Asumistuki ja toineetulotuki pois ja rahat hyödyllisempään.

  • Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti
perustulo
Minusta asumistuki ja toimeentulotuki pitäisi poistaa ja ihmisille maksaa perustulo. tämä kannustaisi ihmisiä löytämään halvempia asuntoja ja asumaan kimpassa. Asumistuki vain nostaa asumisen hintaa eikä sitä maksetaan missään muussakkaan maassa, ja siksi suomessa on maailman kalleimmmat vuokrat. ja sitä kautta asuntojen hinnat myös pilvissä.
 
Kokemuksesta
Asumislisät voi ihan mielellään poistaa sitten kun vuokrataso tiputetaan jonnekin inhimilliselle tasolle, samoin toimeentulotuki voidaan hyvin poistaa jos ihmisten minimaalinen perustoimeentulo taataan jollain muulla. Vai mites ap ajatteli että nämä ihmiset sitten jatkossa managoituu?

Sanoin saman lapsilisäketjussa: Perheellistymistä nuorempana pitää tukea koska ongelmat kasvaa mitä korkeammalle synnyttäjien keski-ikä nousee ja mitä pienemmäksi syntyvyys laskee. En myöskään koe että tässä näennäisessä hyvinvointiyhteiskunnassa olisi varaa kerätä lisää asunnottomia ja pakottaa muodostumaan jotain oikeita slummeja kun ihmisillä ei tosiaankaan olisi varaa enää asua "normaalisti".

Toistan taas itseäni, mutta koko tukijärjestelmä pitäisi muokata uusiksi, ja kaikkea mikä tähtää pidemmällä ajanjaksolla yksilön ja yhteiskunnan hyvinvointiin, kuten perheellistyminen ja opiskelu sekä se parjattu lasten kotihoito, pitäisi ehdottomasti tukea kunnolla, kun taas elämäntapatyöttömät ja vastaavat loiset saisi pistää kuriin ja nuhteeseen, esim. työttömälle työnhakijalle tarjotusta työstä kieltäytymisestä samantien vaikka 6kk karenssia ja jos useammin tekee saman, kokonaan pois tukien piiristä.
Tuosta karenssista vain et siinäki voitas miettiä inhimillisemmin kun niitäki ihmisille pamautetaan...
Serkkuni sai karenssia kun ei voinu ottaa vastaa työtä. Syy oli se et työ jota ehdottiin alko semmoseen aikaan että serkullani ollut mahdollisuutta sinne niihin aikoihin päästä.
Omaa autoa ei ole eikä korttia.
8tunnin työpäivän vuoksi olisi pitäny toiselle paikkakunnalle mennä 12tunniksi...
 
perustulo
Työlistämistukia en kannata. Koska ne päätyvät aina rikkaiden taskuihin ja näin teettävät orjatyövoimaa, kukaan ei oikeasti palkkaa ketään, koska ilmaista työllistämistyövoimaa on saatavilla.

jos jokaiselle maksettaisin pieni perustulo, ihmisiä kiinnostaisi löytää edullisia yhteisasumista, yksinäisyys vähenisi, ja jokaisella olisi kiinnostusta tehdä ede pieniä pätkiä töitä, koska ei köyhtyisii tekemällä sitä työtä, vaan se olisi aina sen perustulon päälle. Siitä olisi aina hyötyä, toisin kuin nyt.
 
mua ei ärsytä
Siten niin, että mielestäni se on moraalisesti väärin.Oikeasti oksettaisin itseäni, jos eläisin muiden kustannuksella. Kyllä aikuisen ihmisen tulee tulla omillaan toimeen, eikä tuollaisena loisena majailla muiden kustannuksella.
Ahaa. No itse olin opiskelija kun tulin raskaaksi, mies otti ja lähti. Sain siis opintorahaa ja opintotuen asumislisän. Ne kattoivat vuokran. Sen lisäksi sain toimeentulotukea että pysyin ruuassa. Olisiko minun pitänyt siis jättää mielestäsi koulu kesken ja mennä työkkäriin kirjoille odottamaan jotain duunia, enkä olisi saanut käydä koulua neljää kuukautta loppuun mitä sitä oli silloin jäljellä? Kun olin valmistunut, en iskiaksen vuoksi voinut tehdä töitä, niinpä elin asumistuella ja toimeentulotuella siihen asti kunnes äitiysloma alkoi. Mitä minulla olisi mielestäsi siis ollut vaihtoehtoina? :) Lapsi oli pakko laittaa hoitoon 9kk ikäisenä kun itse menin töihin.

Ei sitä tiedä jos sinullekin joskus tulee sellainen tilanne että tarvitset yhteiskunnan apua.
 
Hohhoijakkaa. Poistetaanpa sitten vaikka julkinen terveydenhuolto ja päivähoitokin - jos ei ole varaa itse maksaa terveydenhuoltoaan tai sairastaa paljon, niin hittoako siitä. Ja jos ei ole varaa maksaa lastensa hoidosta/ hoitaa lapsia kotona, niin olkoon tekemättä lapsia.
 
"vieras"
Hohhoijakkaa. Poistetaanpa sitten vaikka julkinen terveydenhuolto ja päivähoitokin - jos ei ole varaa itse maksaa terveydenhuoltoaan tai sairastaa paljon, niin hittoako siitä. Ja jos ei ole varaa maksaa lastensa hoidosta/ hoitaa lapsia kotona, niin olkoon tekemättä lapsia.
Just näin. Tuo malli karsisi tyhmät ja muutenkin kelvottomat ihmiset pois rasittamasta yhteiskuntaa ja yhteistä hyvää. Miksi yhteiskunnan pitäisi tukea ja palkita idioottien elämistä ja lisääntymistä?
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja mua ei ärsytä;22500958:
Ahaa. No itse olin opiskelija kun tulin raskaaksi, mies otti ja lähti. Sain siis opintorahaa ja opintotuen asumislisän. Ne kattoivat vuokran. Sen lisäksi sain toimeentulotukea että pysyin ruuassa. Olisiko minun pitänyt siis jättää mielestäsi koulu kesken ja mennä työkkäriin kirjoille odottamaan jotain duunia, enkä olisi saanut käydä koulua neljää kuukautta loppuun mitä sitä oli silloin jäljellä? Kun olin valmistunut, en iskiaksen vuoksi voinut tehdä töitä, niinpä elin asumistuella ja toimeentulotuella siihen asti kunnes äitiysloma alkoi. Mitä minulla olisi mielestäsi siis ollut vaihtoehtoina? :) Lapsi oli pakko laittaa hoitoon 9kk ikäisenä kun itse menin töihin.

Ei sitä tiedä jos sinullekin joskus tulee sellainen tilanne että tarvitset yhteiskunnan apua.
Kaltaisiltasi idiooteilta jotka eivät osaa itse huolehtia ehkäisystä tulisi panna piuhat poikki.
 
Mielestäni toimeentulotukea ei tarvitse poistaa, mutta miksi näitä toimeentulotukea nostavia ihmisiä ei velvoiteta johonkin työhön? Eli miksi vain annetaan rahaa, kun voisi hyvin tehdä jotain hyödyllistä tuon rahan eteen? Enkä nyt puhu sairasta, vaan terveistä ihmisistä, jotka nostavat toimeentulotukea. Esim. siivoaminen, tienvarsien putsaus, sairaalassa erilaiset hommat yms. voisivat olla edellytyksenä toimeentulotuen saamiselle.
En ole tarkemmin perehtynyt, mutta olen käsittänyt että toimeentulotukea saa monet sellaiset joiden minimaaliset palkkatulot eivät vain oikeasti riitä mihinkään. Lisäksi on varmasti sellaisia työttömiä jotka sitä nostavat, mutta jos ovat työttömiä työnhakijoita niin työkkärin pitäisi ilmeisesti heidän kohdallaan pitää huolta että töitä alkaa löytymään (mikä tietenkään käytännössä ei juurikaan toteudu). Ehdotuksesi on siis hyvä, mutta ontuva siinä suhteessa että kun monet on jo töissä, tai kotihoidontuella kotona, mikä pitäisi nostaa johonkin järkevälle tasolle jo ihan senkin takia ettei tarvitse sitten hakea juuri esim. toimeentulotukea lisäksi.
 
Tuosta karenssista vain et siinäki voitas miettiä inhimillisemmin kun niitäki ihmisille pamautetaan...
Serkkuni sai karenssia kun ei voinu ottaa vastaa työtä. Syy oli se et työ jota ehdottiin alko semmoseen aikaan että serkullani ollut mahdollisuutta sinne niihin aikoihin päästä.
Omaa autoa ei ole eikä korttia.
8tunnin työpäivän vuoksi olisi pitäny toiselle paikkakunnalle mennä 12tunniksi...
Tottakai pitää miettiä aina henkilökohtaista tilannetta eikä kohtuuttomia vaatimuksia lain mukaankaan saa laittaa työmatkalle jne., mutta niitä tekosyiden keksijöitä niin paljon että pakko se raja johonkin on vetää vaikka siitä satavarmasti kärsii aina joku syytönkin. Onhan se periaatteessa henkilökohtainen valinta ettei korttia ja autoa omista, vaikka kohtuuttomalta tuntuu sellaisia vaatia varsinkaan muuten köyhässä tilanteessa hankkia..

Päätöksiä tekevät joutuvat kuitenkin nojaamaan sekä ohjeisiin että jonkinlaiseen perstuntumaa siitä onko kyseessä joku aidosti kuitenkin töitä haluava vai vain niitä välttelevä. Enpä sitä(kään) hommaa haluaisi..
 
Työlistämistukia en kannata. Koska ne päätyvät aina rikkaiden taskuihin ja näin teettävät orjatyövoimaa, kukaan ei oikeasti palkkaa ketään, koska ilmaista työllistämistyövoimaa on saatavilla.

jos jokaiselle maksettaisin pieni perustulo, ihmisiä kiinnostaisi löytää edullisia yhteisasumista, yksinäisyys vähenisi, ja jokaisella olisi kiinnostusta tehdä ede pieniä pätkiä töitä, koska ei köyhtyisii tekemällä sitä työtä, vaan se olisi aina sen perustulon päälle. Siitä olisi aina hyötyä, toisin kuin nyt.
Aikamoinen olettamus että jokainen haluaisi tehdä töitä. Jos perustulo olisi tarpeeksi pieni, hakisivat pienituloiset lisäksi muita tukia (koska kaikkiahan ei tosiaankaan poistettaisi) ja jos taas perustulo olisi isompi, olisi loisilla paljon helpompi vain maata perse homeessa kotona eikä edes yrittää hakea mitään duunia koska saman rahan saa täysin ilman mitään velvotteita.
 
"poikia3"
Minua ei häiritse nämä tuet, sillä nehän turvaavat yhteiskuntarauhaa. Kohtuuttomuuksiin toki välillä mennään, niin että ainakin itse tunnen välillä oikeustajuani loukattavan, esim. kun näennäisesti erotaan, että saadaan paremmat tuet.

Mutta jo nyt tuloerot kasvavat huimaa vauhtia, ja lapsiperheiden köyhyys lisääntyy. Suomessa todellakin jatkossa tarvitaan joka ikinen tänne syntyvä lapsi, sillä työvoimapula on jossain vaiheessa ihan oikeasti totta, vaikka se juuri tällä hetkellä tuntuu kaukaiselta asialta.

Joku mainitsi, että kotihoidontukea pitäisi korottaa - mielestäni sitä eikä mitään muitakaan tukia pitäisi oleellisesti korottaa, sen sijaan ne voisi sitoa elinkustannusindeksiin. Kotihoidontuki on tarkoitettu antamaan perheille mahdollisuus hoitaa lapset kotona, mutta sen ei ole tarkoitus todellakaan korvata palkkatuloja!
 
[QUOTE="poikia3";22501257]Minua ei häiritse nämä tuet, sillä nehän turvaavat yhteiskuntarauhaa. Kohtuuttomuuksiin toki välillä mennään, niin että ainakin itse tunnen välillä oikeustajuani loukattavan, esim. kun näennäisesti erotaan, että saadaan paremmat tuet.

Mutta jo nyt tuloerot kasvavat huimaa vauhtia, ja lapsiperheiden köyhyys lisääntyy. Suomessa todellakin jatkossa tarvitaan joka ikinen tänne syntyvä lapsi, sillä työvoimapula on jossain vaiheessa ihan oikeasti totta, vaikka se juuri tällä hetkellä tuntuu kaukaiselta asialta.

Joku mainitsi, että kotihoidontukea pitäisi korottaa - mielestäni sitä eikä mitään muitakaan tukia pitäisi oleellisesti korottaa, sen sijaan ne voisi sitoa elinkustannusindeksiin. Kotihoidontuki on tarkoitettu antamaan perheille mahdollisuus hoitaa lapset kotona, mutta sen ei ole tarkoitus todellakaan korvata palkkatuloja![/QUOTE]

Eikö kotihoidontuki juuri yhtenä sidottu indeksiin viimeisimmissä päätöksissä? Mutta korotustahan se ei juurikaan tuo. Tällä hetkellä 314e ja sentit päälle saa kuukaudessa ja siitä verot pois (oletetaan ettei kuntalisää makseta), eikä sillä todellakaan juhlita kun sillä ei makseta edes kuukauden ruokakuluja saati sitten mitään juoksevien menojen puolikkaita. Pitäisi puhua samasta tasosta työttömyyspäivärahan kanssa että olisi mitään mahdollisuutta kuvitella realistisesti tulevansa toimeen pelkällä kotihoidontuella ilman muita tukia, ellei sitten mies todellakin tienaa hyvin.
 
Vieras123456
Työttömyyskorvauksenkin edellytyksesi pitäisi laittaa jotain hommia. Olisi joku pieni aika, jonka saa hakea töitä, esim. 4 kk ja jos sen jälkeen ei ole töitä löytynyt, muuttuisi työttömyyskorvaus ehdolliseksi, eli pitäisi tehdä jotain töitä sen eteen. Esim. siivoushommia löytyy pilvin pimein markkinoilta.
Mitäs töitä itse teet nyt? Ja missä asut? Minä haen toimistohommia eikä niitä päijät-hämeessä ole mulla koulutus merkonomi. Olen kokeillut siivoushommiakin 10v sitten. Nykyään siihenkin pitäisi olla koulutus. Mulla on toimistohommista yli 3v työkokemusta määräaikaisena. Olen todella kiitollinen, jos tulet kertomaan mihin töihin menen heti huomenna!!!
 
"tööt"
Sosiaalipummeilta pitäisi viedä kaikki tuet pois. Mikään ei niin syö miestä kuin se, että perjantaina raskaan työviikon jälkeen nämä parasiitit parveilevat ostarilla häiritsemässä muita ja ajelevat taksilla viinakauppareissut.
 
"alma"
Joopa joo. Kyllä minuakin laiskat ja pummit ärsyttävät. Eikös kaikkia? Mutta nämä asiat nyt eivät vaan ole kovin yksinkertaisia. Mitä tapahtuisi, jos tuet poistettaisiin? Maassaamme olisi satoja tuhansia ihmisiä, joilla ei olisi asuntoa ja rahaa. Luuleeko joku, että he mystisesti katoaisivat johonkin tai saisivat yht´äkkiä työpaikan? Tuskinpa. Ennemminkin he joutuisivat hankkimaan toimeentulonsa esim. kerjäämällä ja varastelemalla. Lapsia olisi helppo kidnapata lunnaiden toivossa, tai sitten vaan myydä eteenpäin. Joka kadunkulmassa seisoisi huoria jne.
Mutta olisipahan pienemmät verot, niin voisi sitten säästyneillä rahoilla ostaa autoon panssarilasia ja rakentaa muurit talon ympärille. Kuulostaa tosi hyvälle!
 
"vieras"
Mitäs töitä itse teet nyt? Ja missä asut? Minä haen toimistohommia eikä niitä päijät-hämeessä ole mulla koulutus merkonomi. Olen kokeillut siivoushommiakin 10v sitten. Nykyään siihenkin pitäisi olla koulutus. Mulla on toimistohommista yli 3v työkokemusta määräaikaisena. Olen todella kiitollinen, jos tulet kertomaan mihin töihin menen heti huomenna!!!
Täynnä vapaita työpaikkoja. Senkus valitset...

mol.fi
 
"vieras"
[QUOTE="alma";22501435]Joopa joo. Kyllä minuakin laiskat ja pummit ärsyttävät. Eikös kaikkia? Mutta nämä asiat nyt eivät vaan ole kovin yksinkertaisia. Mitä tapahtuisi, jos tuet poistettaisiin? Maassaamme olisi satoja tuhansia ihmisiä, joilla ei olisi asuntoa ja rahaa. Luuleeko joku, että he mystisesti katoaisivat johonkin tai saisivat yht´äkkiä työpaikan? Tuskinpa. Ennemminkin he joutuisivat hankkimaan toimeentulonsa esim. kerjäämällä ja varastelemalla. Lapsia olisi helppo kidnapata lunnaiden toivossa, tai sitten vaan myydä eteenpäin. Joka kadunkulmassa seisoisi huoria jne.
Mutta olisipahan pienemmät verot, niin voisi sitten säästyneillä rahoilla ostaa autoon panssarilasia ja rakentaa muurit talon ympärille. Kuulostaa tosi hyvälle![/QUOTE]

Rikolliset pitää panna vankilaan. Venäjältä voimme ostaa hyviä, edullisia ja tehokkaita vankilapalveluja.
 

Yhteistyössä