Ärsyttääkö teitäkin nirsot ihmiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siis ruoan suhteen nirsot. En enää jaksa yhtä tuttavaani ollenkaan - aikuinen ihminen on niin järkyttävän nirso. Nyppii joka ruoasta kaiken epämiellyttävän tai epäilyttävän pois, ja näitähän riittää. Esim. juustoa ei kuulemma voi syödä ollenkaan, paitsi sulatettuna pizzan päällä. Ylipainoa riittää montakymmentä kiloa, ja koko ajan hän ruikuttaa asiasta, että kuinka on niin vaikea laihduttaa kun hän suostuisi syömään vaan pizzaa (vain muutama tietty täyte kelpaa) ja hampurilaisia. Valittaa sitten meille muille, että helppohan teidän on laihduttaa kun voitte syödä terveellistäkin ruokaa. "Mutta kun mä en pysty." Hänellä on parin vuoden ikäinen lapsi, ja pelottaa ajatellakin, miten paljon hän opettaa sitä nirsoutta lapselleen. Jos äiti sanoo koko ajan kaikesta "hyi", se ei lupaa hyvää.

Olen kyllä sanonut hänelle, että jos tulee meille kylään, saa sitten ottaa omat eväät mukaan kun mikään ei kelpaa.

Tuntuu niin oudolta, että aikuinen ihminen on tuollainen. Olemme perhetuttuja lapsista asti, ja hänen äitinsä teki aina vaan jotakin perunoita ja lihaa, ja ainoana mausteena oli suola. Meillä taas on syöty lapsesta asti kaikkea erikoisempaa, joten väkisin tulee mieleen, että kuinka paljon vaikuttaa se mitä lapsena on syötetty ja opetettu. Mulle ainakin on kotikasvatuksesta täysin selvä asia, että erilaisia ruokia on hyvä maistella eikä mistään sanota "hyi".

Ärsyttää todella. Tuo on todellakin periytyvää!! Kaikilla nirsoilla lapsilla on taustalla joko nirso sisar, vanhempi tai muu läheinen, joka on antanut mahdollisuuden nirsoilulle. Esim. itse en ole nirso eikä miehenikään, lapset syövät kaikkea (allergiat on sit ihan eri asia). Mutta jos lapseni on nirsojen kavereiden kanssa, tai heitä on meillä esim. yökylässä, alkaa välittömästi nirsoilu omillakin lapsilla. Mallioppimista.

ja ärsyttää suunnattomasti se, että joku aikuinen mainostaa suureen ääneen: en voi syödä tuorekurkkua, mutta suolakurkkua kurkkusalaatissa menee. Siis aikuinen lasten kuullessa. Argh!!!!!!

Mua ihmetyttää monet ihmiset ravintolassa. Pöydässä kuulee, että ruoka ei ollut sitä mitä odotti ja kun tarjoilija kysyy "oliko hyvää", niin kaikki nyökyttää päätään. Miksi ruuasta ei koskaan saisi antaa palautetta?

Ei en hymyillen niele ruokaa, jos en tykkää siitä. Jätän ihan reilusti syömättä. En tee siitä numeroa, mutta mielummin täytän vatsani hyvällä ruualla. Ja olen varmasti nirso - en pidä kaikesta mitä maan päällä on.

Puhutkohan minusta? Tosin en syö pitsoja hampurilaisia jatkuvasti ja minulla on enemmän kuin yksi lapsi :) En nypi ruokia enkä sano hyi yäk, mutta jätän kyllä syömättä sellaiset ruuat joista en pidä. Mutta jätän ottamatta kokonaan jos en kykene syömään enkä rupea lokkaamaan.

Meillä ei ole lapsena tarjottu kasviksia tai hedelmiä joten en ole niitä oppinut syömään enkä nyt aikuisenkaan vaikka olen maistellut kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja. Keitettyä porkkanaa syön, samoin punajuurta, omenaa, ananasta, mansikkaa, päärynää, sipulia, valkosipulia. Normaalia kotiruokaa.
Omille lapsilleni olen aina tarjonnut monipuolista ruokaa, suurin osa syö lähes kaikkea, pari lapsista on nirsoja vaikken koskaan ole sanonut mistään ruuasta etten tykkää tai näyttänyt lapsille etten pidä jostakin ruoka-aineesta.

Mutta juu, ei ärsytä. Jokainen olkoon sellainen kuin on ja syököön sitä mikä maistuu.

Juu, ärsyttää.

Ja lisäksi pidän heitä auttamattoman moukkamaisina. Jos mulle tarjotaan colaa kun olen kylässä, niin itse en todellakaan kehtaisi alkaa kysymään että mitä colaa se on, ja selittämään että mä juon vaan Cokis Zeroa enkä todellakaan pysty juomaan tavallista Cokista, light-Cokista, Pepsiä missään muodoissa, saatikka jotain Lidlin colaa...argh, kasva aikuiseksi!

Tuollainen nirsoilija meillä käy aika ajoin. En enää tarjoa mitään sille tai sen lapsille :D

Mua ihmetyttää monet ihmiset ravintolassa. Pöydässä kuulee, että ruoka ei ollut sitä mitä odotti ja kun tarjoilija kysyy "oliko hyvää", niin kaikki nyökyttää päätään. Miksi ruuasta ei koskaan saisi antaa palautetta?

No kyllä mä ravintolassa annan palautetta, jos ruoka oli esim. huonosti tehty tai ei vastannut tilausta/odotuksia - esim. jos tilaan pihvin mediumina, ja se onkin täysin kypsä, sanon siitä. Se on mun mielestä eri asia, koska olen ostanut palvelun, ja asiakkaana voin antaa kritiikkiä jos on tarpeen. Jos kuitenkin esim. tilaisin ruokaa jossa on vuohenjuustoa, vaikken pitäisi vuohenjuustosta (oikeasti pidän siitä), en todellakaan valittaisi, koska omaa tyhmyyttäni olen tilannut annoksen, jossa on jotain mistä en muutenkaan pidä.

Tää ei nyt kuitenkaan varsinaisesti liittynyt aiheeseen.

Juu, ärsyttää.

Ja lisäksi pidän heitä auttamattoman moukkamaisina. Jos mulle tarjotaan colaa kun olen kylässä, niin itse en todellakaan kehtaisi alkaa kysymään että mitä colaa se on, ja selittämään että mä juon vaan Cokis Zeroa enkä todellakaan pysty juomaan tavallista Cokista, light-Cokista, Pepsiä missään muodoissa, saatikka jotain Lidlin colaa...argh, kasva aikuiseksi!

Tuollainen nirsoilija meillä käy aika ajoin. En enää tarjoa mitään sille tai sen lapsille :D

Minä jätän yleensä kylässä tarjoilut ottamatta tai sanon ettei minulle tarvitse laittaa mitään, kiitos vain :) Tai sitten vien itse jotain sellaista tarjottavaa josta pidän =D

Juu, ärsyttää.

Jep, juuri tällaiset.. huoh. Tai joku ostaa huoltikselta täytetyn sämpylän, haukkaa siitä ja suunnilleen oksentaa kun "hyi siis tässä on margariinina jotakin Beceliä kun mä en pysty syömään muuta kun Floraa". Tämäkin on nähty.

Minä en taas ymmärrä, mitä se nirsoilu haittaa, jos toinen ei vaadi tekemään eri ruokaa? Syö, jos on syödäkseen tai vaikka nyppii sitten epämiellyttävät asiat pois pitsan päältä? Mitä hittoa se teitä haittaa?

Ja kyllä, olen nirso. Ja tarkka olenkin. Jos jossain kylässä joku kysyy, saako esim sipulia laittaa niin sanon suoraan, että jos mä saan päättää niin ei. Joskus laittavat ja joskus eivät. Sipuli ei makuna ole paha, mutta ne palat kyllä tuo oksennuksen suuhun joka kerta. Älkää kysykö miksi, en tiedä. Yleensä jätän ne suosista lautaselle. Samoin kuin esim ruuan seassa olevat pakasteherneet. Onhan noita. Eikä kyllä läheisistä kukaan loukkaannu, jos en syö kaikkia. Ovat kai tottuneet siihen tähän päivään mennessä. Ja miksi ihmeessä loukkaantuisivat, vaikka eivät olisikaan tottuneet? Ne on makuasioita ja kaikesta ei tarvi tykätä, eikä edes suurimmasta osasta.

Meillä ei ole lapsena tarjottu kasviksia tai hedelmiä joten en ole niitä oppinut syömään enkä nyt aikuisenkaan vaikka olen maistellut kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja. Keitettyä porkkanaa syön, samoin punajuurta, omenaa, ananasta, mansikkaa, päärynää, sipulia, valkosipulia.

Ihan uteliaisuudesta kysyn, että pitääkö sun tykätä kaikesta mitä syöt? Siis tarkoitan, että etkö voi vain alkaa tehdä vaikka salaattia ruoan kanssa ja päättää, että tätä syön koska se tekee hyvää? En mäkään erityisesti himoitse monia juttuja joita ruokavaliooni kuuluu, mutta syön niitä silti.

Moukkamainen on, jos ei juo colaa? Vai moukkamainen on, jos ei voi kieltäytyä siitä pitämättä esitelmää? Miksi et tarjoa hänen lapsilleen enää mitään?

Mä kyllä tykkään että ihmiset kertovat mistä pitävät ja voi tarjota juuri sitä heille. On se myös kovin paljon mukavampaa vierailla, kun muut tietävät että meille kannattaa tarjota Pommacia :D

Nyt kun jotkut ovat sanoneet, että kirjaimellisesti muka oksentavat, jos suussa on jotakin pahaa ruokaa, niin eikö se ole silloin jo sairaus? Esim. aistiyliherkkyys tai mitä niitä nyt onkaan.

Mä en ole koskaan maistanut mitään niin pahaa ruoka-ainetta, että voisin kuvitellakaan oksentavani vaan sen maun takia. Ja olen todella maistellut paljon kaikenlaista.

[QUOTE="aapee";23207233]Nyt kun jotkut ovat sanoneet, että kirjaimellisesti muka oksentavat, jos suussa on jotakin pahaa ruokaa, niin eikö se ole silloin jo sairaus? Esim. aistiyliherkkyys tai mitä niitä nyt onkaan.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Pelkokertoimen toukkapirtelön voisin itsekin kuvitella oksentavani, mutta oksentaa nyt jonkun syömäkelpoisen ruoan maun takia..? Vaikea ymmärtää.

Ärsyttää. Kaverini närppii ja tonkii kaikkea ruokaa, jos siitä vaikka löytyis jotain "ällöttävää" . On todella ennakkoluuloinen maistamaan mitään uutta jne. Mielestäni aikuinen ihminen voi olla tekemättä numeroa jos ei pidä jostakin ruuasta. Tietysti ravintolassa voi antaa palautetta jos joku ruoka on epäonnistunut. Mutta kylässä voisi olla kohtelias. Hävettää joskus itseä toisen puolesta kun on kuin joku pikkukakara ennakkoluuloinen. "Hyi, yöks! Ällöttävän näköistä."

Moukkamainen on, jos ei juo colaa? Vai moukkamainen on, jos ei voi kieltäytyä siitä pitämättä esitelmää? Miksi et tarjoa hänen lapsilleen enää mitään?

Mä kyllä tykkään että ihmiset kertovat mistä pitävät ja voi tarjota juuri sitä heille. On se myös kovin paljon mukavampaa vierailla, kun muut tietävät että meille kannattaa tarjota Pommacia :D

Moukkamaista on alkaa latelemaan ehtoja: otan colaa, jos se on sellaista kun haluan eikä esimerkiksi....ja tähän pitkä lista niistä colajuomista joita henkilö ei juo. Miksei voi sanoa että "ei kiitos", kieltäytyä kohteliaasti?

Kyseinen äiti lapsineen tulee yleensä suht koht ex tempore-kylään. Ja lisäksi nirsoilu saa minusta joka kerta uusia ulottuvuuksia. Ei kelpaa pizza kun he ei tykkää juustosta. Kun lapsille on karkkia tarjolla niin alkaa "no, olisko jotain muuta, kato kun meidän Kaisamaija ei niinku yhtään tykkää lakusta, hedelmästä tai salmiakista". Sipsit on väärää sorttia, jäätelö kelpaisi muuten mutta kun se ei ole vaniljaa tai jos onkin niin tyhmä Anatolia on ostanut Valiota vaikka he syö Ingmania! Jne.

Eli parempi kun en tarjoa mitään, säästyn siltä ruikutukselta. Tuntuu, että perheen äiti itsekään ei tiedä mistä pitää, ja tekee itsestään erikoisen päättämällä että juu, tänään tämä ei kelpaa meille.

Tulipa mieleen, että mieheni oli kyllä vähän nirso, kun tapasimme - mutta nyt kun hän on kymmenen vuotta syönyt minun tekemiäni ruokia, kummasti maistuu kaikki ja haluaa mielellään kokeilla kaikkea erikoista, ja on itsekin innostunut ruoanlaitosta. Hänen äitinsä tekemät ruoat vain olivat lähinnä sitä perunaa ja lihaa suolalla -osastoa. Mutta aikuinenkin voi siis vielä oppia pois nirsoilusta :D

Ei ärsytä. Olen itsekin nirso. Mulle uppoaa kyllä lähes kaikki kasvikset ja hedelmät, mutta osa merenelävistä, lihoista ja esim. karkeista jää kyllä lautaselle. En myöskään juo mitä tahansa, vaikka ilmaiseksi saisin tai tarjottaisiin. Jos juhlassa on tarjolla alkoholia, josta en pidä, pyydän alkoholitonta vaihtoehtoa. Jostain kolabrändeistä nyt en jaksa välittää, niissä ei niin suuria makueroja ole.

En ymmärrä miksi pitäisi syödä jotain pahaa tai epämiellyttävää. Kauheimmat muistot laspuudestani liittyvät ruokaan, päiväkodin viilin pakkosyöttöön ja ala-asteen kesäkeittoon, yäk.

Todellakin ärsyttää. Mä ite syön melko lailla kaikkea, mitä nyt liika makeus liharuoissa tmsp. vähä ärsyttää. Kaikkein tyhmintä on vielä se, ettei edes suostu maistamaan, jos jotai "uutta ja ihmeellistä" tarjotaan :O

Yhteistyössä