Asunnottomuus ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mado
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mado

Uusi jäsen
24.10.2013
14
0
1
Olen 24-vuotias Helsingistä, asunnoton ja raskaana. Olen ollut ilman asuntoa vuodesta 2010. Olen syrjäytynyt. Asunut milloin missäkin. Lukuun ottamatta kausia, jolloin olen ollut opiskelemassa toisella paikkakunnalla. Olen jopa päässyt ammattikorkeakouluunkin, jonka nyt keskeytin heikon tilanteeni takia.

Opiskelija asuntoni jossa asuin, oli hirveä meteli ja savu ongelma. En polta tupakkaa ja raskaana se olin ihan yhtä kidutusta metelin kanssa 18 neliön suuruisessa kämpässä. Koko raskaus on ollu yhtä helvettiä sen takia. Kävin läpi molemmat ultrat ja seulonnat tuona aikana. Opiskelun aloitin kun olin viikolla 9 ja keskeytin kun olin viikolla 20. Loppu viimein, kun en enää kestänyt olla omassa kämpässäni rauhattomuuden takia oleskelin koululla, olin siellä yötä ja sain nukuttua kun viimeinen oppilas oli lähtenyt kello 23-04 välillä. Ja heräsin aina siihen, kun ensimmäinen oppilas tai siivoja tuli luokkaan kello 06-8 välillä. Kun viimein pääsin sieltä pois, olen nukkunut milloin isän ja milloin äidin sohvalla.

Odotan lastani lähestulkoon yksin. Lapsen isä ei lasta halunnut, mutta nyt on lämmennyt asialle. Silti en voi hänenkään luokseen muuttaa, sillä hänen elämäntapansa ei ole mun henkiselle hyvinvoinnille hyväksi. Kaipaisin rauhaa ja rentoutusta, mutta tää on yhtä henkistä kärsimystä. Asuntoa en helposti saa, sillä luottotietoni ovat meneet. En tiedä mitä mörköjä siellä on, mutta on ollu iso este mun asunnon saannille.

Luin tässä muutama päivä sitten töölön "huume kämpistä" joissa asuu melkeen sata nuorta joilla ei olis mitään mahollisuuksia tässä elämässä normaaliin asumiseen. Ite olen kunnollinen. En käytä päihteitä, olen terve, lahjakas ja vieläpä älykäs nuori. Eikö mun kaltaselle vois olla jokin paikka mistä voisin saada kodin mulle ja mun tulevalle lapselle? Pääsen tietysti ensikotiin jos ei millään asuntoa meinaa tulla, mutta miksen mä vois saada yhtä hyvät mahollisuudet kuin huumenuorikin? Tai pakolainen? Vai pitääkö mun tilanne tosiaan huonontua jollain tavalla entisestään että mullakin olis mahdollisuus apuun? Vai onko mun tilanne sittenkin "tarpeeksi hyvä"?
Mutta kuka kestäis ite tätä? En voi suunnitella pinnasängyn paikkaa tai mihin hoitopöytä tulee. Nyt vaan mietin mihin varastoon tungen sen äitiyspakkauksen??

Varmaan ihan turhan päiväseltä kuulostaa mutta tuntuu ihan surkeelta kun ei anneta mahollisuutta luottotietojen takia.

Kyllä kaupungin kämppä irtoaa jos hommaat raskaustodistuksen neuvolasta ja vuokratakuun sossusta. Tietty jos sulla on vuokrarästejä kaupungille niin voipi olla hankalaa.

Kaikenkaikkiaan kuulostaa että joku ongelma sun elämänhallinnassa on jos kerta olet syrjäytynyt ja luottotiedoton huolimatta siitä että olet päihteetön, terve, lahjakas ja älykäs. Sen puolesta siis ensikoti voisi olla ihan hyvä vaihtoehto.

on paikkakuntia lähellä pääkaupungia missä on vapaita asuntoja(joskin kalliita) mutta harkitse muuttoa.em nummela on lähellä stadia ja espoo... niistä löytyy kyl asunto.. sossusta haet takuuvuokran ja vuokran ja pidät jatkossa huolen siitä että eka maksat vuokran+sähkön yms sitten loput ruokaan. jos ulosotossa on jotain,anna olla,et pysty maksaa äitiyspv rahasta niitä.mutta älä tee lisää velkaa!!

sinä joka ehdotat ensikotia,haluaisitko ite sellaseen? siellä määrää sossut kaiken miten hoidat lastasi,et saa edes purkkiruokaa syöttää ku ite pitää tehä. jokainen virhe tutkitaan ja syynätään suurennoslasin kanssa, ja niitä virheitähä löytyy kaikista

PIkkasen yrityst. Jos olet toisella paikkakunnallakin ollut opiskelemassa niin mikä sai takaisin Helsinkiin, jossa mahdollisuudet edulliseen asuntoon huonot. Paikkakunnan vaihto on lähes mahdotonta ilman opiskelupaikkaa, työtä tai rahaa. Yhteys sosiaalitoimeen ja auttavat asunnon saannissa tai ainakin pääset ensikotiin.

Tosiaan kaupungin asunnon saat aika varmasti jos sinne ei ole rästejä ennestään. Mä sain aikoinani kivan ja hyvällä alueella olevan kaupungin asunnon kahdessa viikossa. Edellinen vuokra-asunto oli menossa myyntiin. Olin raskaana vkolla 12. Kyllä raskaus selvästi auttoi asunnon saannissa.

Olen käynyt sossulla. Sain sen takuu paperin vuokraa ja takuuvuokraa varten. Vuokra rästejä ei ole yhtäkään. Luotot on menny ihan typeristä jutuista niinku maksamattomsta laskuista tai sakoista.

Viimeksi muokattu:
Mikä sai mut takaisin Helsinkiin? No pienellä paikkakunnalla oli tosi ahdasmielistä ja masentavaa. On raskasta kun ei ole turvaverkkoa ja naapurissa asuu juoppoja. Koita sitten opiskella ja "nauttia" raskaudesta. Äitini asuu Helsingissä ja tarjoutui auttamaan kun muksu syntyy. Lisäks mulla on siellä päin vanhoja ystäviä jotka on valmiita antamaan mulle tukensa ja heilläkin on lapsia, niin ei ollut vaikea valita, vaikka ensin luulin pärjääväni ihan yksin. Lopulta tuli breiking point.

Ei raskaaksi tulo katso elämäntilannetta! Ja mies ite otti kortsun pois kesken seksin josta tietenkin suutuin. Sanoi vielä että mä "huijasin sitä" :D
Päätin pitää lapsen ja se löi päätä seinään. Välillä miehet on kyllä niin tyhmiä. Täysin oli miehen vika. Se halus paljaalla ilman mun lupaa, ja se kostautui.

Kyllä tästä hyvääkin koituu. Raskautta voi käyttää hyväkseen asunnon saannissa, mikä mulle olis ilman luottareita vieläkin vaikeampaa, ehkä jopa mahdottomuus.

Niin se vähän menee, että yhteiskunta huolehtii niistä kenellä menee kaikista huonoiten, loppujen oletetaan huolehtivan itsestään. Ja ei tämä välttämättä ole mitenkään huono systeemi.

Jos sä olet syrjäytynyt niin todennäköisestihän sulla on jo kontakteja sosiaalitoimistoon, Kelaan, työkkäriin, nuorisötyöhön jne. Sieltä saat varmasti ainakin neuvoja siihen mistä voit saada asunnon.

[QUOTE="vieras";29204124]Oliko tuo tosiaan paras elämäntilanne hankkiutua raskaaksi?[/QUOTE]

Kai sitä seksiä saa harrastaa ja lapsia hankkia oli elämäntilanne mikä tahansa? Mä nään että se jopa parantaa mun elämänlaatua ja tuo sisältöä sekä tarkoitusta elämään.

Ei raskaaksi tulo katso elämäntilannetta! Ja mies ite otti kortsun pois kesken seksin josta tietenkin suutuin. Sanoi vielä että mä "huijasin sitä" :D
Päätin pitää lapsen ja se löi päätä seinään. Välillä miehet on kyllä niin tyhmiä. Täysin oli miehen vika. Se halus paljaalla ilman mun lupaa, ja se kostautui.

Kyllä tästä hyvääkin koituu. Raskautta voi käyttää hyväkseen asunnon saannissa, mikä mulle olis ilman luottareita vieläkin vaikeampaa, ehkä jopa mahdottomuus.

Ai sun mielestä se on hyvä puoli lapsen saamisessa, että saat helpommin asunnon? Siinä tapauksessa sun ei kannata sitä lasta pitää.

[QUOTE="vieras";29205202]Niin se vähän menee, että yhteiskunta huolehtii niistä kenellä menee kaikista huonoiten, loppujen oletetaan huolehtivan itsestään. Ja ei tämä välttämättä ole mitenkään huono systeemi.

Jos sä olet syrjäytynyt niin todennäköisestihän sulla on jo kontakteja sosiaalitoimistoon, Kelaan, työkkäriin, nuorisötyöhön jne. Sieltä saat varmasti ainakin neuvoja siihen mistä voit saada asunnon.[/QUOTE]

Miten muka oletetaan että syrjäytyneellä olis muka yhtään mitään kontakteja? Kyllä euvoa riittää, mutta se ei ihan aina riitä...

[QUOTE="vieras";29205210]Ai sun mielestä se on hyvä puoli lapsen saamisessa, että saat helpommin asunnon? Siinä tapauksessa sun ei kannata sitä lasta pitää.[/QUOTE]

Ja kuka sää oot sitä tuomitsemaan? Et ees tiedä kuinka pitkällä raskaus on, eikä oo sun päätettävissä noi asiat sori vaan.

Jos syrjäytyneellä ei ole kontakteja mihinkään tukitahoon, on hänellä siinä tapauksessa hirveästi rahaa tai rikkaat vanhemmat. Mitään tukia ei nimittäin saa, jos ei niitä kontakteja ole. Ja jos sulla on rahaa niin sittehän sä saat asunnon ihan vain rahalla. Problem solved.

Ja kuka sää oot sitä tuomitsemaan? Et ees tiedä kuinka pitkällä raskaus on, eikä oo sun päätettävissä noi asiat sori vaan.

Se, että ei pidä lasta voi myös tarkoittaa adoptiota, jos kerran aborttia ei enää voi tehdä. Mä olen ihminen, joka ajattelee sun lapsen parasta. Jos sulla ei ole edellytyksiä huolehtia lapsesta ja lapsensaantikin näyttää kiinnostavan tasan verran, että sen avulla saisi asunnon, ei sun todellakaan pitäisi pitää sitä lasta.

Sulla oli asunto opiskelupaikkakunnalla. Olisit vaan asunut siellä, katto pään päällä ja ammatikin olisi tullut siinä sivussa. Ei tullut mieleen siellä opiskelupaikkakunnalla vaihtaa toiseen opiskelija-asuntoon? Jos oli todella rauhatonta, niin kyllä sen vaihdon pitäisi onnistua.

Itse asuin lähes 10 vuotta solukämpissä, sekä Turussa, Helsingissä ja Espoossa. Ei koskaan opiskelut häiriintyneet naapureiden takia.

Jos siellä oli ylimääräistä meteliä, niin mikset mennyt kirjastoon. Yöllä olisit nukkunut tulpat korvissa.

[QUOTE="vieras";29205214]Oletko sä provo vai idootti? Lapsia ei todellakaan saa tehdä sellaiseen elämäntilanteeseen, jossa ei voi huolehtia lapsesta.[/QUOTE]

En ole, mutta sä taidat selvästi olla. Yhteiskunnan tuella jokainen on kykenevä huolehtimaan lapsistaan.

[QUOTE="vieras";29205232]Jos syrjäytyneellä ei ole kontakteja mihinkään tukitahoon, on hänellä siinä tapauksessa hirveästi rahaa tai rikkaat vanhemmat. Mitään tukia ei nimittäin saa, jos ei niitä kontakteja ole. Ja jos sulla on rahaa niin sittehän sä saat asunnon ihan vain rahalla. Problem solved.[/QUOTE]

Et tiedä kaikkea joten älä siinä näsäviisastele. Sossusta oon saanu tänä vuonna ekan kerran tukea koskaan mun tilanteessani koska ystävä tuli tueksi.