Asuntojen hintakupla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minä"

Vieras
Uskotko että seuraavaksi putoavat Portugal ja Espanja ja sen surauksena Suomessa asuntojen hinnat romahtavat? Suomessahan on samanlainen hintakupla asunnoissa kuin Irlannissa oli ja siellähän hinnat romahtivat nopeasti. Uskomatonta että Suomessa asuntojen hinnat jatkavat nousuaan ja tyhmät ihmiset ottavat isoja lainoja ja ovat valmiita maksamaan järjettömiä hintoja asunnoistaan. Pankkien löysä lainananto ja ihmisten huoleton lainanotto ovat aiheuttaneet Suomessakin hintakuplan ja kohta se puhkeaa. Jippii! Silloin minä lähden taloa ostamaan;-)

En usko. Ensinnäkin eri maiden ongelmat ovat erilaisia. Irlannissa ja USA:ssa ongelmana olivat juuri pankkien luotonannon ristkit, jotka olivat selvästi näkyvissä. Euroopan maat eivät päästä tilannetta sellaiseksi, mistä myös Suomenkin antamat takuut kertovat. Muissa maissa on taas enemmän kyse valtiontalouden ongelmista, jotka ovat hoidettavissa leikkauksilla ja vajeen pienentämisellä. Jos asuntojen hinnat päästettäisiin romahtamaan, olisi se koko Suomen talouden tuho ja siihen eivät muut maailman maat suostu. On helppoa heitellä noita ennustuksia, kun ei ole oikeasti asioista päättämässä. Paras esimerkki tällaisesta tyhmistä puheista on kansanedustaja Uusi-Paavalniemi, joka lehtitietojen mukaan ennusaa maailmatalouden romahtamista, koska omat velat ovat maksamatta. Siitähän selviää ilmeiseti kannattamalla persuja. Ne maksaa kaikkien velatkin.

Mä oon tätä miettinyt ja miettinyt, odottanut ja odottanut, että koska se kupla puhkeaa. Mutta nyt olen alkanaut epäilemään onko sitä asuntojen hintakuplaa oikeasti edes olemassa..? Siitä kun on alalla puhuttu jo kauan, mutta hinnat vain jatkavat sitkeästi nousuaan. Jos ei sitä tulekaan?

Yhteistyössä