V
"vieras"
Vieras
Siis ruoan suhteen nirsot. En enää jaksa yhtä tuttavaani ollenkaan - aikuinen ihminen on niin järkyttävän nirso. Nyppii joka ruoasta kaiken epämiellyttävän tai epäilyttävän pois, ja näitähän riittää. Esim. juustoa ei kuulemma voi syödä ollenkaan, paitsi sulatettuna pizzan päällä. Ylipainoa riittää montakymmentä kiloa, ja koko ajan hän ruikuttaa asiasta, että kuinka on niin vaikea laihduttaa kun hän suostuisi syömään vaan pizzaa (vain muutama tietty täyte kelpaa) ja hampurilaisia. Valittaa sitten meille muille, että helppohan teidän on laihduttaa kun voitte syödä terveellistäkin ruokaa. "Mutta kun mä en pysty." Hänellä on parin vuoden ikäinen lapsi, ja pelottaa ajatellakin, miten paljon hän opettaa sitä nirsoutta lapselleen. Jos äiti sanoo koko ajan kaikesta "hyi", se ei lupaa hyvää.
Olen kyllä sanonut hänelle, että jos tulee meille kylään, saa sitten ottaa omat eväät mukaan kun mikään ei kelpaa.
Tuntuu niin oudolta, että aikuinen ihminen on tuollainen. Olemme perhetuttuja lapsista asti, ja hänen äitinsä teki aina vaan jotakin perunoita ja lihaa, ja ainoana mausteena oli suola. Meillä taas on syöty lapsesta asti kaikkea erikoisempaa, joten väkisin tulee mieleen, että kuinka paljon vaikuttaa se mitä lapsena on syötetty ja opetettu. Mulle ainakin on kotikasvatuksesta täysin selvä asia, että erilaisia ruokia on hyvä maistella eikä mistään sanota "hyi".
Olen kyllä sanonut hänelle, että jos tulee meille kylään, saa sitten ottaa omat eväät mukaan kun mikään ei kelpaa.
Tuntuu niin oudolta, että aikuinen ihminen on tuollainen. Olemme perhetuttuja lapsista asti, ja hänen äitinsä teki aina vaan jotakin perunoita ja lihaa, ja ainoana mausteena oli suola. Meillä taas on syöty lapsesta asti kaikkea erikoisempaa, joten väkisin tulee mieleen, että kuinka paljon vaikuttaa se mitä lapsena on syötetty ja opetettu. Mulle ainakin on kotikasvatuksesta täysin selvä asia, että erilaisia ruokia on hyvä maistella eikä mistään sanota "hyi".