Asioita, joita minä päiväkodin työntekijänä ihmettelen

• Viestiketjun aloittaja ämmästelijä
  • Ensimmäinen viesti
ämmästelijä
Edes takaisin kulkeva reppu, jota ei kotona edes avata
- Siellä on sitten likapyykit, mörrimetsästä jäänyt banaani ja tiedotteet sulassa sovussa viikkotolkulla. EHKÄ tapahtuu jonkinlainen skannaus, kun asiasta mainitsee. Kerran repusta löytyi jopa kondomeja lomalta palattua. Mitä hittoa??

2. Likaiset lapset ja vaatteet
-Sen ymmärrän, että on vähävaraisia, joilla on myös vähän vaatteita ja senkin, ettei esim ole omaa pesukonetta. Kuitenki ihmettelen, miksi jotkut lapset tulee viikon samoissa vaatteissa. Vaikka ei näkyviä tahroja olekaan (useimmiten on) alkavat vaatteet haista. Useissa perheissä on myös lapset likaisia ja haisevat. Eikä nämä kaksi tapausta ole automaattisesti samat, vaan toisinaan likaisissa vaatteissa on puhtaat lapset ja puhtaissa likaiset. Kuvaus päivänäkin oli yhdellä lapsella niin likaiset vaatteet, että ihan suretti. Lapset voi tulla jopa vaatteissa, jotka ovat edellisenä päivänä laitettu pyykkiin.

3. Epäasialliset ulkoiluvaatteet/rikkinäisrt vaatteet
-Puuttuu hanskat, pipot, kumpparit, lämpökerrastot jne. Joskus talvihaalarit on niin ohuita, että jo ennen pakkasia lapset palelee. Sit kaivetaan varavaatteista villasta väliin ja silti palellaan.

Ja huomauttaisin nyt, että näiden tapausten, jotka hämmästyttää, vanhemmat ovat siistejä, laittautuneita, hyvissä töissä käyviä ihmisiä, jotka ainakin ulospäin vaikuttavat tavallisilta iloisilta perheiltä. Toki taustalla voi olla vaikka mitä, mutta jos on varaa laittaa aikaa ja rahaa itseensä ja harrastuksiin, luulisi olevan aikaa ja rahaa satsata myös lasten perustarpeisiin.

Jospa se aika juuri menee siihen itseensä panostamiseen, sitten ei enää ole aikaa panostaa lapseen. Jossainhan se aikaraja tulee väkisin vastaan. Näin ne on ihmisten prioriteetit muuttuneet ajan saatossa. Oma äitini joskus selitti, kuinka heillä oli välillä niin köyhät oltavat, että lasten piti käydä naapurista jauhoja kerjäämässä, mutta lapset suittiin ja siistittiin aina, siitä ei luistettu koskaan. Nykyään suitaan ja siistitään oma pää, mutta lapset saavat kulkea kuin kerjäläiset.

"vieras"
Mun äiti häpesi aikoinaan, kun päiväkodista valitettiin, että me lapset tullaan aina likaisissa vaatteissa. Äiti on tarkka, ja vaikkei meillä paljon/hienoja vaatteita köyhyyden takia ollut, puhtaat olisi voinut laittaa. Vaan äiti teki vuorotyötä ja isä yleensä huolehti lapset päiväkotiin ja vaatteet päälle jne. ja se taas ei ole ollenkaan tarkka :D Tuntuu olevan monella muulla miehellä sama juttu... (ja ennen kuin joku (mies) vetää herneen nenään, en väitä että kaikki olisivat yhtä "boheemeja", mutta oman pienen otannan perusteella väittäisin silti, että se on useammin isä kuin äiti, joka ei huomaa tahroja lasten vaatteissa)

Jotkut kai laittaa huonompia (ulko)vaatteita päiväkotiin kun pelkää että niitä häviää tai menee huonoksi, vaikka päikyssähän niitä kunnollisia nimenomaan tarvitsisi, kun ulkoillaan paljon... Ja jotkut ehkä eivät ulkoile paljon lasten kanssa töiden jälkeen, niin eivät tajua, ettei vaatetus ole sopiva?

hmmmm
Meillä on lapsella useinkin seuraavana päivänä vaatteet jotka on edellisenä päivänä laitettu pyykkiin. En ole tiennyt ettei niin saa tehdä. Lapsella on tietyt lempivaatteet ja päiväkodin jälkeen ne pestään ja rumpu kuivaa ja aamulla taas päälle samat ja näin lapsi on viikon samoilla. Oppia ikä kaikki, nyt tiedän ettei niin saa tehdä.

• Tykkää
Reactions: Zarppa
ghyt
"vieraa " kanssa samaamieltä siitä että moni (ei kaikki) mies ei oikein edes huomaa onko vaatteessa tahra tms... Tai sopivatko vaatteet yhteen tms.

Meillä jos mies vie lapset hoitoon, niin yleensä katson vaatteet heille valmiiksi ja lapset osaavat kyllä jo itsekin katsoa ovatko vaatteet siistit jne.

Sinällään pidän tärkeänä senkin takia näitä ap sanomia asioita, että on paljon helpompaa opettaa vaikka 4-6v katsomaan että vaatteet on puhtaat ja ehjät kun yrittää sitten teinille opettaa puhtautta... (silloin se on jo vähän myöhäistä)

Ap kanssa kyllä samaa mieltä asiolista, lisäksi tiedän senkin että siistejä ja puhtaita lapsia on paljon kivempi hoitajienkin silitellä/ottaa syliin kun lapsia jotka haisee, vaatteet likaisia jne. Joten tiedän että lapseni saavat positiivista huomiota enemmän kun ovat puhtaita =) Eikä kyse ole mistään muotivaatteista tms. mutta siitä että hiukset ja lapsi on puhdas ja vaatteet ehjät, siistit ja puhtaat (ja vaihdettu riittävän usein)

Itse olen opettanut jo tarhaikäisille että pikkarit ja sukat menee joka ilta pyykkiin, myös t-paita lähes joka ilta. Päällysvaatteet sitten voivat olla muutaman päivän. Osaavat itsekin jo toimia sen mukaan.

"vieras"
Meillä on lapsella useinkin seuraavana päivänä vaatteet jotka on edellisenä päivänä laitettu pyykkiin. En ole tiennyt ettei niin saa tehdä. Lapsella on tietyt lempivaatteet ja päiväkodin jälkeen ne pestään ja rumpu kuivaa ja aamulla taas päälle samat ja näin lapsi on viikon samoilla. Oppia ikä kaikki, nyt tiedän ettei niin saa tehdä.
No heh heh. Aloittaja mainitsi, että tahrattomatkin vaatteet alkavat haista, joten eiköhän päiväkodin työntekijät erota, onko lapsen päällä oleva vaate puhdas ja pyykistä tullut, vai suoraan eilisestä pyykkipussista päälle kaivettu.

"vieras"
Meillä vasta aloitettu päiväkotielämä ja joka päivä laitan uudet vaatteet, enkä edes viitsi laittaa niitä eilisen päivän legginsejä vaikka olisivatkin puhtaat, koska ajattelen, että arvostelevat, että samoissa vaatteissa taas. Ollaan aika vähävaraisia ja silti olis vaatteita vaikka kahdelle viikolle erit.

Peseytymisen kanssa on sitten vähän vaikeampaa...kylpyyn lapsi kyllä menee mielellään, mutta hiusten pesu on vaikeaa. Yleensä yritän viikonloppuna pestä hiukset ja jostain syystä lapsi hikoilee öisin niin paljon, että kyllä se tukka likaiselta näyttää jo loppuviikosta. En vaan jaksa sitä hysteeristä huutoa monta kertaa viikossa.

"vieras"
Ja tosiaan, jos meillä mies laittaisi lapsen vaatteet ja tarkistaisi lapsen puhtauden, niin kävisi varmaan noin miten ap sanoo. Unohtaisi varmaan pestä vaatteet ja katsoisi vaan nopeasti, että "joo puhdasta on".

"Hanna"
Meillä varastettiin juuri päiväkodissa lapselta upouusi collegetakki. Oli nimikoitu.

Sanoinkin juuri miehelle, että tästä lähtien laitetaan päiväkotiin kaikkein huonoimmat vaatteet aina päälle, niin ei sitten harmita niin paljon, kun häviävät kuitenkin siellä. Nyt käytössä on ollut college-takki, jossa on olkapäässä joku pinttynyt likatarha. Ei lähde pesussa pois.

Heh, mä luulin että tehdään vähintään ls-ilmoitus jos on enemmän kuin 2 päivää samat vaatteet päällä lapsella.:D Mutta että viikon samoilla. Sittenhän mulla ei ole mitään hätää.:D

Mun mies ei myöskään ole tarkka lapsen vaatetuksen suhteen. Jos annan sille luvan pukea lapsi, niin se on todennäköisesti vanhoissa likaisissa vaatteissa, tai se ottaa kaapista ne kaikkein rumimmat ja liian isot vaatteet. Muuten on aivan loistava isä ja tasavertainen lapsen huolehtimisessa. Mutta toi vaateasia.:LOL:

Mietinpä tässä juuri... Minua ei ole koskaan kiinnostanut ovatko lapsille hankkimani vaatteet muotikuteita tai parasta mahdollista merkkiä, kunhan toimivat ja hoitavat tehtävänsä. Silti saan nautintoa siitä, kun näen lapset siisteinä ja hyvin puettuina ja koen pienoista äidin ylpeyttä siitä, että lapseni lähtevät kouluun ja hoitoon aina yhtä siististi puettuina ja laitettuina, vaikka sitten tulisivatkin takaisin lounaat rinnuksilla tai housut hiekassa :attn: Anoppini aikoinaan tokaisi, että "puet lapset kuin mustalaiset" tarkoittaen sitä, että lapset näyttävät aina siltä kuin olisivat lähdössä pyhäkouluun. Puolisokin jaksaa ivata, kun tarkistan kynnenaluset ja syynään lapset ympäriinsä vaikka lähdettäisiin tuikituttuun kyläpaikkaan.

Itse puolestaan saatan lähteä kaupungille kampaamatta hiuksia ja tykkään pukeutua milloin mitenkin, hyvinkin boheemisti. Ei ole mikään kynnys lähteä kauppaan Nokian mustissa kumppareissa tai mennä tuttuun kylään farkuissa ja haalistuneessa t-paidassa. Tuli vaan mieleen, ettei lapsia varmaan tunnista omikseni, kun yhdessä kuljetaan :D Ollaan kuin eri porukkaa.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
Alkuperäinen kirjoittaja ämmästelijä;28977931:
- Siellä on sitten likapyykit, mörrimetsästä jäänyt banaani ja tiedotteet sulassa sovussa viikkotolkulla. EHKÄ tapahtuu jonkinlainen skannaus, kun asiasta mainitsee. Kerran repusta löytyi jopa kondomeja lomalta palattua. Mitä hittoa??

-Sen ymmärrän, että on vähävaraisia, joilla on myös vähän vaatteita ja senkin, ettei esim ole omaa pesukonetta. Kuitenki ihmettelen, miksi jotkut lapset tulee viikon samoissa vaatteissa. Vaikka ei näkyviä tahroja olekaan (useimmiten on) alkavat vaatteet haista. Useissa perheissä on myös lapset likaisia ja haisevat. Eikä nämä kaksi tapausta ole automaattisesti samat, vaan toisinaan likaisissa vaatteissa on puhtaat lapset ja puhtaissa likaiset. Kuvaus päivänäkin oli yhdellä lapsella niin likaiset vaatteet, että ihan suretti. Lapset voi tulla jopa vaatteissa, jotka ovat edellisenä päivänä laitettu pyykkiin.

-Puuttuu hanskat, pipot, kumpparit, lämpökerrastot jne. Joskus talvihaalarit on niin ohuita, että jo ennen pakkasia lapset palelee. Sit kaivetaan varavaatteista villasta väliin ja silti palellaan.

Ja huomauttaisin nyt, että näiden tapausten, jotka hämmästyttää, vanhemmat ovat siistejä, laittautuneita, hyvissä töissä käyviä ihmisiä, jotka ainakin ulospäin vaikuttavat tavallisilta iloisilta perheiltä. Toki taustalla voi olla vaikka mitä, mutta jos on varaa laittaa aikaa ja rahaa itseensä ja harrastuksiin, luulisi olevan aikaa ja rahaa satsata myös lasten perustarpeisiin.
Ainakin tuon talvivaateasian osalta kyse voi olla ihan siitä, että luottaa kaupassa myydyn talvihaalarin todella olevan talveen soveltuva. Aikuisella itsellään ei ole tarvetta hankileikkien kestävään pukeutumiseen, joten hän ei ehkä tiedä, jos lapsen haalari ei olekaan hyvä. Noita hanskoja ja muita asusteita saattaa ihan vaan unohtua joskus.

Meillä lapsella voi olla sama vaate kuin edellispäivänä, mutta se selittyy sillä, että meillä pestään pyykkiä joka päivä. Jos vaate on ehtinyt kuivua, se napataan narulta helpommin kuin haetaan oman huoneen kaapista joku toinen. Likaisia vaatteita ei kyllä ole - paitsi tänään huomasin, että lapsen paidasta ei ollut joku tahra lähtenyt pesussa. Kyseessä oli kiukutteluaamu ja lisäksi kiire päiväkodin retken vuoksi (piti mennä sinne vähän aiemmin kuin yleensä), joten nopean ajattelutyön tuloksena päätin, etten nyt välitä siitä tahrasta, ja välttääkseni uuden kiukkukohtauksen, etenen nyt vaan muiden vaatekappaleiden pukemiseen enkä aloita uudestaan paidasta. Oli kuitenkin pesty paita.

Joskushan joku isompi lapsi on saattanut itse pukea likaisen (lempi?)vaatteensa, eikä vanhempi ole huomannut/tajunnut, että se on likapyykistä. Yleensä ne vähän vähemmänkin panostavat vanhemmat kyllä varmaan katsovat, ettei mikään ainakaan näytä siltä, ettei välitettäisi tai panostettaisi.

Ja meillä ei välttämättä tosiaan joka päivä avata sitä reppua, jos oletuksena on, että siellä on aamulla sinne laitetut puhtaat vaihtovaatteet. Koska meillä tiedotteet annetaan suoraan käteen, samoin lapsen tekemät askartelut annetaan eikä laiteta reppuun.

laiska, tyhmä, pihi?
sanon minä!
Tai noh miten sen nyt ottaa, se on minä, minä, minä, minä ensin, minun tarpeet, minun elämä, minulla on oikeus, kun minä haluan jne...
muilla ei sitten niin olekkaan väliä, ihmisistä on tullut itsekkäitä minkäs sille voi, ei välitetä edes niistä omista lapsista?
Minäkin tiedän perheen jossa tulot vuodessa n. 80000€ silti lapselle hommataan joka vuosi kirpputorilta käytetty, siis todellakin käytetty jo vanunsa menettänyt ohkainen toppahaalari, lapsi on muutoinkin palelevaa sorttia?:( Itse kuljetaankin sitten paremmissa vaatteissa, en ymmärrä, en?:mad:

Alkuperäinen kirjoittaja laiska:
sanon minä!
Tai noh miten sen nyt ottaa, se on minä, minä, minä, minä ensin, minun tarpeet, minun elämä, minulla on oikeus, kun minä haluan jne...
muilla ei sitten niin olekkaan väliä, ihmisistä on tullut itsekkäitä minkäs sille voi, ei välitetä edes niistä omista lapsista?
Minäkin tiedän perheen jossa tulot vuodessa n. 80000€ silti lapselle hommataan joka vuosi kirpputorilta käytetty, siis todellakin käytetty jo vanunsa menettänyt ohkainen toppahaalari, lapsi on muutoinkin palelevaa sorttia?:( Itse kuljetaankin sitten paremmissa vaatteissa, en ymmärrä, en?:mad:
Mä kuulostan nyt hirveeltä snobilta varmasti, mitä en oikeasti ole, mutta tosiaan joku raja siinäkin mitä kirppikseltä hankitaan lapselle. Esim. kengät ja just talvihaalarit kyllä pitäisi ostaa uutena. Anoppi ostaa paljon vaatteita lapselle kirppikseltä, osa on ollut hyviä, mutta joskus on kyllä niin kuluneita kauhtanoita, joita en todellakaan laita lapselle päälle. Itse ostetaan kyllä aina uutena lapselle kaikki. (hirveeltä kehuskelulta kuulostaa)

"vieras"
Musta taas tuntuu että päiväkodissa

- eivät vaihda lapselle puhtaita vaatteita vaikka vaihtovaatteita on RUNSAASTI!

- eivät pue lasta lämpimästi vaikka on talvivarusteet, lämpökerrastot, lapaset, villasukat ym. Kerran oli lapsella kädet punaiset ja kohmeessa. Eivät olleet laittaneet vilkalapasia rukkasten alle vaikka pyysin laittamaan.

Meillä mies laittoi ennen aina edellisen päivän vaatteet lapselle jos ei ollut suurempia tahroja. Sanoin että illalla riisutaan vaatteet suoraan pyykkiin ja joka päivä vaihdetaan vaatteet.

"vieras"
Minä kyllä tunnustan monet kohdat tuosta. Ja syy on pitkälti se, että mies laittaa lapset päiväkotiin aamuisin, minä kun taas useimmiten haen. Mies ei oikein osaa katsoa noita vaatteita lapsille, ei huomaa pikku tahroja tai erikoisia väriyhdistelmiä. Tyttöjen tukkaa ei osaa laittaa, kyhää aina jonkun sotkuisen ponihännän, jolloin näyttävät jo valmiiksi röllipeikoilta.

Mun mielestä päiväkodissa menee hyvin 2-3 päivää samat vaatteet - ellei niissä ole tahroja, silloin tietenkin puhtaat tilalle. Alusvaatteet ja sukat tietenkin vaihdetaan päivittäin. Meillä käytetään päiväkodissa aina niitä huonompia vaatteita ja säästetään vapaa-ajalle kaikki ihanuudet. Syy on se, että sinnikkäästi siellä päiväkodissa niitä vaatteita (nimikoinnista huolimatta) katoaa tai sitten likaantuu törkeän näköiseksi esim. pihalla (vaikka olin aamulla sen sisävaatteeksi laittanut). Päiväkodissa niitä katselee korkeintaan hoitajat, enkä ole ajatellut, että he niitä vaatteita siellä keskenään arvostelisivat. Toki pidän huolta siitä, että vaatteet ovat sopivia ja ehjiä, mutta siis pesunukka ei haittaa ja hm-laatu riittää mainiosti.

Joskus reppu meinaa seilata samalla sisällöllä edes takaisin, yleensä niinä väsyneinä iltoina ei vaan jaksa ruveta työpäivän jälkeen käymään läpi mitä sieltä löytyy. Aamulla se siis kiireissä nököttää siinä eteisessä, josta se tulee tempastua mukaan. Pahoittelen. Siellä vaan monesti on samat varavaatteet ja korkeintaan pari piirustusta, en ole kokenut sitä mitenkään järisyttävän suureksi asiaksi.

Lapset kyllä ovat puhtaita ja ulkovaatteet säänmukaiset.

hmmmm
[QUOTE="vieras";28978065]Ei tulisi mieleenkään laittaa samoja vaatteita 2 päivää peräkkäin. Usko vaan, ne on likaiset yhden päivän jälkeen!![/QUOTE]

Oikeasti?? Meillä vaihdetaan pikkarit ja sukat päivittäin mutta kyllä itsekin pidän t-paitaa pari päivää ja farkkuja viikon verran. Ei meillä ainakaan mene likaiseksi, kun käydään suihkussa ja mullakin töissä on työvaatteet erikseen (ja niitäkin pidän siellä noin viikon putkeen..). Ihan älytöntä hysteriaa nykyään.

Meillä ei koskaan käytetä edes päällivaatteita kahtena peräkkäisenä päivänä ellei olla oltu pelkästään kotona. Kuitenkin lapset leikkivät yleisten tilojen lattioilla ja nuohoavat milloin missäkin hoidossa ollessaan. Vaatteet menevät suoraan pyykkiin.
Meillä ostetaan uusia vaatteita lapsille usein, en harrasta kirppareita. Silti en ikinä maksaisi 130 euroa kasvavan lapsen toppahaalarista. Sen sijaan ostan pari keskitasoista pukua jotta aina on puhdas ja kuiva varalla. Toki ostan nättejä vaatteita mutta en himoitse tiettyjä kuoseja, tiettyjä merkkejä.
Myönnän että laitan hoitoon vähän huonompaa kampetta mm. ulkoiluun. Ns. kaupunkivaatteet on sitten sille varalle kun lähdemme kyläilemään tai poistumme omalta tontilta. Asumme maalla, myös päiväkoti on maalla ja ei täällä hirveästi hifistellä vaatteiden merkeillä ja yhteensopivuudella ellei lähdetä ns. "ihmisten ilmoille". Vaatteen tärkein tehtävä lasten kohdalla on olla hyvän tuntuinen, sopivan lämmin/viileä, puhdas ja ehjä. Ei minua kiinnosta ulkoillessa onko takki ja kurahousut sävy sävyyn.

En ole itsekään kauhean tarkka tyylistäni ellen ole ihan juhliin/tapaamiseen/bileisiin tai asiakkaan luokse lähdössä. Aika rennosti pukeudutaan. Oman tyylin mukaisesti.
Lastenkaan yhdistelmät eivät aina välttämättä silmiä hivele mutta itse saavat valita tietyistä kamppeista mieleisensä.

En ymmärrä lasten pesemättömyyttä, kerran viikossa hiustenpesu tuntuu kauhean harvalta. Meillä suihkussa käydään joka päivä, joka toinen päivä pestään lastenkin hiukset shampoolla.

Esim. kengät ja just talvihaalarit kyllä pitäisi ostaa uutena.
Miksi ihmeessä? Varsinkin haalarit? Me ollaan ostettu suurin osa haalareista kirppikseltä ihan uudenveroisessa kunnossa, ei niissä ole ollut mitään vikaa. Jotain pesuissa ohentuneita ollaan myös ostettu halvalla syyshaalariksi, tai siis sellaisille keleille kun vk-puku on liian ohut ja kunnollinen toppa liian kuuma - hieman ohentunut haalari on juuri sopiva, eikä alle tarvitse laittaa villahaalaria.

juu ei
Alkuperäinen kirjoittaja ämmästelijä;28977931:

En ole lto, enkä tiedä millaisella alueella asut.
Itse asun lähiössä okt-alueella.
Kyllä minusta taas asia on päinvastoin. Ennen oltiin onnellisia ja päällä lapsillao li mitä oli. Omien isovanhempien aikaan oli hienoa, jos oli kengät jalassa. 70-luvulla oli jotain anorakkia ja tuulitakkia ja toppaa, ei niin väliä mitä kokoa. Vaatteet kiersivät suvussa. Vaatteitea pestiin harvemmin. Samoin lapsia.
Ei sairasteltu sen enempää ja vanhemmat laittoivat rahaa myös itseeensä, säästettiin nopeasti talot, nelikymppisenä oltiin velattomia.

Nykyään lapsille suurin osa ostaa tosi paljon ja lapsia pestään aivan hirveän paljon enemmän kuin ennen. Allergiat ja astmat ja ruoka-aineaallergiat ovat suomessa moninkertaisia verrattuna muihin maihin.

Käytöstavat ovat hukassa ja lasten sallitaan metelöidä ja käyttäytyä röyhkeästi.

Ehkä asut jollain mamualueella, jossa tilanne on eri kuin täällä, minusta ongelma on päinvastanen, vettä pitäisi säästää eikä tuhlata, sama asia pesuaineiden kanssa, jotka me loppupeleissä juomme, päätyvät loppupeleissä eläinkuntan ja viemäriverkkoon.

Eli jos olisin sinä, keskittyisin vähemmän kyttäämään vaatteita ja materiaa ja opettaisin toisten kunnioittamista ja käytöstapoja paljon enemmän.

Yhteistyössä