Ärsyttävää, kun ei osata kielioppia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pieru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Turha kehuskella että kyllä sitä osataan kirjoittaa oikein, kieliopin mukaisesti ja osataan yhdyssanatkin, muttei täällä palstalla viitsitä kirjoittaa oikein. Ketään ei tahallisesti kirjoita väärin. Joko sitä osaa ja käyttää osaamistaan tai sitten ei ikävä kyllä osaa ja silloin älähtää.

Alkuperäinen kirjoittaja sori vaan:
Turha kehuskella että kyllä sitä osataan kirjoittaa oikein, kieliopin mukaisesti ja osataan yhdyssanatkin, muttei täällä palstalla viitsitä kirjoittaa oikein. Ketään ei tahallisesti kirjoita väärin. Joko sitä osaa ja käyttää osaamistaan tai sitten ei ikävä kyllä osaa ja silloin älähtää.

"KETÄÄN ei tahallisesti" :D :D ,löysää jo pipoa hyvä ihminen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Akka:
Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja Hei:
Kuka palstalainen kirjottikaan semmosella etelä-pohjanmaan murteella ja kuka semmosella pissistyylillä?

En mä vaan tiärä. :xmas:

Mut ei kai etelä-pohojanmaalla puhuta "ooksä, tuuksä, käviksä"?

mä sanon kyllä just noin ja oon etelä-pohjanmaalta. samoin sanon mää oon enkä moon vaikka moni niin tuntuu luulevan, että jokaanen puhuu tuolleen.

niin ja en puhu kamalasti murretta mutta kirjoittaessa (esim. mesessä ) murre tuloo väkisinkin :D

Ei etelä-pohjanmaalla kyllä "oikeasti" sanota mä ja sä.

No sitähän mä just sanoin, että ei kaikki pohjanmaalla puhu moon tai soot vaan suurinosa puhuu "normaalisti" mä oon ja sä oot.

Alkuperäinen kirjoittaja Hih:
Kuka palstalainen kirjottikaan semmosella etelä-pohjanmaan murteella ja kuka semmosella pissistyylillä?

Ei puhuta ei. Jotku opettelemalla opettelee erilaisen puhetavan, tai on muuttanu eri paikkakunnalta. Mun tuttu muutti Vantaalta Kuopioon, niin sille murre 'tarttu' melkein heti. ;) Ei tietenkään oikeasti vaan teeskenteli, tosin teeskentely ei kylläkään oikein onnistunu. :D

Just näin. Mä ja sä on opeteltuja jos henkilö ei oo "mäsä" alueelta muuttanu. Mun kaveriki YRITTI puhua heti muutettuaan uuden asuinpaikkakuntansa murretta. :D

Alkuperäinen kirjoittaja pieru:
Se on enää ei enään. Samoin niinpä on oikein, ei niimpä. Kunpa taas ei ole kumpa. Samoin en käsitä kerta sanan käyttöä esim. "jos kerta tykkäät". Todella typerän kuuloista.

Saa jatkaa listaa!

Hienoo, että olet muita parenpi kieli-opissa. Luulenpa; että enään kellekään ei ole epäselkeätä miten pittää kirjottaa. Suurenpi apukin vois tulla tarpeeseeseen.

mä sanon kyllä just noin ja oon etelä-pohjanmaalta. samoin sanon mää oon enkä moon vaikka moni niin tuntuu luulevan, että jokaanen puhuu tuolleen.

niin ja en puhu kamalasti murretta mutta kirjoittaessa (esim. mesessä ) murre tuloo väkisinkin :D

No kyllä vain moni sanoo.

Tässä ketjussa ei taideta puhua varsinaisesta kieliopista, vaan lähinnä kielenhuollollisista asioista, jotka saattavat siis olla välillä luonnollisen kielen vastaisia. Oikeinkirjoitussäännöt on sovittu, jotta kirjoitetussa kielessä olisi yhteiset säännöt eikä hajontaa oikeiden kirjoitusmuotojen välillä olisi (ongelmia tulisi, jos esim.kaikki kirjoittaisivat virallisetkin tekstinsä omalla murteellaan. Hyvään kirjoitustaitoon kuuluu myös se, että ymmärtää millä tavoin eri yhteyksissä voi kirjoittaa. Varmaankin tällä palstalla voi kirjoittaa paljon rennommin ja puhekielisemmin, kuin jos olisi kyseessä vaikkapa sanomalehden uutinen. Toiseksi, kukaan ei varmasti muista kaikkia oikeinkirjoitussääntöjä ulkoa. Kielen ammattilaisetkin käyttävät apunaan oikeakielisyysoppaita sekä kielitoimiston uusia suosituksia.

murteet on rikkaus ja ei murteilla yleensä puhuta täydellistä kielioppia. Taas joku ihQu stadista joka ei ole nähnyt mitään eikä kuullut mitään muuta kun stadilaista sontaa.

Mua ärrrrrsytäää ihan älyttömästi se, että nykytoimittajat eivät enää osaa teititellä. Ylellä nyt suunnilleen vielä menee jotenkin kohdilleen, mutta sitten nämä hiivatin jannekatajat ja vappupimiät kyselee yhdeltä ihmiseltä ikään kuin tällä olisi skitsofrenia tai toimittaja näkisi kahtena: "Oletteko te, Pekka Helminen, juosseet tänään aamulenkin?" Voi jumankekka!! |O Kun tietysti pitäisi kysyä, "oletteko juossut."

Toinen juttu pisti vihaksi, kun Aamulehti kertoi, että jos saa yliopiilaskirjoituksissa äidinkielenkokeesta 75% oikein, saa laudaturin! :o Mitä hemmettiä? Itse muistan kun kirjoitin, oli maksimipisteet 100 ja 88 vaadittiin laudaturiin. Kirjoitin sadan pisteen aineen, ja sain siitä kunniamaininnan, koska toista ei sillä erää ollut. Tosin kirjoitin syksyllä, jolloin kokelaita oli vähemmän. Nykyään, koska kakaroiden kielelliset taidot ovat laskeneet kuin lehmän häntä, ei suinkaan panosteta äidinkielen opetukseen vaan löysätään arvostelua!! Ei mene jakeluun.

Alkuperäinen kirjoittaja hello:
murteet on rikkaus ja ei murteilla yleensä puhuta täydellistä kielioppia. Taas joku ihQu stadista joka ei ole nähnyt mitään eikä kuullut mitään muuta kun stadilaista sontaa.

Stadissakin puhutaan murretta. Kirjakielemme ei ole luonnollisena kielenä missään päin Suomea. Kirjakieli on "tehty" 1800-luvun lopulla sekoittaen sekä itä- että länsimurteita keskenään (ns. murteiden taistelu). Virallisissa yhteyksissä on aina sopivaa käyttää kirjakieltä. Epävirallissa yhteyksissä (kuten tällä palstalla) voi varmasti kirjoittaa puhekielisesti ja omalla murteellaan (tai vaikka sillä Stadin slangilla). Sen verran pilkkuja pisteitä kannattaa kyllä käyttää, että muutkin saavat tekstistä selvää..

Alkuperäinen kirjoittaja Uudi:
Ei haittaa kielioppivirheet. Luen asioita en virheitä. Sitten, kun ollaan asioista erimieltä, aletaan pistellä kirjoitusvirheillä, kun ei muuta keksitä.

Minä olen samaa mieltä.
Enemmän ketuttaa tuo ainainen huomauttelu kielioppivirheistä,kuin itse virheet.
Riittää kun ymmärtää mitä tarkoitetaan,sama se millä sönkötyksellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaiutin:
Mua ärrrrrsytäää ihan älyttömästi se, että nykytoimittajat eivät enää osaa teititellä. Ylellä nyt suunnilleen vielä menee jotenkin kohdilleen, mutta sitten nämä hiivatin jannekatajat ja vappupimiät kyselee yhdeltä ihmiseltä ikään kuin tällä olisi skitsofrenia tai toimittaja näkisi kahtena: "Oletteko te, Pekka Helminen, juosseet tänään aamulenkin?" Voi jumankekka!! |O Kun tietysti pitäisi kysyä, "oletteko juossut."

Toinen juttu pisti vihaksi, kun Aamulehti kertoi, että jos saa yliopiilaskirjoituksissa äidinkielenkokeesta 75% oikein, saa laudaturin! :o Mitä hemmettiä? Itse muistan kun kirjoitin, oli maksimipisteet 100 ja 88 vaadittiin laudaturiin. Kirjoitin sadan pisteen aineen, ja sain siitä kunniamaininnan, koska toista ei sillä erää ollut. Tosin kirjoitin syksyllä, jolloin kokelaita oli vähemmän. Nykyään, koska kakaroiden kielelliset taidot ovat laskeneet kuin lehmän häntä, ei suinkaan panosteta äidinkielen opetukseen vaan löysätään arvostelua!! Ei mene jakeluun.

En nyt haluaisi saivarrella, mutta ylioppilaskokeet arvostellaan niin, ettäne hajautetaan käyrälle, jossa tietty määrä saa L:iä ja tietty A:ata ja loput siltä väliltä. Jos siis jonain vuonna paras tulos on 75% oikein, niin silloin sillä saa ällän. Eri vuosina siis eri arvosanat eri pisteillä.

Alkuperäinen kirjoittaja suomen kieli:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaiutin:

En nyt haluaisi saivarrella, mutta ylioppilaskokeet arvostellaan niin, ettäne hajautetaan käyrälle, jossa tietty määrä saa L:iä ja tietty A:ata ja loput siltä väliltä. Jos siis jonain vuonna paras tulos on 75% oikein, niin silloin sillä saa ällän. Eri vuosina siis eri arvosanat eri pisteillä.

Siis piti sanomani,että tietty määrä saa impropaturin ja tietty määrä laudaturin. Ja eri vuosien pistemääriä ei siis voi verrata keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Alkuperäinen kirjoittaja Hih:

Ei puhuta ei. Jotku opettelemalla opettelee erilaisen puhetavan, tai on muuttanu eri paikkakunnalta. Mun tuttu muutti Vantaalta Kuopioon, niin sille murre 'tarttu' melkein heti. ;) Ei tietenkään oikeasti vaan teeskenteli, tosin teeskentely ei kylläkään oikein onnistunu. :D

Just näin. Mä ja sä on opeteltuja jos henkilö ei oo "mäsä" alueelta muuttanu. Mun kaveriki YRITTI puhua heti muutettuaan uuden asuinpaikkakuntansa murretta. :D

:D :D miksi ihmeessä ei voi puhua omaa murretta?!?

No kyllä vain moni sanoo.

Kirjotin jo ennemmin, että voi sanoa mutta on opettelemalla opetellu tai muuttanu eri paikkakunnalta. Mä ja sä ei siis kuulu kyseiseen murteeseen.

Teille kekkä ny siälä Etelä-Pohojanmaan murteesta tappeloo..
Murre vaihtelee ihan paikkakuntakohtaisesti ja jopa paikkakunnan sisällä. Siis niitä pieniä vivahde-eroja on.

viellä mitä, ei kait se ketään haittaa miten joku kirjottaa sanat, kuhan ei tule kauheesti yhdys sana virheitä.......ja murteet on iha kauheeta lujettavaa... turhat pisteet ja pilkut, väärässä paikassa kans ärsyttää iha suunnattomasti!!! ja se ettei osata enään käyttää isoja kirjaimia ku alotetaan uus virke.sitte tietysti se jos kirjottaa kaikki yhteen putkeen jättämättä mitään rivi välejä sekin ärsyttää ja on vaikee lukea.kumpa kaikki oppisi kirjottamaan oikeen lapset ja vanhemmatkin eikö vaa?

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Teille kekkä ny siälä Etelä-Pohojanmaan murteesta tappeloo..
Murre vaihtelee ihan paikkakuntakohtaisesti ja jopa paikkakunnan sisällä. Siis niitä pieniä vivahde-eroja on.

Niin vaihtelee, mutta mä ja sä ei kuulu minkään Etelä-pohjanmaan paikkakunnan murteeseen.

Yhteistyössä