Ärsyttääkö teitä, jos vieraat ihmiset komentaa teidän lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja siis en tarkoita, että toisen kasvatustapoja ja sääntöjä olisi hyvä mennä äidille päin naamaa arvostelemaan. Jokainen tekee tavallaan. Vieraan lapsen komentamisessa mietin usein kaksi kertaa ennenkuin sotkeennun asettamaan rajoja. Juurikin tuo on hyvä, että on kuullut lapsen oman äidinkin kieltävän tekemästä jotain, niin sitten jos sattuu huomaamaan, että lapsi silti yrittää rikkoa jo sovittuja rajoja, niin osoittaa selkeästi, että tässä puistossa aikuiset vetää yhtä köyttä ja muistuttaa lapselle, että äiti kielsi tekemästä noin.

Sitten jos näkisin vaikka naapurin 12-vuotiaan tytön tupakalla, niin ihan varmasti puuttuisin asiaan. Niin vieras kuin lapsi minulle onkin, niin veisin tytön tupakoineen juttusille vanhempiensa luo. Toivoisin, että minun lapseni saisivat saman kohtalon, jos moiseen hölmöilyyn lankeaisivat.

Tuo turvallisuuden vaarantuminen on myös hyvä esimerkki käyttäytymisen oikeaoppisesta oikaisemisesta. Voisin kuvitella, että itsekin ajaisin auton tien sivuun, jos lapset esim. laskisi mäkeä autotielle päin tai muuta vastaavaa ja varmasti sanoisin asiasta ennenkuin jotain kamalaa ehtisi tapahtua.
Sitten nuo tilanteet, jossa toisen omaisuutta tuhotaan: olkoot vaikka kaupungin. Tuohon voisi useamminkin puuttua. Juuri luin palstalta jonkun päivitelleen vieraansa huonoa käytöstä, kun antoi lapsensa tehdä lommoja upo uuteen keittiönpöytään heillä vieraillessaan. Kun meillä käy lapsivieraita, niin vahdin heitä siinä missä vanhemmatkin. Tiedän kokemuksesta, että vieraassa kodissa on vaikea arvioida mikä on väärin ja mikä oikein. Meillä esimerkiksi on paksu antiikkinen ruokapöytä jossa aina pöytäliina ja kyllä meidän vauva kolisuttelee muovikauhalla pöytää enkä edes huomaa koko asiaa. En tiedä välittäisinkö tuosta vieraissakaan. Siksipä toivoisinkin, että emäntä itse sanoisi lapselle, että esim. tulepas sen lusikan kanssa tänne olkkarin puolelle, niin näytän miten saat kivan äänen, kun koputat sillä kulhoa. Näin minä en pahoittaisi mieltäni eikä emäntä harmistuisi meidän huonoista käytöstavoista ja tuhotermiitistä. Emäntä tietää kotinsa säännöt parhaiten.

Kylä kasvattaa on minusta hyvä tapa. Sitä saisi toteutua enemmänkin. Mukava tietää että enemmistö ihmisistä puoltaa tätä, vaikka on noita kokemuksia happamista naamoista ja mulkoiluista.
Kiitokseni siis kaikille kasvatustehtävässä minua tukeville aikuisille. :) Lapset on lapsia ja tekee lapsellisia mokia. Toivon vastaisuudessakin saavani paljon tukea kanssaeläviltä aikuisilta.

Yhteistyössä