asumisoikeus asuminen- ASO-

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PulttiBois
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

PulttiBois

Aktiivinen jäsen
14.10.2005
2 620
1
36
tämä alkaa olemaan pian ajankohtainen, haemme numeron itsellemme asumisoikeus asuntoon.

nyt olisikin kiva kuulla kaikenlaisia juttuja aso asumisesta.
hyvää ja huonoa, niitä molempia varmasti löytyy kaikenlaisesta asumisesta- voisin kuvitella

esim: miten nopeasti sait/saitte asunnon?
millainen kunto?
oliko sellaista asumista mitä oletitte?

ihan kaikkea tähän liittyen saa kertoa
:wave:

Minä vastaan nyt tähänkin ketjuun, vaikka vastasin toisaalle jo aiemmin.

Asumisoikeusasumisessa on paljonkin järkeä. On paljon elämäntilanteita joilloin ei ole varaa omistusasuntoon tai siihen ei saa lainaa.

Asumisoikeusasunnot sijaitsevat hyvillä paikoilla, asuminen niissä on varmaa, niistä ei voi häätää pois, ainoastaan samat perusteet kuin omistusasunnossa käyvät. Pienellä rahalla saa perheelleen riittävän suuren omistusasunnon.

Esim. meillä oli Espoossa alueella jossa rivarikolmiotkin maksavat 250.000 euroa 100 neliöinen paritaloneliö, joka maksoi 17.000 euroa. Vaikka sinulla olisi tuo 17.000 säästettynä, se ei vielä riitä säästöosuudeksi siihen kolmioon, joka siis selvästi pienempi.

Myös vuokrat ovat selvästi halvempia, meidän 100 neliötä maksoi 912 ennen pois muuttoamme viime vuonna, ennen sitä asuimme 93 neliöisessä paritalokolmiossa samalla alueella, vuonna 2004 poismuuttaessamme ko. asunnon vuokra oli 1040 euroa, silloin ason vuokra oli 830 euroa, eli todella selvä ero asumisoikeusasunnon eduksi.

Meillä asumisoikeusasunto oli hyvällä paikalla, naapurit mukavia, oli kivan kokoinen oma piha, takapihalta alkoi metsä. Koulut lähellä, alue turvallinen ja kaupatkin löytyivät parin kilometrin päässä.

Meillä tuolloin vaihtoehtona oli vuokra- tai asumisoikeusasuminen, riitaisen eron takia, pankki ei myöntänyt asuntolainaa, omaisuus kiinni siis edellisessä asunnossa, mutta asumisoikeusasunto on 100 % lainantakaus, tämän lainan siis saimme, säästimme lainaa maksaessamme pesämunaa, ja asumisestamme emme maksaneet enempää kuin vuokra-asunnossa, kaikki rahat eivät siis menneet kankkulan kaivoon.

Jos perhe tarvitsee riittävän ison asunnon, se voi olla erittäin hyvä vaihtoehto omistusasunnolle, siihen tarpeeksi isoon asuntoon ei välttämättä saa lainaa, mutta asumisoikeusasunnossa on silti varaa asua.

sitten vastaan niihin kysymyksiin:

esim: miten nopeasti sait/saitte asunnon?

Me saimme tarjouksen kahdessa viikossa siitä kun jätin hakemuksen, siis vuonna 2004. Ja haettiin vain 5:ttä eri osoitetta.

millainen kunto?

Asunto oli tuossa vaiheessa vanha, ensimmäisiä rakennettuja, joten se oli kulunut. Seinät maalattiin ennen muuttoamme ja saunanlauteet uusittiin. Mutta esim. keittiön kaapistot olivat halvoista materiaaleista tehdyt, ja esim. laatikot pysyi hädin tuskin kasassa. Näitä ruvettiin sitten taloyhtiössämme kyllä uusimaan.

Piha oli tosi kiva, katoimme terassimme itse, meillä oli pihassa marjapensaita ja mansikoita, tilaa olla ja mahtui vielä lapsille kahluuallas tai pelikin. Taloyhtiön yhteinen piha oli tosi kiva ja metsästä nautimme erityisesti.

oliko sellaista asumista mitä oletitte?

Minä olin asunut asossa vuosia sitten aiemminkin, joten tiesin mitä odottaa. Huono puoli oli ehdottomasti tuo vuokrien kova nousu, muutettaessamme oli siis 830 euroa ja nyt sitten kesällä jo 912, kuulin että edelleen vuokrat nousivat kovasti vuoden vaihteessa.

Lisäksi asumisen taso ei välttämättä ole kyllä hirmuisen korkea, meillä ei olisi saanut laittaa laminaattia lattiaan. Meille tuli sitten valinta eteen, haluammeko nostaa asumisentasoa asunnossa, jossa kyllä viihdymme, ja jäädä pysyvästi siihen vai haluammeko ostaa oman asunnon.

Rahariidat exän kanssa ratkesivat, ja me rupesimme etsimään omaa. Löysimme sitten samalta alueelta meille täydellisen kämpän, johon muutin kesällä. Lainaa on rutosti, mutta tämä on ihana.

Monille muillekin asumisoikeusasuminen on ratkaisu parempaan, ja usein se on myös huomattavasti parempi vaihtoehto kuin vuokra-asuminen.

Täytyy myös muistaa, että on ihmisiä, joilla ei koskaan ole varaa omaan, mutta joilla voi hyvinkin olla varaa asumisoikeusasuntoon, jossa vuokra on pienempi kuin vuokra-asunnossa, ja siten saattaa jäädä varaa sitten muuhunkin, kuin pelkkään asumiseen.

2002 asti Vason rivarikolmiossa. Tiedossa oli, ettei mikään lopun ikäinen ratkaisu ja nyt tämän vuoden lopussa onkin muutto itse rakennettuun taloon ajankohtainen. Jaahas laitan vähän plussia ja miinuksia meidän kokemuksen pohjalta.

Plussat:
-sijainti laadukas, kovan rahan taloja ympärillä.
- meillä oli sukan varressa asunnon lunastusmaksu, joten siihen ei tarvittu lainaa ja tämä raha ei ainakaan pienene asunnosta lähdön jälkeen. Nyt tämä sama raha korvaa sitten henkilötakaajat rakennuslainassa, eli panttina.
-Muuton aikaan 2002 vuokra oli edullisempi...
-Muutostöiden teko vapaampaa, melkein mitä vain saa tehdä.

Miinukset:
- Asunnot ovat 10 vuotta vanhoja ja tarkastuksen jälkeen ei myönnetty mihinkään asuntoon remontointi/kunnostustarvikkeita. Vain vaihtoon menevät asunnot pintarempataan, joten uskolliset asukkaat kustantakoot itse...Myös julkisivun ehostus esim. yleiset piha-alueet ja aitojen maalukset ym on tehty talkoovoimin, vasolla ei varoja kuin hädin tuskin ostaa valkoiset maalit.
-Huoltoyhtiöön ei saada kuria, vaan auraukset, hiekotukset, nurmen leikkuut ym ovat monien soittojen takana. Pienet kunnostustyöt, joita ei viitsi periaatteesta itse kustantaa, jää usein tekemättä, sillä huoltomiehiä ei tunnu kiinnostavan vuotavat hanat tai repsahtaneet ovet.
- Kaikki, mitä on asukastoimikunnan kokouksissa ehdotettu ehostettavaksi, kunnostettavaksi, vaikka vain talkoovoimin sitten, niin vastaus:ei ole varoja
- Kulutuslaskuissa ollut joskus huimia heittoja. Mittarit oikutteli ja näytti mitä sattuu lukemia. Kuukaustolkulla oli laskut milloin mitäkin summia, asiaan ei lukuisten soittojen jälkeen puututtu, kunnes sitten vihdoin joku vauvaitui pannuhuoneeseen ja totesi, että talon mittrait ei toimi, asukkaat itse ei voi mennä sorkkimaan digitaalisia lukulaitteita.
-Vuosien aikana asumisen taso ja Vason kunto heikentynyt, mutta sitten taas vastaavasti vuokrien hinnat huimasti nousseet. Pienet muutokset toki ymmärrettäviä energian hinnan nousun vuoksi, mutta tämä viimeisin korotus, lähes 30?, tämä oli jo liikaa.

Nyt alkaa riittää tämä asumismuoto, onnkesi kohta pääsee maksamaan pankille :whistle:

Ihan hyvä asumismuoto, jos on itsellä rahaa sen asumisoikeusmaksun verran, mutta kalliiksi tulee, jos joutuu ottamaaan sitä varten velkaa.
Itse asun perheeni kanssa aso-asunnossa, joka on aivan uusi ja hyvällä asuinalueella. Tarkoitus on parin vuoden sisällä rakentaa omakotitalo.

Juu me asumme myös Aso kolmiossa, rivitalossa. Jos on säästettynä se asumisoikeusmaksu ennakkoon, silloin vuokra ihan kohtuu edullinen. Mutta entisenä oman asunnon maksajana toisaalta harmittaa maksaa jollekkin 600 euroa kuussa... nyt sitten omaa olemmekin metsästäneet.

Yhteistyössä