astmalääkkeet + raskaus

09.10.2007
298
0
16
Moi!

Minulla on nyt menossa 13 raskausviikko, ja nyt minun on tarvinut ottaa ventolinea hengenahdistukseen. en ole varma onko sallittua vai ei..mutta pakko sitä on ottaa. Miten te muut astmaatikot olette toimineet raskausaikana lääkityksen suhteen?

Eli mulla astma on vaan pahentunu raskausaikana ja annoksia on pitänyt nostaa 2/päivä 6/päivä, jotta pysyisin tolpillani. Tällä hetkellä oon rv:lla 26+3 ja nyt alkaa vähän helpottaa oireet. Lääkäri painotti, että on erittäin tärkeetä, että otan lääkkeitä. Ilman niitä vauva voi kärsiä. Eli ei kyllä pitäs olla mitään estettä.

Itse olen käyttänyt venolinea ja Flixotidea raskaus aikana, tosin astma helpottunu mun kohdalla... mut lääkkeitä oon joutunu sillon tällön käyttämään. Lääkärin mukaan ihan ok käyttää. mutta niin vähän kuin mahdollista on.

Mulle lääkäri sanoi että jos äiti on huonossa hapessa, vauva on huonossa hapessa. Mulla menee tarvittaessa ventoline sekä aamuin illoin symbicort forte, jonka annostus jouduttiin nostamaan, koska astma meni huonompaan kuntoon. Astmakohtaus on sikiölle ymmärtääkseni tosi vaarallinen paikka, eli siksi pitää mieluummin vaikka ylilääkitä.

Käytin Flixotideä (ja harvoin Ventolineä siitepöly/flunssa-aikana) normaalisti raskauden aikana. Juttelin asiasta ja annostuksesta lääkärin kanssa, jolta sain siis ohjeen jatkaa lääkkeen käyttöä normaalisti.
Onko sinulla kortisonivalmisteen annostus oikein, jos joudut Ventolineä jatkuvasti käyttämään? Kun eihän avaavaa pitäisi joutua käyttämään kovin usein, jos kortisoni on kohdallaan. Raskauden aikana astma voi parantua tai pahentua, joten sinuna kävisin keuhkolääkärillä, jos Ventolinen käyttö on jatkuvaa.

Minulla on seretide 50/500 kaksi kertaa päivässä ja bricanyl avaavana.Sinunkin kannattaisi ehkä kysellä lääkäriltä tuota pitkävaikutteista avaavan/kortisonin yhdistelmää.Sen aloituksen jälkeen en ole joutunut ottamaan avaavaa kuin ehkä kerran viikossa tai kahdessa :D Eikä tarvitse yskiä öisin.

Kiitos kommenteista. Mulla on kyllä fliotide määrätty, mutta en ole sitä tarvinnut pariin vuoteen enää käyttää. Mutta heti mua ahistaa, kun menemme kyläilemään eläinpaikkoihin..ei mene kuin 5 min ja seur. yö kauhea. Nyt ajattelinkin välttää kaikkia näitä paikkoja, vaikka ei ole helppoa, jotta sen takia ei tarvis ventolineä ottaa.

Yhteistyössä