astmainen lapsi päiväkodissa

miten on muiden astmaiset lapset pärjänneet päiväkodin aloituksen kassa? meinasin aloittaa työt ensi syksynä, jolloin lapsi olisi 2-vuotias. suurinpana ongelmana on se että lapsi saa "huonoina" kausina kohtauksia itkemisestä. päivähoidon johtaja heitti ilmaan avustajan mahdollisuuden paikkaa hakiessani.
 
Itse olen hoitanut tarhassa astmaattikkoja. Itse voit opastaa lääkkeiden käytön suhteen henkilökuntaa ja kertoa muitakin yksityiskohtia lapsesta ja sen hoidosta. Henkilökunnan tulee kaikkien tarvittaessa osata antaa lääkitys jos joku kohtaus tulee.
Avustajan on myös hyvä olla lapsen sekä hänen ryhmäänsäkin ajatellen. Ainahan yhdet silmäparit ja lisäkädet on hyödyksi.
Meidän henkilökunta suoritti lasten ensiapukurssin päiväkodilla koska meillä oli hoidossa lapsi joka sairasti erittäin vakavaa sairautta ja lapsen hoitamiseen ja tarkkailuun sekä mahdolliseen ensiapuun piti varautua kaikkien hoitajista.
Mutta uskon, että tarkkojen ohjeiden kanssa hoito sujuu hyvin. Päiväkodeissa kuitenkin ammattitaitoista henkilökuntaa.
 
Pojan mennessä päiväkotiin hänellä oli laja-alainen allergia vähän myöhemmin todettiin astma. Tein pojalle "passin" jossa kerroin allergioista, millaisia oireita saa, mitä lääkettä annetan kun saa väärät ruuat sekä miten toimitaan. Astmasta tein samalla tavalla. Kerroin mikä aiheuttaa astmakohtauksen, miten toimitaan kohtauksen tullessa ja mitä lääkettä annetaa. Kerroin myös mitä lääkettä annetaan säännöllisesti ja mitä annetaan tarvittaessa. Hyvin meni päiväkodissa. Nyt on ekaluokkalainen. Samat ohjeet seurasi kouluun. Hyvin on asiat asjuneet..
 
kaisuli
Koululainen just astma diagnoosin saanut,kaks kuukautta pitivät keksittynä tautina.Todistuksen kanssa jotenkuten tajuavat sairaan lapsen.Siltikin saa olla itse vahtimas ja kertomas päivän päätteeksi missä hutiloivat.Kohta otettava lapsi pois koulusta kun eivät Halua "ylinmääräistä" työtä.Siinä se on koululainen astmaatikko kuin tervekkin lapsi!!!
 
astmasenäiti
Lapsellani infektioastma. Hän aloitti päiväkodissa puolitoistavuotiaana. Alku oli sairastelua, mutta muutaman kuukauden flunssailun ja lääkityksen noston jälkeen on mennyt hyvin. Tästä nyt vuosi aikaa ja tällä hetkellä on oireeton ja lääkkeetön, saa nähdä miten jatkossa. Tarhan tädit olivat tarkkoja ja osaavia astman kanssa. Itse asiassa tietävämpiä ja taitavampia oireenlukijoita kuin minä... Olin erittäin hyvillä mielin heidän ammattitaidostaan. Turhaan hoitajia palstoilla aina parjataan.
 
Meillä nyt pari viikkoa sitten pojalla diagnosoitiin astma ja lääke on päiväkodissa, opetin miten se annetaan ja milloin.
Nyt pölyaikana poika tarvitsee lääkkeen aina ennen ulos menoa, kotona käytössä jatkuvalääkitys, kotona myös kohtauslääke ja päiväkodissa kohtauslääke.
Kovin hyvin eivät päiväkodissa ottaneet vastaan, että pitää antaa lääkettä ja muutamia kertoja olivatkin jättäneet antamatta ja sitten soittelivat minulle että mitä tehdään kun pojalla taitaa olla kohtaus, sanoin että antakaa sitä lääkettä joka on siellä päiväkodissa just noita mahdollisia kohtauksia varten.
Poika siis 6v.
 
kaisuli
Tuplis2
Mahtanee olla kiva olla kun ei tiedä antanevatko lääkettä vai ei.Pidä tiukka kuri että hoitaavat lääkkeet kuin kuuluukin.Ne ovat vastuussa lapsestasi.Tsemppiä teille molemmille ja olkaa vahvoja.Eihän se ole lapsen syy että on sairastunut!!!
 
aika huimalta kuulostaa, toivottavasti ottavat meidän sairauden tosissaan. onhan se aika työlästä kotonakin kun saa koko ajan olla skarppina kohtausten kanssa ja lääkkeiden lisäykset laahaavat aina pari päivää oireita jäljessä... se on aikamoista taiteilua noiden lääkkeiden kanssa... voimia kaikille astmaatikkojen vanhemmille!!!! :hug:
 
Nupsukka
Meillä kolme astmalasta, vanhin jo koulussa. Vanhimman pojan kanssa käytiin suurin vääntö eskarissa, jossa eivät millään meinanneet ymmärtää lapsen tarvitsemaa lääkitystä eikä ristiallergioita (siitepölyaikana omena ja porkkana ehdottomasti kiellossa). Muuten on mennyt hyvin. Ehkä nykyään hoitajat ovat paremmin perillä astmasta ja allergioista tiedä häntä. Ainoa, mikä meillä on ollut todella hankalaa on tämän pienen 2 vuotiaan tauoton sairastelu siitä asti kun lähti hoitoon. Syksyllä oltiin enemmän kotona kuon hoidossa ja sama tahti jatkuu. Jos en teksisi töitä itselleni, olisin varmaan saanut jo potkut! Meillä kun ei ole mitään isovanhempia tms. jotka rientäisivät apuun edes joskus. Raskasta on, mutta jospa helpottuisi iän myötä.
 
yksi hyvä vinkki siihen jos esim. päiväkodissa ei oteta lapsen sairautta ja lääkitystä vakavasti niin pyytäkää lasta hoitavan lääkärin soittamaan päiväkodin johtajalle tai oman osaston henkilökunnalle ja kertomaan mitä voi sattua jos lääkkeet jäävät usein antamatta. Ja miten vakava hoitovirhe tapahtuu jos lapsi saa pahankin kohtauksen ja joutuu esim. sairaalahoitoon sen takia ettei häntä viitsitä lääkitä. Tehoaa!!
 
meillä on pojalla päiväkodissa babyhaaleri ja avaava lääke kokoajan osaston hoitajilla voivat antaa jos tarve vaatii muuten pojan astma on suurin piirtein hallinnassa kotona saa kortisoni-suihkeet aamuin illoin

ja toki silloin ventoliinen pvä kodissa jos on flussa/yskä päällä
 
nyt että lisättäisiin vielä ennestäänkin äidin paniikkia töyhinlähdöstä, on löytynyt uusi ongelma! Krooninen ummetus joka nähtävästi on lapsella ollut syntymästä saakka ja nyt tullut sitten tilanne niin pahaksi että ollaan oltu keskiviikosta (tänään perjantai) saakka sairaalassa. tänään päästiin yö lomille... maanantaina keskustellaan kotiutumisesta... siihen saakka yöt saadaan nukkua kotona. tulossa tiukka ruokavalio ja lääkitys mitä ei ainakaan nyt ole mitenkään helppoa antaa lapselle... nesteitä meillä menee tosi huonosti ja joudunkin jatkamaan kotona ruisku nesteytystä, mikä on tosi työlästä toivotaan että tilanne paranee..... :p
 
kaisuli
Tsemppiä kaikille,asiaan kantaa ottaneet.Ihana huomata etten olekkaan ihan yksin pulassa oleva...Eiköhän laiteta tiukka linja kouluun ja hoitoon.

Meillä oli siirretty lääkettä tunnin verran,toinen jätetty antamatta,juossutkin oli liikunnassa.Tuloksena oli opekin nähnyt ihan OMIN pikku silmin kun lapsi voi huonosti.(mahtoiko kokeilla kui käy,jäi viimeiseksi kokeilu kerraksi!!!)Seuraava yö(valvottiin,itkettiin) ja päivä sit kotosal pistetiin lääkettä tuplasti ja tasoteltiin tilannetta.

Mitenköhän seuraaval kerral käypi???Pikkasenkos pisti vihaksi,en luota enää.Käyn itse koululla puhalluttamas ja lääkeen antamas!!!Kohta koittanee kesäloma ni ehken helpottaa...
 

Yhteistyössä