Asumistuki ja toineetulotuki pois ja rahat hyödyllisempään.

  • Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti
"mä"
Joku tossa aikaisemmin kirjoitti että lapsilisät pois mutta mun mielestä asumistuet ja toimeentukitulot pitäisi poistaa ja antaa ne rahat vaikka työllistämistukiin ja vaikka työttömien palkkaamiseksi esim. kaupunkien hanttihommiin.
Tää on mun mielipide ja vastine sille että lapsilisät tulisi poistaa.
 
"jooooo"
Samaa mieltä. Mielestäni voisi edellyttää, että esim. asumistuen ja toimeentulotuen eteen pitäisi tehdä jotain yleishyödyllistä työtä. Jos ei muuta, niin julkisten tilojen/piha-alueiden siivoamista yms.
Todella typerää jakaa vastikkeetta rahaa, se ei muuta kun opettaa jo valmiiksi löyhämoraalisia ihmisiä jatkamaan elämistä muiden kustannuksella.
 
:(
No mitäs niille ihmisille sitten tehdään? Asumistukea saa todella moni talous. Ainakin pääkaupunkiseudulla vuokrat on sitä luokkaa, että ilman tukea ei edes työssäkäyvä yksinhuoltaja selvii.

Fakta on myös, että kaikki eivät pysty työntekoon tai opiskeluun. Pitääkö näiden ihmisten sitten kuolla nälkään?
 
opiskelijaperhe
Me opiskellaan ja ei pärjättäis ilman yleistä asumistukea (lapsiperheet eivät saa opintotuen asumislisää ). Tässä voittaa valtio kun valmistutaan ajoissa kun ei tartte olla töissä opiskelujen ohella, mikä on hyvin vaikeaa lapsen kanssa. Kohta valmistutaan ja sitten valtio saa isot verotulot meiltä.
 
hmmmm
Me opiskellaan ja ei pärjättäis ilman yleistä asumistukea (lapsiperheet eivät saa opintotuen asumislisää ). Tässä voittaa valtio kun valmistutaan ajoissa kun ei tartte olla töissä opiskelujen ohella, mikä on hyvin vaikeaa lapsen kanssa. Kohta valmistutaan ja sitten valtio saa isot verotulot meiltä.
Järkevät ihmiset opiskelee ensin ja tekee lapset sitten, eikä vasta lasten synnyttyä ala miettimään, että herttinen sentään, milläs tämä nyt maksetaan.

Mikä velvollisuus sinun mielestäsi esim. naapurin Karilla, on maksaa sinun lastesi eläminen ja teidän asuminen? Jos oikein mietit, niin eikö ole aika luonnollista, että sitä naapuria ärsyttää itse maksaa kaikki menonsa ja vielä antaa osa palkastaan sinun ja sinun lastesi elämiseen?
 
"opiskelija"
[QUOTE="äiti";22500507]Kyllä saisi lopettaa asumistuen ja toimeentulotuen jos ei pysty asumistaan itse maksamaan niin sitten kadulle vaan eikä lapsia kannata tehdä jos asumistukea saa.[/QUOTE]

No meillä ainakin aika on tärkeämpää kuin raha. Pystymme opiskeljoina olemaan paljon kotona lapsen ekat vuodet. Sitten kun alotan uran olen paljon poissa ja parempi jos lapset jo vähän isompia silloin.
 
viiiiiiiiiii
Järkevät ihmiset opiskelee ensin ja tekee lapset sitten, eikä vasta lasten synnyttyä ala miettimään, että herttinen sentään, milläs tämä nyt maksetaan.

Mikä velvollisuus sinun mielestäsi esim. naapurin Karilla, on maksaa sinun lastesi eläminen ja teidän asuminen? Jos oikein mietit, niin eikö ole aika luonnollista, että sitä naapuria ärsyttää itse maksaa kaikki menonsa ja vielä antaa osa palkastaan sinun ja sinun lastesi elämiseen?
Eli on ihan ok nostaa opiskelijan asumislisää, mutta ei yleistä asumistukea? No joo, mielipidehähän on kuin p-reikä, meillä jokaisella ihan oma :)
 
opiskelijaperhe
Järkevät ihmiset opiskelee ensin ja tekee lapset sitten, eikä vasta lasten synnyttyä ala miettimään, että herttinen sentään, milläs tämä nyt maksetaan.

Mikä velvollisuus sinun mielestäsi esim. naapurin Karilla, on maksaa sinun lastesi eläminen ja teidän asuminen? Jos oikein mietit, niin eikö ole aika luonnollista, että sitä naapuria ärsyttää itse maksaa kaikki menonsa ja vielä antaa osa palkastaan sinun ja sinun lastesi elämiseen?
Kyllä mä maksan valtiolle takaisin veroina kun saat isot palkkatulot kun olen valmistunt! Ja mulla monirakkulaiset munasarjat joten jos olisin viivästyttänyt lastentekoa voi olla että en olisi tullut raskaaksi ollenkaan, ainakaan luomuna.

Opiskelu on kuitenkin väliaikaista, vapaaehtoisesti työttömät ovat sitten eri asia.
 
"vieras"
Entäs nämä, jotka ovat esim. sairaseläkkeellä, joka on niin pieni että ilman asumistukea ei saisi ostettua ruokaa vuokran jälkeen? Sairaudelle kun ei mitään voi.
Ei kannata ajatella asioita aina noin mustavalkoisesti.
 
opiskelijaperhe
Eli on ihan ok nostaa opiskelijan asumislisää, mutta ei yleistä asumistukea? No joo, mielipidehähän on kuin p-reikä, meillä jokaisella ihan oma :)
Sehän tyhmää onkin että lapsiperheet eivät saa opintotuen asumislisää, vaan tuloihin perustuvaa yleistä asumistukea. Jos yleinen asumistuki otetaan pois niin kyllä sitten pitää opintotuen asumislisäkin ottaa pois! Saisivat laiskat perheettömät opiskelijat mennä töihin!
 
työkyvytön
hmmmm
Me varmaan sitten kuoltais, en saa muutakuin lapsilisät, elarit ja asumistuen ja toimeentulo tukea joudun anomaan joka kk. Olen työkyvytön joten en voi töitä tehdä opiskelu kariutui kiitos kelan
 
:(
[QUOTE="äiti";22500507]Kyllä saisi lopettaa asumistuen ja toimeentulotuen jos ei pysty asumistaan itse maksamaan niin sitten kadulle vaan eikä lapsia kannata tehdä jos asumistukea saa.[/QUOTE]

Mitäs jos silloin kun tuli raskaaksi oli töissä? Mitäs jos oli naimisissa ja tuli ero? mitäs jos irtisanottiin? Mitäs jos sairastui? Ei kaikkea voi ennakoida...
 
mua ei ärsytä
Olenko ainoa ihminen täällä, ketä ei mitenkään ärsytä se että verorahojani menee vähävaraisten tukiin? Itse olen aikoinani ollut todella köyhä ja saanut toimeentulotukea ja Kelan tukia. Näköjään se on avartanut maailmankuvaani ja ymmärrän että ihmisillä voi olla erilaisia tilanteita jolloin pitää saada yhteiskunnalta tukea. Ei minua haittaa yhtään se kun jotkut saavat asumistukea ja toimeentulotukea. Kyllä minä itse pärjään palkkatuloillani. Olen oikeastaan onnellinen siitä että olen joskus yksinhuoltajuuden alkuajoilla ollut todella tiukilla ja joutunut laskemaan joka pennin tarkkaan ja saanut juuri esimerkiksi toimeentulotukea, näköjään se kasvattaa ihmistä enkä ole niin itsekäs ihminen kuin suurin osa täällä.
 
-
[QUOTE="äiti";22500507]Kyllä saisi lopettaa asumistuen ja toimeentulotuen jos ei pysty asumistaan itse maksamaan niin sitten kadulle vaan eikä lapsia kannata tehdä jos asumistukea saa.[/QUOTE]

entäs jos sitä asumistukea ei ole saanu sillon kun lapsi syntyi, mutta työtunnit on tipahtanu niin paljon, että sillä palkalla ei pysty vuokraa maksamaan. Sillonko pitäs mennä lapsen kanssa kadulle?
 
Asumislisät voi ihan mielellään poistaa sitten kun vuokrataso tiputetaan jonnekin inhimilliselle tasolle, samoin toimeentulotuki voidaan hyvin poistaa jos ihmisten minimaalinen perustoimeentulo taataan jollain muulla. Vai mites ap ajatteli että nämä ihmiset sitten jatkossa managoituu?

Sanoin saman lapsilisäketjussa: Perheellistymistä nuorempana pitää tukea koska ongelmat kasvaa mitä korkeammalle synnyttäjien keski-ikä nousee ja mitä pienemmäksi syntyvyys laskee. En myöskään koe että tässä näennäisessä hyvinvointiyhteiskunnassa olisi varaa kerätä lisää asunnottomia ja pakottaa muodostumaan jotain oikeita slummeja kun ihmisillä ei tosiaankaan olisi varaa enää asua "normaalisti".

Toistan taas itseäni, mutta koko tukijärjestelmä pitäisi muokata uusiksi, ja kaikkea mikä tähtää pidemmällä ajanjaksolla yksilön ja yhteiskunnan hyvinvointiin, kuten perheellistyminen ja opiskelu sekä se parjattu lasten kotihoito, pitäisi ehdottomasti tukea kunnolla, kun taas elämäntapatyöttömät ja vastaavat loiset saisi pistää kuriin ja nuhteeseen, esim. työttömälle työnhakijalle tarjotusta työstä kieltäytymisestä samantien vaikka 6kk karenssia ja jos useammin tekee saman, kokonaan pois tukien piiristä.
 
olettjoo
Alkuperäinen kirjoittaja mua ei ärsytä;22500758:
Olenko ainoa ihminen täällä, ketä ei mitenkään ärsytä se että verorahojani menee vähävaraisten tukiin? Itse olen aikoinani ollut todella köyhä ja saanut toimeentulotukea ja Kelan tukia. Näköjään se on avartanut maailmankuvaani ja ymmärrän että ihmisillä voi olla erilaisia tilanteita jolloin pitää saada yhteiskunnalta tukea. Ei minua haittaa yhtään se kun jotkut saavat asumistukea ja toimeentulotukea. Kyllä minä itse pärjään palkkatuloillani. Olen oikeastaan onnellinen siitä että olen joskus yksinhuoltajuuden alkuajoilla ollut todella tiukilla ja joutunut laskemaan joka pennin tarkkaan ja saanut juuri esimerkiksi toimeentulotukea, näköjään se kasvattaa ihmistä enkä ole niin itsekäs ihminen kuin suurin osa täällä.
Eli olet itse ollut samanlainen yhteiskunnan pummaaja, joten tottakai tajuat toisia samanlaisia.
Itseäni ainakin ärsyttää, että itse raadan töissä joka päivä, kun moni laiskottelee samaan aikaan kotona verorahoilla.
 
mua ei ärsytä
Eli olet itse ollut samanlainen yhteiskunnan pummaaja, joten tottakai tajuat toisia samanlaisia.
Itseäni ainakin ärsyttää, että itse raadan töissä joka päivä, kun moni laiskottelee samaan aikaan kotona verorahoilla.
Niin olenkin ollut, mitä sitten? Mikset sitten jää pois töistä ja ala elämään yhteiskunnan varoilla jos se on muka helpompaa ja mukavampaa? En ymmärrä.
 
ehdddotus
Asumislisät voi ihan mielellään poistaa sitten kun vuokrataso tiputetaan jonnekin inhimilliselle tasolle, samoin toimeentulotuki voidaan hyvin poistaa jos ihmisten minimaalinen perustoimeentulo taataan jollain muulla. Vai mites ap ajatteli että nämä ihmiset sitten jatkossa managoituu?
Mielestäni toimeentulotukea ei tarvitse poistaa, mutta miksi näitä toimeentulotukea nostavia ihmisiä ei velvoiteta johonkin työhön? Eli miksi vain annetaan rahaa, kun voisi hyvin tehdä jotain hyödyllistä tuon rahan eteen? Enkä nyt puhu sairasta, vaan terveistä ihmisistä, jotka nostavat toimeentulotukea. Esim. siivoaminen, tienvarsien putsaus, sairaalassa erilaiset hommat yms. voisivat olla edellytyksenä toimeentulotuen saamiselle.
 
nosikssii
Alkuperäinen kirjoittaja mua ei ärsytä;22500891:
Niin olenkin ollut, mitä sitten? Mikset sitten jää pois töistä ja ala elämään yhteiskunnan varoilla jos se on muka helpompaa ja mukavampaa? En ymmärrä.
Siten niin, että mielestäni se on moraalisesti väärin.Oikeasti oksettaisin itseäni, jos eläisin muiden kustannuksella. Kyllä aikuisen ihmisen tulee tulla omillaan toimeen, eikä tuollaisena loisena majailla muiden kustannuksella.
 
Älyhoi...
[QUOTE="mä";22500451]Joku tossa aikaisemmin kirjoitti että lapsilisät pois mutta mun mielestä asumistuet ja toimeentukitulot pitäisi poistaa ja antaa ne rahat vaikka työllistämistukiin ja vaikka työttömien palkkaamiseksi esim. kaupunkien hanttihommiin.
Tää on mun mielipide ja vastine sille että lapsilisät tulisi poistaa.[/QUOTE]

Ei sulla vissiin sen vertaa leikkaa... Aika monet työttömät saa toimeentulotukea ja asumislisää...
:D Joskus kannattas pikkusen miettiä mitä sanoo...
 
tiesitkö
Mielestäni toimeentulotukea ei tarvitse poistaa, mutta miksi näitä toimeentulotukea nostavia ihmisiä ei velvoiteta johonkin työhön? Eli miksi vain annetaan rahaa, kun voisi hyvin tehdä jotain hyödyllistä tuon rahan eteen? Enkä nyt puhu sairasta, vaan terveistä ihmisistä, jotka nostavat toimeentulotukea. Esim. siivoaminen, tienvarsien putsaus, sairaalassa erilaiset hommat yms. voisivat olla edellytyksenä toimeentulotuen saamiselle.
Toimeentulotukea saadakseen täytyy olla työkkärissä työnhakijana. Ja kun työkkäristä (harvoin) jotain työtä löytyy, niin se täytyy ottaa tai muuten ei saa enää toimeentulotukeakaan.
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja Älyhoi...;22500904:
Ei sulla vissiin sen vertaa leikkaa... Aika monet työttömät saa toimeentulotukea ja asumislisää...
:D Joskus kannattas pikkusen miettiä mitä sanoo...
Työttömyyskorvauksenkin edellytyksesi pitäisi laittaa jotain hommia. Olisi joku pieni aika, jonka saa hakea töitä, esim. 4 kk ja jos sen jälkeen ei ole töitä löytynyt, muuttuisi työttömyyskorvaus ehdolliseksi, eli pitäisi tehdä jotain töitä sen eteen. Esim. siivoushommia löytyy pilvin pimein markkinoilta.
 

Yhteistyössä