Asiaa naapureista. EI ole provo :(

  • Viestiketjun aloittaja naapuri
  • Ensimmäinen viesti
naapuri
Naapurimme saivat n. 1,5kk sitten vauvan. No, kerron hieman taustoja.. Nuori perhe kyseessä, ei siinä mitään, itsekin olemme nuoria. Mutta naapurista on aina aika-ajoin kuulunut kauheita tappelun ääniä :( Siis ihan hirveetä töminää ja kolinaa, huutoa, karjumista ja kiljumista. Selvästi siellä on hakattu, en tiedä kumpi ja kumpaa.. Miehen möreä ääni sieltä useimmiten kuuluu. Ensin kuuluu kolinaa, sitten askeleita, sitten huutoa ja sitten tömähdys. Sen jälkeen on aina hiljaista.

En ole puuttunut asiaan, mutta nyt, kun heillä on vauva.. En tiedä, mitä tekisin. Eilen sieltä kuulu ensin pienen vauvan itkua (joskus 22 aikaan ja jälkeen), sitten huutoa (nainen ja mies), sitten taas tömpsähtelyjä, kolinaa, lisää huutamista. Jossain vaiheessa vauva huusi kovempaa, mutta sitten hiljeni. Tuli tosi paha mieli :( Ei ole naapureita nyt näkynyt. Koen vaikeaksi mennä sinne niille sanomaan, en mitenkään pysty.... Ja mitä edes sanoisin?

Mitä teen? Vai teenkö mitään :/
 
eikös se uusi lastensuojelulaki sano että kuka tahansa saa ottaa nykyään yhteyttä lastensuojeluun jos epäilee edellämainittuja asioita. nimettömänä varmasti myös saa ilmottaa. sanokaa jos oon väärässä. älä anna tommosen jatkua, kamalaa!!!
 
naapuri
Kai se täytyy soittaa... Jotenkin tuntuu, että on noloa :eek: Kun ei ne tappelut ikinä ole kestäneet, kuin sen 10-15min, siis se äänellinen, joka niin selvästi kuuluu meidän kotiin. Tilanne on mennyt jo ohi, kun poliisit tulevat paikalle, munhan pitää avata poliiseille ovikin...
 
äiti
Mitäs jos tarjoaisit lastenhoitoapua? Pääsisit lähemmäs perhettä ja näkisit tilanteen paremmin. Ja voisit samalla nähdä onko vauvaan kajottu.

Ihanaa muuten kun olet huolissasi. Niin monet jättävät reagoimatta ja sitten ihmetellään kun lasten mielenterveysongelmat lisääntyvät.
 
nokoo
Alkuperäinen kirjoittaja Smeagol:
eikös se uusi lastensuojelulaki sano että kuka tahansa saa ottaa nykyään yhteyttä lastensuojeluun jos epäilee edellämainittuja asioita. nimettömänä varmasti myös saa ilmottaa. sanokaa jos oon väärässä. älä anna tommosen jatkua, kamalaa!!!
Ei vain saa ottaa yhteyttä lastensuojeluun, vaan on velvollisuus ottaa yhteyttä, jos epäilee lapsen laiminlyöntiä, kaltoinkohtelua tai muuten kotiolot vaikuutavat epävakailta.

Aikuiset vain usein pakoilevat vastuutaan ja antavat tilanteiden kehityyä tosi pahoiksi. Lastensuojelu ei ole mörkö. Se ei automaattisesti huostaanota lapsia,(joskus kynnys huonstaanottoon tuntuu olevan liiankin korkealla ja lapsen elämän annetaan tuhoutua). Huostaanotto on ihan viimeinen ja äärimmäinen keino, jos lapsen terveys ja jopa henki on todella vaarassa. Ensi sijaisesti perhettä pyritään auttamaan muilla tukitoimilla. Eli lastensuojelu auttaa koko perhettä ja pyrkii antamaan perheelle keinoja ja eväitä pois vaikeista tilanteista.
 
sossu
Alkuperäinen kirjoittaja Smeagol:
eikös se uusi lastensuojelulaki sano että kuka tahansa saa ottaa nykyään yhteyttä lastensuojeluun jos epäilee edellämainittuja asioita. nimettömänä varmasti myös saa ilmottaa. sanokaa jos oon väärässä. älä anna tommosen jatkua, kamalaa!!!
Ihan muuten tiedoksi että AINA on ollut mahdollisuus ottaa yhteyttä myös yksityishenkilön lastensuojeluun, ei vain nyt uuden ls lain myötä
 
kyylälle
kyllä kai saa tapella ja huutaa. alakertaan töminä kuuluu tosi kovaa ja äänet pelottavilta. mun yläpuolella asuu mun sisko perheineen ja ne huutaa toisillee aina iltaisin ja öisin ku ovat väsyneitä. kuuluu töminää ja ovien pamauttelua ja tietenkin myös vauvan itkua(jokuhan se herättää perheen). se kuulostaa ihan kauhealle, vaikka ovat vaan kovia suustaan.
 
naapuri
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Mitäs jos tarjoaisit lastenhoitoapua? Pääsisit lähemmäs perhettä ja näkisit tilanteen paremmin. Ja voisit samalla nähdä onko vauvaan kajottu.

Ihanaa muuten kun olet huolissasi. Niin monet jättävät reagoimatta ja sitten ihmetellään kun lasten mielenterveysongelmat lisääntyvät.
Ihan oikeesti mulle tuli eilen mieleen, että jos kävisin naapureilleni sanomassa, että olen aina valmis hoitamaan heidän lastansa.. Ja ihan tosissani, mielelläni hoitaisin vauvaa :) Jos vanhempien hermoja raastaa vauvan itkeminen niin toisivat sen meille ja rauhottuisivat itse, lepäisivät, kävisivät kävelyllä, hoitaisivat parisuhdettaan! Mut miten tällaisenkin asian sanoisi tai ehdottaisi, kun ei kuitenkaan tunneta toisiamme, moikataan kyllä aina ja joskus joku sanakin vaihdettu.

Ei ole mitään asumisneuvojaa tms...
 
sossu
Alkuperäinen kirjoittaja naapuri:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Mitäs jos tarjoaisit lastenhoitoapua? Pääsisit lähemmäs perhettä ja näkisit tilanteen paremmin. Ja voisit samalla nähdä onko vauvaan kajottu.

Ihanaa muuten kun olet huolissasi. Niin monet jättävät reagoimatta ja sitten ihmetellään kun lasten mielenterveysongelmat lisääntyvät.
Ihan oikeesti mulle tuli eilen mieleen, että jos kävisin naapureilleni sanomassa, että olen aina valmis hoitamaan heidän lastansa.. Ja ihan tosissani, mielelläni hoitaisin vauvaa :) Jos vanhempien hermoja raastaa vauvan itkeminen niin toisivat sen meille ja rauhottuisivat itse, lepäisivät, kävisivät kävelyllä, hoitaisivat parisuhdettaan! Mut miten tällaisenkin asian sanoisi tai ehdottaisi, kun ei kuitenkaan tunneta toisiamme, moikataan kyllä aina ja joskus joku sanakin vaihdettu.

Ei ole mitään asumisneuvojaa tms...
Sanonko nyt suoraan. Turhaan sä itseäs sinne tyrkytät, vaan soita heti päivystävälle sosiaalityöntekijälle, kun seuraavan kerran kuulet ryminää. Ja vielä parempi jos soitat heti huomenna aamusta sinne soskuun lastensuojeluun, ja teet sen ilmoituksen. Sen voi tehdä nimettömänäkin. Mutta mikäli soitat vaikka yöaikaan hälytyskeskuksen kautta, niin silloin joudut sanomaan nimesi
 
naapuri
Alkuperäinen kirjoittaja kyylälle:
kyllä kai saa tapella ja huutaa. alakertaan töminä kuuluu tosi kovaa ja äänet pelottavilta. mun yläpuolella asuu mun sisko perheineen ja ne huutaa toisillee aina iltaisin ja öisin ku ovat väsyneitä. kuuluu töminää ja ovien pamauttelua ja tietenkin myös vauvan itkua(jokuhan se herättää perheen). se kuulostaa ihan kauhealle, vaikka ovat vaan kovia suustaan.
Just tämän takia tuntuukin vaikealle olla sinne yläkertaan yhteydessä. Kyllä mekin ollaan tapeltu, siis huudettu jne. Kai se sitten kuuluu tänne alakertaan vaan hyvin..
 
äitiminäkin
Alkuperäinen kirjoittaja kyylälle:
kyllä kai saa tapella ja huutaa. alakertaan töminä kuuluu tosi kovaa ja äänet pelottavilta. mun yläpuolella asuu mun sisko perheineen ja ne huutaa toisillee aina iltaisin ja öisin ku ovat väsyneitä. kuuluu töminää ja ovien pamauttelua ja tietenkin myös vauvan itkua(jokuhan se herättää perheen). se kuulostaa ihan kauhealle, vaikka ovat vaan kovia suustaan.
Jos se kuuluu alakertaan, niin miten hyvin mahtaa kuulua vauvalle????
Kannattaisi varmaan miettiä myös sitä miten paljon tappelu voi pelottaa pientä.
 
nokoo
Alkuperäinen kirjoittaja kyylälle:
kyllä kai saa tapella ja huutaa. alakertaan töminä kuuluu tosi kovaa ja äänet pelottavilta. mun yläpuolella asuu mun sisko perheineen ja ne huutaa toisillee aina iltaisin ja öisin ku ovat väsyneitä. kuuluu töminää ja ovien pamauttelua ja tietenkin myös vauvan itkua(jokuhan se herättää perheen). se kuulostaa ihan kauhealle, vaikka ovat vaan kovia suustaan.
Ei se kuule ole mitään kyyläilyä, vaikka lapsesta olisikin huolissaan. Päinvastoin. Nykypäivänä pakoillaan liikaa vastuuta ja pidetään vain huolta omista asioista sillä kustannuksella, että varsinkin lapset joutuvat kärsimään karmeissa oloissa, kun kukaan ei puutu.
Se ei ole kiusantekoa, jos vaikka lastensuojeluun ilmoittaa huolestaan. He tarkistavat asian ja jos perheessä on kaikki ok, niin sehän on hienoa.
 
tantta
Jos jompikumpi hakkaa toista, soitat poliisit.

Ja jos vaan jatkuvasti huutavat ja tappelevat klo 22 aikaan ni ens kerralla menet heti huudon alettua pimpottamaan ovikelloa. Kohteliaasti pyydät anteeksi ja kysyt onko kaikki kunnossa. Seuraavaksi ilmoitat, että huuto kuuluu naapuriin ja häiritsee. Klo 22 kerrostalossa EI ole mikään aika tapella!

Muutenkaan ei ole normaalia "tapella" huutamalla. Riidellä voi, mutta silti pitäisi pystyä ottamaan huomioon lapset ja naapurit.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Älä soita poliisia, soita nimettömänä naapurina lastensuojeluun. Se perhe tarvitsee apua.
Ei, vaan nimenomaan on poliisiasia, jos naapurissa tapellaan niin että ikkunat helisee. Poliisin vierailu saattaa myös rauhoittaa tilannetta jatkossa. Lastensuojeluun on turha soittaa, kun naapurilla ei ole mitään tietoa siitä että vauvaa kohdeltaisiin kaltoin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja naapuri:
Naapurimme saivat n. 1,5kk sitten vauvan. No, kerron hieman taustoja.. Nuori perhe kyseessä, ei siinä mitään, itsekin olemme nuoria. Mutta naapurista on aina aika-ajoin kuulunut kauheita tappelun ääniä :( Siis ihan hirveetä töminää ja kolinaa, huutoa, karjumista ja kiljumista. Selvästi siellä on hakattu, en tiedä kumpi ja kumpaa.. Miehen möreä ääni sieltä useimmiten kuuluu. Ensin kuuluu kolinaa, sitten askeleita, sitten huutoa ja sitten tömähdys. Sen jälkeen on aina hiljaista.

En ole puuttunut asiaan, mutta nyt, kun heillä on vauva.. En tiedä, mitä tekisin. Eilen sieltä kuulu ensin pienen vauvan itkua (joskus 22 aikaan ja jälkeen), sitten huutoa (nainen ja mies), sitten taas tömpsähtelyjä, kolinaa, lisää huutamista. Jossain vaiheessa vauva huusi kovempaa, mutta sitten hiljeni. Tuli tosi paha mieli :( Ei ole naapureita nyt näkynyt. Koen vaikeaksi mennä sinne niille sanomaan, en mitenkään pysty.... Ja mitä edes sanoisin?

Mitä teen? Vai teenkö mitään :/

tee ilmoitus! tee uusi jos ei tule tuloksia! meno voi rauhoittua jos vanhimmalla "kiinnijäämisenpelko"
samoin nainen/mies voi saada apua ammattiauttajalta esim masennukseen, väkivaltaisuuteen, perheterapiaa ym ym.


mutta. pienen lapsen takia ilmoitus täytyy tehdä heti! jos tänä iltana n liian myöhäistä, soita jo huomenna!
ainaisessa riitelyssä, väkivallassa pienet lapset (suomessakin!!) ovat jääneet älyllisessä kehitykseesä jälkee, sairastuneet lapsuusiässä mielenterveyden ongelmiin jne!


väkivalta on vakava asia! siihen kuolee suomessakin paljon naisia ja lapsia (jokunen mieskin) ethän halua että naapurissasi kuuluu "tömähdys" viimeisen kerran?
 
Alkuperäinen kirjoittaja naapuri:
Naapurimme saivat n. 1,5kk sitten vauvan. No, kerron hieman taustoja.. Nuori perhe kyseessä, ei siinä mitään, itsekin olemme nuoria. Mutta naapurista on aina aika-ajoin kuulunut kauheita tappelun ääniä :( Siis ihan hirveetä töminää ja kolinaa, huutoa, karjumista ja kiljumista. Selvästi siellä on hakattu, en tiedä kumpi ja kumpaa.. Miehen möreä ääni sieltä useimmiten kuuluu. Ensin kuuluu kolinaa, sitten askeleita, sitten huutoa ja sitten tömähdys. Sen jälkeen on aina hiljaista.

En ole puuttunut asiaan, mutta nyt, kun heillä on vauva.. En tiedä, mitä tekisin. Eilen sieltä kuulu ensin pienen vauvan itkua (joskus 22 aikaan ja jälkeen), sitten huutoa (nainen ja mies), sitten taas tömpsähtelyjä, kolinaa, lisää huutamista. Jossain vaiheessa vauva huusi kovempaa, mutta sitten hiljeni. Tuli tosi paha mieli :( Ei ole naapureita nyt näkynyt. Koen vaikeaksi mennä sinne niille sanomaan, en mitenkään pysty.... Ja mitä edes sanoisin?

Mitä teen? Vai teenkö mitään :/

tee ilmoitus! tee uusi jos ei tule tuloksia! meno voi rauhoittua jos vanhimmalla "kiinnijäämisenpelko"
samoin nainen/mies voi saada apua ammattiauttajalta esim masennukseen, väkivaltaisuuteen, perheterapiaa ym ym.


mutta. pienen lapsen takia ilmoitus täytyy tehdä heti! jos tänä iltana n liian myöhäistä, soita jo huomenna!
ainaisessa riitelyssä, väkivallassa pienet lapset (suomessakin!!) ovat jääneet älyllisessä kehitykseesä jälkee, sairastuneet lapsuusiässä mielenterveyden ongelmiin jne!


väkivalta on vakava asia! siihen kuolee suomessakin paljon naisia ja lapsia (jokunen mieskin) ethän halua että naapurissasi kuuluu "tömähdys" viimeisen kerran?
 
Ne poliisit ei ihan hirveästi voi tehdä, nimimerkillä se, joka on soittanut poliisit itse omaan kotiinsa aiemmassa suhteessa. Ne voi rauhoittaa tilanteen sillä hetkellä, mutta ilman pahoinpidellyn osapuolen lupaa eivät voi viedä asiaa eteenpäin, ja lastensuojeluun ovat yhteyksissä vain jos näkevät lasta kaltoin kohdeltavan. Näin yksi niistä poliisisedistä mulle kertoi. Eli kyllä mä soittaisin lastensuojeluun suoraan naapurina itse, ja tekisin ilmoituksen: he voivat sitten päättää, tulevatko katsastamaan itse, vai lähettävätkö miliisit paikalle kyselemään perherauhasta. Ja näin perhe joutuu pidempi aikaiseen tarkkailuun, mikä on äärettömän hyvä asia.
 
sossusta
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Älä soita poliisia, soita nimettömänä naapurina lastensuojeluun. Se perhe tarvitsee apua.
MIKSI?!?

Tietysti pitää ilmoittaa poliislle, poliisi tekee käynnistä lastensuojeluilmoituksen, vaikka vauvalla näyttäisikin olevan kaikki ok.
Joka puolella Suomea on myös sosiaalipäivystys, jonka tavoittaa nrosta 112. Sieltä tullaan käymään vaikka keskellä yötä, yleensä kaksi sossua, mutta jos on epäilys väkivallan uhasta, niin myös poliisi tulee mukaan.

Heti kun ens kerralla kuuluu meteliä, soita. Paitsi, jos olet jo kaukaa viisas ja ilmoitat siitä ennen seuraavaa kertaa. Sä voita laittaa sossulle vaikka sähköpostia, jos halua soittaa. Joka huhukin kuuluu tutkia.

 
vieraampi
[
Muutenkaan ei ole normaalia "tapella" huutamalla. Riidellä voi, mutta silti pitäisi pystyä ottamaan huomioon lapset ja naapurit. [/quote]

No jos selkeästi pahoinpitelyä niin sitten soitto poliisille silloin ku äänet kuuluu...

Mutta tohon että ei ole normaalia tapella huutamalla niin mä ainakin oon niin tuliluontoinen et ku hermot ukkoon menee niin ne kans menee ja silloin en kyllä mieti että enpä nyt huudakaan vaan ensin päästän höyryt ulos ja sit vasta keskustellaan. koskaan ei oo väkivaltaa käytetty mutta huudettu kyllä toisillemme ei lapsille. Enkä mä sitä kovin epänormaalina pidä..... Pitäiskö??
 

Yhteistyössä