Astma lapsia

täällä kyselee toisia astma lapsia äiti jolla kolmesta lapsesta kahdella astma. Nuorin vasta 4kk mut sai jo lääkkeet ja toinen sai puoli vuotiaana. Tällä hetkellä vanhempi 2v. Molemmilla flixotide aamuin illoin 2annosta ja ventolinea tarvittaessa4-6 annosta vuorokaudessa.
Muuten mennyt tosi hyvin, molempien korvatulehdukset loppui astmalääkityksen myötä ja muuten varsinkin vauvan kohdalla on unipuuhat yms korjaantuneet huomattavasti. Ennen lääkitystä nukkui 15-45 min. pätkissä ja nyt menee päivällä yhdet kolmen tunnin unet ja yöllä herää kaks kertaa enää syömään, yölläkin jäänyt turha mönkäys pois. Isompi pärjää hienosti joskus päivälläkin ilman avaavaa mut esim nyt helteiden aikaa joutui antamaan useaan kertaa lääkkettä kun ulkona touhutessa rupesi vinkumaan. Toinen paha aika on pakkaset talvella.
ONko täällä muita joiden lapsissa vastaava "tekovika" eli astma periytyy ja sairastuuvat nuorena ?
 
Meillä pojalla 2v9kk on infektioastman. Jatkuvat sairastelut alkoivat n. 2 vuotta sitten. Vuoden ikäisenä sai ekat lääkkeet ja 1,5v. lääkkeistä tuli säännöllisiä babyhalerlääkkeitä kahden osasto jakson jälkeen. Tuolloin lääkkeiksi tuli flixotide ja ventoline. Tämän vuoden puolella mukaan tuli singulair, kun poika oli joka kuukausi kipeä. Sairastelua ollut n. joka kuukausi 10kk iästä alkaen. Viime kesänä oli 2kk terveenä ja nyt on ollut toukokuun lopusta asti ilman ongelmia. Tuolloin tuli muutosta hoitopaikkaan pph:lta-> päiväkotiin. Koska parantuminen tapahtui tuolloin, niin heräsi epäillys, josko pph:lla olisi ollut jotain mikä piti jatkuvaa tulehdusta yllä.

Kotona tehtiin kylppäriremppa viime tammikuussa (todettiin kosteutta) ja silloin loppui pahin reakointi kotona. Sairastelu paheni aina kun oli hoidossa. Allergia testit olivat negoja.

Meillä pahinta on ollut kevät. Syksy ja talvi mennyt ihan kotona, mutta kahtena keväänä nyt oltu osastolla. Nyt jännityksellä odotan miten tästä eteenpäin menee kun syksy tulee. Tosin nyt poika ei ole juurikaan hoidossa (kerran viikossa 3h), sillä mä olen äitiyslomalla. Ja toden teolla toivon ettei tämä kakkonen ole samanlainen sairastelija.
 
jännä jos ei teille ole puhuttu siitä että ei hoitoon, meillä sanoi heti silloin ensimmäisen astmaatikon kohdalla että ei missään nimessä hoitoon että kotihoitoa sinne 3v asti koska infektiot haittaa toipumista ja nyt kun käytiin kesällä kontrollissa niin sanoi että kun nyt ei ole vielä hoitoon lähtö ajankohtainen niin aina parempi mitä pitempään voi kotona olla. Siis toki ymmärrän jos ei ole mahdollisuutta olla kotosalla , itsellä se on ollut ja olen iloinen siitä että meilä on sairastelut pysyneet minimissä. Katsotaan sitten miten kovasti nää sairastaa kun hoitoon joutuuvat tai siis nuorin joutuu, isothan kerkiää aloittaa koulun ja eskarin ennen kuin joudun töihin lähtemään.
Jaksuja teille ja onnea odotukseen!
 
Meillä kaksi lasta ja kummallakin astma. Vanhempi 9 vuotias sai siagnoosin pari vuotta sitten. Nuorempi 7 vuotias sai diagnoosin 1 vuoden ja 3 kuukauden ikäisenä. Eli meillä eletty astman kanssa jo vuosia. Tällä hetkellä kummallakin lääkkeinä käytössä seretide ja tarvittaessa ventoline.

Tilanne tällä hetkellä hyvä, ei mitään oireita ja kaikki kunnossa. Talvet ja syksyt meillä yleensä hieman hankalampia, mutta toivon että seretiden kanssa ei edes tule nyt niitä ongelmia.
 
Ei ole ollut mahdollista olla kotona. Pakko oli palailla opiskelemaan. Ja musta ei olisi ollut 3 vuodeksi kotiin. Toki jos pojan vointi olisi ehdottomasti vaatinut, niin sitten olisi ollut pakko. Missään vaiheessa ei ole esitetty kotiin jäämistä lääkärien puolelta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mii83:
Meillä pahinta on ollut kevät. Syksy ja talvi mennyt ihan kotona, mutta kahtena keväänä nyt oltu osastolla. Nyt jännityksellä odotan miten tästä eteenpäin menee kun syksy tulee. Tosin nyt poika ei ole juurikaan hoidossa (kerran viikossa 3h), sillä mä olen äitiyslomalla. Ja toden teolla toivon ettei tämä kakkonen ole samanlainen sairastelija.
Voisiko lapsella olla siitepölyallergiat? Meidän astmaatikko on oireillut aina pahiten juuri keväisin. Pienempänä ei näkynyt allergiatesteissä mitään, mutta viisi vuotiaana prickeissä näkyi koivun ja lepän siitepölyallergiat. Siitä siis johtui huono vointi keväisin. Tänä keväänä oli ekaa kertaa käytössä Xyzal ja kevät menikin oikein hyvin! Lääke pitää vain aloittaa ajoissa, ennen kuin oireilut alkaa. Seurasinkin koko kevään tarkkana siitepölytiedotuksia netistä =)

 
Minulla ja lapsillani 2, 4 ja 6v on astma. Vanhimmalla lapsella on tällä hetkellä astma oireet tosi pahana. Otetaan 3 x avaavaa x 4krt pv. Sekä aamulla ja illalla hoitavaa x 2.
Näillä kahdella muulla on flunssan yhteydessä pahana. Silloin ei auta lääkkeet kovin paljoa, spiralla pitää käydä lisäksi aamuin illoin. Mutta jospa helpottais kun isommaksi tulevat.
Kaikki ovat tarhassa hoidossa. Eikä siellä ole ollut ongelmaa asiasta. Hyvin ovat pärjänneet.
Yöt on levotonta aikaa kun aina joku yskii ja henki vinkuu mutta onneksi nukahdan heti kun lääke on annettu, yskiminen ja hengen vinkuminen hellittää...
Taas on yksi yö edessäpäin....
:/ :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mammax3:
Alkuperäinen kirjoittaja Mii83:
Meillä pahinta on ollut kevät. Syksy ja talvi mennyt ihan kotona, mutta kahtena keväänä nyt oltu osastolla. Nyt jännityksellä odotan miten tästä eteenpäin menee kun syksy tulee. Tosin nyt poika ei ole juurikaan hoidossa (kerran viikossa 3h), sillä mä olen äitiyslomalla. Ja toden teolla toivon ettei tämä kakkonen ole samanlainen sairastelija.
Voisiko lapsella olla siitepölyallergiat? Meidän astmaatikko on oireillut aina pahiten juuri keväisin. Pienempänä ei näkynyt allergiatesteissä mitään, mutta viisi vuotiaana prickeissä näkyi koivun ja lepän siitepölyallergiat. Siitä siis johtui huono vointi keväisin. Tänä keväänä oli ekaa kertaa käytössä Xyzal ja kevät menikin oikein hyvin! Lääke pitää vain aloittaa ajoissa, ennen kuin oireilut alkaa. Seurasinkin koko kevään tarkkana siitepölytiedotuksia netistä =)
Kyllä epäilen siitepölyjä tai ulkoilman pölyisyyttä yleensä. Astmaatikoille pelkkä pöly voi pitää tulehduksen yllä. Tänä keväänä oikeasti allergialääkkeet auttoi (kun tajusin pyytää kokeeksi), mutta testit näyttivät negaa. Haluan että myöhemmin testataan uudelleen. Minulla ja miehellä on siitepölyallergioita, joten on todennäköistä että pojallakin.
 
Ja diaknoosi on infektioastma, saatiin reilu vuosi sitten. Mitään selkeetä aiheuttajaa ei ole, vaikka kyllä astmakohtaukset (koputtaa puuta) jääneet pois kun sisäilma saatiin kuivemmaksi. ts en kuivata pyykkiä sisällä ollenkaan.
Meillä ei siitepölyt ole aiheuttaneet ongelmia, todettuja allergioita koira ja kissa, mutta kumpaakaan ei lähipiirissä ole.

Silti melkein 2v kesti sitkeä sairastelu ja joka flunsassa astmakohtaus ja flunssia tuli kuukauden välein. Nyt flunssia on edelleen, mutta astmakohtauksia ei ole tullut. Käytössä Flixotide 125mg, Serevent ja Ventoline.

Tammikuussa on poika lähdössä hoitoon, että saas nähdä kuinka alkaa alusta vai alkaako.

Olen nyt viemässä häntä uudelleen lääkäriin, jotta lääkäri ottaisi kantaa nielurisoihin, mielestäni aivan valtavat. Kun olen miettinyt nyyden suuruudella olevan yhteyttä jatkuviin flunssiin.
 
Meillä neljästä lapsesta kolmella on astma. Esikoinen on terve. Kakkonen oli 4v kun todettiin, kolmonen 1v8kk ja nelonen 6kk.

Kolmosella on varsin hyvin kurissa pysyvää sorttia, avaavaa tarvitaan vain muutamia kertoja kuussa. Käytössä hänellä Flixotide ja ventoline.

Kakkosella on ahdistusta melko usein. Talvet, keväät ja kesät on hankalia. Lisäksi on eläinallergiaa ja murheenkryyniksi on nyt tullut eskarin aloitus päiväkodissa. Yskää on jatkuvasti. Tytöllä menee Flixotide 2+2 x vrk, Singulair 1 x vrk ja tarvittaessa Ventoline. Nyt ollaan taas menossa lääkäriin miettimään hoitavan lääkkeen vaihtoa, kun ei pysy oireet kurissa. Seretideä kokeillaan seuraavaksi.

Nelonen oli jo ihan pikkuvauvasta asti todella limainen ja yskäinen. Siskojen diagnoosien perusteella ruvettiin melko pian epäilemään astmaa. Vauvana väsähti helposti ja usein sinersi, varsinkin itkiessä ja hengitys pihisi. Spiralla on jouduttu muutaman kerran käymään, kun ei kotikonstit enää auttanu. Nyt ikää on 1v4kk ja lääkkeinä Pulmicort 1 + 1 (2 +2 ) x vrk, singulair 1 x vrk ja Airomir tarvittaessa.

Kaikilla on päivittäinen lääkitys, eikä kenelläkään vielä ole pystytty pitämään taukoa.
 
Täälläkin eräs astmaatikon äiti. Vauva oli levoton ja vinkui pienestä asti. Todettiin maitoallergia (on jo ohi) ja astma.

Sairasteli ihan samaan malliin kotona kuin hoidossakin. Tosin heti hoidon alettua oli koko ajan kipeänä kunnes vaihdettiin paikkaan, jossa ei ollut muita lapsia meidän esikoisen lisäksi. Oli siitepölyallergiaa lukuunottamatta aika terve koko kesän. Nyt räkätaudit vaativat ventolinea eikä hoitopaikkan muita lapsia voine välttää. Pulmicort ja Singulair jatkuvana.

Tuossa alussa joku kirjoitteli hoitavan lääkärin suositelleen kotihoitoa kolmevuotiaaksi.
Hetken jo meinasin syyllistyä, mutta enpä taida sittenkään ehtiä. Jaksamista vaan kaikille. :hug:
 
Ehdinpäs tossa ylempänä mainita, että kolmosella on astma hyvin hallussa... Käytiin kontrollissa, eikös vaan saanut hänkin Singulairin lisäksi... Selvät vinkunat kuulu keuhkoista, eikä ole edes räkätauti päällä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja brutus:
Ja diaknoosi on infektioastma, saatiin reilu vuosi sitten. Mitään selkeetä aiheuttajaa ei ole, vaikka kyllä astmakohtaukset (koputtaa puuta) jääneet pois kun sisäilma saatiin kuivemmaksi. ts en kuivata pyykkiä sisällä ollenkaan.
Hei, alkoi kiinnostaa infektioastmalapsen äitinä, onko kostealla huoneilmalla merkitystä?
Minä kun nuhan tullen käytän kostuttajaa ja kaikki mahdolliset pyykit ripustan makuuhuoneeseen että "räkä tulis ulos". Voi herranjestas, jos se onkin ollut pahasta! Mulla on parivuotias tyttö, ja nuhan tullen on tosi kova ahdistus päällä varsinkin nyt, kun estolääkitys jätettiin kesäkuussa kokeilumielessä pois.Muuten astmaoireita ei ole juuri ollut, ja kaikki kokeet on ollu negatiivisia. Lääkityksenä tarvittaessa sitten Pulmicort ja Airomir.
Mutta valaiskaa minua tuosta huoneilmasta, kiitos =)
 
meillä 2 ahtailijaa.rasitus-allerkia-ja infektioastmat kummallaki.kevät ja kesä meni hyvin mutta elokuun lopulla alkoi taas ankara sairastelu ja ahtailu :'( kontrolleissa käytiin elokuun alussa jollion hoito oli kohillaan ja suunniteltiin jopa singulairien pois jättyä mutta tuliki nyt takapakkia joten sama lääkitys jatkuu...meillä (nyt 1,5v) lapsi on herkkä maalejen ja vahojen hajuille.ei kestä vahattuja kalusteita.myytiin kaikki ne pois ja tilanne helpottu mutta nyt ahtailut alkanu syksyn tullen uuestaan...meillä omalääkäri sanoi että jos joskus lähen töihin niin lapsia ei saa viiä hoitoon vaan hoitajan täytyy tulla kotia kun vaikiat astmat niillä.mutta kotona viihyn että katottaan josko ahtailut ehtis helpottaa enne työelämään menua:)
 
mää oon kuivattanu pyykkiä jonku verran sisällä ja tytöllä oloa helpotti kun illalla laitto kostean pyyhkeen sängyn päätyyn.ilma raikastu,mutta varmaan yksilöllistä kelle soppii kelle ei...
 
Meillä tämä astmajuttu on aika uusi. Eka sairaalajakso oli n. 1,5 kuukautta sitten (tyttö silloin 11kk). Saatiin ventoline kotiin ja viikko oltiin kotona ja takas osastolle. Siitä pari viikkoa ja yksityiselle mentiin kun edelleen ahdisti aika paljon. Saatiin Flixotide. Nyt ollaan sitä käytetty viikon verran ja edelleenkin täytyy lisäksi antaa ventolinea. Onko tämä normaalia??? Lääkäri sanoi että uudestaan tulla jos ei 2-3 viikon kuluttua ala olemaan normaalia eli silloin pitäin avaava lääkitys olla pois jos ei flussaa ole.

Minua nyt huolestuttaa että mitä tämän kanssa tulee nyt neuvoksi kun ventoline joutuu antamaan n. 3-4 kertaa päivässä edelleenkin, vaikka siis flixotide on jo käytössä eikä nuhaakaa ole. Onko joku muu joutunut näin kauaa antamaan tuota avaavaa rinnalla. Kokemuksia??

Epäilen jo tämän talon olevan hometalo, joten vuokra-anomus toisaalle on jo vetämässä...

Ihan pihalla tässä ollaan ja huolesta soikeena.... :ashamed:
 
katikalle:meillä lapsilla vaikeat astmat puhkes kun asuttiin home vuokra-asunnossa :'( edelleen tropit käytössä mutta nyt voitiin kesän aikana vähentää lääkitystä.vielä teillä on toivoa tilanteen suhteen että hoitavaa(flixotideä) vahvennetaan.mikä teillä on tämän hetkinen vahvuus?meillä alotettiin kuopukselle 3kk ikäsenä astmalääkitys ja nostettiin melko pian 125mg flixotideen ja se tuplana hankalina aikoina aamua-iltaa...meillä vaihellu paljon tuo että paljonko avaavaa tarvinnu antaa...eli kun paha vaihe niin sitä mennee ja paljon :headwall: yks kerta oli että 3 vuorokauden sisällä piti antaa 150 suihketta kun muukaan ei auttanu :'( :( mutta yleensä kohtaukset rauhottunu vkon sisällä että n.vko on pisin aika jolloin tarvinnu säännöllisesti avaavaa.hyvä jos olette hakeutumassa pois asunnosta jos siellä hometta.home ei ainakkaa asiaa paranna!voiko olla joku ruoka-aine mikä vetää ahtaalle kun ei nuhaa oo tällä hetkellä...tai onko keuhkoja kuvattu...onko kuumeeton keuhkokuume.?.*nettitohtori pähkäilee* :snotty: on se semmosta salapoliisin työtä saaha aina selville mistä ahtailut johtuu.meillä oli välillä IHAN KAUHEETA.joka paikka piti pittää tosi puhtaana kun heti alkoivat ahtaileen jos ei siivonnu,petikamppeet joka vko tuulettaa tai siitepölyaikoina vaa puistauttaa ulkona....kyllä joskus tuntuu että voi kun vois heittää piiput ja muut lääkkeet roskakorriin :ashamed:
 
Meillä kolme lasta, 2, 5, ja 6 v ja kaikille tuli minulta perintönä astma. Vanhimmalla on pahimpana tällä hetkellä. Vaihdettiin pari viikkoa sitten lääkkeet ja nyt odotellaan että alkas helpottamaan. Matot olen kantanut varastoon ja siivoilen sitten joka ilta joutessani.....
Tenavat ovat päiväkodissa eikä se ole vaikuttanut astmaan ollenkaan. Päinvastoin ovat siellä pärjänneet tosi hyvin. Mutta kun meillä sitten on sitä yöyskää niin nukuppa siinä sitten itse kun toinen yskii niin että talo raikuu.
Kahdella nuoremmalla on sitten enempi infektioastma, eli räkätaudin aikana henki ei tahdo kulkea.
Kaks vuotias tytteli oli vuoden vanha kun räkätaudissa veinas tukehtua sänkyyn. Tuli kauhea yskänpuuska ja sitten tytteli ei enään hengittänyt ennenkuin otin sängystä ylös istulleen. Käytiin lääkärissä mutta ei saatu lääkettä. Ja monta yötä valvon ja nostin tytteliä istumaan yskänpuuskan jälkeen. Menin uudelleen lääkärille kun väsymykseltäni en enään jaksanut mitään, mutta ei veinannut lääkitystä saada edelleenkään. Sanoin lääkärille että jos ei anna lääkitystä niin aloitan toisten lasten astmalääkettä käyttämään ilman lääkärin valvontaa. Niin jopas kirjoitti oman lääkkeen. Muutama yö meni vielä heräillessä mutta ei enään hengityskatkoksia tullut. Viikon päästä mentiin kontrolliin, niin tuumasi lääkärikin että lääke on tainnut auttaa kun äitikin näyttää niin pirteältä ja kirjoitti sitten koko vuoden lääkkeet....
 
Meillä viime talvi meni koko ajan silleen että ventoline oli käytössä lähes päivittäin aamuin illoin ja kerran kuussa viikon ajan useamminkin. En tiedä olikohan meilläkin kosteudella merkitystä, sillä tammikuussa tehtiin kylppäriremppa (siellä todettiin kosteutta, mutta rakenteissa ei sitten ollutkaan mitään) ja sen jälkeen poika ei enää reakoinut kotona. Hoidossa edelleen reagoi tuon jälkeen ja veikkailuna oli että hoidossa jokin piti tautia päällä. Sillä kuten kai aikaisemmin jo kirjoitin, niin hoitopaikan jälkeen poika ollut terveenä.

Nyt eka lenssu viime toukokuun jälkeen (jolloin hoitopaikka vaihtui). Vielä ei ole tarvinnut lisätä lääkitystä. Nyt jännäillään josko selvittäisiin ilman mitään lisää. Olisi tosi ihanaa jos lääkitys (hoitava vaihd. 04/07) olisi nyt kohallaan (seretide 2x1 ja singulair 1x4mg) ja mitä ihaninta olisi että päästäisiin joskus lääkkeistä eroon.
 
Olen lukenut mielenkiinnolla kirjoituksianne. Meidän lapsella RS-viruksen jälkeen alkoi henki pihistä ja oli kovaa yskää. Hän sai pediatrilta Ventolinea ja Becotidea hengiteltäväksi babyhalerilla muutaman viikon ajaksi. Lääkäri kertoi, että tämä saattaa jäädä ensimmäiseksi ja viimeiseksi "astmakohtaukseksi", koska ikää lapsella alkaa jo olla. Toki myös sanoi, että uusiakin saattaa...Mutta hänen tietojensa mukaan n. 3 vuotiaana ns. infektioastma saattaisi jäädä pois. Saimmekohan oikeata tietoa ? Lisäksi olisin kysynyt, että miten ihmeessä pesemme babyhaleria ja kuinka usein ?
:ashamed:
 
Iän myötä yleensä infektioastma helpottaa suurimmalla osalla. Osalla taas muuttuu "tavalliseksi" astmaksi. Näin meitä ohjeistettiin joskus.

Mä pesen babyhaleria liian harvoin. Pitäisi ainakin kerran viikossa pestä, tämä siis oma tuntemukseni. Mä puran sen osiin. Siniset osat huuhdon vedellä ja muoviset osat pesen miedolla pesuainevedellä ja pulloharjalla.
 
meille neuvottiin kun kävin apteekista viime viikolla uuden halerin hakemassa että sisäpuolta ei sais millään karkealla hangata että pienikin naarmu siellä sisäpuolella rupeaa keräämään sitä lääkeainetta sinne sisäpintaan ja silloin ei kaikki mene perille asti. Minäkin olen aiemmin pessyt pulloharjalla mutta nyt sitten otin neuvosta vaariin ja pistin harjat pois. Ihan kevyesti kuulemma voi pehmeällä paperilla sitä sieltä sisältä pyyhkiä ja neuvoivat että liotus haaleassa pesuaine vedessä riittää pesuksi. Katsotaan nyt mitä haaleri sanoo uusista ohjeista, ;)
 
Kiitos neuvoista :flower:

Apteekista olivat miehelle sanoneetkin, että babyhaleria ei saisi pestä harjalla eikä edes kuivata paperilla. Pesu miedossa pesuainevedessä ja sitten annetaan kuivua rauhassa. Jos pyyhkii paperilla, haler:iin tulee staattista sähköä ja sekin kerää lääkettä itseensä.
 

Yhteistyössä