ärsyynnyinkö turhasta?

Snapsikäsi Edward

Aktiivinen jäsen
07.06.2005
2 101
0
36
Varmaankin, mutta ärsyttää silti.

Kun meillä pojalla on tänään synttärit, ja tietty kavereita kutsuttuna.
Menivät tuohon pihalle leikkimään.
Pihalla on tuommonen lasten katos systeemi, ei mitenkään korkea, ja kiipeilivät sen päällä.
Satuin oleman tupakalla, kun kuulin kun naapurin rouva tuli huutamaan pojille, että "nyt justiinsa alas sieltä'!!"
Kaikki muut tuli alas, mutta meän poika jäi sinne seisomaan.
Nainen huutaa taas persaukosta asti että "nyt jätkä alas sieltä!"
Poika vastaa että "minä en ole mikään jätkä"
Nainen taas " sinä oletkin semmonen pässinpää, kun et voi uskoa.tajuakko nä että leikit hengelläs??voit vaikka kuolla!!"

Joo, hyä että puuttuu, jos oikeasti on aihetta, mutta tuo katos juttu ei tosiaankaan ole korkea.
Minusta tuntuu vain, että piti taas päästä jostain natkuttamaan.
Se pariskunta on muutenkin semmosia, että muksut (ei meidän tai muidenkaan) sais tehä siinä juuri mitään.esimerkkejä on useita.
Eihän heidänkään lapsille kukaan huuda tuossa pihassa, jos on sanomista niin voi sanoa ihan asiallisestikkin

Onhan noita vakavampiakin asioita, mutta jotenkin vain ärsyttää että pitää mennä mekastamaan lapsille, kun asian vois esittää nätimminkin.
ja joo, ennenkun pääsette sanomaan, että miksei se poikas totellu, niin siksi että minä en ole kieltäny kiipeilemästä siinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Oisit huutanu sille ämmälle, että niillä on lupa. :D

empä huomannu, kun jäin kuuntelemaan.
Pitää sanoa ens kerralla, kun vastaan tulee.
Kävin kyllä sanomassa poijille, suht isoon ääneen, että älkää nyt menkö sinne katokselle, kun jotkut taas valittaa turhasta, että turha niitä on tahallaan ärsyttää, ja joutua sitten kuuntelemaan valittamista.

no joo, kaikki ei tykkää omien lapsiensa komentamisesta ja mä en koskaan komenna muiden lapsia, josseivat tee jotain tosi vaarallista... mutta mein kummipoika tippui juuri viime keväänä tuollaisen katoksen päältä ja käsi poikki, joten onhan se oikeasti vaarallista :whistle:

No itse olisin varmaan komentanut myös. Kun ei ikinä tiedä mikä on oikein. Eihän sitä voi tietää mitä vanhemmat antavat tehdä. Olisin pelännyt että jos putoaa, niin saa kuulla olevansa vastuuton aikuinen joka ei välitä mistään.

Alkuperäinen kirjoittaja aave:
No itse olisin varmaan komentanut myös. Kun ei ikinä tiedä mikä on oikein. Eihän sitä voi tietää mitä vanhemmat antavat tehdä. Olisin pelännyt että jos putoaa, niin saa kuulla olevansa vastuuton aikuinen joka ei välitä mistään.

ymmärrän tuon, muta en tykännyt asian esittämis tavasta sitten yhtään.
menetkö sinä huutamaan jahaukkumaan komentaessasi?

Alkuperäinen kirjoittaja Snapsikäsi Edward:

ymmärrän tuon, muta en tykännyt asian esittämis tavasta sitten yhtään.

No en hauku todellakaan. Enkä huuda kuin omille lapsille joskus. Ei kuulu tapoihin, mutta jotkut vähän ronskimpia suustaan. Olisi tietysti voinut ensin kysyä että mitäs lapset touhuaa ja tietääkö vanhemmat.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:

:ashamed: Jos normaalipuhe ei tehoa ja lapsi on mielestäni vaarassa.

jahas, no kukin kai tyylillään, mulla ei vain tulis mieleenkään huutaa kurkku suorana tai haukkua lapsia, ei omia eikä muiden.
Jos ei sana tahoa, niin voipi kävellä pihan yli sanomaan meille vanhemmille, että muksujes puuhat ärsyttää

ihmiset eivät ole vastuussa naapuriensa lapsista!!
Viime kesänä mä jouduin vahtimaan koko pihan kaikkia lapsia jokapäivä tossa pihalla, kun heidän vanhempansa eivät näyttäneet hittojakaan välittävän... Juhannuksen tienoilla mulle riitti ja me lopetettiin tuossa pihassa leikkiminen...

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:

:ashamed: Jos normaalipuhe ei tehoa ja lapsi on mielestäni vaarassa.

jahas, no kukin kai tyylillään, mulla ei vain tulis mieleenkään huutaa kurkku suorana tai haukkua lapsia, ei omia eikä muiden.
Jos ei sana tahoa, niin voipi kävellä pihan yli sanomaan meille vanhemmille, että muksujes puuhat ärsyttää

Jos muksujen puuhat ärsyttää, mietin mielessäni, miksi ne ärsyttävät ja asia ratkeaa useinkin niin. Jos taas lapsi on vaarassa, en lähde etsimään vanhempia. Tämä nyt ei liity teidän tilanteeseen mitenkään: lapsi on 10v ja teiltä näköyhteys leikkipaikkaan.

Minä en nyt tarkottanu sitä, että meän muksuja ei sais komentaa ollenkaan.
saa, aiheesta ja mielellään ihan ihmismäisesti.
minusta tuo ei vain ollu semmonen asia, jonka takia olisi tarttenut huutamalla huutaa.
kyllä minäkin puutun, jos näen että joku on vaarassa tms, mutta en tee sitä huutamalla ja haukkumalla.
tiukka äänensävy on sitten eri asia kuin huuto

Alkuperäinen kirjoittaja hamma:
Mun mielestäni sun poikasikin oli nenäkäs, kun ei totellut aikuista tuollaisessa asiassa. Naapuri olisi myös voinut komentaa asiallisemmin.

oli oli, samaa mieltä, mutta ymmärrän että nousi puolustus kannalle kun heti alko huutop.
varmasti olisi tehonnut paremmin, kun olisi koittanut hillitympää lähestymistapaa

Siinä vaan ei aina auta se että näkee sinne pihaan, kun se putoaminen käy sekunnissa ja siinä voi kyllä ihan tosissaan mennä vaikka henki jos sattuu tippumaan huonosti, joten siinämielessä en ihmettele yhtään naapurinne komentamista. Toki hän ois voinu vähän eri sävyyn ja sanoin asiansa esittää ja tulla vaikka sanomaan teille vanhemmille. Mä en itse kyllä antais lasten kiipeillä missään katoksella mikä ei ole siihen hommaan tarkoitettu,vai onko? Varsinkaan sillon jos on toisten lapsia mukana,siinä kun sattuu sille kaverille jotain niin en uskalla ees kuvitella millaset syytökset vanhemmilta tulee.

Minä olen antanut aina lasteni kiipeillä noiden katossysteemien päällä. varsinkin esikoistyttö rakastaa kiipeilyä, ihan pienestä on saanut kiivetä. tuossa vähän aikaa sitten kiipesi yli 10 metrin korkeudelle puuhun. tykkää kiipeilystä.
en halua varoitella ja kieltää, paitsi sellaiset asiat, jotka vahingoittaa muita.
Muutenkaan en pidä lasten komentelusta. Kaikkia ihmisiä pitää kohdella kunnioittavasti. Tosin itsekin joskus sorrun omieni ja muiden komenteluun (ja omieni uhkailuun kiristykseen )ja sitten on paha mieli.
Se juuri häiritsee ainakin perhepäivähoitajissa, joita olen seurannut, että kaikki, mitä lapsille ulkona puhutaan, on joko kieltämistä tai komentamista, tai muuten alentavaan äänensävyyn puhumista. en haluaisi arvostella, koska itsekään en päivääkään jaksaisi siinä työssä, kaksi lasta on jo niin valtava työmäärä. Aivan täysi työ, jos on yksin heidän kanssa. Yksin on raskasta olla, koska on lähes mahdoton hoitaa hyvin yli 1 lasta yksin. Ainahan yhdelle lapselle tulee tarpeita joihin muita ei pysty tai aina jaksaisi ottaa mukaan, ja he ovat tällä välin vahtimatta.

Suurin osa vanhemmista kasvattavat lapsensa nykyän eri tavalla. Juurikin kiipeillä ei saa missään jne. Me saimmme lapsena kiipeillä varastorakennusten katoilla ym. koskaan ei kukaan tippunut kun sitä sai pienestä saakka harrastaa.

Muuten en antaisi lasten kiipeillä, jos on synttärit kyseessä ja lapset minun vastuulla. Juurikin kun tiedän, ja olen nähnyt ja kuuullut, että suurin osa vanhemmista kieltää kaikenlaisen kiipeilyn lapsiltaan.

En hyväksyisi minäkään vieraan ihmisen huutamista ja haukkumista. 10-vuotias poika jo kyseessä niin pitäs jo tietää mihin pystyy.Jos äiti itse ei näe aihetta kieltää niin ei minusta vieraan pitäis puuttua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muuten en antaisi lasten kiipeillä, jos on synttärit kyseessä ja lapset minun vastuulla. Juurikin kun tiedän, ja olen nähnyt ja kuuullut, että suurin osa vanhemmista kieltää kaikenlaisen kiipeilyn lapsiltaan.

tuo on kyllä totta, että ne vieraat on minun vastuulla ja minä olisinh voinut kieltää kiipeilemästä. mutta nykypäivänä kun tuntuu tosiaan että kaikki on kiellettyä.
omassa lapsuudessa saatiin kiipeillä ja rakennella majoja yms.mielinmäärin, kukaan ei tullut huutamaan.
vaan nyt on kaikki kiellettyjen listalla, rajansa tottakai kaikella, mutta annettais lasten olla lapsia.
parempi että ulkona leikkivät kuin että sisällä nyhjäävät pelikoneitten kanssa =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

tuo on kyllä totta, että ne vieraat on minun vastuulla ja minä olisinh voinut kieltää kiipeilemästä. mutta nykypäivänä kun tuntuu tosiaan että kaikki on kiellettyä.
omassa lapsuudessa saatiin kiipeillä ja rakennella majoja yms.mielinmäärin, kukaan ei tullut huutamaan.
vaan nyt on kaikki kiellettyjen listalla, rajansa tottakai kaikella, mutta annettais lasten olla lapsia.
parempi että ulkona leikkivät kuin että sisällä nyhjäävät pelikoneitten kanssa =)

Ei meitäkään kukaan vahtinut lapsena, ihan sai rauhassa olla ja kiipeillä. Se oli ihanaa lapsena samoin kuin kaikenlainen mattotelineissä roikkuminen ja kiipeily niissäkin. Ainoastan yksi vanha naapurin setä vihasi lapsia ja karjui pois varaston katolta ym. ei meidän äiti välittänyt sen huuteluista antoi meidän olla siellä.

Mutta olen huomannut, että leikkipuistoissa toisten lapset eivät saa kiipeillä kiipeilytelineiden katoilla, eikä tehdä muutakaan.
Minä taas annan tehdä mitä uskaltavat, mutta se on ainoa kielto, että toisia ei satuteta.

Yhteistyössä