Ärsyttävää, kun ei osata kielioppia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pieru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pieru

Vieras
Se on enää ei enään. Samoin niinpä on oikein, ei niimpä. Kunpa taas ei ole kumpa. Samoin en käsitä kerta sanan käyttöä esim. "jos kerta tykkäät". Todella typerän kuuloista.

Saa jatkaa listaa!

Omassa kotonaan |O

Toi riepoo. Niin kirjoitetussa tekstissä kuin puhekielessä. Ei sillä oikeasti ole mitään väliä miten asian ilmaisee, tulee kyllä ymmärretyksi, mutta mä en vaan kestä tota lausahdusta :D

Ai. No mää taas tahallaan kirjotan aina puhekieltä, tuntuu jotenki luonnollisemmalta ku et kieliopillisesti oikein rustaisin. Mut muakin kyl ärsyttää lukee yhdyssanavirheitä, kuten myös pilkkuvirheitä joskus

Alkuperäinen kirjoittaja pieru:
Se on enää ei enään. Samoin niinpä on oikein, ei niimpä. Kunpa taas ei ole kumpa. Samoin en käsitä kerta sanan käyttöä esim. "jos kerta tykkäät". Todella typerän kuuloista.

Saa jatkaa listaa!

Tällaiset ap:n tyyppiset vajaat lauseet, joissa ei ole subjektia ja predikaattia.

Mitkään kielioppivirheet, puhekielisyys, pilkkuvirheet tai yhdyssanahäiriöt ei häiritse juurikaan kun tekstiä lukee, mutta se on ihan kamalaa kun jotkut kirjoittaa yhteen putkeen ilman juuri mitään välimerkkejä, ilman isoja kirjaimia, sivun mittaisen tekstin josta ei saa mitään tolkkua. Kappalejako ihmiset pitkissä kirjoituksissa.. Auttaa lukijaa hahmottamaan vähäsen :)

Ja mua häiritsee tosi paljon kun itse kirjoitan typeriä, pitkiä ja vaikeaselkoisia lauseita. Opettele nainen jakamaan ne lyhyemmiksi!! |O

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Enerkian tuhlausta on alkaa vahtaamaan kielioppivirheitä tälläisellä palstalla.
Ei kaikki osaa kirjottaa, ketä haluis. Turha siitä on ruveta keuhkoon B) :whistle:
Mut ku ne kieli oppi virheet kuullostaa kammoittavalta.

eiks ketään osaa relaa omassa kotonaan. Mua kammoita kenenkään Äidin kielivirheet.

Luulen, että useimmat osaisivat kirjoittaa oikein, jos haluaisivat. Itse en ainakaan ole kiinnostunut tarkastelemaan oikeinkirjoitustani rennossa palstayhteisössä. Pyydän anteeksi kaikilta, joita kielioppivirheeni häiritsevät.

Sannoovat savon kielestä niinnii, ettee tuo lienö kieljkääv, vuam paremminniit tilpehöörj, minkä avulla suap sekottoo sivistyneempee huastamista. Tuo nyt on tietenniik katteellisten suoraleokastem paskaj jaahamista. Vuan kylläpään tuo savolaenenniiv välillä venkoeloo ilima´ aekojaannii. Sitä kun kaks viäräleokasta ruppee oekeen tosissaam mualimoo muljaattammaan, niin suattaahan sitä kieljpuolinen kuulija arvella, että tuosta sitä ee synny lasta eekä paskoo. Ne savolaeset ee toesiltaam mittään kysele, eekä vastoo mittään siihe´ olemattomaan kysymyksee´. Vuan kyllä nuo kuitenniit toesistaan tolokun suavat.

murteessa pannaan ainakkii kaikkiin sannoihin liikaa kirjaemia ja minä kirjotan niinkkuu puhunkii.. toesinaan.. niimpäki kuuluu sammaan katekkoriaan. Ei se ole sen suurempi synti kirjottaa tänne niinku haluaa.. kuin puhua esim yleisellä paikalla muutakkuu kirjakieltä (eteläsuomessa ne murteet kun tuppaa kullostamaan kovastikki leuhkoilta pohjosen ihmisen korvaan). Erilaisia ollaan ja hyvä niin.

Ja kaiken tän takana on kännykkä. Ei se, että yläasteella opettajien taso tai koulutuksen taso olisi laskenut vaan se, että on kännyköitä. Kaikkea ei voi vaan enää merkitä kirjoituksiin. Lyhennetään ja merkkaillaan. Ja oikeasti, voihan sitä ajatella että se olisi rikkaus. Kieli muuttuu, me taidetaan vaan olla jo vanhoja (70-luvulla syntyneet) että meidän mielestä kieli ja kielioppi pitäisi aina olla sitä mitä me ollaan koulussa opittu.

Alkuperäinen kirjoittaja Pallas:
Sannoovat savon kielestä niinnii, ettee tuo lienö kieljkääv, vuam paremminniit tilpehöörj, minkä avulla suap sekottoo sivistyneempee huastamista. Tuo nyt on tietenniik katteellisten suoraleokastem paskaj jaahamista. Vuan kylläpään tuo savolaenenniiv välillä venkoeloo ilima´ aekojaannii. Sitä kun kaks viäräleokasta ruppee oekeen tosissaam mualimoo muljaattammaan, niin suattaahan sitä kieljpuolinen kuulija arvella, että tuosta sitä ee synny lasta eekä paskoo. Ne savolaeset ee toesiltaam mittään kysele, eekä vastoo mittään siihe´ olemattomaan kysymyksee´. Vuan kyllä nuo kuitenniit toesistaan tolokun suavat.

Mä just olin kurssilla jossa oikeustieteen proffa näytti otteen savon kielelle käännetystä laista. Ja ihana, se oli niin kaiken kansan sydämiin uppoava, että jos sen mukaan mentäis käräjillä niin voi voi, ois syytetyillä mukavampi lampsia selleihinsä... ;:)

Yhteistyössä