat sen haluaa.