Ärsyttävää, kun ei osata kielioppia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pieru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Alkuperäinen kirjoittaja Nämä:
Alkuperäinen kirjoittaja Nämä:
Ooksä/ootsä/tuuksä/tuutsä/käviksä/kävitsä jne. on typerääkin typeräpiä. Missä kaikkialla noita oiken käytetään?

?????????????????????????????????????

tv ohjelmissa oon kuullu käytettävän, mutta en oo aatellu puhuuko joku normaalisti nuin.

Esim. salkkareissa ja melkeinpä kaikissa muissa samanlaisissa tv sarjoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kysyn:
Puetteko te vaatteet päälle vai ylle? Mä puen päälle.

Kysymys ei ihan kuulu tähän ketjuun, mutta eihän pikku rönsyilyt haittaa. ;)

Päälle =)

On se kumma jos täällä ei saa kirjoittaa omalla puhekielellä. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Hih:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Teille kekkä ny siälä Etelä-Pohojanmaan murteesta tappeloo..
Murre vaihtelee ihan paikkakuntakohtaisesti ja jopa paikkakunnan sisällä. Siis niitä pieniä vivahde-eroja on.

Niin vaihtelee, mutta mä ja sä ei kuulu minkään Etelä-pohjanmaan paikkakunnan murteeseen.

Miksi täällä jotkut luulee, että joka hemmetin sana siinä puheessa on murretta? Mä käytän ainakin sanoja jotka mä olen oppinut jo lapsena.

Tällaisilla palstoilla on luontevaa käyttää rennompaa tyyliä, mutta kuitenkin niin, että muutkin ymmärtävät mistä on kyse.

Itse olen kirjoittamisen ammattilainen, mutta en palstoilla kauheasti mieti oikeinkirjoitusta. Ihan karkeimpia virheitä en kuitenkaan pysty päästämään suodattimeni läpi. "Mä" ja "mulle" ja "me mentiin" tulevat helposti palstatekstiin, mutta välimerkeistä en osaisi luopua. Enkä yhdyssanoista... :)

Kirjakielen ja puhtaan puhekielen (murteet) väliin mahtuu kuitenkin muitakin tapoja kirjoittaa. Kuten moni on todennutkin, eiköhän se ymmärretyksi tuleminen ole tärkeintä. Itse en "osaa" lukea murretekstejä. Puudun ja ryydyn saman tien, enkä edes jaksa yrittää. Sama homma kaikkien tajunnanvirtatekstien ja välimerkittömien, vaikeasti kielioppiongelmaisten tuotosten kanssa

Yhteistyössä