Ärsyttää!!!!! Ravintoloiden ruokalistoista..!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja munkkipossu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kalamama:
Vastaan vielä tähän.. Siis tietenkään ei mennä Rossoon ja odoteta mitään spesiaalia. pointti oli se että lastenkin kanssa pitäisi voida mennä rentoon ja edulliseen paikkaan ja saada spesiaalia ruokaa! Se on kumma että ei tartte mennä kuin rajan yli itään, länteen tai etelään niin sellaisia paikkoja löytää. Missä on kivat perheravintolat tai ne fiinimmät paikat missä muut asiakkaat ei katso lapsiperhettä pitkin nenänvartta? Ei ole esim. Saksassa vaikeaa mennä illalla ulos syömään lasten kanssa ja saada lämmin vastaanotto hienommissakin paikoissa. Rossossa ollaan käyty pakon sanelemina, silloin kun uhmaikäisen saa pysymään tyytyväisenä ruokailun ajan vain pallomeressä.

Ja Rossosta vielä, olisko se niin vaikeaa tehdä siitä ruuasta edes vähän maistuvampaa, luulis noilla hinnoilla siihen pystyvän. Ei sen hienompaa tarvitsisi olla, ja voisi edelleen pysyä "pikaruokapaikkana" mihin sitä tuossa verrattiin.

Meillä on lähellä viihtyisä, vaikkei varsinaisesti hieno ruokapaikka. Hintatasoltaan taitaa olla samaa tasoa kuin Rosso, mutta ei ole ketjupaikka. Leikkipaikkaa tai muuta ei ole eikä taida olla lasten listaakaan, mutta lapsen kanssa tuntee olevansa hyvin tervetullut.

Ruoka ei ole mitään erityisen fiiniä, mutta mielestäni paljon parempaa kuin Rossossa. Tuonne tulee lähdettyä lapsen kanssa melko helposti.

Toisaalta minäkin kaipaisin niitä ns. hienompia paikkoja, joihin voi mennä lapsen kanssa. Lapsi on vielä taapero, joten ei ole ehditty kokeilla.

Minä en kyllä ymmärrä miksi tasokkaaseen ravintolaan pitää mennä ilman lapsia ja vain aikuisessa seurassa viiniä nauttien? Lapsenikin osaa arvostaa hyviä makuja ja esteettistä esillepanoa ja se että lapseni on mukana, ei estä juomasta ruoan kanssa viiniä. Lapsenikin söisi mielellään jotain eksoottisempaa kuin niit ikuisia possua ja lohta. Muut kalalajit, äyriäiset, härkä ja linnut kelpaisivat myös ja lauasella voisi mielellään olla muitakin lisukkeita kuin ranskanperunat tai perunamuusi. Onneksi paremmissa ravintoloissa voi tilata lapselle listan ulkopuolelta, mutta olisi kiva jos voisi antaa lapsen valita itse listalta, eikä koittaa aina soveltaa jotain itse.

Minusta lastenlista, jossa on muuta kuin nakkeja ja pasta bolognese on jo laadukas lastenlistaksi. Kovin pienelle lapselle ei kyllä mielellään maksa aikuisen annoksesta, kun nuo lasten annoksetkin jää suurimmaksi osaksi syömättä. Siksi olisi monipuolisemmat lastenlistat tervetulleita. Mutta en kyllä viitsi edes valittaa jos jonkin peruslounasravintolan listalta kuitenkin löytyy lapselle kymmenenkin vaihtoehtoa. Ja varaa niihin fiinimpiin ravintoloihin ei ole lapsen kanssa eikä ilman...

Alkuperäinen kirjoittaja bibi:
Minä en kyllä ymmärrä miksi tasokkaaseen ravintolaan pitää mennä ilman lapsia ja vain aikuisessa seurassa viiniä nauttien? Lapsenikin osaa arvostaa hyviä makuja ja esteettistä esillepanoa ja se että lapseni on mukana, ei estä juomasta ruoan kanssa viiniä. Lapsenikin söisi mielellään jotain eksoottisempaa kuin niit ikuisia possua ja lohta. Muut kalalajit, äyriäiset, härkä ja linnut kelpaisivat myös ja lauasella voisi mielellään olla muitakin lisukkeita kuin ranskanperunat tai perunamuusi. Onneksi paremmissa ravintoloissa voi tilata lapselle listan ulkopuolelta, mutta olisi kiva jos voisi antaa lapsen valita itse listalta, eikä koittaa aina soveltaa jotain itse.

Tätä mäkin ihmettelen. Eikös hiljattain tehty tutkimuksin, jossa tuli esiin se ettei lapsiperheet käy tasokkaissa ravintoloissa. Mikä ihme siinä on, että Suomessa ei muka voi mennä syömään hyvin lasten kanssa? Miksi pitää mennä joko Rossoon tai Amarilloon?

Siksi, että läheskään kaikki, väittäisin jopa suurin osa suomalaisista lapsista ei nauti aikuisen suuhun hyvistä mauista ja esteettisestä esillepanosta, vaan sitä enemmän esim. kiljahtelusta ja ympäri ravintolaa haahuilusta, jopa juoksentelusta, jotka toimintaa rajoitettaessa vaihtuvat naapuripöydänkin korvia raastavaan kitinään.

Moni muu tasokkaaseen ravintolaan iltaa viettämään tullut asiakas taas tuskin tällaista mielellään kuuntelee. Moni pariskunta saattaa lapsenvahdin hankittuaan maksaa hienosta ravintolasta vaikka ihan sen aikuisemman ja rauhallisemman ilmapiirin vuoksi, kun kerrankin saisi lapsivapaan illan.

Ja mikä estää tilaamasta lapselle jotain tavallista aikuisenannosta? Miksi siis pitäisi olla lapsille erikseen joku fiini lista tai sitten soveltaa annoksia? Ei tajua...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siksi, että läheskään kaikki, väittäisin jopa suurin osa suomalaisista lapsista ei nauti aikuisen suuhun hyvistä mauista ja esteettisestä esillepanosta, vaan sitä enemmän esim. kiljahtelusta ja ympäri ravintolaa haahuilusta, jopa juoksentelusta, jotka toimintaa rajoitettaessa vaihtuvat naapuripöydänkin korvia raastavaan kitinään.

Eli suomalaiset eivät osaa kasvattaa lapsiaan salonkikelpoisiksi?

Tätä mäkin ihmettelen. Eikös hiljattain tehty tutkimuksin, jossa tuli esiin se ettei lapsiperheet käy tasokkaissa ravintoloissa. Mikä ihme siinä on, että Suomessa ei muka voi mennä syömään hyvin lasten kanssa? Miksi pitää mennä joko Rossoon tai Amarilloon?

Riippuu myös lapsen iästä ja vilkkaudesta. Meidän vauhdikkaan taaperon kanssa en viitsi mennä kovin hienoon ravintolaan. Koskaan ei tiedä montako sekuntia se malttaa tällä kertaa istua paikallaan, jolloin ei viitsi maksaa paljoa ruokailusta, jos ei itsekään voi syödä rauhassa. Lisäksi paremmissa paikoissa muita häiritsee enemmän, jos käy lapsen kanssa ruokaa odotellessa vaikka kävelemässä.

Varsinkin 6-10-kuisena vauvan kanssa käytiin ns. kalliissakin paikoissa. Silloin istui vielä kiinnostuneena ja katseli ympärilleen. Jos lapsen liikkumista suvaittaisiin enemmän, kävisimme varmaan helpommin. Toisaalta hyvissäkin paikoissa voi helpommin käydä päivällä, emmeköhän mekin taas kohta kokeile varsinkin jos saamme mukaan isomman seurueen niin lapsikin viihtyy paremmin.

Eli suomalaiset eivät osaa kasvattaa lapsiaan salonkikelpoisiksi?

En tiedä onko osaamisesta kiinni, enemmän tuntuu olevan semmoinen asenne, että lapset on lapsia, niiden kuuluukin riehua ja meluta, eikä lasta voi pakottaa käyttäytymään kuin aikuiset. Ja sitten ihmetellään, miksi perheet eivät ole moneenkaan paikkaan tervetulleita.

Näissä maissa, missä lapset toivotetaan hienoihinkin ravintoloihin tervetulleeksi, niiden oletetaan jo hyvin pieninä istuvan paikallaan pöydässä. Eikä todellakaan anneta lapsen silti dominoida koko seurueen keskustelua tai viedä kaikkea huomiota. Sitä en tiedä, minkälainen kasvatus tuohon tulokseen on johtanut, tuskin kovin vapaa. Esim. saksassa taitaa kasvatusihanne olla vieläkin aika paljon autoritäärisempi kuin suomessa vuosikymmeniin.

Yhteistyössä