Astro miksi sä suhtaudut niin negatiivisesti alkoholiin?

  • Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti
Se, että pitää omaa mielipidettään ainoana oikeana, kertoo vakavasta ahdasmielisyydestä.
Keskustelussa poikeuksetta pitää ottaa, joku tietty näkökulma ja kanta, eikä se kerro aina ahdasmielisyydestä. Itsekin tykkään hyvistä viskeistä ja oluista, mutta itse en näe alkoholia silti tarpeellisena, siihen nähden mitä haittoja alkoholi teettää. Niin paljon tarpeettoma näen, että voisin luopua oikeuksistani alkoholiin. Kyllähän se on perseestä luopua oikeuksista, joiden menetykseen ei itse koe olevansa osallinen ja se on jonkun muun töppäyksen syytä. Niin se oli armeijassa ja niin siviilissäkin. Ja on minulla mietittynä muitakin vaihtoehtoja kieltämiselle. Enkä pidä kieltämistäkään toimivana tai käytäntöönpantavana tällä hetkellä, sen verran alkohjoli on juurtunut kultuuriimme ettei se tuottaisi tulosta. Tosin mahdollisesti poistaisi julkijuopottelun. Asenteen muutosta odotellessa.

Ostorajoittaminen ei toimi, eikä meillä ole tarvittavia valmiuksia valvoa/mitata alkoholin ostoa.

Ennen kaikkea itse tahtoisin että tuotaisiin enemmän yksilön omaa vastuuta itsestään takaisin valtiolta yksilöille. Oikeuksista jaksetaan jauhaa, mutta vastuut unohdetaan. Niimpä tahtoisin tuoda rikosoikeuteen, että esim. alkoholin/päihteen vaikutuksena alaisena tehty rikos tulisi tuomiota koventavaksi asianhaaraksi, mutta myös uhrin omaehtoinen vahvan päihtymyksen vallassa olo ja oman kontrollinsa tietentahtoinen menetys nähtäisiin tuomiota lieventävänä asianhaarana.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
Itse tykkään että alkoholi kohtuudella käytettynä "kuuluu elämään", mutta puolustan Astrolaben oikeutta mielipiteeseensä. Sitä ei pitäisi joutua selittelemään!

Alko on kyllä suomalaisille rakas ja tärkeä asia. Kun risteilijäalus ajaa karille, eka huoli on matkustajilla se, kun baari menee kiinni. Voi v**!! :D
 
  • Tykkää
Reactions: Gaijin
rioja
Mutta kun se kielto ei vaan ihan oikeasti auta mitään, lisää vaan todennäköisesti ongelmia. Miksi ette halua panostaa kohtuukäytön lisäämiseen, eli asennemuutokseen? Kun ilmapiiri on erilainen ja ihmiset oppivat juomaan kohtuudella, tuntemaan omat rajansa ja haluavat myös pysyä niissä, ongelmiakin voisi tulla vähemmän. Mutta ei. Kielletään, kun ei muuta osata.
 
minä..
Tuo juuri on Astrolta liian jyrkkää, että pitäisi alkoholi kieltää kokonaan jne. Mä en lainkaan paheksu sitä, että ihannoidaan raittiutta ja ei itse käytetä, tai haluta olla alkoholia nauttivien seurassa ym. Mutta jos itse käyttää kohtuudella ja saa parista lasista punaviiniä mukavan rentoutuksen tai sosiaalisen elämyksen, tai muuten vaan nautiskeluhetken, niin mun mielestä sitä ei ole syytä absolutistin tulla paheksumaan. Ne on meidän kaikkien omia valintoja.

Se on aivan eri asia, jos joku törttöilee tai aiheuttaa jollain lailla kanssaihmisille harmia humalassa. Mutta se onkin silloin jo varmasti alkoholin väärinkäyttöä.
 

Yhteistyössä