2002 asti Vason rivarikolmiossa. Tiedossa oli, ettei mikään lopun ikäinen ratkaisu ja nyt tämän vuoden lopussa onkin muutto itse rakennettuun taloon ajankohtainen. Jaahas laitan vähän plussia ja miinuksia meidän kokemuksen pohjalta.
Plussat:
-sijainti laadukas, kovan rahan taloja ympärillä.
- meillä oli sukan varressa asunnon lunastusmaksu, joten siihen ei tarvittu lainaa ja tämä raha ei ainakaan pienene asunnosta lähdön jälkeen. Nyt tämä sama raha korvaa sitten henkilötakaajat rakennuslainassa, eli panttina.
-Muuton aikaan 2002 vuokra oli edullisempi...
-Muutostöiden teko vapaampaa, melkein mitä vain saa tehdä.
Miinukset:
- Asunnot ovat 10 vuotta vanhoja ja tarkastuksen jälkeen ei myönnetty mihinkään asuntoon remontointi/kunnostustarvikkeita. Vain vaihtoon menevät asunnot pintarempataan, joten uskolliset asukkaat kustantakoot itse...Myös julkisivun ehostus esim. yleiset piha-alueet ja aitojen maalukset ym on tehty talkoovoimin, vasolla ei varoja kuin hädin tuskin ostaa valkoiset maalit.
-Huoltoyhtiöön ei saada kuria, vaan auraukset, hiekotukset, nurmen leikkuut ym ovat monien soittojen takana. Pienet kunnostustyöt, joita ei viitsi periaatteesta itse kustantaa, jää usein tekemättä, sillä huoltomiehiä ei tunnu kiinnostavan vuotavat hanat tai repsahtaneet ovet.
- Kaikki, mitä on asukastoimikunnan kokouksissa ehdotettu ehostettavaksi, kunnostettavaksi, vaikka vain talkoovoimin sitten, niin vastaus:ei ole varoja
- Kulutuslaskuissa ollut joskus huimia heittoja. Mittarit oikutteli ja näytti mitä sattuu lukemia. Kuukaustolkulla oli laskut milloin mitäkin summia, asiaan ei lukuisten soittojen jälkeen puututtu, kunnes sitten vihdoin joku vauvaitui pannuhuoneeseen ja totesi, että talon mittrait ei toimi, asukkaat itse ei voi mennä sorkkimaan digitaalisia lukulaitteita.
-Vuosien aikana asumisen taso ja Vason kunto heikentynyt, mutta sitten taas vastaavasti vuokrien hinnat huimasti nousseet. Pienet muutokset toki ymmärrettäviä energian hinnan nousun vuoksi, mutta tämä viimeisin korotus, lähes 30?, tämä oli jo liikaa.
Nyt alkaa riittää tämä asumismuoto, onnkesi kohta pääsee maksamaan pankille